Bamboe als brandhout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Bamboe als brandhout

Bericht door Brutus Groenus »

Iemand dit al eens uitgedacht of geprobeerd?

BRANDHOUT
Het verbouwen van bamboe is uiterst milieuvriendelijk omdat er geen bomen wordt gekapt. In feite is bamboe geen boom, maar een soort gras dat zich vanuit het wortelgestel voortdurend voortplant. Geen ander 'hout' produceert zoveel biomassa als bamboe in dezelfde tijd. Biomassa is brandstof rechtstreeks uit de natuur, organisch materiaal afkomstig van planten en bomen geproduceerd via fotosynthese dat gebruikt kan worden ter vervanging van fossiele brandstoffen als steenkolen, olie en gas. Biomassa kan speciaal worden geteeld voor energiedoeleinden (energieteelt). Hiervoor kunnen uiteraard alleen snelgroeiende gewassen worden gebruikt die een hoge opbrengst per hectare geven. Behalve bamboe zijn dat miscanthus, olifantsgras en wilg die na het oogsten natuurlijk wel weer opnieuw moeten worden aangeplant. Bamboe daarentegen hoef NIET opnieuw te worden aangeplant. Een goed beheerd bamboebos vernieuwt zichzelf steeds ondergronds en vormt zo een eindeloze bron voor nieuwe stokken en palen die bovengronds worden geoogst.
- Word geen slaaf van je bezit -
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bamboe als brandhout

Bericht door pelletpower »

Dat laatste is niet helemaal juist. Olifantengras oftewel miscantanius is ook gedurende een jaar of 20 te oogsten met een opbrengst van circa 20 ton/hectare.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Bamboe als brandhout

Bericht door mro »

Bamboe weegt toch maar weinig?

Ik vermoed dat je de bamboe niet snel genoeg in de kachel zal kunnen gooien om die aan de gang te houden.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bamboe als brandhout

Bericht door nck »

Ik ben met bamboe aan het experimenteren.
Duurt vrij lang voordat je echt opbrengst hebt, Wilg en populier doen het vlotter.
Maar blijft wel degelijk interessant vanwege de mooie verwerkbaarheid door de lange rechte staken.
Heb nu her en der ongeveer 10 flinke pollen staan.
Het is een hoge soort, volgens opgave 8-10 meter onder ideale omstandigheden in Nederland.
Bij mij halen ze nu de twee meter met moeite, stengels als een pink.
Kan de grondslag zijn of een andere oorzaak.
Nadrukkelijk heb ik een niet woekerende soort gekozen, moet er niet aan denken overal opslag te krijgen.
Dit vind ik wel een nadeel de snelstgroeiende soorten woekeren als en bezetene

@ mro, Het is de bedoeling om het mee te hakselen in de biomassa


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bamboe als brandhout

Bericht door bertocello »

Ik heb ooit (gekregen) bamboe gestookt, je word niet goed van de ontploffinkjes, telkens als een luchtkamer openbarst.
Brand wel goed en geeft ook goed warmte.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bamboe als brandhout

Bericht door JantjeV8 »

Als ik het zou planten, zou ik het in een koker planten. Een oliedrum o.i.d. waar de bodem uit geslepen is. Dat voorkomt dat de wortels gaan woekeren.

Ik kom ondertussen Bamboe ook als vervanger van hardhout zoals bankirai, merbau e.d. tegen. Het achterliggend verhaal is hartstikke goed: Binnen 4 jaar te oogsten zonder uitputting van de plant. Wat er bij de kweek allemaal bij komt kijken weet ik niet. Om er een harde plank of balk van te maken worden de staken in stroken gesneden en in een persmal in elkaar gedrukt. Over het bindmiddel werd wat geheimzinnig gedaan... Het eindproduct moet gezegd, is een prachtige kei en keiharde plank. Het werkt ook niet veel en blijft dus mooi recht.

Nadeel van de hele staak opstoken is denk ik de holle ruimte in de staak. Dat zou j tegen kunnen gaan door een staak over een kloofkruis te drukken.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Bamboe als brandhout

Bericht door nck »

Een nadeel voor mij is, net als Miscanthus, de slijtage in het snijdend gedeelte van de hakselaar.
Wilg en ander relatief zacht hout is met heel veel minder onderhoud aan de machines te verwerken.
Ook loonwerkers hebben een voorbehoud bij het maaien van grote percelen droge Miscanthus in dewinter vanwege de bovenmatige slijtage van de messenkooi.

Een optie zou zijn hakselen met een shredder ( dus met klepels. Hamermolen-idee)

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie