Installeren houtkachel met convectiestenen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Installeren houtkachel met convectiestenen

Bericht door kiwi022 »

Goeie avond,

Ik ben Youri en nieuw op het forum.
Ik heb zojuist een Stûv 30 IN B gekocht. Deze wil ik gaan inbouwen in de bestaande schouw.

https://www.mupload.nl/img/cvo6waequxc3e.png


Nu is deze schouw iets te ondiep om hem er mooi te laten passen. Dus had ik het idee om, rond de kachel, de voorkant (deels) op te trekken uit convectiestenen. De kachel werkt ook met convectie.
https://www.mupload.nl/img/hj1fz4qnjhue8.jpg

De convectiestenen had ik nog liggen en komen uit elektrische kachels die door de vorige eigenaar van het huis gebruikt werden.

https://www.mupload.nl/img/ta3sob4yy9d05.jpg
De stenen wegen per stuk 2 kg en hebben de grootte van een baksteen (iets hoger). Ook heb ik nog een aantal geribbelde liggen (links op de foto) die ook ongeveer 2kg wegen en dan nog een hoop lichte, poreuze stenen (rechts).

Nu heb ik een aantal vragen.

- kunnen deze stenen gebruikt worden hiervoor?

- momenteel zit een dubbelwandige afvoer in de schouw. Kan ik het eerste deel vervangen door een enkelwandige en van daaruit warmte onttrekken naar de voorwand toe?

- is zo'n eenvoudige opbouw ietwat rendabel?


Mvg Youri
Laatst gewijzigd door kockie op 28 feb 2017, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: thumbnail gemaakt van grote afbeelding
kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Re: Installeren houtkachel met convectiestenen

Bericht door kiwi022 »

Niemand die gewoon een wand heeft met convectiestenen rond hun rookkanaal en weet of dit werkt?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Installeren houtkachel met convectiestenen

Bericht door Pietje »

Niemand heeft dat.

Het lijkt me persoonlijk een onzinnig idee, om een verkeerde kachelkeuze nog meer verkeerd te laten uitpakken. Just my five cents...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Re: Installeren houtkachel met convectiestenen

Bericht door kiwi022 »

Waarom is die kachel op zich een verkeerde keuze om een ruimte te verwarmen?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Installeren houtkachel met convectiestenen

Bericht door Pietje »

Op zich is het niet verkeerd om een moderne kachel te kopen om je kamer mee te verwarmen. Maar je schrijft dat ' ie niet past.

Misschien heb ik je wel verkeerd begrepen, maar zoals ik het lees ga je een gedeelte van de kachel ommetselen met stenen waar wat gaten in zitten?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Re: Installeren houtkachel met convectiestenen

Bericht door kiwi022 »

Hij is iets te diep voor deze schouw (het is een model die voor 3/4 in de schouw moet geplaatst worden). Maar ik zou de voorkant uitbreken en aan de zijkanten een steen erbij metselen zodat de schouw iets meer naar voor komt. De kachel er in plaatsen en de voorkant met convectiestenen terug toe metselen.

Die stenen in een "U-vorm" zal ik niet gebruiken.

De meeste stenen zijn baksteenvormig, zoals deze in het midden op de foto.
Ik had ze nog liggen dus waarom niet toemetselen met convectiestenen i.p.v. met gewone bakstenen.

Of zal dit juist de warmte uit mijn ruimte onttrekken?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Installeren houtkachel met convectiestenen

Bericht door Wouter Gillis »

Deze stenen kunnen daar zonder probleem voor gebruikt worden. ik vermoed dat dat jouw belangrijkste vraag is.
Bouw een soort bell, een ruimte waar de warmte in gevangen wordt. De ruimte wordt dan wat trager warm maar blijft langer warm en je hebt meer stralingswarmte en minder stofschroei.
Als dat niet voldoende is om de ruimte warm te krijgen kan je boven en onder 2 convectieopeningen maken in de bell en op eenvoudig "schouwprincipe" de warmte in de ruimte laten komen. Als dat nog niet voldoende is moet je denken aan een ventilator in de convectieopeningen van de bell.
De bovenstaande voorstellen in volgorde van voorkeur voor wat mij betreft.
Op de site van de kachel staat veel technische documentatie over inbouwmogelijkheden.
Zie o.a. het filmpje op deze pagina: http://www.stuv.com/nl/stuv30/stuv-30-in. Daar gebruiken ze zelfs Ytong.

groet
Wouter
kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Re: Installeren houtkachel met convectiestenen

Bericht door kiwi022 »

Bedankt voor de heel duidelijke uitleg en hulp.

Inderdaad het filmpje van op uw link had ik reeds bekeken en ik zou de opbouw ook zo uitvoeren. Ipv ytong gewoon mijn convectiestenen gebruiken en metselen met brandbestendige mortel.

De bell die u bedoelt is gewoon de kamer die gecreërd wordt rondom de houtkachel en niet een echte bell maken? Want ik ben niet technisch genoeg om dat allemaal uit te dokteren. :D

Ik ga het plafond van die "bell" toesteken met brandbestendige isolatieplaat.

Moeten een paar stenen uit de muur in direct contact komen te staan met het rookkanaal of zal de ruimte op zich genoeg opwarmen om zo de stenen te laten opwarmen?
kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Re: Installeren houtkachel met convectiestenen

Bericht door kiwi022 »

De leefruimte op zich opwarmen zal met de kachel reeds voldoende zijn. Echter wanneer deze uit gaat, had ik een deel van de verloren warmte willen opvangen om dat extra uurtje nog warmte te kunnen krijgen.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Installeren houtkachel met convectiestenen

Bericht door Wouter Gillis »

De bell die u bedoelt is gewoon de kamer die gecreërd wordt rondom de houtkachel
inderdaad, je zegt rondom maar eigenlijk is het enkel de halve kachel die in de bell staat, klopt?

plafond van die "bell" toesteken met brandbestendige isolatieplaat.
is wat overkill, gewone stoeptegels of betonplaat volstaat. Zo heet wordt het daar niet. Je kan er wel wat rotswol insteken zodat de warmteafgifte naar boven wat getemperd wordt en de bell naar voor en opzij wat meer geeft.
Moeten een paar stenen uit de muur in direct contact komen te staan met het rookkanaal
dat gaat niet werken (uitzetting van rookkannaal > uitzetting steenmassa) en is ook niet nodig


Een volwaardige bell waar de rookgassen doorgaan is natuurlijk het beste. Met 263°C gemiddelde afgastemperatuur kan je nog wel één en ander doen.... en als je toch aan het breken bent... Maar weet niet of je daar plaats voor hebt. Welke ruimte ligt er achter de schoorsteen?
kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Re: Installeren houtkachel met convectiestenen

Bericht door kiwi022 »

Inderdaad. Iets meer dan de helft komt in die ruimte.

Een echte bell zie ik niet zo zitten. Ik wil geen problemen hebben met slecht trekken van het rookkanaal of condensatie om dan te eindigen met dagenlang testen en aanpassen.

Achter de schouw ligt het platteland :lol:
Staat tegen een buitenmuur dus.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Installeren houtkachel met convectiestenen

Bericht door Wouter Gillis »

Zit er isolatie in de muur achter de schouw? Zoniet zou ik die wel voorzien.

groet
Wouter
kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Re: Installeren houtkachel met convectiestenen

Bericht door kiwi022 »

Kan ik niet in de "bell" aan de achterkant isolatie plaatsen tegen de buitenmuur?

Ik denk dat er enkel een spouw is in de buitenmuur zonder isolatie.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Installeren houtkachel met convectiestenen

Bericht door Wouter Gillis »

Dat kan zeker, en zou ik ook doen.
kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Re: Installeren houtkachel met convectiestenen

Bericht door kiwi022 »

OK. Alles is me duidelijk! Hartelijk dank voor de zeer nuttige info!
Plaats reactie