Hulp bij aansluiten HoutCV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

HEINO73
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017, 14:27

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door HEINO73 »

Alle aansluitingen staan inderdaad met elkaar in verbinding. Vandaag water gezet op de aansluiting waar de pomp zit en even later kwam uit alle aansluitingen water.
Bijlagen
image.png
image.png
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door hanskraayeveld »

Zo, alsjeblieft.

Er zijn meerdere opties mogelijk om aan te sluiten, dat allereerst. Maar dit is in mijn beleving de beste manier om aan te sluiten.
Het heeft misschien wat uitleg nodig.
Ik heb gekozen om het veiligheidsventiel helemaal linksboven te doen en de voeler rechts ervan. Rechts onderin de aanvoer van koud leidingwater met automatische vularmatuur. Zodoende koelt de kachel het best af, door een zo groot mogelijke afstand af te leggen, plus dat de voeler rechts zit, dus iets eerder de 97 graden "detecteert".
Rechts bovenin de afvoer van het warme cv water met eerst een 3 bar ventiel en automatische ontluchter. De 3 bar ventiel kan ook bij het veiligheidsventiel, maar dan moet je HEEL goed opletten dat ze allebei wel werken, en de ene niet de andere belemmert in zijn werk. Ik kies er dus voor om hem rechtsboven te doen. Evenals de automatische ontluchter, omdat de pomp de flow creëert en de meeste lucht dus daar terecht zal komen.
Het veiligheidsventiel en 3 bar klep, liefst onder de grond lozen, en zoiezo NIET in pcv riool!

Dan de pomp die dus (in mijn tekening) naar beneden blaast. En dan aangesloten moet worden op het mengventiel met aansluiting 2.
Aansluiting 1 gaat direct naar de cv (vloerverwarming, radiatoren)
Na aansluiting 3 direct T-stuk, met de ene links onderin de kachel in (dit is voorgewarmd water (als het goed is)) en de andere aansluiten op de retour van vloerverwarming/radiatoren.

Als je een aansluitschema wil voor in je totale systeem (dus cv ketel, boilervat, zonneboiler, radiatoren, vloerverwarming) laat maar weten. Dan ga ik er wel geld voor vragen ;-)
Wel moeten we dan meer info over hoe en wat.
Eigenlijk een schema van hoe je het nu hebt.

Succes, en voorzichtig!
Bijlagen
aansluitschema.png
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door hanskraayeveld »

Ik weet niet hoe goed je bekend bent met de automatische vularmatuur?

Er zitten altijd 2 instelopties. 1 voor de druk, en 1 voor de flow.

GOED opletten! De druk is vaak een schroefje, de flow een grote draaiknop.

Het instellen moet als volgt. Er mag zoiezo GEEN waterdruk aanwezig zijn in de kachel.

Drukschroef helemaal naar - schroeven. Dan de flow draaiknop helemaal open zetten.
Langzaam de drukschroef naar + schroeven totdat het water gaat "lopen". (dit hoor je duidelijk)
Wachten tot het water stopt met lopen. Dan weer drukschroef naar + schroeven.
Dit net zolang herhalen tot je systeem de gewenste druk hebt. (persoonlijk kies ik voor 1,5 bar maar weet niet hoe en wat jou systeem inhoud) Hou er rekening mee dat als je gaat stoken je druk wel wat oploopt, afhankelijk van de grootte van je drukvat.

NOOIT met de FLOW knop je druk regelen, want dan gaat het niet goed als er een storing optreed!
Dus de FLOW knop, moet altijd open staan. Als je er verstand van hebt, kun je hem nijpen, om "klapperen" van je kachel bij noodkoeling te voorkomen, maar als je er geen verstand van hebt, altijd helemaal open laten staan!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door Albert van WdJ »

We hebben hier lang een forum gehad met mensen die verstand van zaken hadden en ook je gerust even stevig terug bij de les haalden als je domme dingen voorstelde.
HEINO73 schreef:Ik heb altijd geleerd dat domme vragen niet bestaan, domme antwoorden daarin tegen wel..
Praktisch ieder forum heeft als basisregel dat je geen vragen stelt die je gewoon kunt tegenkomen op het forum inclusief bijbehorende antwoorden. Er is bijvoorbeeld heel wat geschreven over het Esbe mixventiel. Lees dus eerst.
En helaas, ze bestaan allebei, domme vragen en domme antwoorden: Wie niet leest en leert stelt domme vragen, wie niet luistert geeft domme antwoorden.
hanskraayeveld schreef:Succes, en voorzichtig!
Een aansluitschema maken voor een kachel stelt weinig voor.
Maar dan moet je wel de juiste data hebben! Die is nooit gegeven in deze draad.
@hanskraayeveld, Ik begrijp dat je ook beseft dat je met een heikele zaak bezig bent?
Een onderschrift dat forumlid Chathanky destijds altijd gebruikt:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst verricht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
HEINO73 schreef:Alle aansluitingen staan inderdaad met elkaar in verbinding. Vandaag water gezet op de aansluiting waar de pomp zit en even later kwam uit alle aansluitingen water.
Zou ook zomaar kunnen zijn dat er wel een noodkoeling op zit, die lek is!
hanskraayeveld schreef:Het veiligheidsventiel en 3 bar klep, liefst onder de grond lozen, en zoiezo NIET in pcv riool!
Euh, waar vandaan weten we dat dit kacheltje onder druk mag werken?
hanskraayeveld schreef:Rechts bovenin de afvoer van het warme cv water met eerst een 3 bar ventiel en automatische ontluchter.
Een veiligheidsventiel plaats je in de retour naar de kachel, of op een onderste aansluiting! Niet op de heetwaterafvoer.

HEINO73 schreef:Op een preek van iemand die waarschijnlijk HoutCv kunde heeft gestudeerd zit ik helemaal niet te wachten.
Je hoort waarschijnlijk liever een zoet verhaaltje met ideeën en inhoud die meer in je straatje passen. Maar zoete broodjes bak ik niet. Het gaat hier wel over een installatie die ernstig letsel kan veroorzaken bij verkeerd plaatsen of gebruik. Als je verstandig bent, zie je dat de zaken die ik je voorstel goed bedoeld zijn. En dat je de adviezen gebruikt om tenslotte tot de kennis te komen om een veilig systeem te maken. Want dat is de rode draad in mijn verhaal.
Haal bij je kachel anders eens een verwarmingsmonteur met verstand van hout-cv voor advies. Grote kans dat, als hij je kachel ziet, hij je niet van dienst wil zijn. Je hebt nl. geen enkele data van de kachel.
Change, before you have to.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door hanskraayeveld »

Ik krijg de indruk dat ik en heino niet echt op jou bijdrage (preek) zitten te wachten, en meer geholpen worden met goed onderbouwde tips.
Ik kan het mis hebben, maar goed...

Ik denk niet dat er een lekke noodkoeling op zit.

Dat dit kacheltje onder druk mag werken, is een gevoel van mij. Ik kan het mis hebben, maar ik neem aan dat de vorige eigenaar er ook druk op heeft gehad, en zo niet, zat er voor niks een 3 bar overstort aan.

Een veiligheidsventiel mag in principe overal. Ik kies ervoor (nogmaals) om hem bovenin te doen, om de simpele reden, dat je dan in ieder geval van je heetste water af bent, en een soort natuurlijke flow in je kachel creeert, mocht hij in werking treden. Stel dat je 97 graden ventiel niet werkt, dan gaat daarna je 3 bar ventiel in werking, maar dan koelt je kachel niet eens af als hij op de retour staat.
Dus de kachel gaat 1 liter water naar 1600 liter stoom lopen verwarmen en gooit vervolgens al het koude water uit zn retour...
Wat is jou onderbouwing er eigenlijk bij?

Ik vraag me bij jou af, zijn we hier om elkaar te helpen, of om alles tegen te werken?
Natuurlijk is waarschuwen goed, dat is nu gedaan en achter de rug, nu gaan we proberen te helpen.
Hij is volwassen en kan best zijn eigen verantwoordelijkheid nemen/dragen.
HEINO73
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2017, 14:27

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door HEINO73 »

Hierbij nog een foto van hoe de aanvoer en de retour "ingetakt" zijn onder de HR ketel. De 2 witte leidingen lopen naar mn werkplaats waar ik de kachel aan het plaatsen ben.
Bijlagen
2017-03-01-08-32-18--1082440510.png
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door dormos »

Ik denk niet dat er een lekke noodkoeling op zit.
Dat dit kacheltje onder druk mag werken, is een gevoel van mij.
ik neem aan dat de vorige eigenaar er ook druk op heeft gehad
Je kent het gezegde: assumption is the mother of all fuck ups?

Ik ben zelf ook niet zo bang aangelegd en wil ook wel eens buiten de lijntjes kleuren, maar in dit geval deel ik de mening van Albert.
Dit is niet het type installatie waarmee je risicoloos kunt spelen, en je bent op z'n best een goedbedoelende amateur die hier op afstand adviezen geeft de grote gevolgen kunnen hebben. Ik zou het niet op m'n geweten willen hebben als er iets fout gaat, en als ik de topicstarter was zou ik er na het opbouwen van het systeem in ieder geval iemand met verstand van zaken naar laten kijken.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door kockie »

hanskraayeveld schreef:Ik denk niet dat er een lekke noodkoeling op zit.
hanskraayeveld schreef:Dat dit kacheltje onder druk mag werken, is een gevoel van mij.
ASSUMPTION IS THE MOTHER OF ALL FUCKUPS

Zonder fatsoenlijke data is geen goed advies te geven. Je werkt met een toestel dat stoom kan vormen. Uit de posts van de topicstarter blijkt op geen enkele manier gedegen kennis van zaken. Dat het ooit gewerkt heeft is geen garantie voor de toekomst.

Ik ben het helemaal met Albert eens, bagatelliseren van risico's verhelpt het probleem niet. Als TS met een uitgeblazen gevel zit, wie gaat 'm dan bezoeken in het ziekenhuis? Als je zelf aan een houtcv gaat installeren, moet je erg goed weten wat de risico's zijn. Wat is het gevaar van een (te?) veilig systeem? Dat is er niet. Wat is het gevaar van een onveilig systeem? Een uitgeblazen gevel, letsel, brandwonden. Ja, het kan echt. Ik wil niet dat dit forum risico's onder het vloerkleed schuift.

Om het even heel duidelijk te maken:

Beheerders en moderators van dit forum dragen geen enkele verantwoordelijkheid voor teksten geschreven en adviezen gegeven op dit forum en adviseren bij de geringste twijfel een vakman in te schakelen.

Eerste wijziging:
Hans was me net voor. 2 Ziel(ig)en, 1 gedachte!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door Albert van WdJ »

Ter aanvulling op de twee andere posts van Dormos en Kockie
hanskraayeveld schreef:Een veiligheidsventiel mag in principe overal. Ik kies ervoor (nogmaals) om hem bovenin te doen, om de simpele reden, dat je dan in ieder geval van je heetste water af bent, en een soort natuurlijke flow in je kachel creeert, mocht hij in werking treden. Stel dat je 97 graden ventiel niet werkt, dan gaat daarna je 3 bar ventiel in werking, maar dan koelt je kachel niet eens af als hij op de retour staat.
Dus de kachel gaat 1 liter water naar 1600 liter stoom lopen verwarmen en gooit vervolgens al het koude water uit zn retour...
Wat is jou onderbouwing er eigenlijk bij?
Nee, een veiligheidsventiel mag in principe niet overal.
je denkt gewoon niet na.
Als de veiligheidsklep bij 3 bar in werking gaat, laat hij druk af tot 3 bar. Het systeem komt in noodsituatie niet meer onder die 3 bar, totdat het water uit de kachel is.
Je waterleidingdruk komt niet boven 2 bar. Voor koeling met een automatisch vulsysteem heb je daar dus niks aan. Die kan dus niet functioneren als noodkoeling.
Waterkoeling met een automatisch vulsysteem kun je dus vergeten in alle situaties.Daar is een automatisch vulsysteem ook niet voor bedoeld.
De enige actie die in zo'n noodsituatie moet worden ondernomen is zo snel mogelijk de kachel leeg. Je keert daarmee snel terug naar een veilige situatie.
Dat je mogelijk daarna de kachel bij het oud ijzer kunt zetten is bijzaak.
hanskraayeveld schreef:Ik krijg de indruk dat ik en heino niet echt op jou bijdrage (preek) zitten te wachten, en meer geholpen worden met goed onderbouwde tips.
Ik kan het mis hebben, maar goed...
Hij (en jij) hebben goed onderbouwde tips gekregen. Maar omdat ze niet in jullie straatje passen maak je er van dat het een preek is. Dan heb je dus al een lijn uitgezet hoe e.e.a. moet worden gerealiseerd en heb je een soort kokerblik waar je alles naar toe buigt.
Change, before you have to.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door hanskraayeveld »

Ik hoor nog steeds geen gedegen onderbouwing. Ik vraag me af of jij ervaring met het systeem hebt.

Kaat me even wat duidelijk maken:

Als het systeem stopt, (door wat dan ook), gaat als eerste het 97 graden ventiel in werking. Die loost het water, en vers leidingwater wordt via het automatisch vulsysteem toegevoegd.
Daar is het PRIMAIRE noodkoelsysteem voor.

Het SECUNDAIRE noodsysteem, is als het primaire noodkoelsysteem niet werkt. Door wat voor reden dan ook. Dan wordt het warme water afgevoerd en inderdaad niet aangevuld (helemaal met je eens!)
Dan blijft de druk op 3 bar. Wil je zo snel mogelijk door je watervoorraad heen, "koud" water afvoeren, en bloedheet leidingwerkt en smeltende dopjes van je automatische ontluchter, zet dan het 3 bar ventiel op de retour.

IK kies de voorkeur (uit ervaring) om mijn 3 bar ventiel op de warme te zetten en dus warm water (stoom) af te voeren, en zo mijn systeem zo lang mogelijk te koelen en een NATUURLIJKE flow in de kachel te creëren (doordat warmte opstijgt, principe van een open systeem).

En wat jij doet moet jij weten. Ik heb nog steeds geen onderbouwing van jou optie gehoord.
Het lijkt er dus op dat je weinig onderbouwend aangelegd ben.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door hanskraayeveld »

Ik kan ook met jullie meegaan...

Niet doen heino, niet doen.
Bouw een massakachel, veel beter, schoner, veiliger.

Verreweg de makkelijkste optie.

Assumption is the mother of all fuckups.

In nederland zeggen wij:

De beste stuurlui staan aan wal.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door dormos »

Hans en Heino, veel succes en wijsheid....

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door verwijderd »

kockie schreef:Beheerders en moderators van dit forum dragen geen enkele verantwoordelijkheid voor teksten geschreven en adviezen gegeven op dit forum en adviseren bij de geringste twijfel een vakman in te schakelen.
De wetgeving is doorgaans wat trager dan de technische ontwikkelingen, maar het organiseren(mogelijk maken) en publiceren van teksten (ook door/voor derden) zal voor de wetgever wellicht nog onder 'uitgeverij' vallen. Hoewel uitgevers vrij goed beschermd worden door de wet is het daarom nog niet 'vrij van verantwoordelijkheid'. Dat zal de rechter in casu bepalen als het probleem zich ooit stelt. Jezelf op voorhand vrij van verantwoordelijkheden verklaren zal er in ieder geval niet veel aan toe- (of af-)voegen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door JantjeV8 »

hanskraayeveld schreef: Als het systeem stopt, (door wat dan ook), gaat als eerste het 97 graden ventiel in werking. Die loost het water, en vers leidingwater wordt via het automatisch vulsysteem toegevoegd.
Daar is het PRIMAIRE noodkoelsysteem voor.
Maar zodra de kachel dan wat terug gekoeld is, sluit dat primaire veiligheidsysteem zich om weer opgewarmd te worden, nu met een portie lucht in z'n buik.

Pers dat kacheltje dan eerst eens af. Liefst met luchtdruk, doppen afsluiten, slangpilaar er op en op 6 bar zetten. Of op koudwaterdruk, heb je in elk geval 4 bar waterleidingdruk ter beschikking. Heb je in elk geval een beetje beeld wat het ding kan hebben.

Denk ook aan de beluchter om in geval van een gemene kleine lekkage geen implosie te krijgen.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hulp bij aansluiten HoutCV

Bericht door hanskraayeveld »

JantjeV8 schreef:
hanskraayeveld schreef: Als het systeem stopt, (door wat dan ook), gaat als eerste het 97 graden ventiel in werking. Die loost het water, en vers leidingwater wordt via het automatisch vulsysteem toegevoegd.
Daar is het PRIMAIRE noodkoelsysteem voor.
Maar zodra de kachel dan wat terug gekoeld is, sluit dat primaire veiligheidsysteem zich om weer opgewarmd te worden, nu met een portie lucht in z'n buik.

Pers dat kacheltje dan eerst eens af. Liefst met luchtdruk, doppen afsluiten, slangpilaar er op en op 6 bar zetten. Of op koudwaterdruk, heb je in elk geval 4 bar waterleidingdruk ter beschikking. Heb je in elk geval een beetje beeld wat het ding kan hebben.

Denk ook aan de beluchter om in geval van een gemene kleine lekkage geen implosie te krijgen.
Kijk, dat is tenminste iets waar je wat mee kan, heino.
Ik vind het een goed idee. Ff de druk erop, en testen.
Heb je toch een gerust gevoel.
Plaats reactie