Warmtepomp , wil huis zonder gas

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Tiemen
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2017, 22:55

Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door Tiemen »

Hoi , heb een CV van 26 jaar oud en stook al 10 jaar met pelletkachel gebruik al 10 jaar minder dan 300 m3 gas.
Wil nu een warmtepomp zetten voor warmwater en soms bij stoken van de cv wat kan ik het beste pakken ?
Of hoe kan ik dit beste aanpakken dat de gasmeter het huis uit kan.
Wil liefst bestande cv platen gebuiken voor bijverwarming en daar het warm water te regelen.
En wil het meer stroom verbruik opvangen door meer zonnepanelen te leggen.

Alvast bedankt voor het mee denken.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door Pietje »

Warmtepomp is eigenlijk alleen zinvol voor lage temperaturen, vloer/wandverwarming bijvoorbeeld. Je kan er wel hogere temperaturen mee maken, maar de prestatie van het ding holt achteruit.
Een palletkachel kan ook sanitair warm water (SWW) maken.
Zonnecollector met buffervat is ook mogelijk.Combinaties?

Het aansluiten van al deze componenten tot 1 werkend geheel is niet eenvoudig, vooral om de reden dat veel installateurs niet goed weten hoe je dat moet doen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
koevlaas
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 okt 2016, 16:29

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door koevlaas »

Tiemen schreef:Hoi , heb een CV van 26 jaar oud en stook al 10 jaar met pelletkachel gebruik al 10 jaar minder dan 300 m3 gas.
Wil nu een warmtepomp zetten voor warmwater en soms bij stoken van de cv wat kan ik het beste pakken ?
Of hoe kan ik dit beste aanpakken dat de gasmeter het huis uit kan.
Wil liefst bestande cv platen gebuiken voor bijverwarming en daar het warm water te regelen.
En wil het meer stroom verbruik opvangen door meer zonnepanelen te leggen.

Alvast bedankt voor het mee denken.

Ik heb een L/W warmtepomp waarmee ik het hele huis (153m2 400m3 Bj 1980) verwarm, gemiddeld zit ik op een COP van 4. Dit betekend dat 1m3 gas vervangen word door 2 KWH stroom, een eventueel weg te werken hoeveelheid gas kun je grofweg dus x2 omzetten in KWH stroom.

SWW maken doe ik ook met de warmtepomp, we hebben een 300L WP boiler die 45c water bevat. De COP voor het warm maken van dit vat ligt momenteel op 2,36, in de praktijk betekend dit dat het opwarmen ca. 1.5 KWH kost. Sinds Augustus 2016 hebben wij 252 KWH aan het opwarmen van de boiler verstookt, wij zijn een gezin van 5 personen en de douche word iedere dag gebruikt.

Voor het extra stroomverbruik van de WP heb ik 10 panelen van 260 Watt Piek extra gelegd, als het goed is komt de totale rekening op 0 uit dit jaar.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door swake »

koevlaas schreef:gemiddeld zit ik op een COP van 4.
[knip]
De COP voor het warm maken van dit vat ligt momenteel op 2,36
Hoe ben je tot deze getallen gekomen? (in de zin van hoe heb je dat gemeten/berekend)
koevlaas
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 okt 2016, 16:29

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door koevlaas »

swake schreef:
koevlaas schreef:gemiddeld zit ik op een COP van 4.
[knip]
De COP voor het warm maken van dit vat ligt momenteel op 2,36
Hoe ben je tot deze getallen gekomen? (in de zin van hoe heb je dat gemeten/berekend)
Er zit een kwh en geleverde warmte meter in mijn warmtepomp, als ik de getallen met elkaar deel dan krijg ik een COP.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door Pietje »

koevlaas schreef:Voor het extra stroomverbruik van de WP heb ik 10 panelen van 260 Watt Piek extra gelegd, als het goed is komt de totale rekening op 0 uit dit jaar.
Wellicht ten overvloede, en zeker niet persoonlijk bedoeld...:
In de winter staat de centrale extra hard te draaien voor al die huiseigenaren die met een warmtepomp hun huis verwarmen. In de zomer is er dadelijk stroom te veel door al die zonnepanelers (zo ver zijn we nog niet, hoor!). Dat aan het eind van het jaar jouw rekening op "0" staat, is slechts administratief; de hoeveelheid opgesteld electriciteits-vermogen (centrales dus) is met jouw actie wel vergroot. Als iedereen dit zou doen, dan hebben we een behoorlijke uitbreiding van centrale en hoogspanningsleidingen nodig, een overschot in de zomer, terwijl iedereen denkt dat ze goed bezig zijn.

Persoonlijk zou ik niet graag afhankelijk willen zijn van het electriciteitsnet als het gaat om een primaire levensbehoefte "warm huis".
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door Joepie »

Mensen wees toch niet zo dogmatisch als het gaat om PV-stroom. Er is weliswaar meer opbrengst aan PV stroom in de zomer dan in de winter. Daartegenover staat dat in de koudere maanden er veeeeel meer opbrengst is aan windenergie. Dit eenvoudigweg omdat het in de koudere maanden veel harder waait. De systemen zijn dus complementair aan elkaar. Het opgesteld vermogen aan windenergie is overigens stukken groter dan het opgesteld vermogen aan PV.

Wat ook nooit genoemd wordt is dat in de zomermaanden, als het zonnetje lekker schijnt, er een sterk verhoogde behoefte is aan elektriciteit voor de functie koelen. Talloze airco's draaien dan op volle toeren om kantoorgebouwen en woningen te koelen. Zover ik weet was de laatste keer dat de Nederlandse netbeheerders in paniek waren over de netcapaciteit het gevolg van overmatige vraag aan elektriciteit voor koeling ergens in juli of augustus.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door Joepie »

Pietje schreef:
Persoonlijk zou ik niet graag afhankelijk willen zijn van het electriciteitsnet als het gaat om een primaire levensbehoefte "warm huis".
Nee, in jouw geval kan ik mij dat prima voorstellen. Lekker perceeltje met veel ruimte om lekker aan te rommelen. De maatschappij zit echter complexer in elkaar. Wat mij op dit forum frappeert is dat men de eigen situatie symbool stelt voor een ideale situatie voor alle Nederlanders (of zelfs daarbuiten). Beleid maak je niet op individueel niveau. Wat is de ideale oplossing voor alle medelanders in kleine rijtjeswoningen of flatjes? Zij die geen moestuintje hebben. En geen houtkacheltje. Let wel, dat betreft het overgrote deel van de huishoudens in Nederland.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door Pietje »

Joepie schreef:Nee, in jouw geval kan ik mij dat prima voorstellen. Lekker perceeltje met veel ruimte om lekker aan te rommelen. De maatschappij zit echter complexer in elkaar.
Mooi plekkie, inderdaad. Ben ik heel blij mee.

Maar dat "lekker perceeltje met veel ruimte" is er gekomen, omdat ik daar 15 jaar lang systematisch naar toe heb gewerkt. Omdat ik dingen heb gedaan die "de maatschappij" dom vond in die tijd. Maar daarom zit ik nu wel op een lekker perceeltje. Met een inkomen ver beneden de armoegrens.

Mensen die in een rijtjeshuis wonen, zonder houtkachel, zonder moestuin, hebben ook mogelijkheden. Maar daar moeten ze wel van lange adem aan werken. Tja, dat doet niemand.

En natuurlijk zijn er niet 7,7 miljoen "lekkere percelen" in NL. Maar dat hoeft ook niet, er zijn veel meer mogelijkheden. En die rijtjeshuizen (inclusief R.O.) zijn trouwens ontstaan door beleid dat totaal geen rekening heeft gehouden met een voorzichtige toekomst-visie. En beleid dat de maatschappij nodeloos ingewikkeld gemaakt heeft. Dat is geen natuurwet, dat heeft onze maatschappij zelf zo ingericht.

Ik wilde daar lang geleden al niet meer aan mee doen, dus heb ik mijn eigen plan getrokken. Iedereen kan zijn eigen plan trekken. Jij ook. Het lijkt er echter op dat jij, in plaats van je eigen plan te trekken, mij gaat verwijten dat ik mijn eigen plan heb getrokken...?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door Pietje »

Joepie schreef:Er is weliswaar meer opbrengst aan PV stroom in de zomer dan in de winter. Daartegenover staat dat in de koudere maanden er veeeeel meer opbrengst is aan windenergie. Dit eenvoudigweg omdat het in de koudere maanden veel harder waait. De systemen zijn dus complementair aan elkaar.

Zover ik weet was de laatste keer dat de Nederlandse netbeheerders in paniek waren over de netcapaciteit het gevolg van overmatige vraag aan elektriciteit voor koeling ergens in juli of augustus.
Een windstille dag in de winter... Mistig... en een koud huis. Oh nee! Natuurlijk niet, er staat nog voor weet ik hoeveel TW opgesteld aan kolencentrales! En kerncentrales! Phieuw, komt alles toch nog goed!

Zolang deze maatschappij niet wil accepteren dat er op sommige dagen minder energie beschikbaar is, kunnen we fossiel niet los laten.
kolenstroom.jpeg
kolenstroom.jpeg (12.75 KiB) 4990 keer bekeken
En zolang architecten, projectontwikkelaren en huizenkopers veel te weinig nadenken over wat een huis kost aan energie gedurende de tijd dat een woning / kantoor gebruikt wordt, hebben we nog airco's nodig.

Overigens waren de netbeheerders pas echt in paniek toen er in Duitsland een flinke storm was, en de overtollige windenergie naar NL "geloosd" werd in zulke enorme hoeveelheden dat ons net dat eigenlijk niet aan kon. http://www.volkskrant.nl/archief/duitse ... n~a649218/
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door Joepie »

Pietje schreef:
Joepie schreef:Nee, in jouw geval kan ik mij dat prima voorstellen. Lekker perceeltje met veel ruimte om lekker aan te rommelen. De maatschappij zit echter complexer in elkaar.
Mooi plekkie, inderdaad. Ben ik heel blij mee.

Maar dat "lekker perceeltje met veel ruimte" is er gekomen, omdat ik daar 15 jaar lang systematisch naar toe heb gewerkt. Omdat ik dingen heb gedaan die "de maatschappij" dom vond in die tijd. Maar daarom zit ik nu wel op een lekker perceeltje. Met een inkomen ver beneden de armoegrens.

Mensen die in een rijtjeshuis wonen, zonder houtkachel, zonder moestuin, hebben ook mogelijkheden. Maar daar moeten ze wel van lange adem aan werken. Tja, dat doet niemand.

En natuurlijk zijn er niet 7,7 miljoen "lekkere percelen" in NL. Maar dat hoeft ook niet, er zijn veel meer mogelijkheden. En die rijtjeshuizen (inclusief R.O.) zijn trouwens ontstaan door beleid dat totaal geen rekening heeft gehouden met een voorzichtige toekomst-visie. En beleid dat de maatschappij nodeloos ingewikkeld gemaakt heeft. Dat is geen natuurwet, dat heeft onze maatschappij zelf zo ingericht.

Ik wilde daar lang geleden al niet meer aan mee doen, dus heb ik mijn eigen plan getrokken. Iedereen kan zijn eigen plan trekken. Jij ook. Het lijkt er echter op dat jij, in plaats van je eigen plan te trekken, mij gaat verwijten dat ik mijn eigen plan heb getrokken...?
Ik misgun jou je lekkere plekkie niet en veroordeel jou ook niet. Ik lees nergens een persoonlijk verwijt aan jouw adres. Anderzijds bied ik nergens informatie aan de hand waarvan jij kunt beoordelen welk plan ik trek en/of dat een juist plan is.

Ik ben het roerend met je eens dat er qua huizenbouw grote fouten zijn gemaakt. Dat is een voldongen feit en daar moeten we mee handelen. Isoleren, werken aan bewustwording, het huishoudelijk verbruik terugbrengen, daar moet keihard aan worden gewerkt. Die mogelijkheden zijn nu eenmaal aan grenzen gebonden. Er moet mijns inzien dus ook keihard worden gewerkt aan de aanbod en distributie kant.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door Joepie »

Pietje schreef: Een windstille dag in de winter... Mistig... en een koud huis. Oh nee! Natuurlijk niet, er staat nog voor weet ik hoeveel TW opgesteld aan kolencentrales! En kerncentrales! Phieuw, komt alles toch nog goed!
Zolang deze maatschappij niet wil accepteren dat er op sommige dagen minder energie beschikbaar is, kunnen we fossiel niet los laten.
Of accepteren dat derden vraag en aanbod gaan sturen omdat het geheel aan individuen (bedrijven en particulieren!) individuele keuzes maakt daarmee een verstandige collectieve keuze uitblijft. Complexe zin misschien. Wat hier staat: accepteren dat anderen eventjes jouw elektrisch apparaat uitzetten.
Pietje schreef: En zolang architecten, projectontwikkelaren en huizenkopers veel te weinig nadenken over wat een huis kost aan energie gedurende de tijd dat een woning / kantoor gebruikt wordt, hebben we nog airco's nodig.
Eens.
Pietje schreef: Overigens waren de netbeheerders pas echt in paniek toen er in Duitsland een flinke storm was, en de overtollige windenergie naar NL "geloosd" werd in zulke enorme hoeveelheden dat ons net dat eigenlijk niet aan kon. http://www.volkskrant.nl/archief/duitse ... n~a649218/
Dit artikel is uit 2004..... er is op zijn minst sprake van voortschrijdende inzichten. In de tussentijd is het opgestelde opwekkend vermogen aan windmolens en PV zelfs sterk vergroot. Daarna alles goed gegaan? O ja, windenergie ontwikkelt zich zo sterk dat het goedkoper wordt dan steen- en bruinkool. De markt zal daar op gaan acteren. De overheid trouwens ook, getuige de gedurfde discussie om kolencentrales te sluiten (we zijn er nog niet, ok) en de duidelijke beslissing van Duitsland om kernenergie van de hand te doen.

Verschillen in vraag en aanbod zijn er altijd geweest. Die konden we prima technisch oplossen. In mijn overtuiging kunnen we dan nu ook. Omdat individuen en bedrijven moeilijk zijn te overtuigen zullen we het in mijn optiek met technologie op moeten lossen. Of dit een aantrekkelijk gedachte is voor sommigen hier, dat betwijfel ik. Maar welke reele opties hebben we dan?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door Joepie »

Tiemen schreef:Hoi , heb een CV van 26 jaar oud en stook al 10 jaar met pelletkachel gebruik al 10 jaar minder dan 300 m3 gas.
Wil nu een warmtepomp zetten voor warmwater en soms bij stoken van de cv wat kan ik het beste pakken ?
Of hoe kan ik dit beste aanpakken dat de gasmeter het huis uit kan.
Wil liefst bestande cv platen gebuiken voor bijverwarming en daar het warm water te regelen.
En wil het meer stroom verbruik opvangen door meer zonnepanelen te leggen.

Alvast bedankt voor het mee denken.
Tiemen, het komt regelmatig voor op dit forum dat je topic wordt gekaapt... :)
Goed initiatief om de gasmeter de deur uit te doen. De Groningers iets meer rust en een iets langere neus naar de Russen.

De informatie die je geeft kan wellicht iets ruimer. Hoeveel personen zijn er? Waar gebruik je hoeveel warm tapwater? Aanvoertemperatuur van je CV? Heb je een opslagvat?

De L/W warmtepomp werkt het allerbest bij niet te lage buitentemperaturen en bij niet al te hoge warm water temperaturen. Voor bijstook CV kan dit wellicht volstaan, uitgaande van een niet te hoge retourtemperatuur in je systeem. Als zegge 45 graden niet afdoende is om je huis warm te houden, dan kom je dus in het dagelijks gebruik niet echt los van je pelletkachel. Stook je die ook dagelijks? Als het overwegend voldoende is, dan zou je voor jezelf de regel kunnen maken dat je de palletkachel in ieder geval als basis gebruikt op de momenten de COP van de warmtepomp instort (dus op de echt koudere dagen). Dan dus warmtepomp uit en palletkachel aan.

Tricky is altijd de douche. Voor legionellabeheersing moet het water naar +60 graden Celsius zijn gebracht. Op dit niveau is de warmtepomp niet ideaal. Misschien dat een goed geïsoleerde doucheboiler die wordt gevoed met opgewarmd water (zegge 45 graden) ook een optie kan zijn. Ook vergt dit denk ik een vat.

Elektriciteit is de energiedrager van de toekomst. Een goed streven om je elektrisch verbruik te compenseren door het opwekken van je eigen stroom. Op grote schaal komen daar zeker technische uitdagingen voor opwekkers en distributeurs mee naar boven. Maar die zoeken dat maar maar lekker uit. Soit.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door swake »

koevlaas schreef:Er zit een kwh en geleverde warmte meter in mijn warmtepomp, als ik de getallen met elkaar deel dan krijg ik een COP.
Over welke periode heb je dat gemiddelde kunnen meten, was dat over de laatste winter?

Is de warmtepomp de enige verwarmingsbron in het huis?
Welke warmtepomp is het precies?
Lucht van buiten of van in de kelder of nog elders?
koevlaas
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 okt 2016, 16:29

Re: Warmtepomp , wil huis zonder gas

Bericht door koevlaas »

swake schreef:
koevlaas schreef:Er zit een kwh en geleverde warmte meter in mijn warmtepomp, als ik de getallen met elkaar deel dan krijg ik een COP.
Over welke periode heb je dat gemiddelde kunnen meten, was dat over de laatste winter?

Is de warmtepomp de enige verwarmingsbron in het huis?
Welke warmtepomp is het precies?
Lucht van buiten of van in de kelder of nog elders?
Ja, cop 4,02 gemiddeld vanaf Augustus 2016 tot vandaag.
Ik heb nog een cv ketel hangen maar deze staat uit.
Ik heb een Mitsubishi Ecodan 7.5 KW split model, dus met buitenunit. Het binnengedeelte met boiler staat in een bijkeuken.
Verder heb ik sinds december een ventilatie WTW, deze maakt zoals het er nu naar uitziet de winter/stookseizoen nog korter.
Plaats reactie