stille pomp

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

ant
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:13

stille pomp

Bericht door ant »

in mijn orientatie op energie besparing ben ik tot de conclusie gekomen dat gas besparen meer oplevert voor milieu dan electra opwekken.
Daarom zoek ik iets als een zonneboiler.
Daar zijn veel systemen in Naast de gangbare panelen kom ik heatpipes tegen, sowise paneel en PV boilers die met gelijkstroom een boiler verwarmen en overige stroom aan het net leveren.

die laatste lijkt me interessant. Wie heeft daar ervaring mee?
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: stille pomp

Bericht door Paide »

waarom lijkt een pv boiler je interessant?
Het lijkt me een behoorlijk complexe en dure oplossing.
Als je praat over gas besparen is het eerste wat bij me opkomt isoleren. Zijn daar geen mogelijkheden voor je?
ant
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:13

Re: stille pomp

Bericht door ant »

Paide schreef:waarom lijkt een pv boiler je interessant?
Het lijkt me een behoorlijk complexe en dure oplossing.
Als je praat over gas besparen is het eerste wat bij me opkomt isoleren. Zijn daar geen mogelijkheden voor je?
interessant omdat je geen warmte overschot hebt zoals dat met andere vormen van zonneboilers het geval is. Overcapaciteit wordt gewoon aan het net geleverd.
complex valt wel mee: de dc-av converter komt na de boiler. Verwarming in boiler werkt op dc (=geen omzettingsverlies) en werkt al op een spanning die voor de converter nog te laag is.
Ik praat ook maar gewoon anderen na hoor. Daarom wil ik het checken bij een onafhankelijk forum.

ander voordeel: geen pomp (geluid) in de schakeling.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: stille pomp

Bericht door JantjeV8 »

Qua geluid vind ik het geen goed argument, mooi verkooppraatje misschien, maar meer niet.

Een warmteelement in werking geeft weliswaar zelf geen geluid, maar het water wat rondom dat element snel wordt opgewarmd geeft weldegelijk bruis en borrelgeluiden. Die geluiden worden ook door het buizenstelsel door gegeven. In de praktijk kun je dat vergelijken met het ruisen wat een pomp aan geluid kan produceren.
ant
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:13

Re: stille pomp

Bericht door ant »

je moest eens weten hoeveel mensen last hebben van zoem geluiden. draaiende pompen die aan alle eisen voldoen en niemand hoort behalve 10% en daarvan heeft 2% er last van. Slapeloosheid, stress e.d. Dat zijn 15 miljoen mensen in Europa. En dat wordt een toenemend probleem als overal warmte pompen komen te staan. Het gaat vooral over het monotone geluid. Niemand heeft last van 'ruisende bladeren van bomen' geluid van 35 db, maar bijvoorbeeld 100hz monotoon 35 db en dan ook nog s'nachts is voor veel mensen echt om gek van te worden. Windmolens horen hier helaas ook bij.
Ook de vergelijking met ruisen in de boiler en het monotone geluid van een pomp zijn appels en peren, ook al is het allebei bijv. 40 db.
Maar goed, dat was even off topic maar misschien wel een discussie waard.

Ik zoek dus een echt stille mogelijkheid van een warmte opslag. Sowise, misschien? heeft iemand daar ervaring mee?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: stille pomp

Bericht door JantjeV8 »

De elektromotor op een warmtepomp is wel wat anders dan het cv-pompje wat je op je zonneboiler nodig hebt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: stille pomp

Bericht door kockie »

de pomp van mijn zonneboiler staat 's nachts stil, behoudens nachten kouder dan -10, dan gaat ie af en toe een minuut of 2 aan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: stille pomp

Bericht door Paide »

ant schreef:Ik zoek dus een echt stille mogelijkheid van een warmte opslag. Sowise, misschien? heeft iemand daar ervaring mee?
Ik kende het niet, maar die Sowise vind ik leuk bedacht. Inderdaad zonder pomp, dus stil zoals je zo graag wilt. Lekker simpel ontwerp.
Opbrengst zal lager zijn dan met een gewone collector of heatpipes, maar prima geschikt om je douchewater voor te verwarmen.

Of het de beste investering is om je gasverbruik te verlagen betwijfel ik. Hoeveel gas verbruik je op dit moment, met hoeveel personen wonen jullie? Heb je een idee hoeveel gas je verbruikt voor warm water en hoeveel voor verwarming?
ant
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:13

Re: stille pomp

Bericht door ant »

kockie schreef:de pomp van mijn zonneboiler staat 's nachts stil, behoudens nachten kouder dan -10, dan gaat ie af en toe een minuut of 2 aan.
hoe vaak draait de pomp overdag? Maakt ie net zoveel geluid als pomp in cv installatie? of minder?
ant
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:13

Re: stille pomp

Bericht door ant »

Paide schreef:
ant schreef:Ik zoek dus een echt stille mogelijkheid van een warmte opslag. Sowise, misschien? heeft iemand daar ervaring mee?
Ik kende het niet, maar die Sowise vind ik leuk bedacht. Inderdaad zonder pomp, dus stil zoals je zo graag wilt. Lekker simpel ontwerp.
Opbrengst zal lager zijn dan met een gewone collector of heatpipes, maar prima geschikt om je douchewater voor te verwarmen.

Of het de beste investering is om je gasverbruik te verlagen betwijfel ik. Hoeveel gas verbruik je op dit moment, met hoeveel personen wonen jullie? Heb je een idee hoeveel gas je verbruikt voor warm water en hoeveel voor verwarming?
verbruik iets meer dan 800 kuub, gezin met 2 pubers. eengezins tussenwoning 350m3, we verwarmen in de winter eigenlijk alleen de huiskamer en de hal. Grootste verlies is de trap in de hal en pubers die steeds deuren open laten staan.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: stille pomp

Bericht door kockie »

Neem een zonnecollector op termosifon werking, geen pomp nodig, alleen een goede plaatsing van alle onderdelen.

De pomp is dezelfde als in een cv. De mijne is op hout gemonteerd en ik kan 'm horen. De pomp voor de cv zit er vlak achter en hoor ik minder, maar deze zit dan ook iet op een houten plaat gemonteerd.

Achteraf gezien zou ik nu een iets grotere leidingdiameter nemen, zodat de pomp minder hard hoeft te werken en dus op lager toerental kan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: stille pomp

Bericht door Ruuben »

ant schreef:
Paide schreef:
ant schreef:Ik zoek dus een echt stille mogelijkheid van een warmte opslag. Sowise, misschien? heeft iemand daar ervaring mee?
Ik kende het niet, maar die Sowise vind ik leuk bedacht. Inderdaad zonder pomp, dus stil zoals je zo graag wilt. Lekker simpel ontwerp.
Opbrengst zal lager zijn dan met een gewone collector of heatpipes, maar prima geschikt om je douchewater voor te verwarmen.

Of het de beste investering is om je gasverbruik te verlagen betwijfel ik. Hoeveel gas verbruik je op dit moment, met hoeveel personen wonen jullie? Heb je een idee hoeveel gas je verbruikt voor warm water en hoeveel voor verwarming?
verbruik iets meer dan 800 kuub, gezin met 2 pubers. eengezins tussenwoning 350m3, we verwarmen in de winter eigenlijk alleen de huiskamer en de hal. Grootste verlies is de trap in de hal en pubers die steeds deuren open laten staan.
Ik wil geen open deuren intrappen... maar isoleren is het sleutelwoord.
google eens op cv tuning en tweakers. Daar ligt ook een behoorlijke besparing. Ik gok -20% gas
Dan een wtw douchepijp. Is ook dik 100m3 gas.
Koken is meestal 25% van je verbruik.
dus 800/4 = 600m3
600-20%= 120m3 = 480m3
douchte warmte terugwinpijp - 100 = 380m3 aan gas.
Misschien vooral anders gaan stoken, andere thermostaat.
Veren op de deuren.

En een dan nog een klein zonneboilertje wellicht... maar lijkt me bijna niet meer de moeite dan.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: stille pomp

Bericht door JantjeV8 »

Ruuben schreef: Koken is meestal 25% van je verbruik.
dus 800/4 = 600m3
Hier ga je mis denk ik Ruuben, 600m³ voor koken, dan mag je het hele jaar door je gasstel aan laten staan. Ik denk dat je voor douchen bedoeld. Dat is ruwweg vaak 25% van het verbruik. Als je voor een gezin kookt moet je al erg goed je best doen om de 100m³ op jaar te halen. Ik zit zelf in elk geval met vergelijkbare gezinsamenstelling <40m³ per jaar, en men zegt (hoe ze dat zien snap ik geen r**t van) regelmatig dat ik niks te kort kom :lol:
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: stille pomp

Bericht door dormos »

Staat een beetje apart geformuleerd, maar volgens mij bedoelt Ruuben dat wanneer 25%=200m2 gebruikt wordt er nog 600m2 over blijft voor verwarmen en sanitair.
Daar haalt íe vervolgens 20% vanaf ivm betere isolatie en 100m2 voor een WTW.

Groet,

Hans
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: stille pomp

Bericht door Ruuben »

Klopt Hans.

25% voor koken is wat veel. Is inderdaad getal voor warm water.

20% voor CV tuning.

Broes warmte terugwinning. Gaat uit van 180m3 voor standaard berekening. Vind ik fors; als je met CV tuning je heetwaterbronnen naar 45 brengt klopt die berekening niet meer. Daarom 100m3. Dat kan alleen maar meer worden. Maar de extra besparing zit wel in de CV tuning.

Isolatiemateriaal, en kierafdichting,met name specifieke warmte lekken mbv warmtebeeld camera kunnen zinvol zijn.

Een zonneboiler lijkt me niet heel zinvol met het verbruik wat overblijft. Tenzij je zelf handig en economisch ecologische zelf de boel op zet. Een zonneboiler delen met beide buren bijvoorbeeld.
Plaats reactie