RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door Pietje »

Ik reageerde op een post van Ritsaert, die jouw quote in dat verkeerde verband aanhaalde. Maar zijn bericht lijkt gewijzigd, al staat het er niet...

Affijn, ik ga helemaal met je mee, Peter, ook jij haalde in dat verband Bernouilli uit de kast.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door ritsaert snijder »

Wat mij betreft gaat het om de vraag of je een RBB goed kan laten branden met een horizontale riser. Het gaat mij dan om het gedeelte waarin de (dubbele) vortex ontstaat en waarin de rookgassen uitbranden.

In het bouwwerk van Brian is de riser het horizontale gedeelte (misschien moet de riser nog een fractie langer worden gemaakt maar het gaat hier om de grote lijn). De vortex is heel duidelijk en de rookgassen branden uit in het riser gedeelte.

Van belang is dat de schoorsteen direct achter de riser staat en dat hiermee de schoorsteen trek optimaal wordt aangewend (zonder de weerstand van de bell). Maar het is vervolgens ook zeker geen 7 meter isoduct wat er staat.

In een normale RBB functioneert de riser als trekgenerator. Een normale RBB gaat namelijk als een raket zonder schoorsteen.

Deze opstelling maakt heel veel meer bouwvormen (fornuizen en ovens) mogelijk waarbij je ook de warmte heel laag kan houden (is ook voordelig bij een kachel).

De eerste vraag is natuurlijk of het ding een goede verbranding heeft. Daarnaast is het de vraag hoe goed de schoorsteen moet zijn en hoeveel m2 bell je op het ding kan zetten (die twee hebben dan ook weer verband).
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje schreef; Ik reageerde op een post van Ritsaert, die jouw quote in dat verkeerde verband aanhaalde. Maar zijn bericht lijkt gewijzigd, al staat het er niet...

Affijn, ik ga helemaal met je mee, Peter, ook jij haalde in dat verband Bernouilli uit de kast.

_________________
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Pietje, wat is dit voor een onzin?
groet!

Ritsaert
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door incus »

kockie schreef:Misschien moeten we tot een vraagstelling komen, bijvoorbeeld: heeft de heatriser behalve een primaire verbrandingsfunctie ook nog een trek-genererende functie, of is een (goed) trekkende schoorsteen -met een horizontale "heatriser" voldoende om het verbrandingsproces optimaal te houden.
Mee eens.
Dit is de vraag,
Als de uitkomst positief is, kunnen we allerlei nieuwe dingen verzinnen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door ritsaert snijder »

Incus,
dat de heatriser een trek genererende functie heeft weten we, anders zou een stand alone RBB zonder schoorsteen niet goed branden. Het gaat om het tweede gedeelte!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door kockie »

Het is zo dat een heatriser trek kan genereren, maar is het ook zo dat het de trek moet genereren :?: Daar ben ik dan best wel benieuwd naar. Zou de heatriser ook naar beneden kunnen bijvoorbeeld (niet dat ik daar een toepassing voor heb, maar het is wel een leuk experiment.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie