Energiewereld doet voorstel voor nieuwe salderingsregeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Energiewereld doet voorstel voor nieuwe salderingsregeling

Bericht door Brutus Groenus »

Meningen hierover?


De Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie (NVDE), Holland Solar, Energie Nederland en Netbeheer Nederland pleiten voor een nieuwe salderingsregeling waar een terugverdientijd van gemiddeld 7 jaar gegarandeerd is.



Salderingsregeling

Minister Kamp gaat dit voorjaar beslissen hoe de nieuwe salderingsregeling eruit komt te zien. In de kamerbrief legde de minister uit met welke factoren hij rekening gaat houden. Een onderzoek van PriceWaterhouseCoopers bewees de historische waarde van de huidige salderingsregeling al. Ook de energiewereld wil dat salderen blijft, al is het in een andere, duidelijkere vorm.

Waarom dit voorstel?

De energiewereld heeft op eigen initiatief een voorstel ingediend voor een nieuwe, toekomstbestendige salderingsregeling. Hierin wordt gesteld dat mensen met zonnepanelen vanaf 2020 een vaste vergoeding moeten ontvangen voor teruglevering, die garandeert dat de terugverdientijd 7 jaar blijft. Over de stroom

Salderen of subsidie


die opgewekt wordt, maar zelf meteen wordt gebruikt, mag geen belasting worden geheven.

Hoe ziet het voorstel eruit?

Het complete voorstel bestaat uit 7 punten:
1.Er komt een nieuwe salderingsregeling. Uitgangspunt is dat de terugverdientijd gemiddeld 7 jaar blijft.
2.De ondergrens van de terugverdientijd is 5 jaar, op basis van de meest ideale situatie (ligging, dakhelling etc.). Hierdoor is de regeling begrensd, waardoor er zekerheid is in de markt.
3.De zonnestroom die zelf wordt gebruikt, blijft belastingvrij.
4.De terugleververgoeding wordt voor 7 jaar vastgelegd en na elk jaar met één jaar verlengd. Dit moet in elk geval tot 2030 zo blijven.
5.Het teruglevertarief wordt marktconform. Hierdoor ontstaat markwerking voor lever- en teruglevertarieven en wordt de teruglevergoeding geleidelijk afgebouwd als zonnepanelen goedkoper worden.
6.Een digitale elektriciteitsmeter wordt verplicht. Hiermee wordt rechtsongelijkheid voorkomen en oude analoge draaischijfmeters uitgefaseerd.
7.De nieuwe regeling moet net zo aantrekkelijk zijn voor woningstichtingen en verhuurders.

Doel van het voorstel

Volgens NVDE-woordvoerder, Olaf van der Gaag, hoopt de energiewereld met dit voorstel een negatief schokeffect bij consumenten en in de markt te voorkomen. Ook de kosten, salderen kostte de schatkist vorig jaar 80 miljoen en dit blijft stijgen, worden hierdoor gereduceerd. De nieuwe regeling helpt daarbij ook het stimuleren van oplossingen voor direct eigen gebruik van zonne-energie en energieopslag. Het is belangrijk dat de kern van de huidige salderingsregeling blijft bestaan: een goede deal voor consumenten.
- Word geen slaaf van je bezit -
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Energiewereld doet voorstel voor nieuwe salderingsregeli

Bericht door pelletpower »

Zo op t oog geen slecht voorstel. Investering economisch verantwoord en daarna stimulans voor opslag.
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Energiewereld doet voorstel voor nieuwe salderingsregeli

Bericht door verwijderd »

Als na al die jaren een systeem nog economisch moet bijgestuurd worden dan weet je dat het energetisch niet uit kan.

Als je vervolgens met dezelfde nuchterheid eens nadenkt over het systeem van factuur-doorschuiven (subsidie) van de have's naar de have-not's dan weet je dat dit ook niet op grote schaal zal kunnen. Bij de have-not's is op grote schaal niets te halen (daarom zijn het have-not's !) . De factuur zal uiteindelijk op een of andere (vooral 'andere') manier terugkomen bij de subsidie-ontvangers. Energetische en Economische waanzin.

De enige winnende partij in deze systemen zijn de "Men in the Middle": de distributiebedrijven waar iedereen via zijn eigen investeringen/contracten weer voor jaren met handen en voeten aan verbonden blijft.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Energiewereld doet voorstel voor nieuwe salderingsregeli

Bericht door Pietje »

Salderen is op zich logisch; wat je over hebt kan iemand anders zeker gebruiken. Maar onvoorwaardelijk salderen is niet reeel. Er moet een afnemer zijn, anders is er geen salderen, en er moet een prijs overeengekomen zijn.

Als we naar een beter werkend energie-handel-systeem willen, dan lijkt het me het meest zinvol om af te stappen van een jaar-prijs voor consumenten. De prijs van stroom (vraag/aanbod) is heel erg tijds-afhankelijk: zomer/winter, dag/nacht, wind of niet, warm of koud weer etc. Daarom ga je vanzelf "goed gedrag" belonen door de stroomprijs per seconde te bepalen. Als die inzichtelijk is, dan kun je kiezen of en wanneer je je apparaten aanzet.

Voor het doen van investeringen is dat een stuk lastiger; wat gaat de stroomprijs (overdag in het geval van zonnepanelen) doen, en heb ik wel afnemers voor mijn overschot. Deze manier van denken lijkt me heel gezond, veel beter dan subsidies / regelingen / politieke instabiliteit.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Energiewereld doet voorstel voor nieuwe salderingsregeli

Bericht door Brutus Groenus »

Ik kan me niet voorstellen dat er door zonnestroom een energieoverschot komt, dat lijkt mij overtrokken. Er word in de industrie zo enorm veel stroom gebruikt, die slokt toch makkelijk alles op?

Bij ons op het bedrijf word net zoveel stroom genruikt als in een klein dorp. En het is niet eens een groot bedrijf...
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Energiewereld doet voorstel voor nieuwe salderingsregeli

Bericht door verwijderd »

Brutus Groenus schreef:Ik kan me niet voorstellen dat er door zonnestroom een energieoverschot komt, dat lijkt mij overtrokken. Er word in de industrie zo enorm veel stroom gebruikt, die slokt toch makkelijk alles op?

Bij ons op het bedrijf word net zoveel stroom genruikt als in een klein dorp. En het is niet eens een groot bedrijf...
Nou, dat maakt de keuzes voor jou dan alvast makkelijk.
Bij bovenstaande regeling moet jij alvast thuis niet gaan investeren in zonnestroom, want als dit er doorkomt wordt jij bij elk straaltje zon opgevorderd op de werkvloer.

Alles is eco en alles is rendabel want we hebben een dump ?

Is dit werkelijk een ecologieforum ? Je weet toch echt niet wat je hier allemaal leest.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energiewereld doet voorstel voor nieuwe salderingsregeli

Bericht door Dutch John »

slowhouse schreef:Is dit werkelijk een ecologieforum ? Je weet toch echt niet wat je hier allemaal leest.
Dit is een ecologie en energieforum. Een contradictie waar ik ook telkens op vastloop en me niet meer zo thuis voel.
Brutus Groenus schreef:Er word in de industrie zo enorm veel stroom gebruikt, die slokt toch makkelijk alles op?
Niet helemaal. Op zomerse piekdagen kan een zonne-installatie wel vijfmaal zijn daggemiddelde leveren. Dus stel dat we in Nederland 20% van de benodigde stroom uit de zon kunnen halen, dan betekent dat alle overige centrales moeten afschakelen op piekdagen. En dat kan niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Energiewereld doet voorstel voor nieuwe salderingsregeli

Bericht door Brutus Groenus »

slowhouse schreef: Alles is eco en alles is rendabel want we hebben een dump ?

Is dit werkelijk een ecologieforum ? Je weet toch echt niet wat je hier allemaal leest.
Heb je er wel een over na gedach dat niet iedereen zo alwetend is al jij?
Sommigen zijn hier ook om te leren :wink:
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Energiewereld doet voorstel voor nieuwe salderingsregeli

Bericht door Brutus Groenus »

slowhouse schreef: Nou, dat maakt de keuzes voor jou dan alvast makkelijk.
Bij bovenstaande regeling moet jij alvast thuis niet gaan investeren in zonnestroom, want als dit er doorkomt wordt jij bij elk straaltje zon opgevorderd op de werkvloer.
Wij hebben al zonnestroom, helaas met 2500kWh opbrengst hebben we 900kWh overcapaciteit, dus dat is een beetje zonde. Misschien dat we het aankomende winter in kunnen zetten als bijverwarming om zo wat gas uit te sparen.

Of is dat niet eco?
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Energiewereld doet voorstel voor nieuwe salderingsregeli

Bericht door verwijderd »

Brutus Groenus schreef: Wij hebben al zonnestroom, helaas met 2500kWh opbrengst hebben we 900kWh overcapaciteit, dus dat is een beetje zonde. Misschien dat we het aankomende winter in kunnen zetten als bijverwarming om zo wat gas uit te sparen.
Of is dat niet eco?
Neen, natuurlijk niet.
Jij (en neem het niet persoonlijk, het is een algemene trend) hebt een zomeroverschot waar je je winterverbruik op gaat aanpassen.
Elektrificeren: het algemene winter-elektriciteitsverbruik stijgt daarmee. (gastoestellen worden vervangen door elektrische warmers/boilers/...)
De elektriciteit die in de winter geleverd wordt komt echter niet van zonnestroom, maar in het beste geval van een gascentrale. (of van Franse oude kerncentrales , in België van de stokoude kerncentrales als ze weer niet in "panne" staan, of zoals in Duitsland: bruinkoolcentrales; China: steenkool: daar waar het allemaal geproduceerd wordt)

In het beste geval dus van gascentrales: met een omzetting- en transportverliezen haalt dat ocharme een rendement van 33%.
www.energiefeiten.nl schreef:Het rendement van de produktie van elektriciteit
tot aan het stopcontact
~ het rendement van een elektrische centrale is 40%
~ het elektriciteitstransport via hoogspanningsleidingen 95%
~ de omzetting van de hoogspanning naar laagspanning 95%
~ het elektriciteitstransport via het laagspanningsnet naar het
stopcontact van de verbruiker 92%
Het totale rendement is 40% × 95% × 95% × 92% = 33%
Vergelijk dat rendement even met de HR-ketel die daar voor is moeten wijken en waar het gas rechtstreeks in warmte werd omgezet.

Louter om appelen met appelen te vergelijken, niet om het fossiele gas te promoten.

Al de investeringen die nodig zijn om deze pseudo-besparing te realiseren worden uiteindelijk omgezet in extra arbeid/loon: de steeds groeiende economie met op zich ook weer een steeds hoger energieverbruik. Hetgeen je zelf al goed schetste.

De mallemolen.
Dutch John schreef:Dit is een ecologie en energieforum. Een contradictie waar ik ook telkens op vastloop en me niet meer zo thuis voel.
Als dat zo samengenomen wordt dan veronderstel ik dat het geen contradictie is, maar dat het uitsluitend gaat om ecologisch verantwoord energie(gebruik). Niet 'alles' ivm Ecologie en daarnaast ook nog eens 'alles' ivm Energie ?
Of heb ik het mis ?
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Energiewereld doet voorstel voor nieuwe salderingsregeli

Bericht door Brutus Groenus »

slowhouse schreef: Neen, natuurlijk niet.
Jij (en neem het niet persoonlijk, het is een algemene trend) hebt een zomeroverschot waar je je winterverbruik op gaat aanpassen.
Klinkt logisch.

Maar wat ik aan de zomer als overschot terug lever vermindert de uitstoot toch ook? Als ik dat in de winter weer opneem is dat dan niet 1 op 1 ?
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Energiewereld doet voorstel voor nieuwe salderingsregeli

Bericht door SanderL »

Ik begrijp de redenatie niet: "In de zomer stroom over, dus pas ik mijn verbruik aan in de winter".
Van het overschot aan stroom ontvang ik € 0,10/ kWh.
Gas kost maar € 0.08 /kWh. Dan kies ik toch voor gas in de winter? En ik wil de opbrengst voor stroom van de zonnepanelen toch niet verspillen?
(voor het gemak stel ik alles even puur economisch, alsof we total geen idealisme nastreven.)

ps ik stook hout, geen gas voor verwarming voor mij.
Wat ik wel overweeg is een ir paneel op stroom, zodat de temperatuur in de woonkamer omlaag kan en het achter de pc toch nog comfortabel is.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energiewereld doet voorstel voor nieuwe salderingsregeli

Bericht door Dutch John »

slowhouse schreef:maar dat het uitsluitend gaat om ecologisch verantwoord energie(gebruik).
Ecologisch verantwoord energiegebruik sluit de lange koolstofomloop uit. Niet dat ik nu al zover ben om qua comfort terug naar de negentiende eeuw te verhuizen, maar stapsgewijs ga ik wel die kant uit. Op dit forum zijn er maar een handvol die ook zo denken. Het overgrote deel is toch vooral bezig met technofix oplossingen. Wat weer bijt met mijn invulling van ecologie. Dus tegenwoordig voel ik mij eerder een ramptoerist, dan een gretige leerling.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Energiewereld doet voorstel voor nieuwe salderingsregeli

Bericht door mro »

Wat betreft zonnepanelen: ik ben van mening dat die enkel interessant zijn bij toepassingen waarbij de opgewekte elektrische energie onmiddellijk nuttig kan gebruikt worden.
Maar nog belangrijker dan van waar de energie komt is de hoeveelheid die je nodig hebt om iets te doen, er moet vooral focus zijn op energie-efficiëntie bedoel ik dan.

Om echt stappen vooruit te zetten op gebied van klimaat en zo, denk ik dat we nog meer moeten inzetten op efficiëntie en ook dat we de luxe van een constante energietoevoer moeten loslaten. We moeten manieren bedenken om toch comfortabel te kunnen leven met weinig én variabele energietoevoer.

In feite zijn die manieren reeds gekend maar de klik moet nog gemaakt worden naar de effectieve toepassing er van.

Ik merk toch dat men begint te beseffen dat stabiliteit niet goed is voor een mens, zowel mentaal als fysiek. Mensen hebben nood aan een afwisseling van periodes van uitdaging en van rust.

Wat let er ons om de wintermaanden als een periode van rust en bezinning te zien? Ook de economie zetten we in winterslaap om dan in de zomer een tandje bij te steken. Op gebied van verwarming denk ik dan aan een woning met een winter en een zomer'stand'. In de winter heel klein en compact, in de zomer alles open.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Energiewereld doet voorstel voor nieuwe salderingsregeli

Bericht door Brutus Groenus »

SanderL schreef:Ik begrijp de redenatie niet
Als ik in de zomer teruglever aan het stroomnet, stoot het stroomnet op dat moment minder Co2 uit. Als ik deze zelfde hoeveelheid in de winter afneem stoot het stroomnet op dat moment evenredig meer Co2 uit, maar aan het eind van het jaar is de balans dus 0.

Toch?
- Word geen slaaf van je bezit -
Plaats reactie