wilgenhout in de houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pdefries
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2017, 10:48

wilgenhout in de houtkachel

Bericht door pdefries »

Hallo allemaal,

Ik heb me net aangemeld op dit forum. Het weekend allemaal interessante onderwerpen en discussies gevolgd over van alles.

Nou heb ik een vraag:

Ik heb nu een gesloten haard, eigenlijk een open haard met een deurtje ervoor. Ik gebruikte deze eigenlijk niet veel. De temperatuur in de haard wordt niet warm genoeg, waardoor hij slecht brandt en ook regelmatig teveel rook de kamer inblaast. Ook kan hij alleen maar kleine dunne stukken hout aan, anders gaat hij alleen maar smeulen en roken. Bovendien geeft hij helemaal geen warmte af, hij maakt het feitelijk kouder zelfs, omdat hij de lucht uit de kamer ook wegzuigt.
Dit is allemaal jammer, want ik heb behoorlijk wat hout liggen en er komt ook redelijk veel hout uit de tuin met snoeien.

Dus, komende week gaat de haard eruit en komt er een houtkachel in.

Nou heb ik in de tuin ook aardig wat wilgenbomen staan en ik heb ook genoeg ruimte om er een stel bij te planten. Op internet lees ik veelal dat wilgenhout niet geschikt is voor de haard of houtkachel. Het zou te weinig warmte geven, onregelmatig branden en veel roet geven.

Is dat nou zo? Ik heb in de open haard nou wilgenhout niet als de grote probleemmaker gezien. Het zijn wat dunnere stukken vaak, dus je moet meer bijvullen. ik heb op dit forum wel diverse keren onderwerpen langs zien komen over wilgenhout in de houtvergasser. Maar niet zozeer in de houtkachel.

Ik hoop dat er mensen zijn die hier wat meer over kunnen vertellen
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Het is afhankelijk van de kachel. Gietijzeren kachels stoken vaak beter op niet te heet hout (hardhout) en niet te snel hout (wilg). Maar het scheelt wel als je omgekeerd gaat stoken. Mijn finoven lust alles wel maar heeft de neiging te snel te gaan branden. Het hout moet ook goed droog zijn. Mijn RBB's (het ontwerp van Peter) lusten alles eigenlijk wel.

Wilg produceert veel hout, het hout is makkelijk te verwerken (het kan zonder kloven worden verwerkt), het hout is in een goede houtopslag binnen een jaar droog.
groet!

Ritsaert
thijssie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 mar 2008, 17:02
Locatie: Midden in de Ooijpolder

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door thijssie »

Ik heb wel hele winters op alleen wilg gestookt. Is iets meer werk want als het 10 graden vriest gaan er zo 3 tot 4 kruiwagens op een avond doorheen :mrgreen:
Het geeft ook wat meer as, dus je moet hem wat vaker leegmaken als dat je hard hout stookt.

Als je nieuwe kachel komt, zou ik ook wat aandacht besteden aan het rookkanaal, een kachel is zo goed als het rookkanaal waar die op aangesloten is...
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door Ernest Dubois »

Bij mij sneuvelde de oude dik wilg een paar jaar terug. Leverde hout genoeg voor een winter stoken in de hout cv na een jaar staan klein gemaakt en onder dak, dus droog hout want ik ben met Ritseart wel eens dat het hout is snel droog. Maar ik ga nooit meer wilg hout stoken vanwege de grote hoeveelheid teer die er vanaf vrijkwam en in een plas op de bodem van de kachel eindigt. Ik vond het een bende bovendien is het een rot hout om mee te werken vind ik maar ik ben enigszins een houtracist. Wilg hout bestaat in Nederland en ook België een heel tijd. Waarom denk je dat het heeft een slecht reputatie tov stoken? Je heb altijd de eenling die vindt het prima maar het is nooit door veel houtstokers geaccepteerde. Kan het zo zijn dat het alleen een idee is van nu nou houtstokken zo populair is geworden en alle geschikt hout valt onder de duim van de ff hout flippers (handelaren) of dat het wilg van tegenwoordig een verbeterde soort is? Wilg sucks

Oh ja einde deze maand sta ik weer op de Ganzenmarkt en wij gaan een wilg boomstam bewerken met het een idee een soort trog van te maken. Ik hou zo veel van wilg.
Werken, das leuk.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door Albert van WdJ »

In heb een houtgestookte cv van Verner en stook wilg graag in voor- en najaar. Ik stook altijd omgekeerd (totdat ik moet bijvullen vanzelf, want dan gaat dat niet meer). Wilg geeft per kachellading minder warmte, maar dat is juist prettig in die jaargetijden. Heel de avond vuur in de kamer, en toch wordt alles niet te warm.

's Winters wilg stoken is inderdaad veel slepen met hout. En bij mij geeft het ook veel as, zeker 2x zoveel als bijv. eik of es.
Maar het stookt verder eigenlijk net zo schoon als eik etc. Ik merk niets van extra roet of vervuiling in kachel of pijp.
Change, before you have to.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

In volume moet je veel meer slepen (kruiwagenwerk) maar in kilo's maakt het maar heel weinig uit (er van uitgaand dat je een bepaald vermogen moet leveren).
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door Pietje »

De verbrandingswaarde (MJ/kg) van wilg is lager dan van veel andere houtsoorten, maar veel scheelt dat allemaal niet. Verbrandingswaarde in MJ/m3 geeft meer verschil, en dan doet wilg het niet slecht.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door dormos »

Veel meer slepen valt erg mee:

Stookwaarde per kuub voor eik/beuk is 11,4 GJ/m3, voor wilg 8,4 GJ/m3. Het voelt misschien anders, maar je hoeft maar 27% meer te "slepen" in volume.

Per kg scheelt het ongeveer evenveel: eik/beuk 750kg/m3, wilg 550 kg/m3. Je sleept dus even veel kilo's voor dezelfde hoeveelheid warmte.

Voordeel is dat je door de kortere droogtijd veel minder ruimte nodig hebt voor opslag. Met wilg heb je maximaal je jaarverbruik nodig aan opslag capaciteit, terwijl bij eik dat al gauw 3x zoveel moet zijn.

Groet,

Hans
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

In de bijlage een overzicht met alle gegevens.
* de wilg geeft een maximale opbrengst, je kan met wilgen het maximale aan warmte uit hout oogsten (winbaar/MJ per jaar)
* een kilo wilgenhout heeft veel volume en laat wat meer as achter, afhankelijk van je stookwijze en je vuurkamer
* per kilo hout zijn de verschillen in warmteopbrengst niet zo groot
* wilg droogt heel snel, in mijn ervaring ook wat sneller dan de den en de populier (het is ook net wat lichter).
* in de opslag neemt wilg veel ruimte in...maar het is er ook snel weer uit.

Als je stookt met eigen hout, heeft wilg dus veel voordelen, mits je kachel het goed kan verbranden.

Ik hou dus ook van wilg, maar dat komt omdat je er fluitjes van kan snijden.....
Bijlagen
Stookwaarden inheems brandhout 2011.pdf
(134.11 KiB) 981 keer gedownload
groet!

Ritsaert
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door Albert van WdJ »

Als aanvulling op de verschillen met wilg uit eigen ervaring:
Mijn indruk is dat je met wilg ook wel met veel water richting je houthok sleept. Want het verschil in massa tussen vers en droog wilgenhout is fors.
De droogtijd is een voordeel, mits je ook een goed ventilerend houthok hebt. Zijn de wilgenstukken dun, en hoef je dus niet te kloven, dan moet je rekening houden met een jaar droogtijd. En stapel je compact, dan duurt het drogen nog langer.
Droogtijd van dit hout is te bekorten door niet te stapelen, maar het hout gewoon los te storten in je houthok. Maar daarmee heb je weer meer ruimte nodig.
Change, before you have to.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Zijn er meetgegevens over het gewicht van hout voor en na droging? Je zou zeggen dat wilg niet super nat zou zijn gezien de korte droogtijd, ik weet het eigenlijk niet. Maar eens; een goede ventilerende houtopslag is belangrijk, een houtopslag wordt eigenlijk vaak maar ergens neergezet waar het uitkomt. Optimaal gebruik van zon en wind krijgt vaak weinig aandacht. Ik heb een houtopslag met een dak van zonnepanelen, de opslag staat dus ook pal in de zon en de zonnepanelen laten de warmte door. Dat scheelt. Daarnaast is de constructie zo licht en open mogelijk. De liggers waar het hout op licht zijn gemaakt van latjes. Werkt echt prima!
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door Ernest Dubois »

Wilg kan tot 300% water gehalte hebben. Ik heb wilg gezaagd waarvan de water uit de verse kop eind niet met druipen maar in een stroom kwam. Maar het is snel droog dat is wel zo.
Werken, das leuk.
pdefries
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2017, 10:48

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door pdefries »

Dank julli voor alle reacties. ik ga dus enthousiast door met wilgentakken in de grond zetten. Ze slaan eigenlijk bijna altijd aan.
En inderdaad het rookkanaal wordt ook helemaal vernieuwd
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door benthuis »

In Dld verketteren bosbouwers alles wat geen eik oid is.
Gekgenoeg willen ze het wel graag ophalen....
Zou het iets met de handelsprijzen voor biomassa te maken hebben....?
"Hat kein Brennwert" zeggen ze dan :fff
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

Is toch logisch, zit veelste veel arbeid in om er de winter mee door te komen.
Plaats reactie