nox

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

nox

Bericht door edvdvoort »

De supercondenserende stukhout kachels in productie. Met retourwater van zeer lage temperatuur condenseert het rookgas . De damp slaat neer op de ( natte ) warmtewisselaar en wordt als vloeistof afgevoerd . Wat ik mij echter afvraag : in hoeverre wordt het ( zure ) NOX hierin meegenomen ?
Er is nog niet aan gemeten . Een significante reductie hiervan in de afgassen zou mooi zijn . Heeft iemand op dit forum hier kennis over ?
DSC05170.JPG
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: nox

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Helaas, NOx gaat er niet uit met het condensaat.

Jaren geleden was ik project-engineer voor de bouw van een grote deNOx-installatie voor de kolengestookte centrale in Nijmegen. We hadden daar al een deSOx-installatie (rookgasontzwaveling) die vlak voor de schoorsteen zat. Daar gingen de (2 miljoen m3/uur) rookgassen door een paar gaswassers bij een temperatuur van ca 65°C en daarmee werd de NOx niet verwijderd. Wel werd met behulp van een, in de gaswasser rondgepompte, kalksuspensie de SOx gebonden tot gips.

Er is een kostbare deNOx installatie in de bestaande installatie gebouwd. De deNOx werkte bij ca 350°C en was eigenlijk een grote katalysator die de NOx met behulp van geïnjecteerde NH3 omzette in stikstof en water.

Was een stuk goedkoper geweest als we simpelweg de NOx uit de rookgassen hadden kunnen condenseren....
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: nox

Bericht door ritsaert snijder »

Het condensaat blijft een smerig goedje, maar wat zijn dit voor een kachels?
groet!

Ritsaert
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: nox

Bericht door edvdvoort »

Bedankt voor deze nuttige informatie Zwerius
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: nox

Bericht door edvdvoort »

Ritsaert , We hebben het condensaat door Analysis laten analiseren
Het ( op het oog heldere) condensaat kan gewoon in het riool.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: nox

Bericht door ritsaert snijder »

oke dit is het resultaat wat je in dit topic aan de orde stelt; http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?t=5837
Hier is al veel gesproken ver condenserend stoken. Het condensaat tast veel materialen aan (zeker ook RVS). Het zou smerig spul zijn maar jouw test zegt dat het meevalt?
groet!

Ritsaert
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: nox

Bericht door edvdvoort »

Ja Ritsaert ,
Gewoon rvs 304 kan in een condenserende omstandigheid heel lang overleven zolang het maar nat blijft , het condensaat zich niet op een punt kan verzamelen en indampen en periodiek wordt afgespoeld wanneer de watertemperatuur boven de 60 gr komt. Dit is cruciaal .
Anders waren we nooit aan zo n project begonnen .
Ed
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: nox

Bericht door ritsaert snijder »

Interessant!
groet!

Ritsaert
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: nox

Bericht door Joepie »

Zwerius Kriegsman schreef:Helaas, NOx gaat er niet uit met het condensaat.

Was een stuk goedkoper geweest als we simpelweg de NOx uit de rookgassen hadden kunnen condenseren....
Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat dit wel gebeurt. In ieder geval een deel daarvan. Net als bij de CV ketel thuis waar stikstof in het condensatiewater oplost als salpeter(ig) zuur. De gemeten uitstoot van NOx van HR ketels is lager dan van VR ketels, bijvoorbeeld.

Ik heb voor studiedoeleinden me ooit een beetje verdiept in BEES A/B (Besluit Emissie-Eisen Stookinstallaties) en BEMS (Besluit Emissie-eisen Middelgrote Stookinstallaties) maar ben daar helemaal uit.

Vond nog wel dit gedateerde documentje van de ECN. Misschien dat TS daar iets aan heeft. Voldoen aan regelgeving is soms voldoende.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: nox

Bericht door edvdvoort »

Even op Wikipedia gezocht onder NOX , dan kom ik daar ook op.
Ed
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: nox

Bericht door Joepie »

edvdvoort schreef:Even op Wikipedia gezocht onder NOX , dan kom ik daar ook op.
Ed
Ik denk dat het dus wel gebeurt, maar dat bij de specifieke (zeer grote) installatie van Zwerius het niet voldoende was om aan uitstootnormen te voldoen. Gassen lossen steeds minder goed op bij stijgende temperaturen; 350 graden is substantieel hoger dan 65 graden en bovendien verkeert water in het eerste geval ook in de gasvormige fase.

Waarom wil je per se op 65 graden laten condenseren? Dit is nog boven het dauwpunt (ca 58 graden). Als je de rookgassen sterker kan terugkoelen neemt de efficiëntie van de installatie toch alleen maar toe?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: nox

Bericht door edvdvoort »

Helemaal mee eens Joepie.
In principe de temperatuur van de wisselaar zo laag mogelijk houden.Dus zo koud mogelijk retourwater invoeren . Maar onderweg in de wisselaar warmt dit op tot aan de aanvoertemperatuur en wordt daar de condensatie minder of geen. Om over het hele traject condensatie te krijgen is LTV stoken ( vloerverwarming) de beste optie . Als de temperaturen van het CV water verder oplopen moet je gaan spoelen. Dit kost een klein beetje rendement en een klein beetje spoelwater (b.v.10 a 20 ltr. per uur)
Ed
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nox

Bericht door pelletpower »

Goed bezig Ed. Draaien de kachels inmiddels? Ik dacht dat ze stof stonden te happen?
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: nox

Bericht door edvdvoort »

Long time no see .... hoe zit dat ?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nox

Bericht door pelletpower »

Niet zo n beste start van het jaar gehad. Dingen zijn weer bijna onder controle. Alleen gaat nu het jaarlijks einde van de wereld weer beginnen, oftewel de drukte richting de bouwvak.
Plaats reactie