test en constructie van een double bell heater

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

test en constructie van een double bell heater

Bericht door Peter 1962 »

http://mha-net.org/docs/temp/090831bellworkshop.htm

Op de website van MHA staat dat er eind oktober een workshop zal georganiseerd worden rond de constructie en het testen van een double bell heater (principe van de rus Kuznetsov, www.stove.ru)
De testen zullen in samenwerking met Lopez labs gebeuren. Zeer interessant denk ik, omdat er zo objectieve metingsresultaten zullen beschikbaar komen. Eigenlijk was er tot hiertoe vrij weinig echte data over deze double bell heaters hun echte performantie. De worlshop gaat uit van Alex Chernov, (stovemaster.com) die blijkbaar veel samenwerkt met Igor Kuznetsov en ook de engelse vertaling van zijn website voor zijn rekening nam. Andere organisator is Norbert Senf (heatkit.com), blijkbaar ook een grote naam in het Masonry heater wereldje in de USA.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: test en constructie van een double bell heater

Bericht door recumby »

ziet er inderdaad een interessante workshop uit.
alleen jammer dat mijn double bell tegen die tijd ongeveer zal afgewerkt zijn zodat ik niet veel voordeel uit hun testen zal kunnen halen.
Je schrijft dat er nog niet veel gekend is over de performantie van bell-heaters. Als je goed zoekt op de mha-website dan vind je alvast 1 redelijk gedetailleerd rapport over een test met een 10-tal bell-heaters. en wat raad je? jawel, de performantie ligt meerdere procenten hoger dan bij een tegenstroomkachel!
Plaats reactie