hout cv in woonwagen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wieger
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:17

hout cv in woonwagen

Bericht door wieger »

Hallo iedereen
Ik ben met mijn vriendin een oude woonwagen aan het opknappen. Tis een oude circuswagen van 8.5 meter bij 2,5 uit 1952. We zitten er aan te denken om een hout cv te installeren. Een vriend van ons wil ons er bij helpen en heeft hier ervaring mee.Hij wil iets nieuws uitproberen maar we zijn er niet zeker van of dit gaat werken. Een radiator als warmtewisselaar Die we dan boven onze Jotel houtkachel willen plaatsen ipv de kachelpijp/ De hete rook zal dan tussen de radiator door stijgen en het water opwarmen. We vragen ons alleen sterk af of deze radiator dan voor genoeg trek zal gaan zorgen als ie nog koud is en hoe we dit zouden kunnen bevorderen.
Een tweede issue is dat we het liefst het buffervat onder ons bed zouden willen plaatsen of als dit niet zou kunnen onder de keet omdat ie anders veel ruimte zou innemen., Onder het bed zou het mooist zijn omdattie dan nog wel wat warmte in de woonwagen kan afgeven. We willen echter het liefst geen pomp gebruiken maar gebruik maken van natuurlijke circulatie door stijgend warm water. We vragen ons af of dit gaat werken als het buffervat op de zelfde hoogte als je kachel komt. Kwestie van uitproberen maar ik dacht misschien dat iemand hier er ervaring mee heeft of een visie.Tips welkom.
Groeten Wieger
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: hout cv in woonwagen

Bericht door tvw »

wieger, ik heb me twijfels erbij. rendement van de radiator zal niet veel wezen. de natuurlijke circulatie zal niet veel zijn als er geen hoogte is. en onder het bed zal, vermoed ik, ook betekenen dat er een aantal meter versleept moet worden. ik zou je energie ergens anders in steken. al staat proberen je vrij natuurlijk.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: hout cv in woonwagen

Bericht door swake »

Water van 80°C in de buffer is heel normaal. Je gaat geen last hebben van koude tenen in dat bed als je het mij vraagt, het zal eerder zweten worden :fff :mrgreen:

Maar.... met 8,5m op 2,5m heb je toch geen CV nodig? Die jotul moet dat op zijn eentje eenvoudig aankunnen. Zeker wanneer hij in het midden staat. Heel misschien kan een grote, maar trage, ventilator wat helpen om de warmte te verplaatsen. We hebben hier bij -5 een ruimte van 7 bij 4 verwarmd met een onnozele inbouwhaard.

Steek je geld en moeite liever in degelijke isolatie.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: hout cv in woonwagen

Bericht door ritsaert snijder »

Ik ben het met Swake eens, maar het kan wel, je kan een bell met een radiator (bovenin) maken. Maar je hebt zeker een regelbare bypass nodig. En een forse schoorsteen...ik denk dat je dat alleen kunt oplossen met een schoorsteenventilator. Oftewel heel veel nodeloze techniek..maar wel leuk!
groet!

Ritsaert
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: hout cv in woonwagen

Bericht door mro »

Een andere piste: een houtoven buiten zetten naast de woonwagen. En dan een manier zoeken om de warmte van die oven binnen te krijgen.
Je kan dan ook pizza's of brood bakken terwijl je je woonwagen verwarmt.

Wij zijn eens een weekje op vakantie geweest in een woonwagen van dezelfde afmetingen, daar stond een heel klein houtkacheltje in, in het midden van de ruimte.
Als je buiten stookt dan moet je ook niet met hout binnenkomen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hout cv in woonwagen

Bericht door jwardenier »

Wieger , wat ga je met de wagen doen , op een plek neerzetten en er dan in wonen ?
Of ga je bij het circus ,en zet je een brandstof slurper voor de wagen en ga je trekken .
Deze vraag omdat een houtkachel toch wel een paar nadelen kent , 1 e hij gebruikt hout ,waar haal je dat vandaan en waar sla je het op .
2 e met een woonwagen krijg je niet altijd de mooiste plek toegewezen ,kom je achter hoge bebouwing te staan of bos krijg je te maken met windstromingen die omdat je een lage schoorsteen hebt de rook wel eens terug de wagen in kunnen blazen .
Dan heeft een houtkachel nogal een groot vermogen ,de kachel waar jij over sprak 5 kw ,de wagen wordt dan snel een zweet hut.
Oorspronkelijk zullen deze wagens een gas kacheltje hebben gehad ,flessengas .
Ik zou dit overwegen , b v lpg gasdampfles om te koken bakken en verwarmen ook voor warm water zijn er l p g geisers .
Je zou een ringverwarming uit een oude caravan kunnen halen .
Houtvuurtje is leuk voor de avonden buiten de wagen ,verdiep je eens in een Duts oven kun je ook brood in bakken .
heb je alle spullen ?k weet nog een adres voor b v bovenlicht ,een kennis bouwt ook een wagen en heeft wat dingen dubbel gemaakt .
Woonwagen.woropress.com voor als je wat plaatjes wil bekijken .
wieger
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:17

Re: hout cv in woonwagen

Bericht door wieger »

swake schreef:Water van 80°C in de buffer is heel normaal. Je gaat geen last hebben van koude tenen in dat bed als je het mij vraagt, het zal eerder zweten worden :fff :mrgreen:

Maar.... met 8,5m op 2,5m heb je toch geen CV nodig? Die jotul moet dat op zijn eentje eenvoudig aankunnen. Zeker wanneer hij in het midden staat. Heel misschien kan een grote, maar trage, ventilator wat helpen om de warmte te verplaatsen. We hebben hier bij -5 een ruimte van 7 bij 4 verwarmd met een onnozele inbouwhaard.

Steek je geld en moeite liever in degelijke isolatie.
ik ben ook niet bang dat mn joteltje het niet warm krijg maar een cv houdt de warmte goed vast. als je die savonds een keer stookt issie de volgende ochtend nog steeds lekker warm.
wieger
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:17

Re: hout cv in woonwagen

Bericht door wieger »

jwardenier schreef:Wieger , wat ga je met de wagen doen , op een plek neerzetten en er dan in wonen ?
Of ga je bij het circus ,en zet je een brandstof slurper voor de wagen en ga je trekken .
Deze vraag omdat een houtkachel toch wel een paar nadelen kent , 1 e hij gebruikt hout ,waar haal je dat vandaan en waar sla je het op .
2 e met een woonwagen krijg je niet altijd de mooiste plek toegewezen ,kom je achter hoge bebouwing te staan of bos krijg je te maken met windstromingen die omdat je een lage schoorsteen hebt de rook wel eens terug de wagen in kunnen blazen .
Dan heeft een houtkachel nogal een groot vermogen ,de kachel waar jij over sprak 5 kw ,de wagen wordt dan snel een zweet hut.
Oorspronkelijk zullen deze wagens een gas kacheltje hebben gehad ,flessengas .
Ik zou dit overwegen , b v lpg gasdampfles om te koken bakken en verwarmen ook voor warm water zijn er l p g geisers .
Je zou een ringverwarming uit een oude caravan kunnen halen .
Houtvuurtje is leuk voor de avonden buiten de wagen ,verdiep je eens in een Duts oven kun je ook brood in bakken .
heb je alle spullen ?k weet nog een adres voor b v bovenlicht ,een kennis bouwt ook een wagen en heeft wat dingen dubbel gemaakt .
Woonwagen.woropress.com voor als je wat plaatjes wil bekijken .
he hallo
nee we willen er in gaan wonen. ergens waar houtvuur geen probleem is sowieso. ik heb nog een andere woonwagen wat mn atelier is. daar heb ik inderdaad gas. wel handig en minder gedoe, vooral als je aan het werk bent. maar in deze wagen willen we zeker een houtkachel. mooi blog van uw kennis. maar hij is al eventjes niet meer geupdat zag ik .issie inmiddels al klaar of zittie in een break. ik vroeg me af of ie ook nog geisoleerd is . in ieder geval ziet het er allemaal goed afgewerkt uit.
bedankt voor de tips
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hout cv in woonwagen

Bericht door jwardenier »

De man die de wagen bouwt had even een winterdipje ,hij woont op een schip met daarin een complete timmerwerkplaats .
De wintermaanden heeft hij hier in de buurt doorgebracht ,de wagen wordt nu afgebouwd deze zomer wil hij er mee op stap .
Het isoleren is inderdaad niet zijn sterkste kant, afgelopen winter heb ik het bij hem ook een keer bar koud gehad .
Veel plezier met het ombouwen .
Plaats reactie