Vuren hout voor etenswaren - of en hoe behandelen?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Vuren hout voor etenswaren - of en hoe behandelen?

Bericht door alefarendsen »

Beste ecovrinden en houtkenners,

het regent hier en omdat af en toe de regenbroek z'n weg naar mijn benen niet lijkt te vinden heb ik toch maar weer een binnenprojectje bedacht: de bijkeuken annex broodruimte een upgrade geven.

Er moet een houten display komen voor m'n brood. Zoiets als dit maar dan hangend aan een muur om aan het plafond. Voor de rest komt het brood hier meteen op als het uit de oven komt, dus het is heet en mag op het 'rooster' afkoelen.
wood-Bread-cooling-Display-Rack-for-the.png
En dan ga ik dat natuurlijk niet bij Alibibi bestellen maar gewoon maken van wat hout wat we nog hebben liggen. Wat geschaafd vuren wat we over hebben van een ander project denk ik.

Hoe behandelen we dat, want ik denk dat dat wel verstandig is. Olijfolie ofzo? IKEA heeft een foodsafe olie (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00046786/), is dat wat? Wat zouden jullie doen?

dank!
Alef
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Vuren hout voor etenswaren - of en hoe behandelen?

Bericht door Joepie »

Het niet behandelen. In ieder geval niet met de minerale olie (=aardoliederivaat) van Ikea.

Als ik aan zelfbouw zou komen dan zou ik oude roosters van afgedankte staande ovens opsnorren en deze tussen houten staanders hangen. Zo kan je ook nog eens je roosters naar voren trekken als je een bepaald broodje wil pakken.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Vuren hout voor etenswaren - of en hoe behandelen?

Bericht door MatthiasD »

Wat is er mis met die olie? Die is toch speciaal voor snijplanken en dergelijke?
Ik had begrepen dat plantaardige oliën (olijfolie, zonnebloemolie, koolzaadolie) ongeschikt zijn omdat deze ranzig worden, wat blijft er dan nog over?

Ik weet niet of ik vurenhout zou gebruiken voor zoiets, beuken lijkt mij het beste, of een andere hardhoutsoort.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Vuren hout voor etenswaren - of en hoe behandelen?

Bericht door Joepie »

Dunne smaak- en geurloze olien zoals lijnzaadolie, zonnebloemolie en druivenpitolie kunnen prima. Olijfolie kan ranzig worden.

Maar waarom zou je het willen behandelen? Alleen maar werk.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Vuren hout voor etenswaren - of en hoe behandelen?

Bericht door Ernest Dubois »

De meerderheid van deze oliën wordt nooit haard en moet je niet gebruiken als afwerking. Ook mineraal of paraffine of motor olie worden niet hard. De bekendst olie wat wel uithardt is lijnolie en daar is niks mis mee als afwerking voor een broodplank en dergelijk zo lang als het niet gekookt lijnolie is. Alle mijn lijnolie komt direct van de vlasboer die het zelf perst.
Ik denk Matt heeft ook een goed punt over het hout keuze maar ik zou ook vuren gebruiken als er niks aders ter hand was en ik moet een broodplank hebben maar grenen niet. En ik zou het ook onbehandeld laten.
Werken, das leuk.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Vuren hout voor etenswaren - of en hoe behandelen?

Bericht door alefarendsen »

Ik denk Matt heeft ook een goed punt over het hout keuze maar ik zou ook vuren gebruiken als er niks aders ter hand was en ik moet een broodplank hebben maar grenen niet. En ik zou het ook onbehandeld laten.
Tsja, heb inderaad nu niks anders voorhanden en wil wel proberen om het niet al te duur uit te voeren, vandaar het hergebruik van spul wat we al hebben liggen. Rekken kopen zou idd ook kunnen, ware het niet dat de afmetingen nogal specifiek zijn en ik het met een katrolletje omhoog wil kunnen trekken (gebruik de ruimte maar 1 dag per week voor broodactiviteiten).

Dank voor de input zover, ik ga aan de slag.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Vuren hout voor etenswaren - of en hoe behandelen?

Bericht door Ernest Dubois »

Ik had hout morgen voor je kunnen meenemen, ben nu bezig met wat mooi esdoorn maar het is een beetje laat nu om het te herzagen en op tijd klaar te maken. Of je geef de maten nu door en ik kom een beetje later aan bij dat zeis les. Maakt mij niet uit.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vuren hout voor etenswaren - of en hoe behandelen?

Bericht door ritsaert snijder »

Tungolie trekt in het hout en hard uit en is eetbaar. Maar ik zie ook geen reden om het te behandelen.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie