zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wgeven
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:18

zonneboiler

Bericht door wgeven »

Hallo forum leden
ik heb een technische vraag over zonneboiler.
Zijn er systemen waarbij de collector lager staat dan de boiler , ik zie alleen systemen waarbij de collector boven de boiler staat.
Dit laatste heeft waarschijnlijk met terug loop van water te maken zodat er geen bevriezingen ontstaan.
Ik heb nu een collector op dak , helaas is deze lek en zal worden verwijderd daarvoor in de plaats komen zonnepanelen .
Ik heb echter ook nog een plat dak richting oosten geplaatst, die gebruikt zou kunnen worden om een collector te plaatsen alleen ligt dit dak lager dan de zolder waar dus voorraadvat en cv ketel staan.
Graag jullie reacties hierover
Groeten Willem
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: zonneboiler

Bericht door Sandman79 »

bij een gesloten systeem is dit perfect mogelijk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: zonneboiler

Bericht door Pietje »

Met een collector onder de boiler kan je (als de leidingen dik genoeg zijn) de stroming dmw thermosifon laten lopen. Wel een terugslagklep er in (eentje zonder weerstand) zodat de collector 's nachts de boiler niet gaat koelen...

In principe zijn er geen bezwaren, behalve vorst: bij een normaal leegloop-systeem valt het water terug in de boiler. Dat kan nu niet. Je zal wel iets tegen bevriezen moeten regelen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: zonneboiler

Bericht door Dutch John »

Afkoeling kan bij thermosifon niet, omdat stroming pas optreedt als het laagste deel (collector of warmtewisselaar) zich laat opwarmen. Bij afkoeling stopt de stroming.

Naast bevriezing heb je ook kans op oververhitting. Afschermen van de collector of dumpen van de warmte is noodzakelijk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
wgeven
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:18

Re: zonneboiler

Bericht door wgeven »

Dank voor jullie reacties.
Bevriezing is dus voor elk systeem een probleem.
Wat ik nu opgezocht heb over thermosyfon systemen lijken mij deze de enige toepasbare systemen, dan als voorverwarmer voor tapwater.
Misschien dat ik de werking nog niet helemaal begrijp.
Is het genoeg om de toevoer en afvoer vorstvrij te maken, er vanuit gaande dat de thermosyfon zelf, niet bevriezen kan.
Groeten W.Geven
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: zonneboiler

Bericht door SanderL »

Ik zou helemaal geen collector meer op het dak leggen, maar met pv de energie omzetten voor je warme water.
De prijzen van collectoren zijn soms hoger dan die van pv panelen per Kwh opbrengst.
Je hebt nu toch geen collector meer die heel is?
wgeven
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:18

Re: zonneboiler

Bericht door wgeven »

De huidige is lek zit eraan te denken om hem te repareren.
Daarom de vraag over plaats collector
De pv gebruiken voor warm water heb ik al wel aan gedacht, heb dan alleen een boiler met element nodig en kan op bestaand systeem aangesloten worden
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

De delen waar het medium in een collector inzit zijn (doorgaans) volledig van koper, prima te repareren dus. Wel zijn de buizen vaak van vreemde diameters waardoor je voor een 'mofje' wel eens wat zoekwerk moet doen. Ik heb ook wel eens een stukje buis opgetrompt om het net ff wat groter te krijgen en over de te repareren buis te schuiven was.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: zonneboiler

Bericht door wbe »

even een andere vraag waarom plaats je de zonnepanelen niet op het platte dak?

groet Watze
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: zonneboiler

Bericht door Joepie »

wgeven schreef:Dank voor jullie reacties.
Bevriezing is dus voor elk systeem een probleem.
Wat ik nu opgezocht heb over thermosyfon systemen lijken mij deze de enige toepasbare systemen, dan als voorverwarmer voor tapwater.
Misschien dat ik de werking nog niet helemaal begrijp.
Is het genoeg om de toevoer en afvoer vorstvrij te maken, er vanuit gaande dat de thermosyfon zelf, niet bevriezen kan.
Groeten W.Geven
Ik krijg niet helemaal helder welk systeem je nu hebt. Als je een boiler hebt, en een reparabele collector, dan is de enige hinder om deze op je platte dak te zetten dat je daarvoor moet investeren in een pomp? Lijkt mij altijd nog beter dan het verwijderen ervan en je WTW met een COP van 1 te gaan opwekken.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Plaats reactie