maaibalk of mega grasmachine

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

maaibalk of mega grasmachine

Bericht door dr plop »

Wat zou het meest geschikt zijn om een weide van 4000m^2 te onderhouden. Er is geen begrazing en moet 2 keer per jaar gemaaid worden.
Of ik koop me een maaibalk (bvb) of een mega grasmachine (bvb).
Prijzen lopen behoorlijk gelijk. Onderhoudskosten waarschijnlijk ook. En plaats om te stockeren zal ook niet veel schelen.
Blijft over: geschiktheid om te hooien.

Binnenkort komt ook nog er een boomgaard op de weide. Hierdoor kan de plaatselijk landbouwer mijn gras niet meer komen omdoen met de tractor.

Ook nog: er liggen geen stenen, wel veel molshopen en oude takken.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: maaibalk of mega grasmachine

Bericht door swake »

Vol automatisch grasmachine nemen. Weinig onderhoud aan. Zit ook automatisch mester op. Bijna geen verbruik, loopt op water. Stenen en molshopen zijn geen probleem. Bomen ook niet.
2 links als voorbeeld:
Klein model

Groot model
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: maaibalk of mega grasmachine

Bericht door dr plop »

yep, maar het mag niet. Natuurbeheersplannen en dergelijke.
Nu, op bijna alle kleine weiden in de buurt staan paarden. En veel natuurwaarde zie ik daar toch niet op staan. En maar spuiten en bemesten. Dus, ik kan er best inkomen om dit stukje hooiland te houden.
Dus: terug naar de vraag. Welk type is het best geschikt om 2 maal per jaar een weide/boomgaard te maaien.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: maaibalk of mega grasmachine

Bericht door Pietje »

Als je maar 2x per jaar gaat maaien, dan is een maaibalk, cyclomaaier of klepelaar de enige mechanische mogelijkheid. Zo'n cirkelmaaier komt er niet doorheen.

Zeis is ook een prima mogelijkheid.

Bomen in een weiland zijn geen succes. Liefst hebben zijn kruidachtigen onder de kroon.

Wat ga je doen met het gras? En wat ga je doen met het perceel? Wellicht zijn er makkelijker oplossingen dan gras kort houden...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: maaibalk of mega grasmachine

Bericht door jwardenier »

Dr Plop , als je hooi wil zou je het best kunnen gaan voor iets waar het gras niet gehakseld wordt ,de cirkelmaaier valt dan af ,de vingerbalk kent ook problemen ,dikke takken slaat hij vast , zand maakt dat de messen snel stomp worden .
Deze dingen lijken simpel ,het afstellen ,scherpen en richten van de vingers vergt wel wat inzicht .
Wat zou er gebeuren als je niets doet ,als je geen hooi nodig bent zou ik eerst verschalen kruidachtigen inzaaien en dan bomen plaatsen en een hangmat om te genieten van het niet maaien .
Als je toch wil maaien om te hooien ,40 are is best te doen met de zeis ,een aantal ruiters om hooi op te zetten ,maaien kun je dan ook gespreid doen .Ik kreeg een film tip over het zeismaaien , YouTube / slattergubben , beetje lange filmpjes
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: maaibalk of mega grasmachine

Bericht door dr plop »

Eigenlijk was het vroeger, heel lang geleden, een boomgaard met hoogstammen en streekeigen bomen. Z'n 20 jaar (?) geleden voor 't gemak hebben ze alles gekapt en is er weinig mee gebeurd.
Onlangs heb ik het kunnen kopen en gaan we terug voor een 60% boomgaard maken. Een stukje hakhout (vooral wilg en hazelaar). En ook nog een stukje weide.
Het maaien is om het te verschralen, geen dieren erop ook.
Het hooi nu geven we aan ezels in het gebuurte. Die ziet blijkbaar iets minder kritisch. Al slapen ze er meer op dan eten :-)
Dus hooi op zich is niet het doel, enkel een noodzakelijk kwaad :-)

Dus blijft wat ik best koop om zonder veel zorgen mijn gras te kunnen maaien, ook als het straks tussen de boomgaard is.
Z'n maaibalk, maar dan hoog afgesteld en regelmatig de messen scherpen.
Of toch maar met de zeis? Slik, beter een cursus volgen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: maaibalk of mega grasmachine

Bericht door jwardenier »

Geen hooi nodig ,boomgaard en hakhout en een stukje weide .Je zou dan ook kunnen overwegen een nieuwe grasmat te zaaien met arm gras en veel akker of weide kruiden ,vind de ezel ook lekkerder .
Ik heb een stuk echt hooiland in beheer gehad 1,3 ha ,dit maaide ik 1 x per jaar om het hooi ,de grasmat zou ook zonder maaien gekund hebben.
Om dit te vervangen heb ik 70 are ingezaaid met hooiland mengsel voor paarden ,veel akker en weide bloemen ,deze ga ik ook 1 x per jaar maaien ,er zullen nog schralere graszaad mengsels zijn ,dan wordt het maaien van een paadje of een hoekje hooien een leuke bezigheid . En ruiter hooien past dan wel mooi in dat plaatje .
Het bespaart je 1 e geld 2 e veel ergernis
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: maaibalk of mega grasmachine

Bericht door pelletpower »

John, verschralen zal niet meevallen op vette klei? Zou mij ook een hoop maaiwerk besparen en de bloemtjes blijven staan ipv kortgemaaid. Tips voor wat te zaaien.

Dr Plop, wij gebruiken een klepelmaaier. Ook niet al te lastig al het gras wat hoger staat.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: maaibalk of mega grasmachine

Bericht door jwardenier »

Pellet ,je hebt me gecorrigeerd , ik boer op zand ,al zegt men hier boeren op klei is een gunst en boeren op zand is een kunst .
Om te verschralen op klei heb ik geen ervaring .
Ik heb het gras omgeploegd en het stuk grond een aantal jaren gebruikt als bouwland ,na de roggebouw heb ik met een zaadleverancier besproken wat ik wilde ,hij rade mij aan om een mengsel te zaaien voor paard met veel kruiden ,de weide bloemen heb ik er aan toegevoegd .
Ik kan je de naam van het ,biologisch zaaigoed bedrijfje geven ,er zijn meerdere bedrijfjes op dat gebied te vinden .
Dit zaaigoed was iets van 18 euro per kg biologisch, ecologisch was er ook wel te koop , prijs gaat dan ook vlingk omhoog .
Het maaien met klepelmaaier gaat erg snel ,nadeel vind ik wel dat er geen insect een kans heeft om te overleven ,wij hebben veel erg grote krekels in de wei zitten ,en dat zomerkoor wil ik graag blijven horen .
Als ik met de trekker en ciclomaaier zou maaien komt zeker de helft al om ,met paard en maaibalk valt die schade erg mee ,met de zeis heb je die schade ook bijna niet .
Een vogelnest stopt het paard voor ,met de zeis zie je die ook wel liggen als het zweet je niet in de ogen staat ,het grote voordeel vind ik iedere keer weer dat je niet met oordoppen op hoeft te werken ,de tijd die het kost is wel hoofdstuk apart ,die heb ik gelukkig wel .
Mijn keuze zal daarom ook anders zijn dan die van jou .
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: maaibalk of mega grasmachine

Bericht door pelletpower »

Dankje. Ben wel benieuwd naar adres. Klepelmaaier doe ik erg rustig met veel herrie helaas. De kikkers zie je aan alle kanten opzij springen. Mooier zou een grasmengsel zijn dat minder maaien nodig heeft. Nu hebben we al paardengras gezaaid. Erg sterk en maaien is beperkt tot elke 2 weken in de zomer. Maar ja , minder is altijd meer. Net als met zoveel dingen.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: maaibalk of mega grasmachine

Bericht door Bossie »

Je schrijft dat er geen begrazing is. Is dat een keuze? Je kunt er natuurlijk ook iemand een schaap of tien meer laten zetten. Laat je die een maand staan. Als je in de buurt woont voor iemand hier zijn er vast wat forumleden (ikzelf zuid limburg) die je daarbij kunnen helpen.
Andere goedkope oplossing is een gans of tien.

Als je het werk dan toch echt zelf moet doen zou ik zoals John aangeeft een zeis gebruiken.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: maaibalk of mega grasmachine

Bericht door jwardenier »

Per p b heb ik je wat gestuurd ,om niet naar sesamstraat gestuurd te worden .

Met minder maaien moet je er natuurlijk wel tegen kunnen om hoog gras te hebben .
Een gazonnetje zal het dan niet worden tenzij je vaker maait .
Lang gras is vaak een schuilplek voor allerlei insecten en amfibieën, tevens kan het gras en de kruiden tot zaad komen.
Bij het 1 x maaien heb ik ook wel eens een kikker zonder poten ,of een gedeelde slak , minder wordt het als ik een hazelworm kapot maai ,dan heb ik altijd zoiets als van ,kiek toch uit
Het gazon heb ik een bostuin van gemaakt ,waterpartij er in ,met goed weer kun je daar heerlijk toeven ,door de tuindeuren genieten we er bij slecht weer ook van .
De gazonmaaier staat al zo lang stil dat hij waarschijnlijk niet eens meer wil starten .
Ik maai dus ook alleen voor hooi of stalvoeding , k ben nu aan het kijken naar winter groeiende rassen zodat de dieren nog langer buiten kunnen en er minder gehooid kan worden , dit valt niet erg mee ,we zijn die ontwikkeling voorbij gegaan door intensivering .
Het is me wel gelukt om langer door te weiden ,heb nu een 3 e minder hooi verbruikt als andere jaren .
Ook hier geld minder is meer .
De oplossing die Bosie aangeeft is de meest mooie ,zo heb ik een weide van 30 are die ik nooit maai ,3 melkgeiten zorgen voor het onderhoud .Ik zet ze ook wel tussen de boomgaard aan de stik met een ibc als hok ,snoeien kunnen ze ook .
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: maaibalk of mega grasmachine

Bericht door dr plop »

@bossie: geen begrazing staat in het beheersplan. Het ging idd over de verarming van de bodem om bloemen terug een kans te geven. De details zou ik moeten opzoeken.

Intussen wel een maaibalk gevonden op tweedehands die me behoorlijk krachtig lijkt voor een schappelijke prijs. Duimen...
De kantjes probeer ik wel met de zeis te doen :-)

@all: tnx
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: maaibalk of mega grasmachine

Bericht door Bossie »

Bij mijn ganzenproject dat ik van 2013 tm 2016 heb gedraaid kwam ik erachter dat Ganzen volgens wetgeving niet als begrazen worden gezien. Kan handig zijn in jouw geval 8)
Als je lammeren plaatst heb je door de groei Vd dieren ook een netto verarming Vd grond.
Paar melkgeiten zie ik ook wel zitten.
Keuze hangt natuurlijk ook af van of het perceel om de hoek ligt of niet.....
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: maaibalk of mega grasmachine

Bericht door JantjeV8 »

Ganzen moet je 's-nachts ophokken, anders heeft de vos ze te pakken. En jonge ganzen worden door de Buizerds mee genomen. Een hoop werk heb je er mee. Een paar schapen hoef je enkel te tellen, met name rond de datum dat in sommige overtuigingen het slachtfeest nadert...
Plaats reactie