verwarming nieuwbouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

luc
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2013, 11:04

verwarming nieuwbouw

Bericht door luc »

Hallo,
onze nieuwbouw heeft een beschermd volume van 692.24 m3, het verliesoppervlakte is 481.66 m2 een gemiddelde u-waarde van 0.30 W/m2k en de compactheid van 1.44 m3/m2.
Nu willen we vloerverwarming de gelijksvloer is 74 m2 en de badkamer met de overloop is 13 m2 samen 87 m2. Is het raadzaam om overal vvw te leggen . Geen radiatoren
Volgens de berekeningen hebben we 4.31kw netto nodig . Maar wat heb je nodig als het huis op temperatuur is en je even moet bij verwarmen 1of 2 kw.
Weinig cv ketels voldoen hieraan, nemen we een combiketel hebben we teveel vermogen, het is niet ecologische maar we denken dat we geen andere oplossing hebben dan met een boiler te werken.
Een solo ketel met warmwaterboiler spiraal of tank in tank al denk ik dat deze laatste geen goed keuze is.
De keuze valt op deze cv ketels : Elk voorstel is welkom
Elco thision 9 kw
Viessmann 200 1.8 kw tot 14 kw
remeha calenta 15s
Junkers cerapur 4
buderus gb-192 i 15

neem ik boiler van hetzelfde merk of heeft dit geen belang, welke isolatie voor zo min mogelijk warmteverlies .

alle respons positief als negatief is welkom
mvg
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door mro »

Hangt er vanaf wat jullie wensen zijn.

Zelfs zonder verwarming zal het nooit echt steenkoud worden in jullie woning.

Overal vv met zo'n ketel die heel diep kan moduleren zal zeker geen probleem zijn om de boel warm te houden.

Een goedkoper alternatief bvb is een klein elektrisch vuurtje in de badkamer en bvb een houtkachel in de leefruimte.

Nog eens: het hangt vooral af van wat jullie willen. Wil je overal een heel constante temperatuur van overal 20 à 21 graden dan kies je voor vv en ketel.
Zijn tempschommelingen van enkele graden voor u geen probleem dan bestaan er goedkopere (en eenvoudigere) oplossingen.
luc
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2013, 11:04

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door luc »

Hallo,
een elektrisch vuurtje word afgestraft in het e-peil.
Een houtkachel is geen optie, alternatieve zoals warmtepomp is te duur.
Het gaat erom welke cv ketel het beste zou moduleren voor deze woning een alternatief voor het sww ik hoor het wel.

mvg
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door mro »

Ik ken zelf geen details van de opgesomde ketels.

Ik kan enkel zeggen dat ik zelf ook een elco heb maar dan van 17kW met een externe boiler van 100L.

Achteraf bekeken was een ketel van 9kW ook wel genoeg want de huidige heeft toch wel neiging tot pendelen.
luc
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2013, 11:04

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door luc »

Hallo mro,
hoelang heb je deze elco al, ben je er tevreden van heb je al kosten gehad was deze gemakkelijk aan te passen via het menu.
Een boiler van 100l met hoeveel personen ben je en hoever kom je hier mee.


mvg
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door ritsaert snijder »

Luc,
Het klopt dat je SWW behoefte vaak het vermogen van de ketel bepaalt. Dat is een slechte zaak. Oplossing is inderdaad een boiler. Nadeel is dat je dan een boilerschakeling nodig hebt en dat je boilerverlies hebt. De cenvax (boilerschakeling) is in de praktijk wel eens snel kapot.

Ideaal is een hele lage temperatuur verwarming. Hoeveelheid en waar je de vv gaat leggen hangt sterk af van het gebruik en de indeling van het huis, je hebt maar heel weinig kW nodig. Punt van aandacht is natuurlijk wel de pompcapaciteit en de pompkosten. Klein keteltje en een boiler.

Kunst is wel om de temperatuur in huis goed onder controle te krijgen. Bij mij speelt het moduleren geen rol want je dwingt de ketel in een hele lage temperatuur.

Ik heb zelf een kleine Intergas hr eco. Ik vind het een topketel met duurzame onderdelen. Ik weet niet of die in Belgie verkrijgbaar en bruikbaar is.
groet!

Ritsaert
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door swake »

luc schreef:Volgens de berekeningen hebben we 4.31kw netto nodig
Bij welke buitentemperatuur is dat?

e-peil toestanden ken ik niks van, en zonder die voorkennis zou ik je aanraden om puur elektrisch te gaan: Geen leidingen met water erin dus, maar elektrische vloerverarming. Die kan dan op alle mogelijke manieren geregeld worden en natuurlijk ook zeer laag gezet worden wanneer er maar weinig vraag is. En in jouw geval voelt het ook aan dat er zeer weinig zal nodig zijn. OK het heeft geen 'COP' voordeel zoals bij een warmtepomp maar indien het verbruik echt laag is dan zie ik het goed wel komen. En al zeker indien je er een massakachel plaatst met een knuffel muur/bank ;-)

Van massa gesproken, zit er wat inertie in het huis? Of is het vooral hout en isolatie.

Voor SWW zou je voor een elektrische doorstromer kunnen kiezen, eventueel ééntje per aftappunt. Geen opslag van warm water, en dus ook geen verliezen hierdoor. Aankoopprijs is ook niet zo hoog vergeleken met veel andere technieken. Of het ook gunstig is op lange termijn hangt natuurlijk af van jullie warm water verbruik. Een warmtepomp gaat altijd wel beter doen omwille van de COP, maar zoals je al weet redelijk duur in aanschaf en onderhoudt.

ivm het verlies van een boiler/buffervat: Altijd een goed idee om er een extra laag isolatie rond te steken. Hou dikker hoe liever. Een goedkoop houten framepje bouwen, volproppen met glaswol of iets in dat genre. Afwerken met wat multiplex en een likje verf. Binnen de 2 jaar terugverdient. HAja, schroeven gebruiken, want ooit moet je er weer in omdat iets kapot is of lekt.

Vergeet niet om een terugwin warmte wisselaar te plaatsen op de afloop van de douche.
luc
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2013, 11:04

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door luc »

hallo,
De Intergas hr eco is in belgie niet bezchikbaar, voor het sww zie ik geen andere oplossing dan een boiler die zeer goed geisoleerd is.keuze in overvloed maar de juiste er uit pikken is niet evident.

De berekenigen zijn gedaan bij - 10°
de opbouw van de muren van buiten naar binnen
gevelsteen met 4 cm spouw voor luchtcirculatie ( lege spouw )
Houtwolplaat 35 mm celitplaat
houtskelet van 195 mm opgevuld met cellulose i3 papiervlokken
Vapourblock luchtdichteplaat
Leidingspouw opgevuld met houtwolplaat 50 mm
Fermacell van 12.5 mm

Elektrisch verwarming in niet aan de orde de kostprijs voor kwh is 0.22 kwh en voor aardgas 0.08 kwh dus bijna 3 maal goedkoper.

mvg
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door Pietje »

luc schreef:Elektrisch verwarming in niet aan de orde de kostprijs voor kwh is 0.22 kwh en voor aardgas 0.08 kwh dus bijna 3 maal goedkoper.
Ik ben het om een andere reden helemaal met je conclusie eens ;-) maar je beredenering is niet volledig. inderdaad is per KWh stroom 3x duurder dan gas. Maar je vastrecht op gas vervalt, en je installatie wordt goedkoper. Door deze (deels jaarlijkse) voordelen kan het door jouw lage verbruik stroom toch goedkoper zijn dan gas.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
luc
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2013, 11:04

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door luc »

hallo,
klopt de installatie zal goedkoper worden maar je word afgestraft in het epb verslag om elektrisch te verwarmen.
dit geeft dat je het kadistraal inkomen v/d woning en belasting vermindering volledig wegvalt en dat zijn enkele duizenden euro's.

mvg
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door Paul Joosten »

Los daarvan volstaat je aansluiting van 3x25A niet. Een verhoging naar 3x35A kost je behalve eenmalige kosten ook ongeveer €40 per maand meer aan vastrecht. Nog zwaardere aansluitingen worden nòg veel duurder. Kijk maar even naar de tarieven van je netbeheerder...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door Pietje »

OK, dat wist ik weer niet... :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door martijn1984 »

Waarom zou je met 3x25 niet uit de voeten kunnen?
Bij een aantal aansluiters zitten 25 en 35 in hetzelfde tarief.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door swake »

Die EPB toestanden zijn mij een gezever.... Alleen goed voor de commerce. Ze halen het geld uit uw zakken door u gesofisticeerde spullen te laten kopen die helemaal niet nodig zijn, en veel te vaak zijn die ook niks ecologisch, noch op korte termijn noch op lange termijn.

Enfin, back to business: 4300 W wanneer het -10 is. Hoeveel dagen per jaar wordt het zo koud waar dat huis staat? Als je niet in putje van de Ardennen woont zal het niet vaak zijn...

in deze lijst de gemiddelde MINIMUM temperatuur over de laatste 10 jaar hier in de buurt:
Maand °C
Januari 1.9
Februari 2.1
Maart 4
April 6.4
Mei 9.8
Juni 12.5
Juli 14.4
Augustus 14.3
September 11.9
Oktober 8.9
November 5.4
December 2.3

Zelfs niks onder nul dus...

Wat zal jouw huis nu verbruiken bij die koudste momenten van 2 °C (en dat is 's nachts dus)? 2500 W? Dat is 11 Ampère bij 230 V. Dus nikske speciale aansluiting nodig. En dat is met de veronderstelling dat er helemaal niks in huis warmte afgeeft. Geen mens (60 à 100W continu per persoon), geen gsm lader of TV, niemand aan het koken, geen wasmaschine welk draait, of niemand die een stofzuiger gebruikt, of het lang haar van de dochter aan het föhnen is, etc...

Zet een massakachel. Beetje kachel is 5kW en je kan hem ook minder hard stoken. Hang ook een paar elektrische vuurtjes van 50€ op aan de muur voor als ge geen goesting hebt om een emmertje hout te laden. Niks verplicht u om die vuurtjes op dat epb rapport te zetten hé.

Wil je toch geen hout stoken? Hang dan een airco, dat is een lucht/lucht warmtepomp. Koop je voor 1000Euro en is op 2 uur tijd geïnstalleerd. Verder 1 stopcontact nodig en een afloop voor het condenswater.

Wil je toch gas in huis halen? Maak dan eerst eens het totaal van het volgende => Graven voor de gasaansluiting en leidingen leggen (er ligt toch gas in de straat hé?), keuring van die aansluiting, installatie van de meter, maandelijks abonnement (vastrecht noemen ze dat hier), ketel en installatie ervan (en die ruimte ben je ook weer kwijt), keuring van de ketel, 2-jaarlijks onderhoud ketel, vloer of wandverwarming, elektrisch verbruik van de pomp en ketel, en dan toch nog een elektrisch vuurtje voor in de kamers omdat er daar geen vloerverwarming ligt en de kleine niet in de eetkamer wilt studeren.
En dan nog gasverbruik op 20 jaar: 5000kWh x 8€c/kWh x 20jaar = 8000€ verbruik.

5000kWh is wellicht overdreven in jouw geval tenzij de ramen in de winter blijven open staan, maar bon er moet wel iets vergeleken kunnen worden. Als je een betere schatting hebt vul dan maar in :)
(maar reken er niet op dat het gas op 8 cent blijft staan en dat die ketel 20 jaar meegaat)

Vergelijk bovenstaand totaal met jaarlijks 5000kWh stroom.
(5000kWh x 22€c/kWh x 20jaar = 22.000€)

Ik gebruikte de prijzen die je zelf aangaf.
Leg een paar PV panelen extra om dat verbruik te compenseren. Ge moet, allé moeten is een groot woord, er toch al leggen dus een paar meer of minder is niet de grote kost ook niet.

En voor het SWW: Doorstromer. Of toch een boiler, en dan eentje van het type warmtepomp dan haal je wel een COP van 2 tot zelfs 3 als het wat meevalt, en dan met een paar zonnepanelen op het dak zodat het in de zomer niks kost (maar dan moeten jullie ofwel subsidie krijgen hiervoor ofwel met minstens 4 zijn en redelijk wat water verbruiken anders is het echt niet rendabel)

Voila, ik wil je maar aan het denken zetten zodat je ook andere oplossingen gaat bekijken.

Elektriciteit is de toekomst. En naast een beetje wind en zon zal de grote hoop kernenergie zijn en blijven. Geen kernenergie zoals we die vandaag kennen, maar het zal kernenergie zijn. Er is gewoon geen andere oplossing en het is een goede.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: verwarming nieuwbouw

Bericht door ritsaert snijder »

@Swake
vanuit wat we nu kunnen de meest haalbare....
maar dat lijkt me een ander draadje!

@Martijn
Als je meer dan 3x25A hebt dan ga je over naar een ander tarief....of dat in Belgie ook zo is.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie