Open of gesloten houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sjender
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2016, 10:02

Open of gesloten houtkachel

Bericht door sjender »

Ik ben op zoek naar een goede Hout-CV kachel.
Ik twijfel enorm tussen een open en gesloten systeem.
Dus lucht aanzuigen vanuit de verwarmde ruimte, of vanaf buiten.
Ik heb de mogelijkheid voor beide (ik kan lucht aanzuigen vanuit de geventileerde kruipruimte).

Voor zover ik het nu zie heb ik de volgende vergelijking, maar weet niet of alles feitelijk klopt:

Voordelen gesloten
- Geen verspilling van warmte vanwege opzuigen van verwarmde lucht
- Geen onderdruk in de woonkamer
- Minder kans op rookgas in de woonkamer (gezonder)

Voordelen open
- Minder hak en breekwerk
- Geen permanente verbinding met de koude buitenlucht
- Betere verbranding door hogere aanzuigtemperatuur???

Wellicht handig om te weten is dat we binnenkort ook een WTW ventilatiesysteem krijgen.

Mijn voorkeur gaat nu uit naar een gesloten systeem, maar ik ben benieuwd wat de mening van de rest hier is.
Bekijk de bouw van onze LEW chalet: www.chaletblog.nl
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: Open of gesloten houtkachel

Bericht door houtwerker »

Wat beter is zou ik zo niet weten.
Maar ik ga thuis ook eerdaags beginnen met het huis verbouwen. Komt ook een plek waar een nieuwe houtkachel komt, eentje met cv aansluiting.
Ik wil dus sowieso een externe luchtaansluiting.

We hebben nu een 'gewone' houtkachel in de woonkamer, merk dat die wel behoorlijk veel zuurstof opslurpt. Of in ieder geval, zo voelt het..
En omdat ik toch aan het veranderen ga zorg ik ervoor dat ik een luchtaanvoer daar krijg te liggen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Open of gesloten houtkachel

Bericht door Pietje »

sjender schreef:Voordelen open
- Minder hak en breekwerk
- Geen permanente verbinding met de koude buitenlucht
- Betere verbranding door hogere aanzuigtemperatuur???
De verbrandingstemperatuur is zeker 500 graden. Of de lucht met 0C of 20C in die 500C binnenkomt; allebei koud...

Bij de voordelen mis je ventilatie. Tenzij je natuurlijk...
Wellicht handig om te weten is dat we binnenkort ook een WTW ventilatiesysteem krijgen.
... balansventilatie met WTW hebt. Deze ventilatie beïnvloedt de trek: er moet extra lucht het huis in.

Mocht je zeker weten balansventilatie te willen, dan zou ik een gesloten systeem aanleggen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Open of gesloten houtkachel

Bericht door peterberg »

Over balansventilatie en een houtkachel: ik heb een externe lucht toevoer dichtbij de kachel, maar met bepaalde windrichtingen werkt die niet goed. Dan zuigt het ding lucht uit huis in plaats van aan te voeren.

De balansventilatie die ik heb is van de Duitse firma Paul, per ventilatie stand (3 stuks) kan een lichte overdruk of onderdruk ingesteld worden. Dat kan gedaan worden door de balans tussen aanvoer ventilator en afvoer ventilator te veranderen. Sinds afgelopen winter heb ik de aanvoer ventilator op stand 3 op 10% overdruk staan. De kachel doet het inmiddels altijd als die stand gebruikt wordt, windstil, mist, koude kachel, het maakt niet uit. Uiteraard heb ik het ook met grotere en kleinere waarden geprobeerd. Met minder gaat de kachel niet altijd even goed, een grotere waarde merk ik aan de buitendeur die minder gemakkelijk open gaat (naar binnen). Voor een ander huis kunnen de waarden uiteraard anders zijn, het hangt nauw samen met de layout en uitvoering van huis en ventilatie kanalen.

Een externe lucht toevoer rechtstreeks in de kachel zorgt in het merendeel van de gevallen die ik ken voor meer problemen dan voordelen. Ik heb nu een toevoer die naast de kachel zit en ik wil die inmiddels ook weer kwijt om begrijpelijke redenen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Open of gesloten houtkachel

Bericht door bertocello »

Ik bedien mijn kachel/woonkamer met externe luchttoevoer die uitmond NAAST de kachels luchtaanvoer, tussenin is ongeveer 3 centimeter ruimte, was deze ruimte er niet dan zou het mond op mond beademing zijn.
Mijn kachel kan dus autonoom beslissen welke lucht ze gebruikt, hierover heb ik geen controle.
Het voordeel hiervan is dat ik altijd verse lucht in de woonkamer kan hebben, behalve als de kachel brand en een percentage van die beschikbare buitenlucht verbruikt.
Nadelen zie ik niet echt.
sjender
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2016, 10:02

Re: Open of gesloten houtkachel

Bericht door sjender »

Ik denk dan wel dat ik zou gaan voor een gesloten systeem.
Het lijkt me dat dan de verliezen qua verwarming kleiner zijn en het een gezondere lucht met zich meebrengt.
Bekijk de bouw van onze LEW chalet: www.chaletblog.nl
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Open of gesloten houtkachel

Bericht door Pietje »

Ik kan je beredenering over gezondere lucht niet volgen.

In het vochtige, gematigde klimaat van Nederland is balansventilatie dubieus als het gaat om gezonde lucht. Door de hoge (relatieve) vochtigheid is er snel condens in de leidingen, met bacterie- en schimmelvorming tot gevolg. Dit in tegenstelling tot de landen waar balansventilatie vandaan komt (Alpenlanden) waar de lucht veel kouder en veel droger is (meer rendement, en schonere leidingen). Ik zou zelf in NL niet kiezen voor balansventilatie: te weinig rendement (het is hier meestal niet echt koud) en te vochtig.

Als de kachel lucht uit de woonkamer haalt, dan wordt deze aangevuld door kieren / ventilatie-openingen. Er komt dus schone lucht van buiten in de woonkamer. Koud inderdaad, maar wel schoon.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Open of gesloten houtkachel

Bericht door peterberg »

Pietje schreef:In het vochtige, gematigde klimaat van Nederland is balansventilatie dubieus als het gaat om gezonde lucht. Door de hoge (relatieve) vochtigheid is er snel condens in de leidingen, met bacterie- en schimmelvorming tot gevolg.
Ook ik ken de horror verhalen over balansventilatie, met name over de wijk Vathorst in Amersfoort. Onze ervaringen zijn echter geheel anders dan de verwachtingen die ook wij er van hadden.

Wij zijn 3 jaar geleden verhuisd van een relatief droog huis uit 1923 naar een nieuw passiefhuis met balansventilatie. De verwachting was dat het in onze nieuwe stek mogelijk vochtiger zou zijn maar het tegendeel bleek waar. De kamerplanten, waar we nogal wat van hebben, kunnen we nu niet meer om de 2 weken water geven. Dus in het eerste jaar zijn er een aantal doodgegaan door de droogte. Ik heb geen cijfers over de relatieve vochtigheid maar dat er snel een vochtig klimaat in huis zou ontstaan is in ons geval pertinent niet waar.

Ons oude huis was een dubbel bovenhuis met een grote garage op de begane grond waar het nooit vroor en ijzer alleen vliegroest vertoonde, het peil was 0 NAP. Nu is de gehele woonruimte op de begane grond en we zitten in een polder met het vloerpeil -3,5 NAP. Het is nu zomer en winter eerder te droog dan te vochtig. Aangezien de wtw-unit ook uitgaande filters heeft waar pertinent geen schimmels op groeien loopt het wel los met die gevreesde schimmelvorming. En het is heerlijk, het voelt uiterst zelden tochtig in huis omdat de inkomende lucht wordt verwarmd door de wtw.

Mijn conclusie op basis van ervaring uit de eerste hand en niet van horen zeggen: goede uitvoering en inregeling is hier van essentieel belang.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Open of gesloten houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Ik ben net een RBB aan het afbouwen met een gesloten systeem. Soms werkt het prima en soms niet, dat soms niet is heel vervelend.

Ik heb zelf balansventilatie en een grote kachel. Ik heb zelf meer last van droge lucht dan van vochtproblemen. Problemen ontstaan door het kierdicht bouwen, balansventilatie is een oplossing voor dit probleem. Als je een kierdicht huis hebt met een houtkachel en je wil je kachel aan het eind van de middag opstoken en er wordt gekookt en de aanzuigkap gaat vol aan dan ontstaan er vaak ook problemen.
Pietje schreef: "Dit in tegenstelling tot de landen waar balansventilatie vandaan komt (Alpenlanden) waar de lucht veel kouder en veel droger is (meer rendement, en schonere leidingen). Ik zou zelf in NL niet kiezen voor balansventilatie: te weinig rendement (het is hier meestal niet echt koud) en te vochtig".
Het rendement van de balansventilatie? Het rendement van de warmtewisselaar is vaak uitstekend! Waarschijnlijk bedoel je de mate waarmee je met een dergelijke installatie kan besparen?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Open of gesloten houtkachel

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:Het rendement van de balansventilatie? Het rendement van de warmtewisselaar is vaak uitstekend! Waarschijnlijk bedoel je de mate waarmee je met een dergelijke installatie kan besparen?
Nee, ik bedoel het energetisch rendement: hoeveel energie kost de installatie, en hoeveel energie bespaar je er mee. Dat laatste valt in NL tegen: slechts een paar weken vorst per jaar tegen een paar maanden strenge vorst in de koude landen. Hoe groter het temperatuursverschil binnen/buiten, hoe zinvoller een WTW is.

En het vochtprobleem waar ik op doel speelt zich niet af in de woning, maar in de leidingen.

Mijn eerste-hand ervaringen met slechte systemen is van gesprekken met een vader die installateur is bij een balansventilatie-fabrikant. Hij haalt die dingen ook wel eens uit elkaar / filters vervangen, en komt tot de conclusie dat hij die systemen niet in zijn eigen huis wil. Zoiets maakt mij enigszins achterdochtig...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Open of gesloten houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Jouw eerste hand ervaringen met slechte systemen zijn van gesprekken met een vader? :D
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Open of gesloten houtkachel

Bericht door Pietje »

Nou, vooruit, anderhalfde hand; het laten zien van een filter is niet helemaal eerste hand: ik weet niet waar dat filter vandaan kwam.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Open of gesloten houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

Die balans systemen zijn nu een jaar of 10 a 15 hier in gebruik. Inderdaad begon het met Vathorst, een horror verhaal, 1 grote bak doffe ellende.

De techniek en kennis heeft echter niet stil gestaan, er zijn prima systemen gaande. Maar bedenk wel, het is een onderdeel van een compleet klimaatsysteem in je woning, alles moet in verhouding zijn en zoals eerder gezegd: erg goed en nauwkeurig ingeregeld worden. Tevens vergt het onderhoud, of bijstelling als de woonsituatie veranderd. (gezinsverandering, aanbouw, e.d.)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Open of gesloten houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Het is ook maar hoe ingewikkeld je het maakt. En ik denk ook dat er veel woningen zijn waar er te weinig wordt geventileerd.

Balansventilatie betekent alleen dat de ingaande en uitgaand ventilatieluchtstromen in balans zijn. Dat kan in principe zonder luchtkanalen (uiteraard wel met ventilatieopeningen). Hoeveel m1 leiding je er vervolgens aan koppelt is een afweging en maatwerk. Luchtkanalen vragen om inspectie en onderhoud.

Vervolgens kan je aan die balansventilatie een warmtewisselaar hangen. Kan prima zonder schimmels.

En wat is dan het alternatief; ruim voldoende kieren en spleten? Betekent vaak ook aanvoer via spouwen en kruipruimtes. Dat zou dan wel gezonde lucht zijn?
Altijd het raam open laten staan?

Ik heb zelf gekozen voor balansventilatie met een hele simpele zelfbouw warmtewisselaar en met een minimum aan leidingen. Ik heb wel het rendement van de wisselaar gemeten en ik ga de volgende winter de luchtkwaliteit monitoren.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie