kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

burner
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jan 2016, 00:31

kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje?

Bericht door burner »

Ik heb een goedkoop 100W-12V polykristal zonnepaneeltje gescored, nu moet ik er een regelaar en accu voor hebben. Een vriend heeft een tractie accu liggen (op het plakkertje staat 12V 105Ah-20h 80Ah-5h) die ik evt van 'm over kan nemen en ik kwam op ebay een goedkope regelaar uit china tegen>

http://www.ebay.nl/itm/20A-MPPT-Solar-P ... SwIgNXtnZV

Ik wil het zonnepaneeltje gebruiken in een tuinhuisje om een paar led lampjes te kunnen branden s'avonds, mss een autoradio op aansluiten en ik heb zo'n autokoelbox die je via de sigarettenstekker kunt inpluggen, zou tof zijn dat die er zo nodig aan zou kunnen hangen. Ik heb geen ervaring met zonnepanelen, zou een setup met deze drie componenten werken bij elkaar?

Groet*
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door pelletpower »

Interessante vraag. Niet alleen technisch maar ook moreel. Hoe ecologisch is het om puur op basis van prijs een omvormer vanuit China in te laten vliegen?
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door dr plop »

Of je het nu daar koopt of hier, ze komen toch allemaal van China hoor.
Dus beter goedkoop kopen, en met het verschil een boompje aanplanten.
Just my 2 cents...

Dus: voor de prijs zou ik het proberen. En deel vooral uw inzicht!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door pelletpower »

Klopt. Zowat alles komt van China. Voor die paar extra centen zie ik het toch liever met de boot komen. Of ben ik toch wat naief?
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door le_pilaf »

Het is natuurlijk goed dat je wijst of een product milieu efficiënt is.
Nog mooier is een alternatief aan te bieden.

groet Frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door pelletpower »

Je hebt gelijk Frank. Technisch kan ik hier niets aan toevoegen. Dat laat ik voor een ander. Het verbaast me hoe makkelijk dingen aan de andere kant vd wereld besteld worden en ingevlogen. Puur op basis van prijs. Excuses voor de topicvervuiling.
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door daniel »

Alternatief....

3 ledlampjes geeft 3 * 2 Watt( 1Watt verlies/etc) * 4 uur= 24 Wh
(zak)radio 10W *3 uur (tijdens het eten uit) =30Wh
totaal ~ 55Wh verbruik per dag

dat is < 0,5 uur fietsen of roeien op een home trainer of een uurtje fietsen vanuit een luie stoel.
En met de accu ertussen hoeft genot niet gelijk met arbeid genuttigd te worden. ;-)
En is het abonnement bij sportschool ook niet meer echt noodzakelijk.

(ik weet dat het wat omdenken vergt maar het levert wel leuke gesprekken op als je 's avonds bezoek krijgt in het tuinhuisje.)
burner
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jan 2016, 00:31

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door burner »

Tjonge tjonge.. geitewollensokken tiepjes!! Wat is dat nou voor dom gelul ipv me een antwoord op m'n vraag te geven. Zo'n ding uit china via ebay gaat niet eens via het vliegtuig, dat gaat gewoon op de boot. Je bent meestal wel een maand verder voordat iets er is... En waar dacht je dat het spul vandaan komt wat je hier aanschaft.. Tada!!! ook uit china.

Probeer je wat te verdiepen in de know how en technische kant van de zonnepanelen, dan ben je meer tot hulp zeg!

Ik heb nu iig zelf al uitgevonden dat je de stelregel moet nemen dat je minimaal het hoeveelheid watt zonnepaneel moet hebben als de accu Ah's heeft.
Ik moet er nu alleen uitkomen wat het verschil is tussen de 5h en 20h wat op het plakkertje van de accu staat.. mss de ontladingstijd ofzo?

Dit is waar ik wat informatie vond over een zonnepaneel aan een 12v accu (voor wie daar wat aan heeft);
http://omvormer-12v-230v.orienteer.nl/z ... n-accu-12v
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door Richard-III »

burner schreef:Tjonge tjonge.. geitewollensokken tiepjes!!
Hola...gelukkig ben jij mijn buurman niet....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door kockie »

burner schreef:Tjonge tjonge.. geitewollensokken tiepjes!! Wat is dat nou voor dom gelul ipv me een antwoord op m'n vraag te geven.
Het is nog veel erger. Als je niet oppast knuffelen we je ook nog nadat we de nodige bomen geknuffeld hebben....

Dit is een forum; geen helpdesk. Iedereen mag -binnen redelijke grenzen- zijn of haar reactie in een topic geven :!:

Oh ja, we gaan ook nogal eens offtopic...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door Joepie »

burner schreef:Tjonge tjonge.. geitewollensokken tiepjes!! Wat is dat nou voor dom gelul ipv me een antwoord op m'n vraag te geven. Zo'n ding uit china via ebay gaat niet eens via het vliegtuig, dat gaat gewoon op de boot. Je bent meestal wel een maand verder voordat iets er is... En waar dacht je dat het spul vandaan komt wat je hier aanschaft.. Tada!!! ook uit china.

Probeer je wat te verdiepen in de know how en technische kant van de zonnepanelen, dan ben je meer tot hulp zeg!

Ik heb nu iig zelf al uitgevonden dat je de stelregel moet nemen dat je minimaal het hoeveelheid watt zonnepaneel moet hebben als de accu Ah's heeft.
Ik moet er nu alleen uitkomen wat het verschil is tussen de 5h en 20h wat op het plakkertje van de accu staat.. mss de ontladingstijd ofzo?

Dit is waar ik wat informatie vond over een zonnepaneel aan een 12v accu (voor wie daar wat aan heeft);
http://omvormer-12v-230v.orienteer.nl/z ... n-accu-12v
Tja jij zoekt ons op. Dacht je dat wij wel even voor jouw zouden gaan Googlen zodat jij lekker achterover kan leunen? Nee hoor, Googlen kan je prima zelf zoals je hier aangeeft.
Als jij je even had verdiept in dit Forum dat had je geweten dat je deze uitkomst had kunnen krijgen.

BTW. Schepen van China naar Europa doen er ongeveer een maand over. Dan zit daar nog geen tijd voor inlands transport, consolidatie, verlading, uitgaande douane, inkomende douane en leverdistributie bij. Jouw pakketje komt mooi met het vliegtuig. Google maar ff. Prettige dag verder.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door Chevman »

Ha die Burner het lijkt bijna standaard dat er op een vraag, een antwoord met een opgeheven vingertje word gegeven.
De forum politie is duidelijk aanwezig.

Ik denk dat Kockie beter de naam van het forum kan verander in "Het Absolute Ecologieforum".
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door Joepie »

Chevman schreef:Ha die Burner het lijkt bijna standaard dat er op een vraag, een antwoord met een opgeheven vingertje word gegeven.
Dat is nog geen rechtvaardiging van onbeschofte bejegening door ongeduldig rapaille.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door pelletpower »

Nou Chevman, om me als forumpolitie weg te zetten is wat overdreven. Excuses voor de topicvervuiling had ik al gemaakt. En ja, het is wel een geitenwollensokkenbende hier. En daar is niets mis mee, voor alle duidelijkheid. Ik verbaas me hoe mensen met de kleinste moeite allerlei prullaria invliegen omdat het aan de andere kant niets kost. Veroordelen heb ik niet gedaan, alleen gevraagd daar stil bij te staan.
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door Chevman »

Genoteerd pelletpower

Heb net 2 mandarijntjes gegeten komen uit Spanje, foei.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Plaats reactie