Tabak fermenteren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Tabak fermenteren

Bericht door Dutch John »

Ongelofelijk, dat er uit zulke kleine zaadjes zo'n grote en mooie planten groeien! Tsja, en dan wil je toch wat met dat blad experimenteren. Het eerst geplukte blad hangt al een maand onder een afdak en is van groen naar geel naar bruin verkleurd. Tot zover is de gevonden kennis van het internet eenduidig.

Na drogen komt rijpen of fermenteren. De berichtgeving varieert van anaeroob, in suikerwater op 55 graden, via aeroob, in een vochtige omgeving bij 55 graden tot enkele jaren gewoon laten hangen. Maar wat is wijsheid?

Het schijnt dat in Nederland veel kennis is van tabaksfermentatie. Maar wie kan mij er wat meer van vertellen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Tabak fermenteren

Bericht door Albert van WdJ »

Welke tabaksoort heb je DJ?

In het verleden heb ik Nicotiana rustica en de Nicotiana tabacum 'virginia' in de tuin gehad, met de bedoeling er wat rookbaar spul van te maken. Grappig was dat de meeste tuinders de planten niet thuis konden brengen.

Destijds woonde ik vlakbij Amerongen, en daar heb je een echt tabaksmuseum(pje). Daar heb ik veel info gehaald over de tabakskweek, maar ook het fermentatieproces. De nederlandse tabak werd echter veel gebruikt voor snuiftabak en pruimtabak. Om te roken was/is het eigenlijk niet geschikt.

Ik fermenteerde mijn bladeren gewoon in de oven. Zorgen dat het voldoende (wat) vochtig is, en een 12-14 uur lang op ca. 50 graden houden.

Maar als je het wilt oproken, let dan op in welk gezelschap je die dag verkeert. Want het odeur van iemand die nederlandse tabak heeft gerookt is erg heftig :twisted:

Een aftreksel van het gefermenteerde blad werkt ook fantastisch tegen luizen. Let echter op de concentratie, want anders brandt alles weg :oops: . Maar afijn, de luizen waren ook weg :lol:

Albert
Change, before you have to.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Tabak fermenteren

Bericht door Dutch John »

Albert,

Ik zou niet weten welke soort. Een keer ergens wat zaaddozen geplukt. Lichtgroen blad van 40 cm lang. Rose bloemen.

12-14 uur? Wat ik gelezen heb, gaat uit van minimaal een maand bij die temperatuur.

Nederland schijnt een naam hoog te houden van het fermenteren van buitenlandse tabak.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Tabak fermenteren

Bericht door Albert van WdJ »

DJ,

Als je op natuurlijke wijze fermenteert, duurt het langer voordat je de gewenste temperatuur bereikt.
Niet alle tabakssoorten worden ook even lang gefermenteert.
Dat het langer moet dan 14 uur weet ik, maar ik vond de boel toen donker zat.
Het spul is dan al pittig genoeg.

Ik heb echter nooit onderzocht of door langer fermenteren de tabak juist zachter wordt.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie