Reanimeren. Wie kan het ?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Kunt u adequaat reanimeren?

Jazeker
2
100%
Ik ga het zeker proberen als de nood aan de man is
0
Geen stemmen
Ik zou het wel willen kunnen, misschien ooit een cursus.
0
Geen stemmen
Een brug te ver, sorry
0
Geen stemmen
Nee, principes staan in de weg
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 2

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Reanimeren. Wie kan het ?

Bericht door Ruuben »

Of past dat minder in ecologische visie van leefbaarheid?

Ik heb het zojuist nog gedaan.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Reanimeren. Wie kan het ?

Bericht door JantjeV8 »

Gelukkig nog nooit toe hoeven passen..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Reanimeren. Wie kan het ?

Bericht door kockie »

Poll werkt niet; nog geen idee waarom. Komt ook op het lijstje "uitzoeken" te staan.


Ik heb ieder jaar herhalingscursus. Heb het bij mensen nog nooit toegepast, bij dieren gisteren nog. Was er eentje van de lange adem. 3 keer hartstilstand. Leve de monitoring apparatuur en de adequaat helpende assistentes! Hond is weer kwispelend en wandelend naar huis gegaan!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Reanimeren. Wie kan het ?

Bericht door Lieve »

Misschien zou het principe moeten zijn dat iedereen dat zou kunnen, ik heb het nooit geleerd.
Maar ik weet ook niet hoe ik zou reageren moest ik in een dergelijke situatie zijn.
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Reanimeren. Wie kan het ?

Bericht door Brutus Groenus »

Heb het zelf geleerd op de BHV cursus op het werk, hoop het nooit te hoeven gebruiken.

Er werd toen vermeld dat er een slagingspercentage is van 15% (?!) , geen idee of dat echt zo is, maar ik was toen vrij verbaast dat te horen.

Ik hoop dat alles goed is afgelopen Ruben?
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Reanimeren. Wie kan het ?

Bericht door Paul Joosten »

Heb al sinds 1984 een geldig reanimatiediploma en houd het geregeld bij. Sinds 2013 ben ik aangemeld bij Groningen Hartveilig en Hartslag Nu zodat ik opgeroepen word wanneer er iemand in mijn buurt een hartstilstand krijgt. Is me inmiddels driemaal gebeurd, helaas nooit met succes omdat in alle gevallen de 112-melding veel te laat gedaan was. Het systeem werkt echter prima want in alle gevallen waren we met drie of meer burgerhulpverleners binnen enkele minuten ter plaatse en al begonnen met de reanimatie ruim voordat de hulpdiensten ter plaatste konden zijn. Ook heb ik een sponsoractie opgezet waardoor we bij een aantal dorpshuizen en verenigingsgebouwen in mijn omgeving AED's in buitenkluizen konden regelen zodat ze nu 24/7 beschikbaar zijn.

Belangrijk is dat zo snel mogelijk na de circulatiestilstand begonnen wordt die weer op gang te krijgen. De overlevingskansen nemen af met zo'n 10% per minuut maar de hulpdiensten hebben een gemiddelde aanrijtijd van 10 tot 15 minuten. Burgerhulpverleners kunnen dus echt het verschil maken. Zonder hen is de de overlevingskans ongeveer 12%, doel van Groningen Hartveilig (maar dat zal elders in het land niet anders zijn) is om door minstens 1% van de bevolking te trainen, die overlevingskansen tenminste te verdubbelen. We zijn nu ruim 3 jaar actief en zien nu al zeer bemoedigende resultaten.

Reanimeren is helemaal niet moeilijk of zwaar, kan het iedereen aanraden. Belangrijke overweging voor mij was: hoe zou ik me voelen wanneer er iemand in mijn buurt een circulatiestilstand krijgt en ik niet wist wat te doen? En sinds ik het wel kan: hoe zou ik het vinden om achteraf te horen dat een van de buren hulp nodig had en ik niet tijdig gewaarschuwd was? Beiden kan je voorkomen door de training te doen en je aan te melden bij Hartslag Nu. Je kunt echt het verschil maken!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Reanimeren. Wie kan het ?

Bericht door Ruuben »

Brutus Groenus schreef:Heb het zelf geleerd op de BHV cursus op het werk, hoop het nooit te hoeven gebruiken.

Er werd toen vermeld dat er een slagingspercentage is van 15% (?!) , geen idee of dat echt zo is, maar ik was toen vrij verbaast dat te horen.

Ik hoop dat alles goed is afgelopen Ruben?
Hij ligt op de IC. Dus ja, we hebben wel wat goed gedaan.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Reanimeren. Wie kan het ?

Bericht door Pietje »

Heftig!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Reanimeren. Wie kan het ?

Bericht door alefarendsen »

Ruuben schreef: Hij ligt op de IC. Dus ja, we hebben wel wat goed gedaan.
Pffff, heftig en mooi... Je betekent wel wat voor je community op deze manier. Je zet me aan het denken. Dank.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Reanimeren. Wie kan het ?

Bericht door Tim »

Goed gedaan en ik heb respect voor je handelen.

Hier ook jaarlijks op oefening, gelukkig nog nooit hoeven doen. Het is beter dan niets doen en vooral direct mee beginnen is belangrijker dan het 100% goed doen.

Die eerste minuten zijn 90% van de redding.

Tim
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Reanimeren. Wie kan het ?

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Wij hebben in Ootmarsum een soortgelijk systeem als Paul Joosten beschreef.

Elke wijk of buurtschap heeft een eigen AED en eigen hulpverleners.
De hulpverleners krijgen uiteraard jaarlijks een herhalingscursus en zijn allemaal ingeschreven bij hartslagnu.nl.
De wijkbewoners betalen een jaarlijkse bijdrage van € 10,- tot € 15,- en daarvoor wordt de AED onderhouden en na een aantal jaren vernieuwd. Tevens worden de vrijwilligers in de wijken en buurtschappen opgeleid (en krijgen ze herhalingscursussen) uit diezelfde bijdrage. Zo betalen de wijkbewoners er dus voor dat er vrijwilligers opgeleid zijn, die in geval van nood hulp kunnen verlenen.

We draaien inmiddels ruim 8 jaar en dit systeem heeft toch echt al een aantal mensenlevens gered.
Bij ons is de aanrijtijd van een ambulance ca 12 minuten, maar de hulpverleners uit de buurt zijn er binnen een paar minuten met een AED.

Er worden door het systeem van hartslagnu.nl na een 112 melding dertig mensen opgeroepen.
Tien die het dichtst bij het slachtoffer wonen worden rechtstreeks naar het slachtoffer gestuurd om te kunnen starten met reanimeren.
De volgende 10 die dan het dichtsbij wonen worden via de dichtstbijzijnde AED naar het slachtoffer gestuurd en de daarop volgende tien dichtstbijzijnde hulpverleners worden via de dan nog dichtstbijzijnde AED naar het slachtoffer gestuurd.

Wij hebben ca. 500 ingeschreven hulpverleners op een bevolking van ca. 4800 (dus ca 10%!!).
Inmiddels draaien we als een stichting (waarvan ik secretaris ben).

We krijgen een kleine jaarlijkse bijdrage van de gemeente, maar het overgrote deel van de kosten wordt door de bewoners zelf opgebracht.
Uiteraard zijn er altijd mensen die niet mee willen betalen, maar ruwweg 75% van de inwoners doet mee.


Voor verdere details, zie onze website: http://aedootmarsum.weebly.com/
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Reanimeren. Wie kan het ?

Bericht door Ruuben »

Grote klasse!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Reanimeren. Wie kan het ?

Bericht door Paul Joosten »

Schitterend Zwerius! Dan zal dit nieuws, dat de kosten van het gebruik van de AED niet langer ten laste komen van de eigenaar, ook jullie als muziek in de oren klinken! Ook zal je wel weten dat diverse verzekeraars de kosten vergoeden van een reanimatiecursus? Veelal alleen bij een aanvullende verzekering maar elke vergoeding van elders is welkom... :wink:

Je site ziet er zeer functioneel uit, met één opmerking: de contactgegevens voor oud-Ootmarsum zijn onleesbaar.

Doen jullie ook aan "6-minuten training"? Zéér de moeite waard en nog erg leuk bovendien. We organiseren hier ongeveer 4x/j zo'n training, bedoeling is dat alle burgerhulpverlenenrs minstens eenmaal per jaar meedoen. Na een kopje koffie en voor de nieuwe(re)deelnemers wat uitleg krijgen de deelnemers een briefje in de hand met een tekst zoals je die ook in het echt via SMS zou ontvangen. Op locatie is een 'slachtoffer' (pop), een LOTUS als medebewoner (die licht in paniek lekker 'stoort') en een instructeur die observeert en nabespreekt. De situaties zijn soms hilarisch en met opzet wat lastig in scène gezet. Je leert improviseren maar ook je medeburgerhulpverleners beter kennen. Hierna volgt nog zo'n briefje en een tweede locatie. Na afloop weer verzamelen met gelegenheid voor vragen en aftekenen van de trainingspapieren. Ik heb er de afgelopen jaren zo'n zes gedaan en ook enkele echte oproepen gehad. Dan merk je dat door de oefeningen je adrenaline niet meer dwars door het plafond gaat en je optimaal getraind bent. Stuur maar een PB met je telefoonnummer als je er meer over wilt weten.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Reanimeren. Wie kan het ?

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Hallo Paul,

Ja het nieuws over de vergoedingen via de ambulancediensten had ons ook al bereikt. Mooi, dat we nu in elk geval de elektroden na een inzet vergoed gaan krijgen. Het is mij echter nog niet duidelijk of de grootst kosten ook gedekt worden. Dan denk ik aan het tweejaarlijks vervangen van elektroden en het vervangen van de batterij (bij ons type AED, eens in de vier jaar).

Vergoedingen voor de cursus door ziektekostenverzekeraars kennen we, maar eerlijk gezegd laat dat vaak ook nogal te wensen over.

Wat betreft de opmerking over onze website, bedankt. Het was me ontgaan. Heb het inmiddels aangepast.

En wat betreft de zes minuten training, nee die kennen we niet. En we weten natuurlijk uit ervaring hoe stressvol een oproep is. Ik zou wel meer willen weten, maar ik weet niet hoe ik een PB kan sturen....
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Reanimeren. Wie kan het ?

Bericht door Ruuben »

Volgens mij is het een vergoeding in natura. Dus nieuwe defibrillator plakkers.
Plaats reactie