Leren haren van de zeis

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door alefarendsen »

Dank allemaal voor jullie input. Zo'n haarapparaat is inderdaad een beetje buiten budget.

Heb me inmiddels aangemeld voor een half dagje maailes. Ben benieuwd, zal laten weten hoe het was.

M'n huidige zeis geef ik af en toe mee aan de lokale held die hem eens langs een amarel haalt. Niet de manier zegt ie zelf, maar het werkt voor hem en voor mijn simpele zeisje voorlopig ook.

Tegen de tijd dat ik die oostenrijkse heb komt er dan wel een nieuw aambeeldje.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door Dutch John »

Maaien met een een geslepen zeis staat gelijk aan aardappels schillen met een bijl.... Haren is waar je de meeste leertijd in moet steken. Maaien met een scherpe en goed afgestelde zeis leer je in 10 minuten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door JantjeV8 »

Het zal inderdaad meer op de conditie afhangen of je na die 10 minuten nog een bundertje plat kunt leggen.. :lol:
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door Ernest Dubois »

Ik gok dat je met amarel een splijmachine bedoeld en dat is geen goed idee vanwege de waarschijnlijkheid dat je de snij gaat verbranden. Soms zien de ouwe dat over het hoofd.
Werken, das leuk.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door alefarendsen »

Ernest Dubois schreef:Ik gok dat je met amarel een splijmachine bedoeld en dat is geen goed idee vanwege de waarschijnlijkheid dat je de snij gaat verbranden. Soms zien de ouwe dat over het hoofd.
Haha idd. Vandaar dat ik voor veel zaken bij de ouwe terecht kan maar ook voor heel veel zaken niet. We leren veel van elkaar (hij grappig genoeg ook van mij) en op een aantal.vlakken begrijpen we dat we elkaar niet begrijpen en ook nooit zullen begrijpen. Het is een mooie verstandhouding.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door jwardenier »

Gister middag tot laat in de avond in de weer geweest met de zeis en heb met verschillende instrumentjes proberen de zeis wedstrijd klaar te maken ,ondertussen elke keer even gemaaid om te kijken naar het resultaat .
Voor mij gaat er niets boven het ouderwets haren ,haarpotje geprobeerd en ook het dengel apparaat .
En ik heb er ruim tijd en aandacht aan besteed ,haarpotje met de 2 bussen gaf zelfs een braam , is leuk te gebruiken als voorbereidend werk ,je slaat de snit snel en gelijkmatig dun ,naar haren met haarspit en je zeis wordt super scherp .
Het apparaat laat ik maar buiten de discussie , kost bijna 400 euro ,knijpt het blad wel dun ,voor mij niet goed genoeg .
Dus ,zeisboom naar ervaring ,voor mooi gras de Oostenrijker, voor droog en stug gras de Hollandse .
Zeisblad ,bespaar daar niet op en koop een goed hard blad ,ik koop bij de Smit in Bafloo.
haarpotje haarspit en een jute zak .
Om niet in nat gras te moeten zitten heb ik een bankje .
Ik denk dat ik een beetje vastgeroest ben in het ouderwets haren
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door jwardenier »

Afgelopen weekend mee gemaaid in wedstrijd verband ,en het bleek dat ik het niet onaardig doe 4 e plek ,met complementen van de jury voor de haarscherpe zeis en het op weg helpen van een beginnend maaier .
Hier doe ik het voor ,blikje is niet belangrijk ,ik kreeg het advies mee om mijn houding te verbeteren , de juf in de eerste klas maakte hier al opmerkingen over ,ik leer het ook nooit .http://www.swtg.nl/about/fotoalbum-2/fo ... t-de-zeis/
P S ik heb inmiddels een adres in België voor een kei hard blad 70 cm ,laat t z t weten hoe deze haard en maait .
Laatst gewijzigd door Pietje op 29 mei 2017, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link aangepast
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door pelletpower »

Leuk John,
Afgelopen weekend ben ik ook nog aan t zeisen geweest. Voor zover ik iets zinnigs toe kan voegen deel ik je mening. Een wetsteentje heeft het bij mij afgemaakt. Haren gaat steeds beter maar nog verre van perfect.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door Pietje »

jwardenier schreef:Afgelopen weekend mee gemaaid in wedstrijd verband ,en het bleek dat ik het niet onaardig doe 4 e plek ,met complementen van de jury voor de haarscherpe zeis en het op weg helpen van een beginnend maaier .
Dat ziet er uit als een gezellig, gemoedelijk dagje! Was het niet te warm?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door JantjeV8 »

Hooien als de zon schijnt Pietje :lol:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door Pietje »

Vroeg beginnen, vroeg stoppen... 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door Ernest Dubois »

P5310496.jpg
Hout net out uit het water gehaald en in schaduw opgestapeld. Zit er heel misschien een zeis steel ertussen?
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door jwardenier »

Het Belgische zeisblad , Het is een complete zeis geworden van Terra Tools ,180,euro, de zeisboom is beter uitgebalanceerd .
Het blad is goed hard ,bij oud gras met mol bulten moest ik wel opnieuw haren .
Een stuk wat ik ingezaaid had met luzerne en waar de melden het groeien gewonnen hadden heb ik met deze zeis vlot kunnen maaien .
Misschien wel een nieuw snelheid record gehaald ,in ieder geval voor mezelf , ik kon doormaaien ,strekelen heel af en toe .
Het gewas liep over de zeis zodat dit breed werpig op de akker kwam te liggen ,vergt een andere vaardigheid en of dit met gras ook wil ga ik nog uitzoeken ,het maait een stuk lichter ik kon ruim 3 m breed maaien ,naar Oostenrijk voorbeeld .
Het scheelt een werk gang namelijk het uitstrooien .
Het dansen van l op rechter been heeft me wel een spierblessure opgeleverd .
De zeis heb ik zo afgesteld dat ik mooi rechtop kan staan .
Kortom een zeis/zeisblad om aan te bevelen voor langdurig gebruik .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door Dutch John »

Ja, die balans, dat is iets. Heb mezelf een wedstrijdzeis cadeau gedaan. En weet je wat, dan ook maar die fraaie bijpassende houten boom van hetzelfde merk. Kost wat, maar het komt erop neer dat je toch zelf aan het knutselen moet om een stijve boom te bouwen die het lange blad netjes in balans brengt...... Voor mij alleen nog eigenbouw zeisbomen. Die uit de winkel zijn teveel een compromis.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Leren haren van de zeis

Bericht door Ernest Dubois »

Dutch John schreef:Voor mij alleen nog eigenbouw zeisbomen. Die uit de winkel zijn teveel een compromis.

Groet,
DJ
Ja, zo bedoel ik
Werken, das leuk.
Plaats reactie