Opbouw en ondersteuning oude schoorsteen tbv houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Heron
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2015, 16:59

Opbouw en ondersteuning oude schoorsteen tbv houtkachel

Bericht door Heron »

Goedemiddag,

Situatie:
  • Ik kan maar geen oplossing vinden voor het ondersteunen van de bakstenen van de schoorsteen.
    Hoe kan ik bepalen of mijn huidige schoorsteen ook voldoende trek gaat leveren als ik straks redelijk koele afvoergassen heb?
    Hoe werk ik op een veilige en juiste manier mijn schoorsteen af met mijn gipsplafond?

Achtergrond: ooit waren er een voor en achterkamer met respectiefelijk schoorstenen: of eigenlijk 1 schoorsteen met 2 interne kanalen.. 4 jaar geleden hebben we 1 van die kanalen afgebroken en is met het nieuwe dak het bovenste deel (ongeveer 2 meter) van de rest van de schoorsteen opnieuw gemetseld en is er een nieuwe kap (metoorkap van beton) op gemetseld.
In de woonkamer stond een enorme schouw met een waardeloze openhaard.
Recentelijk hebben we die eruit gesloopt en we willen er straks een cv-haard (Nordic Fire Lodge) plaatsen en aansluiten op de cv-installatie.
De schoorsteen bestaat nu nog uit een recht kanaal van ongeveer 5.5 meter vanaf het plafond van de woonkamer tot aan de schoorsteenkap; recht metselwerk, 200mm in t vierkant, vertand in het binnenblad gemetseld.

Gewenste situatie: een kachel die met een (enkelwandige) buis naar t plafond loopt en van daaraf zn rookgasafvoer naar boven kwijt kan en ook fatsoenlijk trekt (de oude openhaard trok erg goed). Verder wil ik de schoorsteen zelf gaan vegen en wellicht de kap bovenop nog vervangen door eentje die beter trekt.
onderzijde schoorsteen
onderzijde schoorsteen
Plaats oude schouw en nieuwe kachel
Plaats oude schouw en nieuwe kachel
Vragen:
  • Op de foto is de onderkant te zien van het restant van de schoorsteen. Ik zoek een manier om die veilig en goed te ondersteunen zonder dat ie naar beneden gaat vallen of teveel warmte af gaat geven aan de omringende houten balken.
    Verder lees ik veel over flexibele afvoerslangen, maar is dat echt beter dan mijn rechte gemetselde schoorsteen?
    Is het raadzaam om er een andere kap op te zetten, zo ja welke?
    Tot slot over de aansluiting op mijn kachel en het vegen: waar en hoe plaats ik een veegluikje om met van die flexibele stangen (gewoon standaard schoorsteensetje) mijn kanaal te kunnen vegen?
Hopelijk kunnen jullie mij me jullie ervaring verder helpen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Opbouw en ondersteuning oude schoorsteen tbv houtkachel

Bericht door dormos »

Klopt het dat 5,5 meter gemetseld kanaal nu alleen op de verdiepingsvloer rust, en dat het metselwerk in de woonkamer er onderuit gesloopt is???
Voorzover ik weet dient het stuk in je woonkamer er normaal gesproken voor om het gewicht van je rookkanaal tot op je fundering te ondersteunen.

Ik zou persoonlijk weer een ondersteunend kanaal er onder metselen, en in het gemetselde kanaal een RVS pijp van 150 mm (of zoveel als de geplande kachel nodig heeft) er in maken. Als het kan gewoon buis, want dat is gladder van binnen dan flexibele pijp en flexibel hoeft alleen als je bochten of verslepingen hebt. Daarna om de pijp heen vermiculiet storten voor isolatie.

Voordeel van een gladde RVS pijp is dat íe veel beter te vegen is, en door de isolatie wordt de trek van je kachel, zeker bij opstart, veel beter.
Een stenen kanaal blijft relatief lang koud, trekt dan slecht en vervuilt snel. Vegen van een vierkant kanaal is ook nog eens lastiger dan een rond kanaal waar de borstel perfect door past.

Groet,

Hans
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Opbouw en ondersteuning oude schoorsteen tbv houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Voor een moderne kachel is een goed geisoleerde rookkanaal een vereiste. Je kan een oude schoorsteen verbeteren door er een flexibele buis met een goede isolatielaag van vermiculiet er om heen te zetten. Maar in jouw geval hangt de schoorsteen nu gewoon in de muur en ontbreekt de ondersteuning. Er zijn dan twee opties:
* oude kanaal weg en nieuw kanaal plaatsen, moet boven wel met een koof
* onderdeel overnieuw opmetselen met gelijk een pijp er in met isolatie en die pijp doortrekken naar boven (flexibele pijp in vermiculiet/cement)

Tsja...bij zelfbouw is het rookkanaal vaak het duurste onderdeel....
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Heron
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2015, 16:59

Re: Opbouw en ondersteuning oude schoorsteen tbv houtkachel

Bericht door Heron »

@ Hans
Ja de schoorsteen is vertand in de binnenmuur gemetseld, maar rust verder nergens op, ook niet op de binnenvloer.
De verdiepingsvloer is van hout dus daarom is hij daar niet aan bevestigd.

Na wat extra overleg met een bouwkundige wil ik nu op de plaats van de onderste rij stenen van de schoorsteen een latei plaatsen en die rust dan in dat H-profiel (links op de foto) en krijgt een extra hoeklijn naar de binnenmuur. Die afstand is maar 25 cm dus dat gewicht zal voldoende op de binnenmuur kunnen rusten.

De binnenmaat van de schoorsteen is 200mm en de kachel heeft minimaal een 150 nodig dus wellicht kan ik inderdaad een ronde buis er zo in steken, recht omhoog en hoef ik niet met een flexibele buis te werken. Goed plan!
Daarover dan nog: ik lees op diverse sites dat het een dubbelwandige buis moet zijn die minstens 20 cm onder het plafond moet uitsteken (ivm de houten vloer). Maar ook zie ik mensen met een ingemetselde nisbus die gewoon stopt bij t plafond.
Wat is daarin de beste oplossing? Of zijn er nog andere opties?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Opbouw en ondersteuning oude schoorsteen tbv houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

Jouw houten vloer is met een 4-kant gat onderbroken. Daar hoeft geen nisbus of geisoleerde pijp in. Je kunt met enkelwandige buis prima naar boven toe. Wel de ruimte tussen de buis en het gemetselde kanaal met vermiculliet korrels afstorten. Dat geeft voldoende bescherming.

En inderdaad, die schoorsteen ondersteunen! Je muur wordt nu ook excentrisch belast, het gewicht van de schoorsteen hangt naar 1 kant. Dan nog wat wind tegen de gevel aan en je hebt er een probleem bij. Wat die 'bouwkundige' bedoeld met je beschrijving kan ik niet goed beoordelen in combinatie met de foto's.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Opbouw en ondersteuning oude schoorsteen tbv houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

oke, er zit daar een H profiel in het plafond...dat geeft misschien wel mogelijkheden om de schoorsteen te ondersteunen.
De regel: De constructie van het rookkanaal moet doelmatig zijn samengesteld en
rusten op of bevestigd zijn aan de hoofddraagconstructie van het gebouw.
Het is moeilijk te beoordelen of je daar aan voldoet.
heron schreef; ik lees op diverse sites dat het een dubbelwandige buis moet zijn die minstens 20 cm onder het plafond moet uitsteken (ivm de houten vloer). Maar ook zie ik mensen met een ingemetselde nisbus die gewoon stopt bij t plafond.
Als je een dubbelwandig rookkanaal plaatst dan moet ie dubbelwandig doorlopen tot onder het plafond, zoals je beschrijft. De dubbelwandige pijp moet worden geplaatst in een koof die doorloopt tot in de schoorsteen. Uitgezonderd de isoduct pijp, die mag je plaatsen zonder koof.

Alternatief is een gemetseld kanaal, ingekast in de muur, maar dat geeft te weinig isolatie voor een moderne kachel.

Je mag een gemetseld kanaal dicht maken met een kwalitatief goede binnenpijp. De regel zegt;
Lekkende rookkanalen moeten op vakkundige wijze van een nieuwe vuurvaste
cementen binnenlaag of roestvast stalen binnenmantel (voor kwaliteit zie 3b
en 4d) worden voorzien.
. Voor de isolatie kan je rondom een laag vermiculiet/ cement aanbrengen. Ook in dat geval zou ik zorgen voor een goede afscherming van de aansluiting onder het plafond in je kamer.

Het aanleggen van een schoorsteen is niet eenvoudig, zeker het maken van een gemetseld kanaal niet. Goede informatie is niet makkelijk te vinden, een goede verzameling is de folder van de brandweer van Zwijndrecht (moet je even googelen, als ik een link plaats krijg ik een Sesamstraat). De quotes verwijzen naar deze folder. Maar ik denk dat je deze al gevonden had.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Heron
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2015, 16:59

Re: Opbouw en ondersteuning oude schoorsteen tbv houtkachel

Bericht door Heron »

De dubbelwandige pijp moet worden geplaatst in een koof die doorloopt tot in de schoorsteen. Uitgezonderd de isoduct pijp, die mag je plaatsen zonder koof.
Wat bedoel je hiermee? Isoduct is toch gewoon een merk? Waarin verschilt dat van een andere dubbelwandige pijp?

Is er een merkbaar verschil tussen een dubbelwandig kanaal of een enkelwandig kanaal en rondom volgestort met vermiculliet korrels?
Mijn voorkeur gaat uit naar die laatste optie omdat ik die wel geplaatst krijg en een dubbelwandige 150mm past denk ik niet in een 200mm vierkant gat :?

Ook lees ik over isoduct kanalen dat ze niet direct geplaatst mogen worden op de kachel, maar wel 50 cm onder het plafond moeten uitsteken. Ik heb daarom alle materialen even aan elkaar gekoppeld in 2 plaatjes:
eentje geeft de nieuwe ondersteuning aan van de schoorsteen, de ander de enkelwandige buis die naar t dak loopt.

Hoe kan ik daar nu het beste mijn kachel op aansluiten? Enkelwandig, dubbel wandig, ik ben t spoor even bijster.
En waar plaats ik dan een veegluik? of is dat niet nodig als ik mn schoorsteen van bovenaf schoonveeg?

Over die verschillende kanalen en trek gesproken: is het nog raadzaam om mijn betonnen meteoorkap te vervangen door een kap die beter trekt?
Onderzijde schoorsteen. De houten balken + stalen latei zijn al aanwezig. Ter versteviging breng ik nog een houten balk aan (groen), een betonnen latei (licht geel) en die bevestig ik met een hoekijzer (blauw).
Onderzijde schoorsteen. De houten balken + stalen latei zijn al aanwezig. Ter versteviging breng ik nog een houten balk aan (groen), een betonnen latei (licht geel) en die bevestig ik met een hoekijzer (blauw).
Hier is het plafond te zien en heel goed de overbrugging waar mijn vraag over gaat: hoe kom ik van de gele buis (een buis die aansluit in mijn gemetseld kanaal) naar de zwarte enkelwandige buis die op mijn kachel komt?
Hier is het plafond te zien en heel goed de overbrugging waar mijn vraag over gaat: hoe kom ik van de gele buis (een buis die aansluit in mijn gemetseld kanaal) naar de zwarte enkelwandige buis die op mijn kachel komt?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Opbouw en ondersteuning oude schoorsteen tbv houtkachel

Bericht door martijn1984 »

Een veegluik is dan niet per se nodig , als je vanaf boven veegt.
Vanaf de kachel enkelwandig tot net onder je eerste plafond , daarna dubbelwandig verder.
DW Kanalen zijn er met twee maar ook met 3,5cm isolatie.
Twee cm isolatie brengt je op 15+4 =19 cm.
Ervan uitgaande dat je kanaal recht is en vrij van klodders specie zal dit moeten passen.

De trek kun je dan naderhand bekijken na installatie van je kachel en rookkanaal.
Gebruikersavatar
Heron
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2015, 16:59

Re: Opbouw en ondersteuning oude schoorsteen tbv houtkachel

Bericht door Heron »

Bedankt voor het snelle antwoord.

Is er een handige manier waarop ik testen of zo'n buis van 19 cm ook echt overal past? Ik zie bijv. redelijk bovenin de schoorsteen het lood uitsteken dat daarin is verwerkt ter hoogte van de pannen.

En wat is het verschil tussen een DW pijp en enkelwandig + korrels? Of mag ik weer geen EW door mn plafond voeren (volgens de brandweer van Zwijndrecht)....?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Opbouw en ondersteuning oude schoorsteen tbv houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

De prijs zal jouw keuze bepalen. Vanaf de kachel tot kort onder het plafond kun je nog een zwarte enkelwandige pijp zetten. Dan een brandvrije (cem-panel, gipsvezel o.i.d.) plaat om door het plafond te gaan. Gebruik daarbij een doorvoerplaat, verkrijgbaar bij de schoorsteenboer. Vanaf daar met rvs enkelwandig (of rvs spiroslang) naar boven. Die plaat is ook de bodem waarop de vermiculiet gestort kan worden. Dan heb je gewoon een prima schoorsteen.

Denk er om. De dubbelwandige kan wel 190mm zijn, maar op de verbindingsstukken komt wel een knelring er omheen. Ga je alleen maar mee staan hannessen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Opbouw en ondersteuning oude schoorsteen tbv houtkachel

Bericht door dormos »

Dubbelwandig in een gemetseld kanaal is onnodig duur, enkelwandig met vemiculiet is net zo goed en een stuk goedkoper.
Isoduct is trouwens niet alleen zomaar een merk, maar veschilt wel degelijk van standaard dubbelwandige pijpen.
Gewoon dubbelwandig heeft alleen steen- of glaswol tussen de twee piijpem, waarbij Isoduct een zwaardere isolatie heeft.
Hierdoor kan Isoduct zelfs tegen een schoorsteenbrand en hoeft niet met duur brandwerend materiaal omkokerd te worden.

Groet,

Hans

PS geen aandelen Isoduct, maar heb zelf twee kanalen en heb er nog drie bij anderen geinstalleerd
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Opbouw en ondersteuning oude schoorsteen tbv houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Enkelwandige pijp mag alleen op de verdieping van de kachel tot onder het plafond. Daarboven mag je dubbelwandige pijp gebruiken maar wel in een koof. Dat geldt niet voor isoduct want die heeft een pijp waar de koof al om heen zit. Die is driedubbel. En zwaarder en duurder. Maar wel een kwalitatief goed kanaal!

Los daarvan mag je een gemetseld kanaal verbeteren. Dan hebben we het over een correct gemaakt kanaal (ingekast)en daar mag je een RVS enkelwandige pijp (mag ook flexibel) in schuiven. Voor een moderne kachel moet je de pijp goed isoleren. Dat mag met vermiculiet met cement rondom de RVS pijp. Dat cement is echt nodig anders loopt het vermiculiet weg.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie