Welke wasmachine?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Welke wasmachine?

Bericht door mro »

JantjeV8 schreef:
Dutch John schreef: Dit is geen optie voor de grote massa, maar voor de handigert die zijn machine kan repareren. Dergelijke types vinden altijd een machine die een ander afdankt, maar nog reparabel is. Zo'n tweede machine is daardoor geen aanslag op het milieu. Integendeel, want repareren voorkomt nieuwe productie.

Groet,
DJ
Dit is het principe waar het hele zuid-mediterraanse continent op draait. We moeten ze dat ook niet afpakken.. al doe ik daar goed aan mee. :?
mro schreef:Alternatief is het wassen en strijken extern maken, buiten het huishouden.
Sinds kort is er hier een dorp verderop een wasserette gebouwd op het terrein van een benzinepomp. Daar kun je dus weer 'ouderwets' met je wasje terecht. Iedere keer dat ik er langs kom, zie ik zo'n machine draaien, er blijkt dus best animo voor te zijn. Misschien ook nog wel een gevolg uit de crisis: geen geld voor een reparatie/vervanging.
Combinatie wasserette/benzinepomp? Klinkt goed. Auto tanken, mand met was over de toonbank en de dag er na terug ophalen.

Er is nu eenmaal een trend die niet valt te ontkennen: steden zullen nog groter worden en mensen zullen kleiner gaan wonen. Er is geen plaats voor een wasmachine (en ook geen zin meer om zelf te wassen)

Ik denk wel dat dit de komende jaren redelijk extreem zal doorgetrokken worden: ook zaken als zelf thuis koken zal in vraag gesteld worden.
Mogelijk blijft er enkel een bed en douche over, en de nodige ontspanningsmogelijkheden zoals VR-bril en zo.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Welke wasmachine?

Bericht door benthuis »

Hm. In deze discussie gaat de BENZINE pomp - wasserette combi misschien iets uit de bocht?
Maar ook hier een combi die goed loopt oliesjeik in de familie bevestigd dit... kreeg zo'n wasmachine droger station aangeboden... ik vond het een mooie oplossing en rijdt nu met de auto naar de wasmachine zodat ik 2 trommels in een keer kan wassen :fff
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Ruuben »

Uiteindelijk heb ik deze (volledig duitse) machine nieuw gekocht.

https://www.testsieger.de/testberichte/ ... 28411.html

Dus met 2 aansluitingen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Ruuben »

Ik heb geleerd via AEG dat alle wasmachines vanaf 2016 geschikt zijn om op warmwater aangesloten te worden, op de koud water aansluiting dus. Het heeft een nadelig effect op de was kwaliteit zeggen ze er wel bij.

Wat de maximum temperatuur is weet ik niet. Bij mijn Bosch met hotfill is het 55 graden.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Welke wasmachine?

Bericht door SanderL »

Een paar elektro magnetische klepjes kosten ook niet een vermogen. Het beste lijkt mij om een defecte wasmachine te nemen, of een werkende en zelf een eenvoudig besturinkje te maken. Dat kan met een arduino printje, maar daarvoor heb je basiskennis programmeren nodig. Ook moet je de signalen van de arduino print omzetten naar grotere schakelstromen voor de kleppen.

Als je alleen elektro mechanisch wilt werken, dan zou je ook met relais kunnen werken. Een tijdrelais kost ongeveer € 5,- Eenvoudig met een draaiknopje in te stellen. De relais sturen de waterkleppen op het juiste moment aan.

Andere mogelijkheid is om de wasmachine alleen elektrisch te verwarmen zoals nu vaak gebeurt, maarwel met een slimme sturing er op. Eentje die het overschot aan zonnestroom naar je wasmachine stuurt.
Geen zon ⇨ niet wassen;
Wel zon en weinig overig verbruik ⇨ wasmachine draait.
Beetje zonnestroom over ⇨ wasmachine draait op aangepast vermogen.


(Eerst het douchen maar eens oplossen hier, water wordt nu warm op aardgas, dat kan niet goed zijn?..
Wil een boiler maken met zeer lage stilstand verliezen en legionella veilig bij 40 graden celcius.)
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Sandman79 »

Is die Bosch Waq nog leverbaar?
En had je nog meer info over het feit dat alle aeg's op heet water kunnen worden aangesloten? :)

Thuis is de wasmachine opeens dood... :( eerst eens kijken om te repareren...
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Ruuben »

Je kan bij mediamarkt duitse machines bestellen. Dan wel zelf type nummers mee nemen.

Ik zie het zo snel niet in de eerste gebruiksaanwijzing staan.

http://www.aeg.nl/laundry/laundry/washi ... 6fbberlin/

Maar het is me dubbel bevestigd. Maar vergt wel een bewustzijn over onmogelijke koude of delicate wolwas enzo. Mijn machine is die fout ondenkbaar.
Je kan ook via ebay.de kopen en thuis laten bezorgen.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Welke wasmachine?

Bericht door alefarendsen »

Ik las dat de laatste versies van de luxe Miele wasmachines zowel koud als warmwater aansluiting hebben... dat zou het probleem met abusievelijk warmwater gebruik oplossen, toch?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Ruuben »

Ja natuurlijk. Maar hun prijzen zijn achtelijke. Daarom een Bosch genomen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Welke wasmachine?

Bericht door dormos »

Mijn ervaring is dat wasmachines van bijvoorbeeld Bosch en de merken van het Whirlpool concern last hebben van "planned obsolescence".
Na 6-7 jaar kun je op zoek naar een nieuwe machine. Een Miele gaat gemiddeld 2 tot 3 keer zo lang mee, en dan is het de vraag of íe nog steeds zo duur is.

Voor wat betreft energie- en materiaalverbruik voor de vervaardiging van de machine is dat niet eens een vraag meer, dan wint een Miele.

Alle snufjes op moderne machines kunnen me gestolen worden, het gaat er vooral om dat íe draait en water verwarmt en de rest is marketing.

Ik heb nadat mijn Bosch na 7 jaar onherstelbaar kapot ging een gebruikte Miele van 200 Euro met een jaar garantie gekocht. Was denk al wel 10 jaar oud, maar kan nog minstens zo lang mee.

Ik heb een wasdroger op gas van Miele al 20 jaar draaien zonder enig probleem, de was die hij droogt komt uit inmiddels de derde wasmachine.

Groet,

Hans
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Sandman79 »

Wasmachine opengedraaid, een condensator (a 26 euro) is opgeblazen. Eens vervangen (komt morgen of overmorgen binnen ) en dan kijken wat ie doet.
Verdere kosten ga ik er niet meer aan doen, alleen al diagnose komt in de buurt van de 60 euro. Machine wordt nu bijna negen jaar al.
Hopelijk doet hij het terug nadat de defecte condensator is vervangen.
henkdevries78a
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2020, 20:16

Re: Welke wasmachine?

Bericht door henkdevries78a »

Hier nog meer informatie over hotfill wasmachines:
hotfill
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Ruuben »

Alle Bosch zijn nu geschikt voor hotfill geloof ik.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke wasmachine?

Bericht door JantjeV8 »

Wat ook erg besparend kan werken, is gewoon minder wassen. Hang kleding, zeker wat maar 1 dag en niet direct op het lichaam is gedragen, maar eens gewoon aan de waslijn in de wind. Ik denk dat er ook teveel en daardoor ook te klein gewassen wordt.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Welke wasmachine?

Bericht door LeaD »

Met een wasmachine van 5 kg is het verbruik van 1 wasbeurt op 40°C 1kWh, aan een kost van 12c is dit voor 365 dagen 44€ per jaar, stel de helft voor het verwarmen van water bespaar ik 22€ per jaar . Echter met 1 beurt per week komen wij ruimschoots toe, is nog maximaal 3 € per jaar te besparen . Drogen doen wij steevast aan de wasdraad .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie