Hoe kippen te beschermen tegen marters?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door JantjeV8 »

Sterker nog, we hebben hier een kip met een identiteitsprobleem, soms kraait ze als een haan. :shock: En als de kat haar in de weg zit, rent ze op de kat af en die delft dan echt het onderspit. Kat op de vlucht, kip d'r zin. Ik zit altijd te kijken wanneer die kat dat een keer beu is, maar nee, de kip staat hoger in de pikorde.
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door beek »

Ik ben vandaag bijna de hele dag bezig geweest om alle kieren te dichten en een tweede laag kippengaas te spannen. Alleen van bovenaf zou er nog een marter in kunnen, als hij er in slaagt om 2 meter bij het gaas of 2,5 meter bij het hok omhoog te klimmen. Ik waag het erop en laat de kippen weer in de ren. En nu hopen dat het goed gaat. Pas dan durf ik weer nieuwe kippen te kopen.

Als dit niet voldoende is span ik een schrikdraad en zet ik een val (voor de muizen natuurlijk, want de bunzing en steenmarter zijn beschermd!).
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door beek »

Toch meteen een schrikdraadje boven de ren gespannen. Een knappe marter die er nu nog in komt. Als de twee laatste kippen nu een week of twee overleven durf ik nieuwe kippen te kopen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door Pietje »

Ja, kippen blijven veel werk... :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door Bossie »

Houd er wel rekening mee dat om schrikdraad te laten werken er een gesloten circuit moet zijn. Het dier dat de draad aanraakt moet aarde maken. Anders is er geen schok. Je moet de draad dus zo plaatsen dat dat het geval is. Vandaar kun je vaak beter draad onderaan bevestigen tegen opklimmen dan boven. Je kunt er ook een tweede draad bij zetten waar geen stroom op staat maar waarmee het dier aarde maakt om zo het circuit rond te krijgen.
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door beek »

Aha, dat had ik me al afgevraagd toen ik de draad spande. Maar ik ging ervan uit dat het contact met de aarde zou worden gemaakt door het hout van de panelen. Ik heb voor de zekerheid even getest of ik een schok kreeg als ik op klompen stond, en dat was zeker het geval. Is het dan echt nodig om nog een aardedraad te spannen? De panelen zijn ongeveer 2 meter hoog, en bestaan uit 4 latjes met kippengaas ertussen.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door Joepie »

Zelfs als je volledig geïsoleerd van de vloer bent krijg je een schok. Dat is omdat je via de draad onderdeel wordt van de stroomkring die gevormd wordt met de bobine, die zelf is geaard.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door beek »

Dus een tweede draad is toch niet nodig?
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door Joepie »

beek schreef:Dus een tweede draad is toch niet nodig?
Misschien toch kleine nuancering. Volledig geïsoleerd is wellicht toch anders. Je zou eens kunnen testen door op rubber mat te staan. De werking is dat er een gesloten stroomkring instaat naar de grondpen van de bobine. Dat impliceert toch een stroompje via het dier/jouw voeten naar de grond.

Dat kan naar mijn idee met 1 draad als die aarding er maar komt (gaas?)
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door Tim »

beek schreef:Alleen van bovenaf zou er nog een marter in kunnen, als hij er in slaagt om 2 meter bij het gaas of 2,5 meter bij het hok omhoog te klimmen. Ik waag het erop en laat de kippen weer in de ren. En nu hopen dat het goed gaat. Pas dan durf ik weer nieuwe kippen te kopen.
Marters zijn goede klimmers, de bovenkant open laten is hetzelfde als de deur open laten staan.

En wijs niet direct naar wilde beesten, katten zijn er veel meer en nog sluwere jagers.

Ik begrijp niet zo goed dat het doden van het wilde dier hier niet afgekeurd wordt. Als je ook maar enig besef van de ecologie van deze diertjes, of dieren in het algemeen hebt, weet dat wegvangen geen barst helpt!! Hooguit een week of wat, daarna wordt z'n territorium ingepikt door een andere.

Dus weiden is scheiden (bouw een goed, dicht hok) of, als je de ruimte hebt, zorg voor een erf hond of kat zoals Jantje.

Tim
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door alefarendsen »

Tim schreef:
beek schreef: Dus weiden is scheiden (bouw een goed, dicht hok) of, als je de ruimte hebt, zorg voor een erf hond of kat zoals Jantje.
Tsja, dat is hem dus ook niet helemaal. Berichtte ik een paar dagen geleden nog dat we nog nooit issue gehad hadden, zijn net een paar dagen de niet-broedse kippen door de vos te grazen genomen. De rest zat binnen. De rest buiten en door de opgedane ervaringen de afgelopen 6 maanden niet opgesloten (wel in een hok van de grond af). We hebben een mooie ceremonie gehouden en ze bedankt voor hun vreugde, bewezen diensten en geleverde eieren.

Deel van het probleem is dat de laatste wilde gans weg is. Dit zitten er alleen in de winter en in het vroege voorjaar. Daar heeft de vos genoeg aan en in dat seizoen hoeft ie niet op avontuurlijker strooptochten te gaan begrijp ik van mensen uit de buurt.

We hebben 3 katten en een erfhond dus dat mocht niet baten. De hond is 's nachts binnen maar sloeg deze keer niet eens aan, hij wordt nu echt oud...

Goed, voor de volgende lading zullen we een goede oplossing moeten verzinnen, daar hebben we wel even de tijd voor, want de kuikens die als het goed is vanaf nu uitkomen blijven voorlopig overdekt danwel binnen.

Update: het eerste kuiken is op dit moment z'n weg naar buiten aan het banen zie ik net.

gr.
Alef
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door Ernest Dubois »

De enig hier die kippen dood - en die lopen vrij rond op het erf - ben ik zelf zoals vannacht voor zondags eten.
Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door Dutch John »

Hier hetzelfde....

Verder raak ik alleen kippen kwijt aan ontsnapte nertsen. Nu zijn die niet schuw en vrij opportunistisch en daarmee erg gevoelig voor vliegend lood. Verder is er weinig tegen te beginnen, buiten de voormalige eigenaar een uitzonderlijk hoge prijs laten betalen per genekte kip. Geboden alternatief: een bezoek van controlerende ambtenaren...

Van roofvogels geen last, terwijl deze bij de buren wel de kippen weghalen. De vos is alleen een probleem als de mais hoog staat, zodat hij ook overdag durft te komen. Jammer voor de kippen, dan maar een tijdje in de grote met bouwhekken afgesloten buitenren. En 's nachts sowieso altijd in het afgesloten nachthok. Van ratten geen merkbare last zolang het voer maar opgeborgen is en een kat rondloopt in het voerhok.

Een kat doet zeker geweld aan het wilde vogelbestand. Het blijft echter een afweging, omdat muizen, ratten en konijnen niet merkbaar meer aanwezig zijn. Anderzijds komt er zo nooit prooi voor een steenuiltje, terwijl er voorzien is een een nestkast. Misschien de huidige kat na overlijden niet meteen vervangen door een nieuwe.....

De kuikens en kloek hebben een eigen nachthokje met een aan alle kanten afgegaasde buitenren. In principe worden alle kuikens -ook die uit de broedmachine- groot onder een kloek. Geen lamp nodig, de kuikens leren sneller en hebben bescherming.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door Ernest Dubois »

Nee, nee, hier doe ik niks, geen maatregelen. Ik heb wel een grote waaks Pyrenees hond die in de bijkeuken waarnaast de kippenhok staat slaapt en zij houd alles goed in de gaat zeker de rondlopende kuiken(tjes). Ik geef alle krediet aan die hond die alles vreemde, inclusief ambtenaren, van het erf af houdt.

Waarschijnlijk helpt ook dat ik aan de rand van het dorp wonen, (misschien het enig wat goed is van buren hebben, maar de Pyrenees hulp in die zin ook).
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door jwardenier »

Ja , ik tref dus wel maatregelen ,op een dag zou ik graanschoven aan de runderen voeren ,gebruikte een rat mij als springplank om naar boven op de wagen te komen ,dit was voor mij de limiet ,k heb de buks gepakt en avonds in het donker met een zaklamp heb ik er een stuk of 5 neergeknald, rest in vangkooien en daarna gedood .
We wonen nogal vrij tegen het bos aan ,we hebben buren en die hebben er geen moeite mee dat voer opgaat aan ongedierte .
wanneer een mater ons huis als woonverblijf kiest heeft hij of zij peg ,ook deze vang ik weg ,ik moet mijn spul beschermen ,heb inmiddels voorbeelden genoeg gezien van auto en huis branden ,deze dieren schijnen verzot te zijn op isolatie van elektrische bedrading.
De kippen hebben de buizerd door ,dus nu even geen overlast .
Natuurlijk zou het mooi zijn als er een ecologisch evenwicht zou zijn ,de jachtopziener vind dat hij alle duiven fazanten hazen en konijnen mag schieten ,de moderne landbouw met hun maai beheer ruimen de rest van de prooidieren ,dus roofdieren zijn aangewezen op kippen ganzen enz. Wedstrijd duiven worden ook veel gepakt ,een boer verderop heeft overlast van vossen die lammeren door de afrastering trekken .
Zwerfkatten zijn hier plenty ,worden uitgezet voor verwildering ,en zijn aangewezen op o a zangvogels ,er zit vlakbij een dassenburcht vossenholen weet ik op een paar honderd meter van de erfscheiding te vinden .
Zolang het geen overlast geeft prima , als zelfvoorziener moet ik mijn bedoeningkje beschermen, ecologisch of niet .
Plaats reactie