verwarming nieuwbouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door Paul Joosten »

martijn1984 schreef:Waarom zou je met 3x25 niet uit de voeten kunnen?
Bij een aantal aansluiters zitten 25 en 35 in hetzelfde tarief.
Tenzij je een tiny house hebt is het benodigde vermogen van een warmtepomp en dat van noraal aanwezige apparatuur samen doorgaans hoger dan wat je met 3x25A aankunt. Hier mijn tarieven, I'm NOT amused...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door verwijderd »

swake schreef:het zal kernenergie zijn. Er is gewoon geen andere oplossing en het is een goede.
Deze film gaat over tijd.
Tijdsbesef neemt tijd, deze film neemt dan ook de tijd. Als je geen 80 minuten hebt om hem te bekijken, kan je hem beter niet bekijken.

luc
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2013, 11:04

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door luc »

Swake,
Je redenering klopt deels volgens mij,
Wat zal jouw huis nu verbruiken bij die koudste momenten van 2 °C (en dat is 's nachts dus)? 2500 W? Dat is 11 Ampère bij 230 V. Dus nikske speciale aansluiting nodig. En dat is met de veronderstelling dat er helemaal niks in huis warmte afgeeft. Geen mens (60 à 100W continu per persoon), geen gsm lader of TV, niemand aan het koken, geen wasmaschine welk draait, of niemand die een stofzuiger gebruikt, of het lang haar van de dochter aan het föhnen is, etc...

Zet een massakachel. Beetje kachel is 5kW en je kan hem ook minder hard stoken. Hang ook een paar elektrische vuurtjes van 50€ op aan de muur voor als ge geen goesting hebt om een emmertje hout te laden. Niks verplicht u om die vuurtjes op dat epb rapport te zetten hé.

Wil je toch geen hout stoken? Hang dan een airco, dat is een lucht/lucht warmtepomp. Koop je voor 1000Euro en is op 2 uur tijd geïnstalleerd. Verder 1 stopcontact nodig en een afloop voor het condenswater.

Wil je toch gas in huis halen? Maak dan eerst eens het totaal van het volgende => Graven voor de gasaansluiting en leidingen leggen (er ligt toch gas in de straat hé?), keuring van die aansluiting, installatie van de meter, maandelijks abonnement (vastrecht noemen ze dat hier), ketel en installatie ervan (en die ruimte ben je ook weer kwijt), keuring van de ketel, 2-jaarlijks onderhoud ketel, vloer of wandverwarming, elektrisch verbruik van de pomp en ketel, en dan toch nog een elektrisch vuurtje voor in de kamers omdat er daar geen vloerverwarming ligt en de kleine niet in de eetkamer wilt studeren.
En dan nog gasverbruik op 20 jaar: 5000kWh x 8€c/kWh x 20jaar = 8000€ verbruik.

5000kWh is wellicht overdreven in jouw geval tenzij de ramen in de winter blijven open staan, maar bon er moet wel iets vergeleken kunnen worden. Als je een betere schatting hebt vul dan maar in :)
(maar reken er niet op dat het gas op 8 cent blijft staan en dat die ketel 20 jaar meegaat)

Vergelijk bovenstaand totaal met jaarlijks 5000kWh stroom.
(5000kWh x 22€c/kWh x 20jaar = 22.000€)

Ik gebruikte de prijzen die je zelf aangaf.
Leg een paar PV panelen extra om dat verbruik te compenseren. Ge moet, allé moeten is een groot woord, er toch al leggen dus een paar meer of minder is niet de grote kost ook niet.

En voor het SWW: Doorstromer. Of toch een boiler, en dan eentje van het type warmtepomp dan haal je wel een COP van 2 tot zelfs 3 als het wat meevalt, en dan met een paar zonnepanelen op het dak zodat het in de zomer niks kost (maar dan moeten jullie ofwel subsidie krijgen hiervoor ofwel met minstens 4 zijn en redelijk wat water verbruiken anders is het echt niet rendabel)

Voila, ik wil je maar aan het denken zetten zodat je ook andere oplossingen gaat bekijken.

Elektriciteit is de toekomst. En naast een beetje wind en zon zal de grote hoop kernenergie zijn en blijven. Geen kernenergie zoals we die vandaag kennen, maar het zal kernenergie zijn. Er is gewoon geen andere oplossing en het is een goede.

Een boiler warmtempomp van 200l kost gemiddeld €1800, een paar extra zonnepanelen betekent dat je een zwaardere omvormer moet nemen daar word je ook op afgestraft betekent hier €96 per jaar per 1000 vermogen.
Klopt aardgas blijft geen 0,08c€ kosten maar elektriciteit blijft ook geen 0,20c€ kosten die kost neem ik niet mee in de berekening.
Om 5000 kxh verbruik te compenceren moet al wat panelen leggen dus betekent dit een grotere omvormer en jaarlijks meer kosten 96 x5.5=€ 528/ per jaar x 20= €10.560
De huurprijs van de aardgasmeter kost ons geen €20 per jaar.
Wat denk je nu wat goedkoper uitkomt,
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door ritsaert snijder »

Het goedkoopste is een centrale massakachel (slim gebouwd) met een register voor warm water.
groet!

Ritsaert
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door martijn1984 »

Paul Joosten schreef:
martijn1984 schreef:Waarom zou je met 3x25 niet uit de voeten kunnen?
Bij een aantal aansluiters zitten 25 en 35 in hetzelfde tarief.
Tenzij je een tiny house hebt is het benodigde vermogen van een warmtepomp en dat van noraal aanwezige apparatuur samen doorgaans hoger dan wat je met 3x25A aankunt. Hier mijn tarieven, I'm NOT amused...

25Ampere is 25x220=5500Watt

Drie fases is dus 16,5 kw , uiteraard is dit max en wil je dit niet continu.

Ik ben totaal niet bekend met warmtepompen maar loopt dit zo hoog op , in een passende pomp voor TS zijn huis?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door alefarendsen »

Paul Joosten schreef:
martijn1984 schreef:Waarom zou je met 3x25 niet uit de voeten kunnen?
Bij een aantal aansluiters zitten 25 en 35 in hetzelfde tarief.
Tenzij je een tiny house hebt is het benodigde vermogen van een warmtepomp en dat van noraal aanwezige apparatuur samen doorgaans hoger dan wat je met 3x25A aankunt. Hier mijn tarieven, I'm NOT amused...
Dit snap ik niet.

Ik heb een Vaillant WP staan, kook op inductie, gebruik toch regelmatig m'n oven en stook elke zaterdag een elektrische broodoven (3.2kW) 2 uur lang warm om de buurt van vers brood te voorzien. Nooit problemen op m'n 3x25 aansluiting.

Alef
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door martijn1984 »

Ik snap t probleem ook niet.
Volgens mij is die er niet.

Wat is het vermogen van jouw wp?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door alefarendsen »

martijn1984 schreef:Ik snap t probleem ook niet.
Volgens mij is die er niet.

Wat is het vermogen van jouw wp?
19.7kw (afgegeven vermogen is dat natuurlijk)

Zie hier mijn 'bezetting' op zaterdag ochtend. De piek om 5.00 uur is wanneer de oven aangaat. De WP staat dan toevalligerwijs ook de buffer op te warmen.

Trouwens, als ik dan ook de inductiekookplaat op vol vermogen en de wasmachine zou aanzetten, dan gaat het inderdaad mis. Maar we hebben de afspraak dat mijn meisje niet om 5 uur 's ochtends de wasmachine aanzet. Vindt ze op zich niet geloof ik :lol:.
Screen Shot 2017-03-06 at 22.02.04.png
luc
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2013, 11:04

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door luc »

Hallo,
een warmtepomp zou een optie kunnen zijn maar daar heb ik geen weet van wat kan of niet kan.
Elke installateur zou mij over de warmtepomp kunnen vertellen wat hij wil, dat is geen goede optie voor mij.

mvg
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door alefarendsen »

luc schreef: een warmtepomp zou een optie kunnen zijn maar daar heb ik geen weet van wat kan of niet kan.
Elke installateur zou mij over de warmtepomp kunnen vertellen wat hij wil, dat is geen goede optie voor mij
Is het dan geen kwestie van je beter verdiepen in de materie (mede met hulp van mensen hier)? Het zou toch zonde zijn als je uiteindelijk alleen maar kiest voor een oplossing omdat het alternatief een nu nog onbekende voor je is?

Ik zou zeggen: vraag maar raak!

gr.,
Alef
luc
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2013, 11:04

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door luc »

hallo alefarendsen,
klopt het onbekende is iets wat je meestal zolang mogelijk wil vermijden.
wat ik wel weet is dat je je niet mag blind staren op de cop maar beter de spf bekijkt.
Een geothermische boring is niet mogelijk te duur zowel de boring verticaal als het plaatsen van de horizontale leidingen.
Ik ben niet merk gebonden elk voorstel is welkom , enkel weet ik niet correct welk vermogen je nodig hebt de epc vermeld 28kwh/m2.
Indien er een warmtepomp zou komen moeten er meer zonnepanelen komen om zoveel als mogelijk de kost te dekken.

mvg
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door martijn1984 »

alefarendsen schreef:
martijn1984 schreef:Ik snap t probleem ook niet.
Volgens mij is die er niet.

Wat is het vermogen van jouw wp?
19.7kw (afgegeven vermogen is dat natuurlijk)

Zie hier mijn 'bezetting' op zaterdag ochtend. De piek om 5.00 uur is wanneer de oven aangaat. De WP staat dan toevalligerwijs ook de buffer op te warmen.

Trouwens, als ik dan ook de inductiekookplaat op vol vermogen en de wasmachine zou aanzetten, dan gaat het inderdaad mis. Maar we hebben de afspraak dat mijn meisje niet om 5 uur 's ochtends de wasmachine aanzet. Vindt ze op zich niet geloof ik :lol:.
Screen Shot 2017-03-06 at 22.02.04.png


Je bent mooi op tijd bakker :D

Ik vind je grafiek veel pieken en dalen hebben.
Is je warmtepomp niet modulerend aan te sturen haha.
Werk je met nachtverlaging en radiatoren of heb je vloerverwarming?

Als ik de vermogens zo bekijk en je kan de pieken afvlakken , is er nog genoeg over op een 25a aansluiting.
Zon grote oven is wel uitzonderlijk natuurlijk.

Heb je een aparte krachtgroep(16a) voor de pomp?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door alefarendsen »

martijn1984 schreef: Je bent mooi op tijd bakker :D
Hahaha, ja, mooi... Normaal uurtje later, dit was een uitzondering
martijn1984 schreef: Ik vind je grafiek veel pieken en dalen hebben.
Is je warmtepomp niet modulerend aan te sturen haha.
Werk je met nachtverlaging en radiatoren of heb je vloerverwarming?
Geen nachtverlaging, wel vloerverwarming icm een enkele radiator hier en daar (die overigens bijna nooit aanstaan). Weersafhankelijk regeling, temp tussen 25 en 45 graden in het 500L buffervat. Ik ben er nog niet aan toegekomen er aandacht aan te besteden, maar je hebt gelijk, mij waren de korte intervallen ook al opgevallen. Dat moet te regelen zijn met de vrij uitgebreide besturing die op de Vaillant flexotherm zit.

Overigens, als je de periode tussen 5 en 11 even buiten beschouwing laat daar zijn de pieken eigenlijk het gevolg van de oven, wat vind je er dan van? Ik wil het aantal compressor starts natuurlijk tot een minimum beperken, het zijn er nu (volgens mij) 12 op deze dag die je in de grafiek ziet.
martijn1984 schreef: Heb je een aparte krachtgroep(16a) voor de pomp?
Yes, die is er idd.
luc
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2013, 11:04

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door luc »

hallo,
is het vermogen dat een cv ketel levert gelijk aan het vermogen van een lucht/water warmtepomp.
je hebt 6 kw nodig om je huis te verwarmen met sww is dan een warmtempomp van 6 kw voldoende.

mvg
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door swake »

Een kW (kilowatt = 1000Watt) vermogen blijft een kW, of die nu elektrisch is of uit gas, zon of diesel komt, of zelf 'uit de warmte van de lucht gepompt' wordt, het maakt niet uit. Een kilowatt 'warmte' of 1000W aan verlichting of 1000W aan stofzuiger is ook weer hetzelfde vermogen. Natuurlijk moet je altijd het effectief afgegeven vermogen vergelijken wanneer je wilt weten of het ding in staat is om je huis te verwarmen. In het geval van een warmtepomp na de verrekening van de 'COP' dus.
luc schreef:enkel weet ik niet correct welk vermogen je nodig hebt de epc vermeld 28kwh/m2.
In je eerste bericht schrijf je dat er 4.31kw netto nodig is bij -10°C. Dit is worst case. En zo simpel is het dus ook -> Je moet een verwarming hebben welke 4300W aan vermogen afgeeft.


Ik zal voor jou kiezen, kopen met een ander zijn geld is altijd plezant :) :
SWW: Warmtepompboiler, iets in dit genre: http://zet-shop-hasselt.blogspot.be/201 ... hopbe.html kan je ook goedkoper vinden. Met daarbij een stel zonnepanelen zoals op deze foto: http://www.easyteq.nl/duurzaam/zonneboiler.html dan is warm water in de zomer gratis.

Verwarming: 2 stuks split-airco van 4000W, iets in dit genre: http://www.gereedshop.nl/eurom-ac12i-sp ... ioner.html
Met 2 stuks heb je uitgerekend te veel vermogen, maar dan kunnen ze normaal op een lager pitje draaien en gaan ze met wat geluk ook langer mee. En vooral ze kunnen op 2 verschillende plaatsen geïnstalleerd worden zodat er meer comfort mogelijk is. Moest er toch eentje het laten afweten is er nog altijd genoeg vermogen om het huis warm te houden.

En natuurlijk zet je PV panelen. Hoeveel verbruik je jaarlijks? Want dat is het vermogen welke je best kan leggen.
Plaats reactie