rabarber forceren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

rabarber forceren

Bericht door kockie »

Omdat ik mijn vrouw op haar verjaardag (begin maart) wilde verrassen met een rabarber-aardbeientaart en de ingemaakte vulling op was (deze had ik afgelopen zomer als experiment ingemaakt) ben ik eens gaan testen met het forceren van rabarber. Dat is wonderwel gelukt. Ergens eind januari, of begin februari heb ik een wortel uitgestoken en deze in een cementkuip gezet met normale tuingrond erbij. Deze heb ik in mijn stookhok gezet (van de houtvergasser), afgedekt met een plastic ton. Begin maart was er een mooie hoeveelheid om te oogsten, voldoende om een taart van te maken...
rabarber1.jpg
rabarber2.jpeg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: rabarber forceren

Bericht door jwardenier »

Mooi gedaan , hoe heb je de aardbeien zover gekregen ,het was een aardbeien rabarber taart toch .
Zo ben ik eens bij een rabarberteler in Heinen Oort geweest , deze deed het ongeveer zo als jij beschreef ,ze oogsten daar een paar keer van een plant ,hierna was die zo uitgeput dat de plant naar de compostbult kon .
Verwarmde loods ,hier komen de planten vanaf de koude grond in .
Ze zullen daar wel geen gewone grond en schoon water gebruiken .
De man had er goed mee geboerd ,ik kreeg gebak bij de koffie .
Wat ik daar moest , de man had een mooie dochter en die had weer een trekpaard en die had weer een veulen ,en deze loopt hier nu voor de wagen .
De rabarber voor trekken doe ik ook wel eens ,zet er een zwarte emmer overheen ,heb je iets eerder rabarber .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rabarber forceren

Bericht door kockie »

Ow, vergeten te melden.... De aardbeien kwamen uit de diepvries... Zuinig zijn.... Nog 2 verjaardagen voordat ze weer beginnen te groeien.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: rabarber forceren

Bericht door jwardenier »

ah , vandaar die aardbeien plantage , en ,was ze verrast of had de kliederboel op het aanrecht je al verraden .
Als wij aardbeien in de vriezer stopen ,komen ze er na het ontdooien als een nat prutje weer uit ,taart hm, het kan ,niet echt decoratief
We eten ze nu in het seizoen of als jam ,of met rabarber op de pudding .
Binnenkort wil ik wat jong plantjes in een platte bak gaan zetten om ze wat gespeider over het jaar te kunnen oogsten .
Als we genoeg kunnen oogsten ga ik weck eens proberen .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: rabarber forceren

Bericht door Lieve »

Ik kwam een paar dagen geleden een draadje tegen hierover op een ander forum.
De persoon die dit voorstelde noemde het rabarber bleken, volgens haar relaas word de smaak ook zachter.
Zij gebruikte erg mooie stenen potten met deksel, er werd beschouwd dat zodra de rabarber het deksel opheft, hij klaar is.
De rabarber scheuten werden niet uitgegraven, wel ter plaatse met de pot bedekt, dit zou als voordeel hebben dat de plant de rest van het jaar blijft doorgroeien en mogelijk nog een 2° oogst geeft.
Ik heb wel rabarber in de tuin, maar hier lust niemand graag rabarber, de buurvrouw is er blij mee.

Voor aardbeien kreeg ik enkele jaren geleden stekken van een aardbeiplant die heel het jaar enkele aardbeien geeft, de eerste in juni de laatste eind september.
Ik heb geen idee van de rasnaam. de totale opbrengst is wel karig.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rabarber forceren

Bericht door kockie »

Ik heb ze juist binnen gezet om nog eerder rabarber te krijgen. Volgend jaar ga ik het na de eerste vorstperiode proberen. Gewoon als experiment.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: rabarber forceren

Bericht door Lieve »

Misschien kan je rabarber helemaal behandelen zoals je witlof oogst en opkweekt?
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: rabarber forceren

Bericht door Brutus Groenus »

Heb het zelfde geprobeerd met aardpeer, alleen kreeg ik last van schimel door de slechte ventilatie.

Aanstaande winter wil ik het nog eens proberen, maar dan in een donkere kamer i.p.v. afgedekt.
- Word geen slaaf van je bezit -
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: rabarber forceren

Bericht door jwardenier »

Wat wil je bereiken door de aardpeer te forceren , ga je de stengel eten ?
Rabarber eten we nu van het seizoen , we hebben een plant met d rode stengels welke van zichzelf al lekker zoet zijn .
Inmaken doen we deze samen met aardbeien , oma s recept .
Ik had 5 verschillende soorten gezet ,1 sprong er uit als zoet , naam ben ik kwijt, komt bij Vreken weg ,de anderen heb ik opgeruimd .
Aardpeer heb ik ook op gerooid , mocht er iemand belangstelling hebben k heb nog 25 kg knollen voor pootgoed ,b v varkenswei
ruilen voor eeuwige boeren kool of andere vaste groente soorten ,ik verzamel hier wat planten van ,heb de eeuwige moes
Zit je verlegen om de knollen ,reageer dan zoizo even ,de varkentjes hebben de zak gezien .
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: rabarber forceren

Bericht door Brutus Groenus »

Ja de gebleekte stengels kun je eten als asperge
- Word geen slaaf van je bezit -
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: rabarber forceren

Bericht door jwardenier »

is het lekker, ik voer de stengels meestal aan de geiten ,jong eten ze het graag ouderen eten ze de bladeren af .
Vorig jaar de geiten in het veldje aardpeer gehad ,tot de grond toe hadden ze het opgegeten ,ik zag ook geen her groei .
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: rabarber forceren

Bericht door Brutus Groenus »

Gewoon proberen, wat de een vies vind is voor de ander een wereldmaal ;)
- Word geen slaaf van je bezit -
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: rabarber forceren

Bericht door JantjeV8 »

Is dat geforceer niet de voorloper van de intensieve landbouw?? :fff
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rabarber forceren

Bericht door kockie »

Bij mij niet. Bij mij is het voor de lol en omdat mijn ingemaakte aardbei-rabarber mengsel voor op de taart op was. De wodka met rabarber ook trouwens...

Je brengt me wel op een idee... De hele schuur vol geforceerde rabarber. Ecologisch gestookt met een houtvergasser

[/flauwekulmodus] :mrgreen: :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie