Vloer schuur verwarmen met grondwater

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Masjimo
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2017, 20:26

Vloer schuur verwarmen met grondwater

Bericht door Masjimo »

Ik wil een schuur bouwen met een betonnen vloer.
In de winter wordt dat akelig koud.....
Nu speel ik met het idee om 's winters grondwater van ca. 12 graden door de vloerverwarming te pompen, zodat de kou van de vloer af is!

Wie heeft hier ervaring mee? Of beter nog wie heeft er betere ideeen?
De eerste gedachte was om de vloerverwarming op een openhaard/potkachel aan te sluiten, maar daar zitten toch nog wel wat haken en ogen aan.... :roll:

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Henk
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Vloer schuur verwarmen met grondwater

Bericht door Lieve »

Ook prettige kennismaking!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vloer schuur verwarmen met grondwater

Bericht door ritsaert snijder »

Ik denk dat de eerste vraag is of je een schuur wel wil verwarmen met een cv systeem. Kan je met jou systeem er altijd voor zorgen dat er de hele winter niets kapot vriest? Heb je altijd 12 graden water, ook als je gaat pompen. Ik heb er een paar jaar geleden mee geexperimenteerd, maar ik had putje winter geen aanvoer van veel water met voldoende temperatuur. Maar ik kon ook niet uit dieper water pompen (ik zit in het veen).
groet!

Ritsaert
Masjimo
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2017, 20:26

Re: Vloer schuur verwarmen met grondwater

Bericht door Masjimo »

ritsaert snijder schreef:Ik denk dat de eerste vraag is of je een schuur wel wil verwarmen met een cv systeem. Kan je met jou systeem er altijd voor zorgen dat er de hele winter niets kapot vriest? Heb je altijd 12 graden water, ook als je gaat pompen. Ik heb er een paar jaar geleden mee geexperimenteerd, maar ik had putje winter geen aanvoer van veel water met voldoende temperatuur. Maar ik kon ook niet uit dieper water pompen (ik zit in het veen).

Verwarmen is een groot woord; maar de kou eruit halen is misschien een betere benaming; als je op de winterdag op zo'n betonvloer komt te staan voor langere tijd, trekt de kou lekker op; Als je dat met een pompje(op zonne-energie) kan oplossen is het wel zo gerieflijk....
Het gaat me puur om het wegnemen van de optrekkende kou uit zo'n (winterse) betonvloer!
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Vloer schuur verwarmen met grondwater

Bericht door martijn1984 »

Grondwater is 10 tot 12 graden.
Maar wil je met een wisselaar gaan werken?
Het grondwater op zich is in de meeste regio's niet geschikt voor cv systemen.
Denk aan kalk en ijzer , nog erger mangaan.

Ik heb wel een idee , dit wil ik zelf ook gaan doen in ons huis voor de zomer , nl koelen.
Dat is je vloerverwarmingsbuis (dus diffussiedicht) gaan verlengen en in je maaiveld in te graven.
Zo word je water gekoeld door de grond en t geondwater.
Je zult hem dan wel in het zand moeten leggen , als jij op de veen of klei zit heb je niet veel verversing van je grondwater dus gauw een oplopende temperatuur.

Nog mooier als je een bron of puls hebt zitten.
Net als een aardwarmtelus naar beneden en weer na boven en weer in de vloer.
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Vloer schuur verwarmen met grondwater

Bericht door verwijderd »

Niet gezegd dat je betonvloer veel kouder is dan de ondergrond toch ?
Wat bepaalt of je daar snel warmte aan verliest is de warmtegeleidingscoëfficient.

Leg een eenvoudige afwerking met lage geleidingscoëfficient en het je 'voelt' de koude al veel minder.
Een houten (of kurk) vloer van 12° voelt 'warmer' aan dan een betonvloer van 12° omdat je er per tijdseenheid minder warmte mee uitwisselt.
Dus niet enkel de deltaT, maar ook de geleiding speelt een rol.


Als de schuur niet echt verwarmd wordt haal je het beste resusltaat met de contactlaag aan te pakken.

Wordt hij ook vaak en langdurig verwarmd, dan kan je beter een echte (vloer-)isolatie voorzien. Dan spelen transmissieverliezen nameijk ook een rol.

Als er geen beton in ligt zou ik dat ook niet leggen tenzij je een hoge grondwaterstand hebt.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vloer schuur verwarmen met grondwater

Bericht door ritsaert snijder »

zoek ook eens op puits Canadien
groet!

Ritsaert
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Vloer schuur verwarmen met grondwater

Bericht door JW te R »

Met grondwater door de vloer pompen kom je niet ver. Los van eventuele problemen met mineralen in het grondwater: Om een schuur / werkplaats met vloerverwarming in een betonnen vloer enigszins aangenaam te houden (zeg 12 graden in de winter) heb je al gauw water van minimaal 20 graden nodig. Dat heb ik uit de praktijk.
Het hangt natuurlijk af van hoe groot de schuur is, maar je moet rekenen op meerdere kW's benodigd vermogen.

Als je niet echt wilt verwarmen kun je inderdaad beter een kurken of houten vloer toepassen. Plus een flink pak isolatie onder je betonnen vloer.

Anderzijds: als je de ruimte vorstvrij wilt houden is vloerverwarming m.i. de beste optie. Vooral als de vloer nog niet is gestort ...
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vloer schuur verwarmen met grondwater

Bericht door JantjeV8 »

Gooi er een (oud) tapijtje overheen. Klompen en en goeie sokken aan.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Vloer schuur verwarmen met grondwater

Bericht door Joepie »

Hoe groot is de schuur en wat wil je er hoe lang in gaan doen? Vrij staand? Moet je heien? Kan je de vloer vrijhouden van de ondergrond? Kan je vloerisolatie toepassen?

Bij kort durige verblijven neig ik ook naar eenvoud. Hoge bergschoen en thermosok. Evt Infraroodpaneeltje.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Vloer schuur verwarmen met grondwater

Bericht door mro »

Zo'n koude vloer is inderdaad nogal vervelend werken.

Ooit bij een machinebouwer zijn nieuwe schuur gezien; oppervlakte van zo'n 1000m2, alles in vv, met een gaswandketel van 60kW.

Dan is op de knietjes (landbouw)machines monteren toch iets comfortabeler.
Plaats reactie