Split unit airco verwarming en vorstvrij houden hobbyruimte

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Split unit airco verwarming en vorstvrij houden hobbyruimte

Bericht door Paul Joosten »

Advies gezocht t.a.v. keuze merk/type en monteur. Montage doe ik liefst zelf, alleen werkzaamheden waarvoor F-gassen certificaat nodig is uit te besteden.

De hobbyruimte in de schuur begint langzamerhand vorm te krijgen. Het is een goed geïsoleerde 'doos' van 6 x 3,25m, plafondhoogte 2,15m dus nog geen 42 m3 inhoud. Deze bevindt zich op de verdieping van een onverwarmde schuur waar ik een flinke dakkapel op heb gezet. In de ruimte komt mijn 'shack' ofwel de man-cave van een radiozendamateur. Vanwege de elektronica wil ik de ruimte op minimaal 10° kunnen houden in de winter en de luchtvochtigheid onder de 60%. Er is geen gas in de schuur en ik heb een overmaat aan zonnepanelen dus ligt een lucht-lucht warmtepomp voor de hand.

Uit de warmteverliesberekening volgt dat er bij een buitentemperatuur van -10° nog geen 1,6 kW nodig is om de ruimte op 23° te houden dus volstaat een zeer bescheiden airco. Koelen is niet of nauwelijks nodig maar voor verwarmen zoek ik een zo hoog mogelijk rendement (SCOP minstens 4,5). Voor de totale kosten (aanschaf airco, leidingen, muurbeugel, kosten monteur) is een budget van een kleine €1000 beschikbaar.

De shack van buiten gezien:
Shack buiten.jpg
Binnen is veel licht en ruimte. De binnenunit wil ik zo hoog mogelijk op de zijwand in de hoek tegen het raam. De leidingen kunnen door de kabelgoot naar beneden en daarvandaan naar buiten, totale lengte wordt tussen de 3 en 4 meter afhankelijk van waar de leidingen aangesloten kunnen worden (liefst links).
Shack binnen.jpg
De buitenunit kan op de muur onder de zonnepanelen tussen de ramen op een muurbeugel.
Buitenunit tussen ramen.jpg
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met dit soort apparatuur.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Split unit airco verwarming en vorstvrij houden hobbyrui

Bericht door benthuis »

Vroeger wel van die complete split airco pakketjes geinstalleerd (Dld?) Binnen en buiten monteren, leiding trekken en aansluiten, kraan los en klaar.
Kind kan de was doen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Split unit airco verwarming en vorstvrij houden hobbyrui

Bericht door Joepie »

Geen ervaring maar wil wel gedachte delen. De combinatie van kleine airco en hoge COP lijkt mij tegenstrijdig. Hoe kleiner, des te lager de efficiëntie vaak is.

Met een zo'n hoge isolatiewaarde zou ik een olieradiatortje gebruiken met interne thermostaat. Hebben velen nog wel op zolder staan. Moet 2e hands goedkoop te vinden zijn.
Je kan ook een hometrainer in je mancave zetten. Jij doet ook al snel 250 Watt warmte uitstralen als je beetje sport.

Luchtvochtigheid speelt eerder in de zomer dan in de winter. 'S winters helpt ventileren met droge buitenlucht. Koeling speelt geen rol schrijf je, dus ik zou een mobiel luchtdrogertje kopen van max €200. Als deze niet 2e hands te vinden is.

Ik verwacht dat het elektriciteitsverbruik overall beperkt zal zijn en dat de winst van de WP niet opweegt tegen de meerkosten en de Freonen. Dit kan je meten en aan de hand van de feitelijke cijfers alsnog tot investeringen overgaan.

Aangezien TS-en de laatste tijd nog al eens boos worden als ze geen concreet antwoord krijgen op hun vraag bied ik bij deze alvast mijn verontschuldigingen aan voor deze topicvervuiling :mrgreen:
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Split unit airco verwarming en vorstvrij houden hobbyrui

Bericht door midwoud1 »

Hi Paul.

Mooie Ham radio shack .
Met welke frequenties werk je en bouw je zelf ook je antennes ?
Ik ben zelf veel aktief geweest op VHF.

Groeten: de Frans , midwoud1
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Split unit airco verwarming en vorstvrij houden hobbyrui

Bericht door Paul Joosten »

Dank voor de antwoorden tot dusver. Helemaal zelf installeren is niet onmogelijk maar ook illegaal, het aansluiten van de leidingen en zonodig bijvullen mag alleen door een gecertificeerd monteur gedaan worden. Het mooiste zou zijn als ik er een kan vinden in de buurt die het op een regenachtige zaterdagmiddag zou willen doen.

Oliekachel is misschien ook wel een werkbare optie maar dan blijf ik toch (een beetje) gebruik maken van fossiele brandstof. Daar ben ik inmiddels al voor zeker 95% van af en het laatste beetje gaat er volgend jaar ook nog uit. Principieel bezwaar dus maar wie weet...

Meer info over mijn radiohobby vind je hier. Ik hoop naast de schuur nog dit jaar een kantelmastje van zo'n 23 m hoog te plaatsen met diverse antennes vooral voor de kortegolf, waarmee ik met andere amateurs over de hele wereld verbinding kan maken. 73 de PA5UL.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Split unit airco verwarming en vorstvrij houden hobbyrui

Bericht door Joepie »

Paul,
Ik weet niet of je het ook zo gelezen had maar ik bedoelde een elektrisch olieradiatortje. Die kan je op grofweg 500 W, en 1250W instellen, of gecombineerd op 1750 Watt. Voor warm houden op 10 graden volstaat 500W denk ik.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Split unit airco verwarming en vorstvrij houden hobbyrui

Bericht door Paul Joosten »

OK Joepie, te snel gelezen vrees ik. Misschien de moeite waard om eens een poosje uit te proberen, met een vermogensmetertje ertussen en dan eens wat sommetjes te maken. Ik stel de beslissing dus voorlopig uit, geeft me meteen de tijd om een leuke aanbieding voor een airco af te wachten.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Split unit airco verwarming en vorstvrij houden hobbyrui

Bericht door benthuis »

Nog ff aanvulling op die standaard split dingen. De buiten unit staat op overdruk. Dus al het werk doe je zelf. Alleen het in bedrijf stellen laat je doen ( lees prijzen van 99 euro)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie