langgevelboerderij isoleren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Ernest Dubois »

Prachtig, wat ik zo veel van houden, mooi gepleisterd muren.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door ritsaert snijder »

Hans,
Ziet er mooi gaaf uit, metselwerk is nog heel mooi. Net kruisverband, steensmuur. Ik denk dat de muren ongeveer 22 cm dik zijn.

Dat maakt de risico's van isolatie aan de binnenkant nog wat groter. En ook wordt het risico van bevriezen van de stenen wat groter als je aan de binnenkant gaat isoleren. Je hebt ook flink wat balken die doorlopen in de muur. Dat zijn inderdaad de zwakke plekken. Ik heb de balken zelf opgevangen in de isolatielaag, maar dat is bij jullie ingewikkelder.

Isoleren aan de binnenkant in dit pand vraagt om een hele goede opbouw van materialen (voorkomen van vochtplekken vooral op de plekken van de balken) en een hele strakke uitvoering.Het isoleren van dit pand is riskant!

De ankers verbinden de balken en de muren. Dat werkt allebei de kanten op.
groet!

Ritsaert
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Gandalf (hier wel bekend geloof ik) suggereert om een soort van lambrisering van zo'n meter hoog ten behoeve van LTV muurverwarming. Dat idee spreekt me dan opzich wel aan als verdere isolatie onverstandig is. In de twee voorkamers zou ik dan nieuwe LTV radiatoren willen plaatsen en in de opkamer en de slaapkamers boven wellicht de optie van Gandalf. Voordeel is dat ik dan de cv ketel efficienter kan gebruiken omdat ik nergens hoge temperaturen nodig heb.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door ritsaert snijder »

Dat kan als dat past bij jouw wensen. Op zich kan je ook nog wel tot 150 doorgaan met muurverwarming. Ik zou vooral veel m2 willen bereiken. Dat gaat zeker schelen in je cv-gasverbruik. Maar ik zou in de opbouw -ondanks de risico's- wel kijken naar de isolatie, zeker als je muurverwarming toepast op een buitenmuur. Dat kan ook een hele beperkte laag zijn zoals bijvoorbeeld in het Polderhuis (waarvan eerder een link).
groet!

Ritsaert
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Ritsaert, ik weet nog niet goed wat onze wensen zijn. Ik had een heel plan gemaakt van wat we allemaal zouden gaan doen in onze verbouwing, maar ik begin er een beetje van terug te komen. Ik zou graag eerst ervaren hoe het bevalt. Ik ben natuurlijk in dit huis opgegroeid, maar toen ben ik nooit zo kritisch geweest :) Mijn vader waarschuwt me al wel dat de opkamer vrij koud kan worden, en hetzelfde geld (denk ik) voor de verdieping boven.

Ik moet zeggen dat ik wel wat geschrokken ben van de informatie die ik hier krijg. Ik ben sindsdien nog wat aan het zoeken gegaan, maar bij zo'n oud huis vind je geen pasklaar antwoord. Ik heb een aantal dingen gelezen die me geschikt lijken:
- Natuurlijke materialen zoals kalkhennep en leemstuc, en inderdaad de opbouw van het polderhuis. Vooral geen dampdichte materialen. Dat klinkt me logisch in de oren, maar hoever kun je gaan met dit soort materialen, hoe dik mag dit worden? Hoe kom ik erachter dat de oplossing die we kiezen niet schadelijk is voor het huis? Ik denk dat we al tevreden zijn als we de kou van de buitenmuur kwijt zijn. Het polderhuis heeft een enkelsteens buitenmuur, en een beperkte isolatiedikte binnen. Zou ik zoiets zonder al teveel problemen toe kunnen passen? Ik zie op de foto's een soortgelijke balkenlaag.
- LTV muurverwarming als vervanging van de huidige radiatoren, in combinatie met de materialen hiervoor genoemd. Spreekt me aan omdat het me goed te combineren lijkt.
- Het schuine dak heb ik het verder nog niet over gehad. Daar zit ook iets van isolatie in, maar ik weet nog niet zo goed wat. Kennelijk is dat OK, daar zijn geen problemen mee. Misschien laat ik het maar zo.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door ritsaert snijder »

Wat je schrijft is heel herkenbaar. Mijn voordeel was dat ik alles zelf wilde doen; dan duurt het veel langer en dan ga je het huis veel beter leren kennen. Jouw voordeel is dat het huis uit de familie komt. Gebruik die informatie....En ja het duurzaam renoveren van een oude boerderij vereist heel veel kennis en geduld. Kennis en geduld die je bij de huidige aannemers, verwarmingsboeren, isolatiemannetjes nog maar heel weinig tegen komt.

Het isoleren van een oud huis is heel riskant. Dat betekent dat je risico,s loopt. Maar in veel gevallen kun je afdoende maatregelen nemen. Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb zelf mijn boerderijtje uit 1800 ook stevig geisoleerd. Ik weet wat ik gedaan heb en ik hou het goed in de gaten.....

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

Ik ben nieuwsgierig naar jouw oplossingen Ritsaert. Heb je misschien wat meer details en liever nog foto's? :-)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door ritsaert snijder »

ik heb je een PB gestuurd.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje schreef;
Het isoleren van een rijksmonument (buitenkant intact houden) met steense muren is bijzonder lastig. Er is al veel over geschreven, misschien heb je hier iets aan:
www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=4965
www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=5&t=4789
www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=5&t=4671
www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=4287
Ik vind hier geen voorbeelden van steens muren, is allemaal enkel steens of spouwmuren.
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Ernest Dubois »

ritsaert snijder schreef:Pietje schreef;
Het isoleren van een rijksmonument (buitenkant intact houden) met steense muren is bijzonder lastig. Er is al veel over geschreven, misschien heb je hier iets aan:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=4965
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=5&t=4789
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=5&t=4671
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=4287
Ik vind hier geen voorbeelden van steens muren, is allemaal enkel steens of spouwmuren.

Een steens muur en een enkel steens muur dat zijn het zelfde? Een strek dwars op de muur lengte gelegd dus de muur is de dikte van de lengte van een enkel steen.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door kockie »

Volgens mij is enkel steens geen naam van een metselverband. Hieronder een aantal "officiële begrippen"

Het is half steens, Steens of spouwmuur (2 keer half steens met spouw)
Dan heb je nog een klampmuur

Mocht iemand betere benamingen of beschrijvingen hebben, dan hou ik mij van harte aanbevolen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Ernest Dubois »

kockie schreef:Volgens mij is enkel steens geen naam van een metselverband. Hieronder een aantal "officiële begrippen"

Het is half steens, Steens of spouwmuur (2 keer half steens met spouw)
Dan heb je nog een klampmuur

Mocht iemand betere benamingen of beschrijvingen hebben, dan hou ik mij van harte aanbevolen.
Het metselverband in een steens muur is kruisverband, daar zie je kop onder strek onder kop of + met een driekluzeur om de drie lagen in de hoek. Zulke metselverband zie je in de boerderij van Hans. Betekent niet dat het een steens muur is kan ook een half steens muur.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door ritsaert snijder »

Oke, als ik enkelsteens google dan vind ik verschillende voorbeelden. Ik heb geen idee wat officieel is.

Je hebt ook nog de dubbele spouwmuur (2 muren en twee spouwen).

TS heeft het over steens muren (dikte=lengte van de baksteen). Het kruisverband (steens) is inderdaad ook duidelijk zichtbaar op de foto's. Ik dacht dat een kruisverband altijd een steensverband is?

Maar het gaat mij er om dat bij een halfsteens gemetselde boerderij, waarbij er niet al te brede stenen zijn gebruikt, de isolatierisico's wat minder groot zijn. De door Pietje aangedragen voorbeelden gaan allemaal over halfsteens gemetselde gebouwen of over gebouwen met een spouw.
Als je aan alle voorwaarden voldoet kan je overwegen om in een boerderij met halfsteens muren aan de binnenzijde te isoleren. Daar heb ik zelf ook destijds voor gekozen. Met een veel dikkere steensmuur is dat een hele andere afweging.

Oftewel; pas op!; de aangedragen links zijn niet direct van toepassing op deze situatie (dikkere muren).
groet!

Ritsaert
rikdevreese
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 feb 2013, 18:14

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door rikdevreese »

ritsaert snijder schreef:Hans,
Ziet er mooi gaaf uit, metselwerk is nog heel mooi. Net kruisverband, steensmuur. Ik denk dat de muren ongeveer 22 cm dik zijn.

Dat maakt de risico's van isolatie aan de binnenkant nog wat groter. En ook wordt het risico van bevriezen van de stenen wat groter als je aan de binnenkant gaat isoleren. Je hebt ook flink wat balken die doorlopen in de muur. Dat zijn inderdaad de zwakke plekken. Ik heb de balken zelf opgevangen in de isolatielaag, maar dat is bij jullie ingewikkelder.
Dag Ritsaert,

heb je een foto of tekening van hoe je de balken hebt opgevangen in de isolatielaag?

mvg

Rik
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: langgevelboerderij isoleren

Bericht door Hans_Rovers »

We zijn inmiddels wat maanden verder, maar we zijn nog niet begonnen. De planning is dat we er eind februari/begin maart in kunnen. We hebben niet stil gezeten - ik ben zelfs voor de tweede keer vader geworden ;-) - maar ik twijfel nog steeds over de muren op de zijgevel.

Ik denk dat wandverwarming voor de lange termijn voor ons de oplossing moet zijn, maar ik heb op dit moment niet de kennis of tijd om dit zelf uit te detaileren of te realiseren. Ik ben dus op zoek naar een professional op dit gebied die ons kan helpen, regio Eindhoven. Iemand een suggestie? Ik vond via http://www.claytec.nl/producten/wandverwarming.html een aantal systemen die geschikt zouden zijn, heeft iemand hier ervaring met een van zo'n systemen?
Plaats reactie