Vloerisolatie: standaard materialen of alternatief

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Vloerisolatie: standaard materialen of alternatief

Bericht door gunny_vds »

Als eeuwige twijfelaar (en aangezien we nog niet gestart zijn aan de vloerisolatie vanwege vertraging zolderafwerking), had ik graag volgend idee eens in de groep gegooid:

De betonplaat is niet zeer vlak, dus als we met platen (PIR / Resol) willen werken, moet er nog wel een beetje werk gebeuren.

Zou volgende alternatieve opbouw een mogelijkheid zijn:

Houtenrooster op basis van zware balken.
Rooster komt boven de leidingen en zouden we opvullen met cellulosevlokken.
Op het houten rooster OSB platen 18 of 22;
Fermacellplaten of soortgelijk voor vloerverwarmingsbuizen
Parket

Het houten rooster zie ik wel zitten (zeker gezien de ervaring met onze nieuwe zoldervloer), maar waar ik me wat zorgen over maak is de aanwezigheid van de vloerverwarmingsbuizen direct onder de parket (en dus geen massa om op te warmen).
Zou het ontbreken van die massa een groot nadeel zijn? Risico voor de parket met de buizen er zo dicht bij? Gek om zo een opbouw te overwegen?
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Vloerisolatie: standaard materialen of alternatief

Bericht door dormos »

Waarom dan niet in 1 keer goed: oude betonvloer eruit, grond weggraven, 20 of 30 cm EPS en dan je betonplaat inclusief vlerverwarming storten.
Heb ik zo gedaan en bevalt uitstekend.
Je kunt dan optimaal isoleren en de hoogte is geen probleem meer.

Groet,

Hans
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vloerisolatie: standaard materialen of alternatief

Bericht door ritsaert snijder »

ik denk dat die betonvloer niet zo oud is....

Overweging 1 is de vloerverwarming onder parket/ houten vloer. Dat blijft wat mij betreft een afrader. Hout isoleert en houdt er niet van om verwarmt te worden.

Dan de opbouw: eerst zoveel mogelijk watervaste isolatie, drukvast, ik denk dan aan PIR, dat zou ik in deze situatie zeker overlappend plaatsen (twee lagen)
Dan een verzinkt bewapeningsnet met de vloerverwarming en een laag kwalitatieve beton goed uitgevlakt er over heen, met een minimale dikte van 5 cm? Hoe dun dat kan is afhankelijk van je ondergrond, je net, je buizen....

Dan heb je een vloer die relatief snel op temperatuur komt en snel afkoelt. Je kan hem ook dikker maken. Is afhankelijk van je verwarmingsfilosofie.
groet!

Ritsaert
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Vloerisolatie: standaard materialen of alternatief

Bericht door Paide »

Kijk ook eens naar een droog systeem. De buizen liggen dan in een eps plaat met voorgefreesde gleuven, waar je profielen in legt voor een betere warmteverdeling. de slangen liggen dan dicht op de vloer en je kunt de extra dekvloer weglaten in je opbouw.
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Vloerisolatie: standaard materialen of alternatief

Bericht door gunny_vds »

@Dormos: die betonplaat ligt er nog maar pas een jaar, dus die afbreken is geen optie :wink:

@ Ritsaert:
Thanks; ik voelde instinctief al aan dat het plaatsen van de vloerverwarming rechtstreeks onder de parket geen goed idee ging zijn.
Bij deze dus bevestigd.
Ik had gehoopt om te kunnen afstappen van de PIR platen, deels omdat de betonplaat niet vlak is en ik dan nog werk moet steken in het wegwerken van ongeveer 2 cm hoogteverschillen hier en daar...
De 2 lagen opbouw zal ik idd gebruiken, aangezien ik de leidingen ga infrezen in de eerste laag en zo de uitvullaag in chape of schuimbeton kan vermijden.

Met die opbouw kom ik op 12cm PIR en 6cm granietchape (de opbouw die ik initieel in mijn hoofd had).

Waarom zou je een bewapeningsnet voor de vloerverwarming nemen en niet met tackers werken in de PIR?

@Paide:
dat was de opbouw waar ik nu over aan het denken was (droge opbouw), maar zoals ik het aanvoel en als ik de feedback van Ritsaert lees, is het geen goed idee om de buizen zo dicht tegen de parket te plaatsen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vloerisolatie: standaard materialen of alternatief

Bericht door ritsaert snijder »

Er bestaan wel vloerverwarmingssytemen met hout, maar het past gewoon niet bij elkaar.

Ik zet de vv slangen altijd met tie raps op een netje. Er zijn allemaal andere systemen mogelijk maar dit is eenvoudig en goedkoop.

Ik zou de hoogteverschillen opvangen in de dikte van het beton of zandcement.
groet!

Ritsaert
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Vloerisolatie: standaard materialen of alternatief

Bericht door gunny_vds »

Ah, dan had ik uw reply verkeerd verstaan.
Ik ben er mij van bewust dat parket niet de beste optie is, maar wil graag een warme (= geen stenen) vloer in onze nieuwe living.
Dus zal het toch parket worden.
Radiatoren willen we niet plaatsen gezien de plaats die dergelijke dingen innemen en de plekken die dit nalaat na een jaar of zo (de donkere plekken op de muren door het verbrande stof).
Dus dan blijft enkel vloerverwarming nog over...

Ben bezig de vloerplaat volledig aan het opmeten zodat ik kan zien waar de grootste verschillen zitten.
De verschillen bevinden zich niet over de volledige lengte of breedte van de vloerplaat maar op bepaalde plekken.
Er zit dus hier en daar een "put" die 2cm lager ligt dan het niveau er rond.
Als ik de platen zo plaats gaan ze redelijk 'springen' zou ik denken (maar dat zal duidelijk worden eens ik gedaan heb met meten).

Goed punt ivm net vs tackers. Zal de kost daarvan eens bekijken. Het voordeel is ook dat je dan de tackers niet kan loslopen tijdens het gieten van de chape.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vloerisolatie: standaard materialen of alternatief

Bericht door ritsaert snijder »

je mist nog opties;
* muurverwarming
* plafondverwarming
groet!

Ritsaert
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Vloerisolatie: standaard materialen of alternatief

Bericht door gunny_vds »

Plafondverwarming lijkt me nu niet direct de meest ideale oplossing?
Muurverwarming zou idd nog een optie zijn, eens verder bekijken of de muuroppervlakte voldoende zou zijn met alle dingen die op / in de muur komen.
Thanks!
Plaats reactie