scherm bomen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

scherm bomen

Bericht door JantjeV8 »

Ik ben voornemens om aan de zuidkant een aantal bomen voor het huis te planten. Ze moeten in de zomer de zon van de ramen afhouden, in de winter moet die er onderdoor komen, danwel er doorheen omdat in de winter het blad er af is.

Het moeten bomen worden die op scherm gesnoeid kunnen worden. Ik heb voor de afmetingen een schetsje gemaakt met de zon op de hoogste stand en die van mei tot september. Dan krijg je een schematisch beeld binnen welke hoogte je scherm op de stam moet staan.

Mijn keuze is sowieso een malus (sierappel), die zijn bijna het hele jaar mooi. Mijn voorkeur is de Rudolf, maar ik heb 2 verschillende verhalen over die versie in z'n winter uiterlijk. De ene vertelde dat de appeltjes tot ver in de winter blijven hangen vooraleer de vogels er op duiken. De ander vertelde dat juist die Rudolf in de winter niet mooi is, de appeltjes zijn dan allang tot zwarte kogeltjes verschrompelt.

Wie weet daar uitsluitsel over te geven?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: scherm bomen

Bericht door jwardenier »

Ik heb de red sentinel , mooi rood appeltje en deze blijft er lang aanhangen , in dec nog mooie appeltjes de vogels eten ze wel graag het kan dus zijn dat ze in een dag weg zijn .Een sierappel heb je niet zo veel aan ,hier worden ze in bloemstukjes verwerkt .
Men had eerder de lei linde om de zon van de kaaskamer af te houden .
Mocht je ruimte hebben zou je een walnoot kunnen overwegen ,wordt wel een reus ,komt laat in blad ,ik heb er eentje bij de serre geplaatst om de zon .de noten, bladeren, bolsters en het boomsap wordt hier gebruikt ,evenals de tamme kastanje een van de meest bruikbare bomen .
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: scherm bomen

Bericht door JantjeV8 »

Ik wil juist in de winter nog wat sierwaarde houden, de malus doet dat door z'n vruchten lang vast te houden en daarmee de vogels aan te trekken. Nagenoeg alle leibomen zijn in de winter gewoon een kaal skelet.
Mijn voorkeur gaat uit naar die Rudoph vanwege z'n rose bloesem en donkerrode blad.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: scherm bomen

Bericht door Pietje »

Red Sentinal en Evereste zijn de kauwgomballen-boompjes. Tja, het zijn natuurlijk sierappels, maar zo zien ze er niet uit...

Als leiboom prima; let met snoeien op dat je (net als fruitbomen) de kortloten laat zitten anders heb je geen vruchten.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: scherm bomen

Bericht door JantjeV8 »

Ha Pietje, dat is wel een leuke benaming. De Red Sentinel en de Everest zijn volop verkrijgbaar, die zijn behoorlijk courant. Maar allemaal op een stam van 180-200cm en met een schermpje van 150cm ongeveer.
Ik wil de Rudolpf vanwege z'n rode bloesem en donkerrode blad. Daarbij moet het scherm ook minimaal op 230cm komen te staan. Dat is al wat lastiger te vinden. Qua ziektes en kwaaltjes schijnen ze ook wel ongevoelig te zijn.
Plaats reactie