Warmtepomp , wil huis zonder gas

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door alefarendsen »

Joepie schreef:
Tiemen schreef:Hoi , heb een CV van 26 jaar oud en stook al 10 jaar met pelletkachel gebruik al 10 jaar minder dan 300 m3 gas.
Tricky is altijd de douche. Voor legionellabeheersing moet het water naar +60 graden Celsius zijn gebracht. Op dit niveau is de warmtepomp niet ideaal. Misschien dat een goed geïsoleerde doucheboiler die wordt gevoed met opgewarmd water (zegge 45 graden) ook een optie kan zijn. Ook vergt dit denk ik een vat.
De besturing van mijn warmtepomp (Vaillant ecoflex) heeft een legionellaschema die de boiler automatisch eens per week opwarmt van 48C naar 60 graden. Hoef ik niks voor te doen. Het gebeurt 's nachts en kost mij ongeveer 2kWh per keer.
koevlaas
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 okt 2016, 16:29

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door koevlaas »

alefarendsen schreef:
Joepie schreef:
Tiemen schreef:Hoi , heb een CV van 26 jaar oud en stook al 10 jaar met pelletkachel gebruik al 10 jaar minder dan 300 m3 gas.
Tricky is altijd de douche. Voor legionellabeheersing moet het water naar +60 graden Celsius zijn gebracht. Op dit niveau is de warmtepomp niet ideaal. Misschien dat een goed geïsoleerde doucheboiler die wordt gevoed met opgewarmd water (zegge 45 graden) ook een optie kan zijn. Ook vergt dit denk ik een vat.
De besturing van mijn warmtepomp (Vaillant ecoflex) heeft een legionellaschema die de boiler automatisch eens per week opwarmt van 48C naar 60 graden. Hoef ik niks voor te doen. Het gebeurt 's nachts en kost mij ongeveer 2kWh per keer.

Klopt, dit doet mijn WP ook.
De naar 63c opgewarmde 300L boiler kan ik dan 2 dagen op douchen zonder bijstook van de WP.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door SanderL »

Pietje schreef:Warmtepomp is eigenlijk alleen zinvol voor lage temperaturen, vloer/wandverwarming bijvoorbeeld. Je kan er wel hogere temperaturen mee maken, maar de prestatie van het ding holt achteruit.
Pietje, dat hangt toch van het koudemiddel af? Het gaat om de delta T. Niet om de absolute start temperatuur?

deze haalt een COP va 4,3 , warme lucht van 20 graden kan van warme ventilatielucht uit verwarmde ruimte komen.
( verwarmd d.m.v. R177 :) )
http://svitterzon.nl/?page_id=63

hier staat trouwens ook veel info:
http://ecorenovator.org/forum/
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door mro »

Momenteel heb ik een cv-ketel die goed werkt.

Maar het idee is er wel om als de ketel op zijn einde is die te vervangen door een L/W-warmtepomp aangezien er hier overal vv ligt.
Warm water zou ik waarschijnlijk doen met twee kleine boiltertjes. Eentje vlakbij de douche en eentje in de keuken. Waarbij die enkel ingeschakeld worden voorafgaand aan verbruik.

Wat ik me nog afvraag ivm een warmtepomp:

Momenteel met de gasketel kom ik uit op een 400m³/jaar. Omgerekend naar kWh is dit 4600kWh. (hoog calorisch)

Hoe moet je die 4600kWh omrekenen naar het verbruik van een warmtepomp, want het rendement van een gasketel is geen 100%, moet je dit eerst verrekenen en dan pas de cop toepassen?

Stel rendement gasketel is in de praktijk 90% (heeft iemand daar info over?) en cop warmtepomp is 3.

(4600kWh*0,9)/3= 1380kWh elektriciteit per jaar voor verwarming?
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door SanderL »

mro schreef:
Hoe moet je die 4600kWh omrekenen naar het verbruik van een warmtepomp, want het rendement van een gasketel is geen 100%, moet je dit eerst verrekenen en dan pas de cop toepassen?

Stel rendement gasketel is in de praktijk 90% (heeft iemand daar info over?) en cop warmtepomp is 3.

(4600kWh*0,9)/3= 1380kWh elektriciteit per jaar voor verwarming?
Het maakt voor de berekening niet uit of je eerst het rendement van de hr ketel neemt en daarna de cop of omgekeerd. Bij vermenigvuldigen wat hier van toepassing is, maakt de volgorde niet uit.

Volgens wikipedia is het rendement van een hr107 96%. maar je moet het rendement van je hele cv installatie nemen. Als je cv-ketel op zolder staat en je verwarmd hoofdzakelijk de woonkamer, dan verlies je zo maar 15% rendement aan warmte op de leidingen. Zeker als ook je retour temperatuur vrij hoog is. Ik denk dat bij veel installaties het rendement niet boven de 80% komt bij gebruik van een optimale hr-ketel.

Een installatie met een warmtepomp heeft natuurlijk ook geen 100% rendement op de afgegeven energie, dus dat komt er wel weer bij.
Plaats reactie