isolatievraag.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: isolatievraag.

Bericht door ritsaert snijder »

:D Of er nou twee of drie de baas zijn...
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: isolatievraag.

Bericht door ritsaert snijder »

Bij mij zijn de pubers feitelijk de baas. Maar het blijft een goed idee om het 06 gebruik wat te "temperen".
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: isolatievraag.

Bericht door nck »

ritsaert snijder schreef:Die snap ik niet. Ik stuur op zoveel gelijkmatigheid....alles 19,5 graden. Dan is er weinig beweging in de lucht en dat ervaar ik als comfortabel? Mis ik iets?
Nee je mist niets.
Maar in ons, toch vrij grote huis, is dat (nu) denk ik niet geheel zinvol.
Ter verduidelijking, onze boerderij heeft een woongedeelte en een deel.
qua oppervlak ongeveer gelijk vedeeld.
Nu, na de vervanging van het dak neem ik de zolder boven de deel erbij in gebruik.
De begane grond is nog in gebruik als werkplaats / technische ruimte.
In een later stadium wordt dit verder verbouwd.

Het zou waarschijnlijker efficiënter zijn om het geheel in 1 keer volledig op peil te brengen maar dat laat het budget simpelweg niet toe.

Waar het hier dus om gaat is het bovenste gedeelte (helft) van de kopgevel ter plaatse van de zolder.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: isolatievraag.

Bericht door benthuis »

Ik ben enthousiast over Multipor. Hier een halfsteens aanbouw mee geïsoleerd. Geen enkel vocht probleem. Aangestuucd met vlies, dr hangt een lange kapstok aan met van die megaschroeven in het boterzachte materiaal....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: isolatievraag.

Bericht door nck »

ga ik ook ff naar kijken vanavond

Thnxs
Vinden wanneer je stopt met zoeken
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: isolatievraag.

Bericht door jwardenier »

Jan ,waar ga je die zolder voor gebruiken ?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: isolatievraag.

Bericht door nck »

Wij gaan op die zolder een ruim gastenvertrek bouwen.
Op de hilde, waar ik dus vloerbalken heb gebruikt, is er dan de ruimte voor het maken van bergruimte en/of een bedstee.
Om te beginnen wordt dit een wisselkamer voor de meiden, 1 van de twee neemt haar intrek daar tijdelijk terwijl ik dan de gelegenheid heb de oude slaapkamer te renoveren.

Wanneer dit af is en de gehele bovenverdieping is vernieuwd gaan wij dit gastenvertrek inzetten als B&B met de mogelijkheid tot het stallen van enige paarden, de mogelijkheid tot weidegang en de eventuele verzorging.
De andere groep waar wij op mikken is klandizie van de evenementenhal, tijdens de diverse beurzen aldaar is er veel vraag naar overnachtingen.
Dit als bijverdienste wanneer wij over een aantal jaren minder willen gaan werken of ons pensioen gaan pakken.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: isolatievraag.

Bericht door jwardenier »

Ik had de gedachte om er een tijdelijke wand in te zetten ,zodat wanneer je de onder verdieping gaat verbouwen de gehele achter muur er uit kan halen .
Je gaat dan waarschijnlijk glaspartijen zetten ,wellicht in de vorm van de deuren die er nu in zitten .
En als je dan opnieuw opmetselt kun je doorweken tot in de nok ,de tijdelijke achterwand kan er dan later uit .
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: isolatievraag.

Bericht door nck »

Is wel heel rigoureus.
Mede omdat de achtergevel an sich nog in goede staat is, dat heet geen scheuren o.i.d.
Er is 1 hoek die aandacht nodig heeft maar dat is eenvoudig te stabiliseren met een paar ankers i.c.m. chemisch anker-mortel
Ten tweede ben ik niet zo van de glaspartijen.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: isolatievraag.

Bericht door Geertje »

Jan, heb je ook al eens gedacht aan toepassen van kalkhennep? Dat schijn je "koud" (dus zonder spouw) aan de binnenzijde tegen een ongeïsoleerde muur te kunnen storten. Het heeft van zichzelf een vrij hoge isolatiewaarde en thermische massa, is dampopen en vochtregulerend. Lijkt me tamelijk ideaal in jouw geval. Ik neem aan dat de originele muur ook met kalkmortel gemetseld, dus dampopen is?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: isolatievraag.

Bericht door nck »

Geertje schreef:Ik neem aan dat de originele muur ook met kalkmortel gemetseld, dus dampopen is?
Ja en nee. het echt oude deel wel, maar er is een muur voorgezet aan de binnenkant. kalkzandsteen.
Verder is de binnenzijde geraapt met cement.
Dus of alles wel echt damp open is vindt ik een gewetensvraag.
Maar ondanks dat heb ik op die gevel nog nooit vochtproblemen gehad.

Ook kalkhennep is nu in beeld, maar eventueel meer voor de onderste heft, dus de begane grond.
De bovenverdieping ga ik denk ik richting pir platen of multipor gasbeton.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: isolatievraag.

Bericht door JantjeV8 »

De markt voor pir-isolatie is in een paar maanden tijd helemaal overspannen geraakt. De uitleg die we krijgen zou dat te maken hebben dat van de 5 wereldwijde grondstoffabrikanten er 2 ontplofd zijn..... (1 in Duitsland en 1 in China). De isolatiefabrikanten krijgen willekeurig die grondstof toegeleverd doch dat is slechts voor 50% van de vraag naar d'r producten. Prijzen zijn over de kop aan het gaan.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: isolatievraag.

Bericht door ritsaert snijder »

De markt voor bouwmaterialen is aan alle kanten aan het knarsen.

Alternatieve isolatiematerialen hebben vaak nadelen als vochtgevoeligheid, nemen veel ruimte in (isoleren minder goed), moeilijk toe te passen. Ik ben nooit verder gekomen dan het hergebruiken van riet als isolatiemateriaal.

Bij een workshop van Wolf Jordan hebben we ook gewerkt met kalk hennep. Lijkt me inderdaad wel een goede oplossing, het is licht, isolerend, vochtregulerend. Nadeel is wel de manier van aanbrengen, het werd met de handen (handschoenen...) tegen een muur geplakt. Niet strak. Ik zou dan proberen om het strakker aan te brengen, bijvoorbeeld met een schuifbekisting (ik weet niet of dat werkt). De kalk moet dan wel voldoende lucht krijgen om te drogen.

Het recept was voor een raaplaag;
1 deel kalk supercalco 97 van Carmeuse (lastig te krijgen)
3 delen hennep
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: isolatievraag.

Bericht door SanderL »

Voor isolatie onder onze vloer heb ik pir platen aangeschaft van 60x120cm met sponning. 10cm. dik B-keus.
Daar heb ik € 11,- per m2 voor betaald. Op een kleine aanhanger, met een 121x212cm bak, kon ik 44m2 met gemak meenemen.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: isolatievraag.

Bericht door Geertje »

nck schreef: Ook kalkhennep is nu in beeld, maar eventueel meer voor de onderste heft, dus de begane grond.
De bovenverdieping ga ik denk ik richting pir platen of multipor gasbeton.
Ik zou wel uitkijken met de combinatie van dampopen en dampdichte materialen. Dat kan - in elk geval in theorie - tot vochtproblemen leiden.
Plaats reactie