Aanzuigslang pomp 40mm PVC met enkele knietjes, kan dat?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Aanzuigslang pomp 40mm PVC met enkele knietjes, kan dat?

Bericht door alefarendsen »

Ik ga toch m'n regenwaterproject maar weer eens oppakken. Met al die droogte van het jaar realiseer ik me dat ik toch wel veel water gebruik in de tuin. Daarnaast hebben we wat tijd over.

De ongeveer 6 kuub opslag ondergronds ligt er klaar voor, de pomp lag nog ergens te slingeren, dus het enige wat ik hoef te doen is eea aansluiten op de bestaande infra.

De aanzuiging die in de cistern zat is een PVC buis met filter / terugslaklep, 40mm. Die gaat straks met in totaal 6 knietjes onder de paadjes door naar de pomp. Totale lengte vanaf cistern naar pomp is (exclusief aanzuigbuis zelf) nog geen 10 meter en het hoogteverschil is minimaal.

Ik meen me te herinneren dat het beter is geen knikken / knietjes in je aanzuigslang danwel aanzuigbuis te hebben. Gaat de pomp (een Calpeda NGM 3A) of moet ik toch iets anders / flexibelers realiseren?

dank,
Alef
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Aanzuigslang pomp 40mm PVC met enkele knietjes, kan dat?

Bericht door Joepie »

Ik zou geen problemen verwachten in deze opzet. Je kunt per bocht ook 2 keer 45 graden na elkaar monteren.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Aanzuigslang pomp 40mm PVC met enkele knietjes, kan dat?

Bericht door jwardenier »

Voor mijn riet filter maak ik ook gebruik van een pomp ,heb er wel de terugslagklep tussenuit gehaald ,voorkomt bevriezing van water in de zuig pers slang , heb het geheel zo gemaakt dat na het oppompen van water het restwater terug loopt .
Heb er ook knietjes in zitten ,raamwerk van buizen horizontale inspuit ,pompje van 600 w ,heb hier ruim 20 jaar ervaring mee ,werkt altijd ,alleen bij stroomstoring niet .
Voor het terug pompen van gezuiverd water heb ik de leidingen beneden de 60 cm liggen ,deze pomp werkt onder druk soort hydrovoor .
Heb aanvoer 32 na de pomp verdeelt het zich en komt het water ook allerlei bochtjes en knietjes tegen ,ik ondervind hier geen hinder van ,elke kraan die we open draaien komt water met voldoende druk uit .
water ruim boven de bodem van de opslag weg pompen ,eerst een gaaskorf om grof vuil tegen te houden ,daarna klein filter ,tussen de waterleiding heb ik nog een papierfilter dit voorkomt dicht slippen van o a vlotters .
Het mooist is dat vuil wordt weg gevangen in b v fluch mooier nog via bezink bed ,hier denk ik ook nog over na er spoelt nog altijd blad en ,mos en vogelpoep me de opslag in .
We hebben regenwater opvang in tonnen overloop naar bezinkputje ,dan naar de fluch ook om stikstof uit een onweersbui af te vangen ,daarna grof filter en dan in de opslag ,afgelopen voorjaar nog ruim 2o cm drek op de bodem .
Onze opvang blijkt te klein ,20 m3 vijver ,vreemde gewaarwording als het waterniveau zodanig daalt dat waterplanten droog vallen .
Hierom gaan we een nog grotere opvang in gebruik nemen t z t tevens ga ik een bron slaan ,we hebben een chronisch water te kort .
Allen het vee al gebruikt deze dagen 600 l per week .
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Aanzuigslang pomp 40mm PVC met enkele knietjes, kan dat?

Bericht door beek »

Aanzuigen met een aantal knietjes gaat prima, maar iedere bocht verhoogt wel de weerstand. Ik pomp water uit een put op zo'n 8 meter diepte, waarbij ik ook 6 bochtjes en knietjes heb gebruikt. Dit gaat zonder problemen. Om de weerstand zo laag mogelijk te houden heb ik waar mogelijk bochtjes (met een grote straal) in plaats van knietjes (met een kleine straal) gebruikt.

Dus bij voorkeur een bocht:
Afbeelding

In plaats van een knie:
Afbeelding
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Aanzuigslang pomp 40mm PVC met enkele knietjes, kan dat?

Bericht door alefarendsen »

beek schreef:Om de weerstand zo laag mogelijk te houden heb ik waar mogelijk bochtjes (met een grote straal) in plaats van knietjes (met een kleine straal) gebruikt.
@Beek / @Joepie: dank weer mannen! Dat helpt. Het plannetje is nu bijna af en uitgeschreven. Morgen spullen halen en dan volgende week graven / aanleggen.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Aanzuigslang pomp 40mm PVC met enkele knietjes, kan dat?

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef:Heb aanvoer 32 na de pomp verdeelt het zich en komt het water ook allerlei bochtjes en knietjes tegen ,ik ondervind hier geen hinder van ,elke kraan die we open draaien komt water met voldoende druk uit.
Goed om te horen. Aanvoer is 40, maar inlaat pomp is 32. Daarna over naar combinatie van 32 / 25.
jwardenier schreef: water ruim boven de bodem van de opslag weg pompen ,eerst een gaaskorf om grof vuil tegen te houden ,daarna klein filter ,tussen de waterleiding heb ik nog een papierfilter dit voorkomt dicht slippen van o a vlotters.
Die gaaskorf, die moet ik nog maar eens even om de inlaat heenbouwen, goed idee! Helaas geen drijvende inlaat, had ik liever gehad, maar ik heb die andere nog liggen. Nieuwe kost al gauw 100€. Zag wel eentje op marktplaats voor €50 trouwens (https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-te ... e=lr&pos=8).
jwardenier schreef: Het mooist is dat vuil wordt weg gevangen in b v fluch mooier nog via bezink bed ,hier denk ik ook nog over na er spoelt nog altijd blad en ,mos en vogelpoep me de opslag in .
We hebben regenwater opvang in tonnen overloop naar bezinkputje ,dan naar de fluch ook om stikstof uit een onweersbui af te vangen ,daarna grof filter en dan in de opslag ,afgelopen voorjaar nog ruim 2o cm drek op de bodem.
Heb de opslag van het voorjaar nog schoon gemaakt, dat was een behoorlijke laag. Wil dit niet graag elk jaar doen, maar helaas nu nog regenpijpen zonder bezinkputje / regenton. Dat wordt een projectje voor later.
jwardenier schreef:Onze opvang blijkt te klein ,20 m3 vijver ,vreemde gewaarwording als het waterniveau zodanig daalt dat waterplanten droog vallen .
Hierom gaan we een nog grotere opvang in gebruik nemen t z t tevens ga ik een bron slaan ,we hebben een chronisch water te kort .
Allen het vee al gebruikt deze dagen 600 l per week .
Allemachtig... Ik ga met m'n 6 kuub de tuin wel kunnnen doen denk ik... En voor vee, gelukkig hebben we sloten voldoende, waar de schapen en kippen uit kunnen drinken. Dat is dan weer het voordeel van leven onder zeeniveau ;-).
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Aanzuigslang pomp 40mm PVC met enkele knietjes, kan dat?

Bericht door jwardenier »

Alfred , jij kunt die 6 m3 bijna helemaal weg pompen ,het is bij ons een vijver dus moet ik om de planten niet te veel water verbruiken .
In het achterhuis heb ik nog een kelder ,deze ga ik op den duur ombouwen naar wateropslag en ik wil er een vis teel projectje in op starten ,wij komen jaarlijks ong. 75 m3 water te kort deze opslag is ruim 40 m3
Als hier water in de sloot stond ging ik dit gebruiken ,maar helaas .
Ik heb nog een ster filter liggen 5 filterbuisjes op 1 aansluiting met schroefdraad waar je aanzuig buis op komt ,komt van waterzuivering .
als je deze 20 cm boven de bodem hangt denk ik dat je geen problemen ondervind .
Je kan beter investeren in het voorkomen van drek op de bodem,
De grootste afvanger van rommel is bij ons de fluch , melkbus 40 l zonder bodem hierin een voetbal ,op de plek van het deksel heb ik een stukje rond 20 buis gezet met hierin de aan en afvoer ,in die afvoer een rond vijverpotje ,gaas potje .
op de bodem een laag grint hierop een stuk worteldoek ,deze maak ik 1 x per jaar schoon .
In jou situatie zal dit vaker moeten zonder opvangputjes komt er veel troep in het water .
Het is nu nog zo dat als er een hoosbui komt deze alle drek mee spoelt ,vandaar mijn idee om nog een bezink bed te maken .
In het verleden had ik er een waterwip tussen zitten ,dit werkt veel schoner dan zo het nu is, bij dit huis hebben we veel meer regenwater afvoeren ,de waterwip spoelt makkelijk schoon bij een flinke regenbui ,het is in de winter 1 klomp ijs .
Het filtertje uit de advertentie heb ik ook voor de aanzuigbuis zitten ,zijn ook los te koop bij de wild kamp.
goed adres en deskundig[sommigen dan ] op gebied van hergebruik regenwater
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Aanzuigslang pomp 40mm PVC met enkele knietjes, kan dat?

Bericht door mro »

@jwardenier, loopt de pomp dan ook niet leeg als er geen terugslagklep zit aan de aanzuig? Of loopt niet al het restwater terug?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Aanzuigslang pomp 40mm PVC met enkele knietjes, kan dat?

Bericht door jwardenier »

De pomp staat in het water ,1000 l pomp put ,3 m onder maaiveld ,het opgevoerde water loopt terug ,anders zou de hele boel aan elkaar vriezen in de winter en dan kunnen we ons afvalwater niet zuiveren ,of in de pomp hergebruik water een terugslagklep zit weet ik niet ,heb hem nog nooit los gehad ,deze staat vorstvrij in een kelder in de bijkeuken en verpompt gezuiverd afvalwater met regen water naar de verbruikspunten . Bij onze vorige woning heeft de zelfde opstelling ruim 20 jaar gewerkt ,hier al weer een jaar of wat .
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Aanzuigslang pomp 40mm PVC met enkele knietjes, kan dat?

Bericht door martijn1984 »

Ruime bochten en een grote diameter verlagen je weerstand.
In feite heeft elke pomp een hekel aan zuigen , probeer dit altijd zo kort mogelijk te houden.
Een pomp kan negen meter zuigen in de diepte maar horizontaal over grotere afstand dan zakt je capaciteit hard in elkaar.
Evt kun je een tabel opzoeken met leidingweerstanden.
Echter 40mm trek je makkelijk 10m3 per uur doorheen. Dat is bij ons ook t geval namelijk.
Hij zuigt horizontaal wel 15 meter bij een grondwaterstand van 2 meter. Onze 10m3 pomp geeft 9m3 , dit zou ook nog een geval van een slechter wordende waaier kunnen zijn.
Maar persen kunnen ze beter.

Maak je zuigleiding oplopend naar de pomp , dan trek je alle lucht eruit en blijft er geen luchtbel in je knie ergens zitten.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Aanzuigslang pomp 40mm PVC met enkele knietjes, kan dat?

Bericht door alefarendsen »

Joepie schreef:Ik zou geen problemen verwachten in deze opzet. Je kunt per bocht ook 2 keer 45 graden na elkaar monteren.
Op aanraden van Joepie en de Wildkamp doen we het met bochtjes van 45 graden. De beste man daar vond 10 meter naar de pomp veel, te veel... Hij vond 7 de max. Het is uiteindelijk niet iets meer dan zeven. We gaan het zien.

Alef
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aanzuigslang pomp 40mm PVC met enkele knietjes, kan dat?

Bericht door JantjeV8 »

Je pomp staat bijna net zo hoog als het aan te zuigen waternivo. Dat gaat prima werken, mits je het ontlucht krijgt.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Aanzuigslang pomp 40mm PVC met enkele knietjes, kan dat?

Bericht door alefarendsen »

Zo, het is af!

Eén klein foutje daargelaten (geen opening aan de aanzuigende kant gemaakt om de pomp te vullen / de aanzuigslang vol te laten lopen) Dat was snel opgelost en nu staat de sproeier (we zijn hier net tussen de buitjes doorgezeild vandaag) aan met water uit eigen reservoir.

De kosten vielen ook mee: 10 meter PVC, wat mofjes, beetje tyleen en wat knelkoppelingen. Het duurste was nog het huren van de boor voor de gaten in de muur, 80 piek... Al met al onder de 150 euro klaar. Meteen maar een greppeltje naar het nieuw te creëren deel moestuin gegraven en daar ook water naartoe gebracht.

Zoals met zoveel zaken loont het als je gaat rekenen en de arbeid meetelt de moeite niet, maar het voelt wel heel erg fijn de tuin nu met regenwater te begieten.


Dank allen voor de hulp!
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Aanzuigslang pomp 40mm PVC met enkele knietjes, kan dat?

Bericht door Lieve »

Fijn te horen dat je moestuin plezier geeft.
Plaats reactie