isolatievraag.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

isolatievraag.

Bericht door nck »

Ik wil de kopgevel van onze boerderij aan de binnenkant na-isoleren en afwerken.
Het is een steens muur, onderste helft bijna 2 steens dik.
oriëntatie is noord west.

Waar moet ik opletten met betrekking op vocht, doorslaaan, en andere omstandigheden waar ik nog geen weet van heb.
Heeft iemand ervaring met bepaalde materialen en of technieken hiervoor.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: isolatievraag.

Bericht door JantjeV8 »

Als die kopgevel wordt doorsneden door een verdiepingsvloer die in die kopmuur is ingelegd, zijn dat straks de kwetsbare plekken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: isolatievraag.

Bericht door ritsaert snijder »

Dat zal een vochtige muur zijn? Veel regeninslag en weinig overstek? Ik heb een vergelijkbare situatie, alleen staat de muur ook nog eens naar achteren. Ik heb de verdieping los gemaakt en ik vang de de verdieping op in de isolatielaag (aan de binnenkant). Welke materialen wil je gaan gebruiken?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: isolatievraag.

Bericht door nck »

Het is een relatief droge muur met hoegenaamd geen regeninslag van betekenis.
Op het onderste 1.5 steense gedeelte ligt aan de binnenkant een houten balk waarop de zoldervloer rust.
Van daaruit gaat het met steens verder omhoog.
Ik wil de binnenkant graag afwerken met hout, met tussen de muur en de aftimmering een isolatielaag,
Zelf denk ik richting steenwol o.i.d. Aan de bovenzijde, dus tegen de dakplaten, zou ik het ademend laten, dus niet hermetisch afsluiten.
Aan de onderzijde iets van een aantal ventilatieroostertjes misschien.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: isolatievraag.

Bericht door JantjeV8 »

Maar het ventileert niet meer want er is geen luchtstroom meer.

Met de spouwinblaas vlokken zijn de moderne materialen 'gesiliconiseerd'. Daarme vochtbestendig en niet hygroscopisch gemaakt. Daardoor mogen deze materialen tegen het buitenblad een komen. Een buitenblad kan/mag nat worden aan de binnenzijde.

Dus als je de isolatie kiest om het tegen de muur te plaatsen, kies een gesiliconiseerde versie. (vliesgevelisolaties).

Feitelijk bouw je ook verkeerd om op, dus dat moet ook mee gewogen worden. Ik zou wel afwegen om wat Rits aangaf, de zoldervloer iets in te korten en op je nieuwe binnenwand te laten rusten.

Van buiten naar binnen:
Metselwerk.
- afwegen wel/geen spouw maken.
- afwegen wel/geen waterkerende damp-open folie aan te brengen, liefst naadloos zodat vocht in de spouw niet in de isolatie komt.
- isolatiekeuze, materiaal en dikte.
- zolder wel/niet dragen op nieuwe wand.
- Wand van hout, metalstud of staalframe (zware dragende metal-stud)
- Dampremmende laag, bij voorkeur rondom en naadloos luchtdicht maken.
- een plaatmateriaal als binnenafwerking.

Ik ben toch wel van het bouwen van een wand. Er zijn echter ook isolatieplaten verkrijgbaar waar een (gips)plaat op verlijmd zit, en die platen lijm je tegen je metselwerk aan. Dus geen wanden bouwen, maar enkel een isolatie met afwerklaag aanbrengen. Ik vind dat wel een hele lijmerij worden, ben meer van het schroeven.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: isolatievraag.

Bericht door nck »

Kan ik wat mee. een spouw is geen optie, constructief gezien.
Ik ben ook meer van het schroeven en een degelijke wand maken.
De zoldervloer kan vrij simpel vrij gemaakt worden zodat hier geen narigheid van komt,
Ik oriënteer me eerst verder en kom er nog op terug.
Verdere tips en hints natuurlijk erg welkom.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: isolatievraag.

Bericht door ritsaert snijder »

Heb je geen balken/ binten die boven met een anker in de gevel zitten?

Ik heb zelf gekozen voor een plaat isolatiemateriaal wat goed tegen water kan. Ik heb slechte ervaringen met steen en glaswol en resolplaten. Ik werk nu met PIR, goed isolatie, weinig krimp en goed vochtbestendig. Omdat platen in de loop der jaren toch wat kunnen krimpen heb ik gekozen voor twee overlappende lagen. Zo ontstaan er geen kieren/koudebruggen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: isolatievraag.

Bericht door nck »

Ja, ik heb vier muurankers.
De twee bovenste gaan verdwijnen, wordt aan de binnenkant opnieuw verankerd met een nieuwe gebintbalk gezet tussen hoeklijn en met chemisch anker met de muur verbonden.

Ik zit ook steeds meer aan die harde pir platen te denken. goed idee om twee lagen te doen tegen de krimp.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: isolatievraag.

Bericht door JantjeV8 »

Als je keuze die richting op gaat, overweeg dan om die platen te nemen met een aluminium laag. Die laag aan de binnenzijde houden, en na plaatsing de naden met een aluminiumtape afwerken. Dan heb je 'in het vlak' al een goed dampscherm.

Bij die schuimisolaties wordt (hier) nog al eens op krimp gewezen. Ik heb dat in de praktijk echter nog nooit ervaren. Niet bij binnenwerk, niet bij buitenwerk, niet in de grond. Geen idee waar dat vandaan komt.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: isolatievraag.

Bericht door nck »

Voor mij zijn deze materialen nieuw, nog geen enkele ervaring mee. vandaar ook het topic.
Dan verwerken de platen dus hetzelfde als de kingspan dakplaten die bij ons gebruikt zijn.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: isolatievraag.

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb zelf wel ervaring met krimp bij platen hard schuim. Ongeveer een cm op een afstand van 4 meter na een paar jaar. Ik had de platen zelf geplaatst. Een spleet van 1 cm is best slecht voor je isolatiewaarde. Vocht in de platen schijnt een belangrijke rol te spelen. Die aluminium laag is wel dodelijk voor je 06 ontvangst in huis.

Je bedoelt met de kingspan dakisolatie methode dat je het plaatst tussen houten balkjes? Het nadeel is dat je dan op je hout -pir aansluitingen allemaal zwakke plekken creëert. Ik ben voorstander om een groot gesloten dampscherm te maken met de pirplaten. Maar het is afhankelijk van de gewenste afwerking.

Ik heb zelf driedubbel pir, houten frame met riet en leem en muurververwarming. Frame met extra balken om de vloer op te vangen.De leem en muurverwarming houden de zaak gortdroog. Afgewerkt met kalkverf voor nog wat extra vochttransport.

Ook op de moeilijke plekken is het heel droog (weet ik van twee plekken). Een droge muur geeft een optimale isolatie.
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 14 mei 2017, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: isolatievraag.

Bericht door nck »

ritsaert snijder schreef:Die aluminium laag is wel dodelijk voor je 06 ontvangst in huis.
GEWELDIG!!

Hele dak heeft aluminium laag. Nu de gevels nog. Verheug me nu al op het effect.
:mrgreen: :fff
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: isolatievraag.

Bericht door nck »

Goed, nu even zonder gekheid, een erg hoge isolatiewaarde ga ik sowieso niet halen met die gevel, puur vanuit de constructie.
Waar ik wel naar toe wil is het effect van een koude muur, dus koudeval en daardoor tocht zoveel mogelijk tegengaan.
Die dikke muren hebben een lange reactietijd. in de winter duurt het lang voordat de kou echt doorzet en in de zomer blijft het relatief lang koel.
het deel waar het omgaat is de zolder, dus in de winter is dit met een nieuwe geïsoleerde kap de warmere plek in huis.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: isolatievraag.

Bericht door ritsaert snijder »

GEWELDIG!!
Eens maar ja...ik heb drie pubers.
Waar ik wel naar toe wil is het effect van een koude muur, dus koudeval en daardoor tocht zoveel mogelijk tegengaan.
Die snap ik niet. Ik stuur op zoveel gelijkmatigheid....alles 19,5 graden. Dan is er weinig beweging in de lucht en dat ervaar ik als comfortabel? Mis ik iets?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: isolatievraag.

Bericht door nck »

ritsaert snijder schreef:Eens maar ja...ik heb drie pubers.
Ik twee.
Altijd baas boven baas.
:D
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie