hakhout icm eik en berk

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sjender
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2016, 10:02

hakhout icm eik en berk

Bericht door sjender »

Hoi,

Ik ben redelijk nieuw hier.

Ik heb een vraag over de hakhout methode.
Die wordt vaak toegepast op wilgen.

Nu bezit ik een stuk bos van ongeveer 1ha.
Daar staan in de volgende verhouding (schatting) bomen:
50% berk
40% eik
5% berk
5% esdoorn

Ik wil graag mijn brandhout verantwoord oogsten, dus geen complete leegkap of kale plekken.
De hakhoutmethode leek mij daarom interessant, omdat de bomen dan ook weer terug groeien.

Maar.... Is dat met voornamelijk berk en eik ook rendabel?
Die groeien niet zo snel als wilgen...
Bekijk de bouw van onze LEW chalet: www.chaletblog.nl
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: hakhout icm eik en berk

Bericht door Pietje »

Als je een iets grotere eik of berk gaat stoelen, dan loopt er niets meer uit...

Er is niets op tegen om een bos de verjongen: grote bomen er tussenuit. Geen kaalslag, toch hout.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
sjender
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2016, 10:02

Re: hakhout icm eik en berk

Bericht door sjender »

OK, duidelijk.
Wat is een goede dikte om dit te doen?
De eiken en berken die ik heb staan variëren van een doorsnede van 1 tot 50cm (enkelen nog iets groter, maar die zijn te mooi om om te halen).
Bekijk de bouw van onze LEW chalet: www.chaletblog.nl
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: hakhout icm eik en berk

Bericht door Pietje »

Het gaat niet om de dikte, maar om welke bomen je ruimte wilt geven. In principe haal je de dikste er uit, dan valt er altijd van alles kapot, dat haal je ook weg. De kleine bomen die overblijven, moeten de vrijgekomen ruimte mooi kunnen dichtgroeien.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: hakhout icm eik en berk

Bericht door houtwerker »

Het gaat nog niet perse om de dikte van de bomen.
Als je een hele dikke eik hebt staan maar die heeft bv een plakoksel, veel zijtakken, rotte plek etc. dan kun je die beter weghalen. Dan geef je de bomen die mooi rank zijn meer licht zodat die uit kunnen groeien tot mooie bomen.
Als de in het bos naar boven kijkt moeten de bomen die je sowieso wilt bewaren een kruin hebben die vrij staat. Dus de bomen die een toekomstboom verdrukken moet je weghalen.
Ga je dat op de goede manier doen dan krijg je ook wel verjonging. Al zal dat uiteindelijk ook een keer ophouden omdat je een dicht kronendak krijgt waar alleen nog maar beuken (schaduwboom) wil groeien.

grenst je perceel bos naast een weiland dan zou je bv een rand van 10/20 meter radicaler kunnen kappen. Zodoende krijgen daar je jonge scheuten weer goed licht en krijg je mooie jonge opslag. Maar dan moet er wel voldoende licht zijn, dus liefste aan de zuidkant.
sjender
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2016, 10:02

Re: hakhout icm eik en berk

Bericht door sjender »

OK duidelijk.
Toevallig heb ik aan de zuidoostkant een stukje kaal bos liggen, waar iemand helaas wel een kaalslag heeft gemaakt.
Het is maar een klein stukje (30x50m), maar wellicht kan ik aan die rand het licht gebruiken om mijn jonge bomen optimaal de kans te geven om te groeien.
Hopelijk kan ik dan (tenminste voor het hout) zelfvoorzienend zijn op mijn eigen stuk bos.
Ondanks het feit dat eiken en berken niet de snelste groeiers zijn.
Bekijk de bouw van onze LEW chalet: www.chaletblog.nl
Plaats reactie