isolatievraag.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: isolatievraag.

Bericht door JantjeV8 »

Idealiter van binnen naar buiten:
Een soort absorbtielaag, vochtregulerend aan de binnenzijde. (gips, leem o.i.d.). Dan een goed sluitend dampscherm, en verder van binnen naar buiten steeds damp-openere materialen toepassen.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: isolatievraag.

Bericht door bonkelaar »

JantjeV8 schreef:Maar het ventileert niet meer want er is geen luchtstroom meer.

Met de spouwinblaas vlokken zijn de moderne materialen 'gesiliconiseerd'. Daarme vochtbestendig en niet hygroscopisch gemaakt. Daardoor mogen deze materialen tegen het buitenblad een komen. Een buitenblad kan/mag nat worden aan de binnenzijde.

Dus als je de isolatie kiest om het tegen de muur te plaatsen, kies een gesiliconiseerde versie. (vliesgevelisolaties).

Feitelijk bouw je ook verkeerd om op, dus dat moet ook mee gewogen worden. Ik zou wel afwegen om wat Rits aangaf, de zoldervloer iets in te korten en op je nieuwe binnenwand te laten rusten.

Van buiten naar binnen:
Metselwerk.
- afwegen wel/geen spouw maken.
- afwegen wel/geen waterkerende damp-open folie aan te brengen, liefst naadloos zodat vocht in de spouw niet in de isolatie komt.
- isolatiekeuze, materiaal en dikte.
- zolder wel/niet dragen op nieuwe wand.
- Wand van hout, metalstud of staalframe (zware dragende metal-stud)
- Dampremmende laag, bij voorkeur rondom en naadloos luchtdicht maken.
- een plaatmateriaal als binnenafwerking.

Ik ben toch wel van het bouwen van een wand. Er zijn echter ook isolatieplaten verkrijgbaar waar een (gips)plaat op verlijmd zit, en die platen lijm je tegen je metselwerk aan. Dus geen wanden bouwen, maar enkel een isolatie met afwerklaag aanbrengen. Ik vind dat wel een hele lijmerij worden, ben meer van het schroeven.
Ik heb gelijmd, met kant en klare platen opgebouwd uit isolatiemateriaal en Fermacell. Werkt prima en vlot. Nadeel vind ik dat de dikte van de isolatie niet al te dik is naar huidige maatstaven. Een volgende keer zal ik zeker weer lijmen maar dan wellicht met een zelf samengesteld systeem, dikkere isolatie en losse platen.
Ik heb het deels op west en deels op zuid, zit probleemloos en scheurvrij.
Zorgen dat je een enigzins vlakke raaplaag hebt, deze netjes voorstrijken en dan kun je direct lijmen. Om de ramen een houten raamwerkje en dan kan de originele betimmering er weer op.
Dit lijmen doe je gewoon met goede enigzins flexibele tegellijm op cementbasis Schönox SK of iets vergelijkbaars. Aanmaken met water, in dotten als je een enigzins oneffen wand hebt of met een grove kam als het vlakker is. De platen zuigen zich meestal direct vast. Gips met polystyreen staat wel eens hardnekkig rond dan maak je een spanner van panlat naar een muur om het korte tijd aan te spannen.
Kabel maak je in of op de muur, op de muur moet je het in de isolatie uitsnijden.

Dampremming wordt grotendeels verzorgd door de isolatie voor zover dit een gesloten schuim is en je moet het in zo'n ruimte al erg bont maken met vocht dat het direct door de muur wil. Ik kom uit die wereld en instructeurs gaven wel aan dat zijzelf als dampmolecuul liever door een raam naar buiten gingen dan door de muur.
Maar enige aandacht voor de materie is wel op zijn plaats.

Groet Jos.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: isolatievraag.

Bericht door Atlas »

Jan, jij schrijft:
Ik wil de kopgevel van onze boerderij aan de binnenkant na-isoleren en afwerken.
Het is een steens muur, onderste helft bijna 2 steens dik.
Dat lijkt mij voor Nederlandse bouw- wijzes van nu en van vroeger ietwat overdreven. Deze vergissing word echter vaker gemaakt.
Een halfsteens muur heeft de dikte van de helft van de langste lengte van de steen. Is de steen bv 20 cm lang dan is de "halfsteensmuur" 10 cm dik. De "steensmuur" is in dat geval 20 cm dik.

Het lijkt me dat deze bouwwijze ook voor jou geval opgaat. In jouw terminologie immers zou de muur 20 en 40 cm dik zijn. Dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk: We zitten immers niet in Frankrijk met muren van 40-90 cm dikte.

Topgevels worden ook vaak afgewerkt met houten planken. In dat geval zou het van buiten naar binnen als volgt kunnen:
-Houten planken.
-Panlatten o.i.d. waarop hout bevestigd met als doel ventilatie tussen de planken en de muur.
-Halfsteensmuur.
en verder de opbouw-adviezen van Janje V8 opvolgen.

Verder lees ik iets over muurankers. Waarschijnlijk zijn deze aangebracht om de (dak)balken met de muur te fixeren. Dit zijn echter potentiële koude bruggen en overbrengers van vocht (maar al te vaak zijn deze balken aan de kopse kanten ingerot) van de buitenkant naar de binnenzijde. Wellicht dat fixatie van de buitenmuur op een andere wijze kan?

groet,
Atlas
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: isolatievraag.

Bericht door nck »

Atlas schreef:Dat lijkt mij voor Nederlandse bouw- wijzes van nu en van vroeger ietwat overdreven. Deze vergissing word echter vaker gemaakt.
Een halfsteens muur heeft de dikte van de helft van de langste lengte van de steen. Is de steen bv 20 cm lang dan is de "halfsteensmuur" 10 cm dik. De "steensmuur" is in dat geval 20 cm dik.

Het lijkt me dat deze bouwwijze ook voor jou geval opgaat. In jouw terminologie immers zou de muur 20 en 40 cm dik zijn. Dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk
Helemaal correct, maar wat niet is kan nog komen.
Die twintig en 40 cm kloppen redelijk.
Atlas schreef:Verder lees ik iets over muurankers. Waarschijnlijk zijn deze aangebracht om de (dak)balken met de muur te fixeren. Dit zijn echter potentiële koude bruggen en overbrengers van vocht (maar al te vaak zijn deze balken aan de kopse kanten ingerot) van de buitenkant naar de binnenzijde. Wellicht dat fixatie van de buitenmuur op een andere wijze kan?
Ook daar is een constructie voor in de maak.
Op bijna dezelfde wijze zoals de bevestiging in de gevel van de 9.5 m lange balk ter ondersteuning van de hilde.

Kort weg gezegd, ik plaats aan de binnenkant van de gevel een nieuwe gefundeerde muur van 12 cm dikke kalkzandsteenblokken om de constructie de nodige stevigheid te geven.
Dan kom ik gelijkvloers met een muurdikte van ongeveer 45 cm en dus een fatsoenlijke ondersteuning van de zolderbalken en de topgevel wordt dan steens, met voldoende "bot" om de muurankers te vervangen door een andere constructie ter bevestiging van de knieschotten.

Kom maar ff buurten, zal ik het je uitleggen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: isolatievraag.

Bericht door JantjeV8 »

Mag ik dan adviseren om in plaats van kalkzandsteen te gebruiken, keramische stenen zoals een poriso o.i.d. toe te passen? Functioneel eigenlijk hetzelfde, maar de keramische stenen geven een fijner binnenklimaat met warmteaccumulatie en uitstraling dan beton en kalkzandsteen. Die laatste geven eerder een kil gevoel.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: isolatievraag.

Bericht door Atlas »

keramische stenen zoals een poriso o.i.d. toe te passen
ook een stuk lichter!!! wat wellicht vanwege fundering e.d ook van belang kan zijn.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: isolatievraag.

Bericht door nck »

Voor het bovenste deel (top) is dit inderdaad in beeld maar op de begane grond worden het blokken. Heeft ook geen woonfunctie.
Ik heb er stevigheid nodig, om een en ander fatsoenlijk in te ankeren.
Poriso is niet mijn favoriet als dragend deel waar ik ook de nodige ankers in moet aanbrengen.

Vandaar.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie