verwarming met heteluchthoutkachel type BULLERJAN, BRUNO, ..

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rubanana
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2017, 15:30

verwarming met heteluchthoutkachel type BULLERJAN, BRUNO, ..

Bericht door Rubanana »

Wij hebben onlangs een oud huis uit 1970 gekocht, maar de centrale verwarming is aan vervanging toe (afgekeurde stookolietank, stookolieketel heeft te laag rendement, mogelijks lekkende leidingen). Nu zouden we graag met hout gaan verwarmen. Het huis is volledig gelijkvloers, dubbel glas, de buitenmuren hebben een niet geïsoleerde spouwmuur, de zoldervloer is niet al de dik geïsoleerd.

Mijn idee is om te gaan verwarmen met een heteluchthoutkachel, type BULLERJAN, BRUNO, KANUK, ... Deze wil ik centraal plaatsen in het gebied waarin we het meeste leven. Voor optimale distributie van warmte wil ik ramen boven de deuren maken zoals hieronder afgebeeld. De woonkamer heeft al een houtkachel, dus laat ik deze buiten beschouwing. De garage heeft geen verwarming nodig.

Denken jullie dat dit zou werken? Graag jullie meningen over dit idee zodat ik dit kan verantwoorden aan mijn vriendin en aan mijn vader voordat ik gaten begin te

De beoogde heteluchthoutkachel (specs te vinden hier):

Afbeelding

Zie hieronder een plattegrond met de uitwerking van mijn idee:

Afbeelding

Ramen boven de deuren die ik zou kappen, waarmee ik de warmte ook een beetje kan "sturen":

Afbeelding
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: verwarming met heteluchthoutkachel type BULLERJAN, BRUNO

Bericht door ritsaert snijder »

Welkom!
Je wil verwarmen door het circuleren van hete lucht. Lichtcirculatie is geen fijne of gezonde manier van warmtetransport. Als je de lucht in beweging zet gaan je koude niet geisoleerde muren die beweging versterken.Het brengt dus ook allerlei tocht en daarbij horende comfort problemen met zich mee.
groet!

Ritsaert
Rubanana
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2017, 15:30

Re: verwarming met heteluchthoutkachel type BULLERJAN, BRUNO

Bericht door Rubanana »

ritsaert snijder schreef:Welkom!
Je wil verwarmen door het circuleren van hete lucht. Lichtcirculatie is geen fijne of gezonde manier van warmtetransport. Als je de lucht in beweging zet gaan je koude niet geisoleerde muren die beweging versterken.Het brengt dus ook allerlei tocht en daarbij horende comfort problemen met zich mee.
Bedankt! Klopt wat u zegt. Hierover had ik al nagedacht maar nog niet lang genoeg blijkt...

Ik dacht (foutief :?: ) dat de luchtstromingen veroorzaakt door een houtkachel vergelijkbaar zijn met deze van een professionele centrale luchtverwarming op gas bijvoorbeeld. Maar bij dit laatste systeem zijn de aan- en afvoerroosters zo gepositioneerd dat de lucht niet over de stoffige vloer beweegt én wordt de gecirculeerde lucht extra gefilterd.

Klopt deze bewering of zijn de luchtstromingen toch vergelijkbaar? Wat is er dan niet zo fijn/gezond aan luchtstromingen door een houtkachel of is het puur voorkeur?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: verwarming met heteluchthoutkachel type BULLERJAN, BRUNO

Bericht door ritsaert snijder »

Een cv verwarming (of bedoel je iets anders) is zeker niet ideaal en dan transporteer je de warmte met water, veel efficiënter dan lucht. In jouw plan zul je de convectie zo moeten organiseren dat je het hele huis warm krijgt. Ik denk ook dat je vrijwel continu moet stoken uitgaande van een matige isolatie om wat comfort te realiseren.

Het kan wel maar er is een grote kans op tocht en comfort problemen. Daardoor voelt het kouder dan het is.
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4021
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: verwarming met heteluchthoutkachel type BULLERJAN, BRUNO

Bericht door JantjeV8 »

Zo zwart-wit is luchtverwarming dan ook weer niet. Het KAN hartstikke comfortabel zijn. Echt efficient is het niet, het zal nooit de lage temperatuursefficiency gaan halen. Isoleren en tocht/kierdicht maken is wat dat aan gaat het beste advies.

Luchtverwarming is prima, zolang de lucht maar met >40grC de ruimte in blaast. Daaronder gaat het als tocht voelen. Door kieren, open deuren e.d. ben je direct je warmte kwijt. Het is ook een kunst om de luchtsnelheid goed in te schatten. Te hoge luchtsnelheid voelt ook kil aan.
Het voorkomt vocht in huis, de badkamer is in no-time ontwasemd.
De kunt is ook de warme lucht gelijkmatig te verspreiden. Heel centraal rond de kachel een hoge temperatuur, en je went daar aan, maakt dat elders in je woning misschien een prima temperatuur is, maar je dat toch als koud ervaart.

Hoe je dat met zo'n Bullerjan doet weet ik niet.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: verwarming met heteluchthoutkachel type BULLERJAN, BRUNO

Bericht door ritsaert snijder »

Jantje schreef; Zo zwart-wit is luchtverwarming dan ook weer niet. Het KAN hartstikke comfortabel zijn.
Dat klopt, zwart-wit is het niet maar in een matig/slecht geisoleerd huis wordt het nooit echt comfortabel. Kanttekening is dat het in een matig/slecht geisoleerd huis nooit echt comfortabel wordt. Oplossing 1 is natuurlijk ook om goed te isoleren.

Ik heb laatst nog een grote Bullerjan bekeken maar ik vind de hoeveelheid warme lucht tegen vallen. Pas als je hem goed doorstookt komt het een beetje op gang.
groet!

Ritsaert
Rubanana
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2017, 15:30

Re: verwarming met heteluchthoutkachel type BULLERJAN, BRUNO

Bericht door Rubanana »

Enorm bedankt voor de reacties! Ik besluit dus, als ik ooit wil doorgaan met mijn plan:
  • Eerst beter isoleren en luchtdicht maken, want inderdaad momenteel slechts matige isolatie
  • Proberen meer ervaringen te vinden met heteluchthoutkachels (type BULLERJAN, BRUNO, KANUK, enz). Maar deze zijn erg moeilijk te vinden...
Momenteel ga ik mijn plan dus even bevriezen, aangezien het risico/kosten te hoog oplopen. Ik zal een gascondensatieketel op aardgas (sorry :fff ) plaatsen om komende winters door te komen. Dan zal ik verder isoleren.

Als we meer budget hebben, dan krijgen we ook meer opties. Dan kan ik de muur van de keuken opschuiven naar de woonkamer en misschien zelfs een rocket mass heater plaatsen in de keuken.

Intussen houd ik jullie forum zeker in het oog!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: verwarming met heteluchthoutkachel type BULLERJAN, BRUNO

Bericht door ritsaert snijder »

Rubanana,
Ik zou altijd streven naar een zo goed mogelijke isolatie, passend bij het huis. En als je een cv installatie hebt kan je natuurlijk ook kiezen voor een kachel/cv combinatie. Werkt naar mijn idee beter dan convectiekanonnen. Zeker als je de cv watertemperatuur laag kan houden.
groet!

Ritsaert
thijssie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 mar 2008, 17:02
Locatie: Midden in de Ooijpolder

Re: verwarming met heteluchthoutkachel type BULLERJAN, BRUNO

Bericht door thijssie »

Waarom wil je perse de lucht verwarmen?

Stralingswarmte voelt veel fijner en is nog gezonder ook.

De Bullerjan ken ik erg goed, maar ik was er nooit erg van onder de indruk. Ik heb altijd het idee gehad, dat, dat idee van die kromme pijpen ergens op een tekentafel is geboren, maar nooit goed in de praktijk is gebracht.
Mijn ouders hebben hem 15 jaar gebruikt om de keuken van de oude boerderij te verwarmen, maar we hebben hem 5 jaar geleden vervangen voor een Harrie Leenders
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: verwarming met heteluchthoutkachel type BULLERJAN, BRUNO, ..

Bericht door benthuis »

Bijlagen
Screenshot_20201201-161326-min.png
Screenshot_20201201-161315-min.png
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: verwarming met heteluchthoutkachel type BULLERJAN, BRUNO, ..

Bericht door ritsaert snijder »

wat een dramatisch ontwerp!
groet!

Ritsaert
Plaats reactie