Dataloggen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Dataloggen

Bericht door JantjeV8 »

Eind 2016 heb ik een apparaatje in het stopcontactgestoken wat het verbruik op dat punt meet. Ik heb daarvoor m'n warmwater ingezet. Dus hoeveel stroom heb ik nodig om m'n sww op te warmen gedurende een bepaalde periode.
Mijn systeem is een 300L boiler. In de winter verwarmd via de buffer (hout-cv), in de zomer verwarmd met de zonnecollectoren en een naverwarming van een eenvoudige gloeispiraal.

Het verbruik van 1 december 2016 - 1 april 2017 = 4 maanden = 65,6kWh.

De rest aan energie is uit m'n hout gekomen.. Hoeveel dat is weet ik niet. Ben beniewd wat de zomer gaat bieden. Zodra er geen hout meer gestookt wordt ( nu om de 2 dagen) schakelen we weer over op de electrische naverwarmer.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Dataloggen

Bericht door SanderL »

Dat is wel heel weinig energieverbruik, die 65 kWh. Mooie oplossing zo te zien!
Heb je enig idee hoeveel energie je nodig hebt om de boiler 24 uur op een bepaalde temperatuur te houden? Dan zou je snel kunnen bepalen of je boiler voldoende geïsoleerd is, of lees anders , of het zin heeft om nog meer te isoleren.

Heb je vacuüm buizen of vlakke plaat en doet dat nog wat in de winter?
Ik zit zelf te denken aan een boiler verwarmd met pv-panelen. (met zeer eenvoudige omvormer, alleen voor mppt)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Dataloggen

Bericht door alefarendsen »

JantjeV8 schreef: Mijn systeem is een 300L boiler. In de winter verwarmd via de buffer (hout-cv), in de zomer verwarmd met de zonnecollectoren en een naverwarming van een eenvoudige gloeispiraal.

Het verbruik van 1 december 2016 - 1 april 2017 = 4 maanden = 65,6kWh.
Leuk! En idd erg netjes die 65 kWh!

Hier een 500L boiler met een warmtepomp en een zonnecollector.

Ik heb de gegevens van december niet meer bij de hand, maar januari tot en met maart wel. SWW in die periode was 222 kWh.

Ik zie vanaf half maart overigens regelmatig 0 kWh op de dagteller verschijnen. De zonnecollector doet goed z'n werk. Ik ben benieuwd hoe de dimensionering van de nieuwe boiler t.o.v. de bestaande collector is. Hier heb ik te weinig over nagedacht van te voren en ik denk dat de boiler wel eens aan de grote kant kan zijn.

gr.,
Alef

p.s. overigens heb ik de getallen voor de verwarming ook. In de periode van 1 januari tot en met 31 maart was dat *hou je vast* 2605 kWh! Nou ja, de vermaledijde gastank is in ieder geval de boomgaard uit zullen we maar denken. Neemt niet weg dat ik natuurlijk gewoon jaloers blijf op de houtstokers onder ons ;-).
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dataloggen

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb vacuumbuizen, 3x24 buizen liggen.

In de winter doet het wel wat, maar wat daar aan energie vanaf komt durf ik niet te zeggen. Het zal in de winter niet veel zijn. Dit stroomverbruik (65kWh) is enkel van een cv-pompje wat 's-avonds voor naverwarming in de boiler zorgt. Het draait dan een half uurtje ofzo, pompt water vanuit het buffer door de wisselaar in de boiler en weer terug.

Zodra we geen hout meer stoken, is het even 'ompluggen'. Dan gaat i.p.v. de cv-pomp de spiraal er in. Die vreet meer stroom, dus als de zon goed z'n werk doet gaat die spiraal niet aan.

Ik kan absoluut nog veel plekken beter isoleren. Koppelingen, montagesteunen e.d. kunnen zeker nog aandacht gebruiken.. :?
Plaats reactie