RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door incus »

Ik heb ook de horizontale riser getest, maar dat was nog niet zo'n succes ....

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door ritsaert snijder »

Incus,
Super leuk!

Mijn 5 cent;
* dubbele vortex, duidelijk
* ik geloof niet dat er veel rook ontstaat
* maar daarna worden het meer oranje gele vlammen en ik geloof niet dat het de hitte-toorts maakt die de RBB produceert. De vorm geeft omhoog meer ruimte en dat lijkt te leiden tot minder snelheid.
* maar de andere 95 cent zul je met een testo moeten meten.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door Pietje »

incus schreef:Ik heb ook de horizontale riser getest, maar dat was nog niet zo'n succes ....
Haha, nee, natuurlijk niet. "Riser" betekent omhoog. Als je weinig hoogte hebt, lijkt het me prima om een stukje horizontaal te doen. Maar een verticaal deel heb je echt nodig...
Voordeel van dat horizontale deel is dat rookgassen met dezelfde riserhoogte meer lengte (= tijd) hebben om te mengen en te verbranden. Als de diameter van dat horizontale deel constant blijft (cilindrisch) dan blijft de vaart (en dus de menging) er lekker in.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door kockie »

psssst, het lijkt er op dat het inmiddels anders is: http://donkey32.proboards.com/thread/16 ... ion?page=4
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door incus »

@Ritsaert
Oranje vlam, te weinig hitte. Ja dat zou kunnen. Welke kleur heeft zo'n rechte riser vlam?

@Pietje
Is dat al eens geprobeerd? Eerst een langer horizontaal stuk en dan een korte cylidrische riser?

@kockie
Heb je een betere link? Ben nou wel nieuwsgierig waar dat over gaat ...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door kockie »

Op die pagina wordt gesproken over het kantelen van de batchbox die dan gewoon blijft werken. Misschien kan Peterberg er meer over zeggen, ik heb het artikel nog niet grondig gelezen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door incus »

Ok, maar heb je een betere url. Die andere werkt niet...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door kockie »

Bij mij wel. Ik zal even een quote geven van Peter op dat forum:
Peterberg op donkey32 forum schreef:"Brian, you did it! By turning the port on its side and creating a horizontal riser/tunnel the whole turbulence pattern changed 90 degrees direction! This is a very uniform and fast spinning twin vortex, no doubt about. While looking at it it's hard to believe the video is taken from the front instead of the top. Congratulations!

Now, the size of the mockup is 6", what is the length of the tunnel and what do you placed on top of the tunnel exit to enhance the draft? A couple of pictures of the setup would be very helpful. This opens a lot of possibilities, a simple setup and let the laws of physics do the hard work. Maybe the tunnel would be even better when the height/width proportions are 1:1, like a riser. Not sure of that one, just guessing.

http://donkey32.proboards.com/board/4/e ... ts-results topic walker-core variation
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door peterberg »

Het is dus niet zo dat je een batchrocket core brandend en wel op zijn kant kan leggen en dat-ie dan doorgaat. Wil je het proberen, dan moet er een serieuze opzet gemaakt worden anders lijkt het nergens op. En je hebt een verticaal stukje nodig dat voor de broodnodige onderdruk zorgt, hoe klein ook.

De poort maakt de onderdruk ter plekke sterker, door het Bernoulli effect. Als je de vuurkamer op zichzelf beschouwt dan zie je dat er een sterk zuigende opening aan de achterkant zit. Dit ten opzichte van de atmosferische druk aan de voorkant, het geheel lijkt daardoor op een aangeblazen vuur. Ik denk dat die horizontale naverbrander zou moeten werken, alleen ben ik nog niet zover dat ik het kan proberen.

Werkt het, dan zouden we het kunnen gebruiken voor het fornuis in de Kockie-schuur.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door incus »

Ja mijn fout, Ik had de link gekopieerd....
Ik zal er even goed naar kijken, maar het lijkt erop dat dit veel nieuwe mogelijkheden bied.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door Pietje »

De filmpjes krijg ik helaas niet werkend...

Bernouilli heeft mooie wetten over wat vloeibare/gasvormige stoffen doen met snelheid, temperatuur en druk. Daar heb ik veel vertrouwen in. Ik doorzie de opstelling niet, maar er moet een hoogteverschil zijn, al is het maar centimeters. Afkoeling/krimp doet ook wat. Alles bij elkaar kan het inderdaad best zijn dat een ingezette vortex juist in stand blijft. Affijn, meer onderzoek nodig. Wie weet volgt er wel een technofix uit ;-)

Maar een gedeeltelijk horizontale riser kan bij gebrek aan hoogte wel een verbeterde (maar zeker niet-optimale) verbranding geven t.o.v een alleen-maar-korte riser.

(intussen zie ik dat Peter me voor is :-) )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door incus »

Dit is het plaatje van Brian.
Zoals ik het zie:
Rechts de vuurkamer met een stukje rondhout.
Achteraan in de vuurkamer aan de linkerkant (iets verhoogd) een horizontale poort van 3x5 inch. Met achter de poort de horizontale riser parallel aan de vuurkamer (secundary burntunnel) met aan het eind een schoorsteen erop.
17 - 1k.jpg
Zou leuk zijn om te proberen...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door ritsaert snijder »

In reactie op de link van Ben op pagina 1 schrijft Peter al;
Dit suggereert dat de zwaartekracht niet de drijvende kracht is en de invloed ervan zelfs niet erg sterk...
. Gezien de snelheden die ontstaan in de riser en het feit dat je hem ook kan kantelen lijkt dat een logische gevolgtrekking.

Punt is wel natuurlijk dat de hoge snelheden wel een basisvoorwaarde lijken te zijn voor een optimale verbranding. Als ik dan het filmpje bekijk van Brian Livelsberger dan vind ik het geluid en de snelheid best indrukwekkend. Lijkt me het meten meer dan waard omdat dit de gebruiksmogelijkheden van een RBB enorm vergroot. Niet alleen fornuizen maar ook hele lage kachels...verwarmde (werkplaats) tafels. Geweldig.

Maar een goede geisoleerde schoorsteen lijkt me wel een voorwaarde.

@Incus
De vlam is kleurloos met wat blauw/rossig...meer wat uit een vol brandende gasbrander komt.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door peterberg »

incus schreef:Zou leuk zijn om te proberen...
Vind ik ook. Er staat hier nog een stapeltje gebruikte chamotte stenen waar het mee zou kunnen. Een meter kachelpijp moet ik dan weer gaan kopen want wat ik heb is al in gebruik. Ik zou die poort trouwens iets lager positioneren om aan de bovenkant genoeg ruimte te hebben zodat de vlam om kan krullen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: RBB met bell en fornuis (mogelijke oplossing?)

Bericht door ritsaert snijder »

Heel leuk experiment, vooral natuurlijk als Peter hem kan doormeten. Ik heb nog wel een metertje pijp en wat zakken vuurbeton.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie