RVS boilervat ombouwen naar hottub kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Texelaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2015, 21:00

RVS boilervat ombouwen naar hottub kachel

Bericht door Texelaar »

Goedenavond allen,
Ik zal me eerst even voorstellen, ik lees al een tijdje mee op dit forum maar dit is mijn eerste post.
Ik ben Johan, 32 jaar oud en lasser van beroep. Ik woon op Texel.
Recent hebben wij een hottub gekocht, deze heeft een electrische kachel en omdat wij zat hout tot onze beschikking hebben en het idee hebben dat hout stoken ecologischer is, en bovenal veel leuker dan een electrische verwarming willen wij deze tub met hout gaan verwarmen. Nu heb ik een rvs boilervat opgescharreld, deze is Ø500mm en 1500mm hoog. de onderste helft is dubbelwandig, en in de bovenste helft zit een dubbele spiraal van Ø25mm.
Nu was het eerste idee, om beneden in een deurtje te maken, grote pijp er op zetten en klaar. Maar toen kwam ik op dit forum terecht, en heb het gehele topic van viewtopic.php?f=3&t=1878 gelezen, van robert 5812.
Dit bracht mij op het idee om de boiler op te bouwen volgens de volgende schets:
Afbeelding
Volgens mij heb ik zo (op de isolatie van de bell na, hier ben ik nog niet uit de kachel komt buiten te staan dus glaswol er omheen lijkt me niet zo zinvol) een redelijk goed presterende kachel om het water te verwarmen. De circulatie gebeurt door de pomp van de hottub.
Het isolatie materiaal bestaat uit een brandwerende plaat die achter een houtkachel in een woning heeft gezeten, dit is vezel achtig materiaal wat lijkt op hetgeen wat in de isolatie van bijv. een dubbelwandige Metalotherm pijp zit.
Kan ik volgens deze specs de kachel bouwen? Moet ik dingen aanpassen of zie ik zaken over het hoofd?
Dit wordt de eerste keer dat ik een kachel probeer te bouwen volgens dit principe.
Ik waardeer het als jullie met me meedenken!
Groet Johan
Groet vanaf Texel!
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: RVS boilervat ombouwen naar hottub kachel

Bericht door wbe »

hallo,

ik heb even over het idee gedacht en denk dat je zo heel veel warmte aan de kap van het vat gaat geven (wat je niet wil) omdat de heetste gassen boven in zitten.

misschien kan je de bovenste helft ook dubbelwandig maken zodat je die warmte naar het water overbrengt en niet naar de omgeving.

verder vraag ik mij af hoe je die spiralen gaat reinigen.

groet watze
Texelaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2015, 21:00

Re: RVS boilervat ombouwen naar hottub kachel

Bericht door Texelaar »

Bedankt voor je bericht.
De isolatie van de bovenste helft is ook nog wel iets waar ik over nadenk, hoe ik dat op redelijk eenvoudige wijze kan doen.
Glaswol isolatie er omheen draaien is denk ik niet echt een optie, omdat de kachel voorlopig buiten komt te staan.
Voor de volledigheid hier een fotootje van de boiler zoals hij er nu nog bij staat:
Afbeelding
De bell is inwendig bereikbaar door het inspectiegat, hier monteer ik met bouten een flens aan waar de uitlaat pijp aan komt.
Op deze manier kan ik de spiraal reinigen.
Ik heb een plaat brandwerend isolatie materiaal staan, hier wil ik de bodem van de bell mee isoleren.
Afbeelding
Is dit materiaal daar geschikt voor, en kan ik daar de riser mee isoleren als ik hem van dubbelwandig rvs maak.
De gaatjes voor de secundaire lucht inlaat wil ik in de binnenmantel van de onderste helft boren, waardoor de inkomende lucht wordt voorverwarmd in de dubbele wand van het vuur compartiment. op deze gaatjes wil ik buisjes lassen van Ø10mm ofzo en 20 mm lang, 10 graden naar beneden gericht.
Als ik komende week even een gaatje heb zal ik er eens een begin mee maken en de voortgang posten in dit topic.
Groet vanaf Texel
Groet vanaf Texel!
badnimf
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2014, 17:05

Re: RVS boilervat ombouwen naar hottub kachel

Bericht door badnimf »

Hoi, heb ook zoiets. Ben geen lasser dus afhankelijk van een vriend. Maar hier staat een Nefit boiler op zijn kop op een gasfles gelast. Werkt ook prima. Water wordt redelijk snel heet plm 70 graden. Ik heb in mijn voor vijf tientjes gekocht (martktplaats) whirlpoolbad een in en een uitstroom gemaakt en via een Grundfoss cv pompje pompt-ie dat door de boilerspiraal. Blijft lekker warm badwater. De grotere aansluitingen op de boiler blijven gewoon open anders krijg je een gevaarlijk drukvat....
Bijlagen
boilerkachel.jpg
boilerkachel.jpg (36.11 KiB) 7930 keer bekeken
Texelaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2015, 21:00

Re: RVS boilervat ombouwen naar hottub kachel

Bericht door Texelaar »

Dat ziet er ook mooi uit. Staat het hele boilervat vol met water en loopt het badwater door de warmtewisselaar spiraal door het boilerwater? Of is het een bell met een spiraal net als bij mij.
Ik heb eindelijk een beginnetje gemaakt, de deur met luchtinlaat en de secundaire luchtinlaat zit er in, ben nu toe aan de bodem van de bell. Deze ga ik isoleren dmv fermucellietkorrels gebonden met portland cement.
Hier een paar fotootjes:
Afbeelding
Hierboven zie je de deur met luchtinlaat, en aan de zijkanten zitten, op de dubbele wand van de boiler de regelbare luchtinlaten voor de secundaire luchtaanvoer.
Afbeelding
Hierboven zie je het bovenaanzicht van de verbrandingskamer, met de inlaatbuisjes van de secundaire luchtinlaat. Deze staan ongeveer 10 graden naar beneden gericht en een beetje in een waaiervorm, waarmee ik een wervel effect hoop te krijgen.
Als ik weer eens een paar verloren uurtjes heb ga ik er weer mee verder :D
Groet vanaf Texel!
Texelaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2015, 21:00

Re: RVS boilervat ombouwen naar hottub kachel

Bericht door Texelaar »

Inmiddels zijn riser en bell klaar, de bovenkant staat er weer bijna op.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenin wil ik nog een watertank maken die direct wordt verwarmd door de hete lucht uit de riser. deze zet ik in serie met de warmte wisselaar, zodat het water eerst door de spiraal gaat en dus voorverwarmd in die tank komt. Zo denk ik dat het water het mooist verwarmd wordt. Zou 3mm dik genoeg zijn voor de bodem van deze tank, met een paar ribben waterzijdig in die tank tegen het opkoken? Wordt vervolgd.
Groet vanaf Texel!
Texelaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2015, 21:00

Re: RVS boilervat ombouwen naar hottub kachel

Bericht door Texelaar »

Het is ondertussen al weer winter, maar deze zomer eindelijk het project hottub kachel af kunnen ronden.
De kachel brandt boven verwachting goed, 1 kuub water is binnen anderhalf uur op 38 graden ook als het water redelijk koud is.
Project geslaagd dus :)
Groet vanaf Texel!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: RVS boilervat ombouwen naar hottub kachel

Bericht door Albert van WdJ »

Johan,

Kun je ook nog een keer een fotootje plaatsen hoe het eindresultaat is geworden?
Change, before you have to.
Micheldijkstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2017, 16:40

Re: RVS boilervat ombouwen naar hottub kachel

Bericht door Micheldijkstra »

Texelaar schreef:Het is ondertussen al weer winter, maar deze zomer eindelijk het project hottub kachel af kunnen ronden.
De kachel brandt boven verwachting goed, 1 kuub water is binnen anderhalf uur op 38 graden ook als het water redelijk koud is.
Project geslaagd dus :)
Beste Johan,

Ik wil eigenlijk precies zo'n zelfde kachel maken voor mijn hottub. Heb je toevallig een tekening van het ontwerp?

Mvgr,

Michel
Plaats reactie