Niet alles is direct een verbetering...

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door JantjeV8 »

Pissebedden betekent vocht, die zilvervisjes komen op papier, behanglijm en gips af geloof ik, niet speciaal op vocht. Ons huis was kurk en krukdroog, en toen zaten er ook die visjes. Een sper jaar met een spuitbus rond en dan zag je ze niet meer. Pissebedden kom ik al helemaal niet tegen. Geen vochtplekken binnen zichtbaar. Het ruikt ook niet muf.

Nu is de spouw gevuld, sinds een jaar, de voegen opnieuw gedaan sinds 4 maanden en ontstaat het vocht op de buitenzijde. Ik heb voor Supafill van Knauff gekozen, puur omdat daarmee een iets hogere R waarde dan met eps te halen is. Horrorverhalen te over, maar je hoort enkel de slechte verhalen veelal nog door de onwetende in de wereld gebracht.
Wat zou dan het gedrag verschillen tussen een parel- of glaswol gevulde spouw? Het verloop van temperatuur van binnen naar buiten door de muur is nagenoeg hetzelfde.

Maar heel simpel, vooraleer ik gaten ga boren en voegen ga hakken wil ik eerst zeker zijn van de herkomst van deze vochtplekken. Het voegwerk is september-oktober vorig jaar gedaan. De muren zijn toen zeiknat geweest met uitspuiten e.d. Misschien moet dat er nog wel uit dampen.

Impregneren schreef u? Volgens Slowhouse breek je daar je huis dus mee af. Toch zou ik dat ook nog kunnen doen, maar dan wel in een droogweer periode dat er zo veel mogelijk vocht uit is. Ben benieuwd, morgen eens een proefsleufje graven, ventilatie naar de kruipruimte boren. Dan weten we al wat meer.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door frans »

Glas/steenwol werkt als een spons, en eps parels niet.
Zelfs met ankers bevestigde platen kunnen door hun gewicht met water onder in de spouw terecht komen.
Dat is iets dat met hard materiaal niet snel kan gebeuren.

Ben benieuwd, een gat boren en je hebt duidelijkheid.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door JantjeV8 »

Die supafill stoot water af. Dat is niet te vergelijken met de glas/steenwol vlokken van weleer. Het spul is (volgens mij) gesiliconiseerd. Benieuwd ben ik ook.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:Het klinkt allemaal wel logisch. Maar het heeft niet veel geregend.
Niet alleen dat; we hebben de afgelopen twee maanden bijna alleen krukdroge wind uit de noordoosthoek gehad.

Ik vermoed dat het vocht van binnenuit komt. De westgevel is de afgelopen twee maanden de slechtst drogende muur geweest (geen wind er op en maar weinig zon). Het zou zomaar kunnen dat de andere muren hetzelfde vochtaanbod hebben gehad, maar dat daar de wind haar drogende werk beter heeft gedaan.

Maar benieuwd naar je boring! En misschien ook in de oostmuur onderzoeken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door mechanieker »

JantjeV8 schreef: Maar heel simpel, vooraleer ik gaten ga boren en voegen ga hakken wil ik eerst zeker zijn van de herkomst van deze vochtplekken. Het voegwerk is september-oktober vorig jaar gedaan. De muren zijn toen zeiknat geweest met uitspuiten e.d. Misschien moet dat er nog wel uit dampen.

Impregneren schreef u? Volgens Slowhouse breek je daar je huis dus mee af. Toch zou ik dat ook nog kunnen doen, maar dan wel in een droogweer periode dat er zo veel mogelijk vocht uit is. Ben benieuwd, morgen eens een proefsleufje graven, ventilatie naar de kruipruimte boren. Dan weten we al wat meer.
Beste, ik wil een paar zaken meegeven.
Gevelsteen heeft normaal een " bast" , zeg maar een filmlaagje.
Bij het afspuiten met hogedruk (of zeker al bij zandstralen) kwets je als het ware de buitenlaag van de baksteen.
De gevelsteen neemt dan makkelijker water op, vandaar dat men voorstelt om te impregneren maar dan heb je nog keuzes.
Je schrijft dat ze zeiknat stonden, misschien is enkel het buitenlaagje droog geweest en is alle vocht van de hele gevel intussen naar onder gezakt ?
Als de open stootvoegen nu dicht gevoegd zijn kan het vocht niet weg ?
Ik denk maar even mee hoor met je.
Je vensterdorpels , is er daar onderaan een sleufje in voor het afdruppelen van het water, is dit niet schuin tot tegen gevoegd nu ?
Zou het kunnen dat bij slagregen het water dat op de vensterdorpel staat in de muur intrekt?

Verder je hebt soorten van impregneren, sommige laten de muur nog wel toe om te ademen.
Wat de naam ervan is, kom ik even niet op, maar veel gemeentes gebruiken ze om muren te beschermen tegen graffiti.
De graffiti verf dringt dus niet echt in de steen in, dus regen 'parelt' ervanaf en toch kan de steen nog deels ademen.

Je idee van de kruipruimte te ventileren lijkt me goed, benieuwd wat een boring je oplevert.
Een verre buur had het zelfde, heel vorige winter zeiknatte muren en de zomer erop waren die zo wit als iets(salpeter uitslag).
Succes alvast, hopelijk vind je snel de oplossing.
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door ritsaert snijder »

Wachten is een optie, meer vorstschade ga je niet echt krijgen en de balans kan best tijdelijk zijn verstoord door de werkzaamheden. Maar wat is het probleem om laag in de stootvoeg een gat te boren?
* Als er vocht uit komt....dan moet je meer gaten/ventilatie openingen maken
* als er geen water uit komt maar het droogt op rond het gat .....dan moet je meer gaten/ventilatie openingen maken
* als er niets gebeurt en het droogt vervolgens ook niet op...dan wordt het een zoektocht vanuit de binnenkant
Ik snap niet het probleem om een paar gaten te boren in de stootvoegen. Dat is zonodig toch zo weer dicht?
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door JantjeV8 »

mechanieker schreef: Beste, ik wil een paar zaken meegeven.
Gevelsteen heeft normaal een " bast" , zeg maar een filmlaagje.
Bij het afspuiten met hogedruk (of zeker al bij zandstralen) kwets je als het ware de buitenlaag van de baksteen.
De gevelsteen neemt dan makkelijker water op, vandaar dat men voorstelt om te impregneren maar dan heb je nog keuzes.
Je schrijft dat ze zeiknat stonden, misschien is enkel het buitenlaagje droog geweest en is alle vocht van de hele gevel intussen naar onder gezakt ?
Als de open stootvoegen nu dicht gevoegd zijn kan het vocht niet weg ?

Verder je hebt soorten van impregneren, sommige laten de muur nog wel toe om te ademen.
Wat de naam ervan is, kom ik even niet op, maar veel gemeentes gebruiken ze om muren te beschermen tegen graffiti.
De graffiti verf dringt dus niet echt in de steen in, dus regen 'parelt' ervanaf en toch kan de steen nog deels ademen.
In de jaren 70 is de gevel ooit gestraald. Die laag is er dus af. Desondanks is het nog altijd een harde steen die niet heel veel water opneemt.

Met het uithakken heb ik geen hoge druk gebruikt, maar normale druk met heel veel water. Meer spoelen dan hoge druk nevelen. Veel watervolume dus. Dat zou nog invloed kunnen hebben nu.

Imprgeneren tegen gaffiti doen ze met aardappelzetmeel.

M'n raamdorpels hebben voldoende afschot en aan de onderzijde een druipgroef. De natte muur is grotendeels een blinde muur.

De isolatieboer heeft mij uitgelegd dat met naisoleren en een volledig gevulde spouw er geen ventilatie meer is. Er is geen trek meer in de spouw en dat daarom de stootvoegen dicht gezet worden. Over het algemeen lees je dat ook op het www. De isolatie zou er zelfs uit kunnen lopen, al vormt die glaswol ook een behoorlijke koek.
Ook ben ik huiverig voor bijen. Er was echt structurele schade door metselbijen in de oude situatie. Het hele huis rond. Nu zijn de voegen allemaal hard en dicht en hoop ik dat die beestjes een ander thuis vinden (waar ik ze ook nog mee zal helpen).. Tijdens het uithakken stond je voortdurend met een zwerm van die bijen rond je kop die allemaal die muur in wilden. Ik zit dus niet echt op openingen te kijken. Wel rijd ik zometeen even naar de Bouwmaat om van die bijenbekjes te halen, dan kan ik er toch een paar inzetten om te zien of die stootvoegen openen helpt met drogen.

Van binnenuit (is mijn theorie) komt het denk ik niet. Als het binnenlucht is wat door de muur diffundeert, dan zou het door die Knauf Supafil in de binnenmuur blijven hangen. Dat spul werkt ook als een vochtscherm en transporteert vocht niet van binnen naar buiten of andersom.
We gaan het zien.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door jwardenier »

Er zijn een soort ventilatie stenen te koop steen met een holletje waar een T op zit .
Een andere omschrijving weet ik niet ,de wind gaat door de T en neemt zo het vocht mee .
Ik vermoed dat na het openen van een paar stootvoegen je het water niet direct tegemoet komt ,de onderste laag zal meer verzadigd zijn .
Impregneren zou ik nog even mee wachten ,eerst de oorzaak weten voordat je vocht opsluit .
Stootvoegen openen en een bijenroostertje plaatsen en zeker de kruipruimte ventileren .
Ik meende dat dit standaard door isolatie bedrijven gedaan werd .
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door JantjeV8 »

Ik geloof dat je venturi stenen bedoeld. Doordat de wind er door waait ontstaat er onderdruk in de spouw en wordt spouwlucht naar buiten gezogen.

2 gaten naar de kruipruimte geboord. Dat moest met water, dus dat geeft (nog) niet echt een goed beeld. Er lag water op de bodem van de kruipruimte, maar of dat van het boren komt weet ik dus niet zeker.
De endoscoop was met een collega op karwei, die kan ik pas volgende week gebruiken..

De grond tegen het huis is stofdroog. Daar groeit geen plant weelderig in.

Verder op dat stukje 4 stootvoegen open geboord. Het boorsel van de voegmortel is vochtig, bij 1 zelfs droog, zeker niet zeiknat. Een paar vlokken wol naar buiten gehengeld, voelt droog aan.
In 1 voeg had ik wat schuin naar boven geboord. Na een kwartiertje nog eens gekeken, maar niks van water te zien, geen druppels in elk geval. Het is dus niet nat maar vochtig...
In de 4 stootvoegen een bijenbekje geschoven. Veel meer kan ik er nu niet aan doen, kijken of er komende tijd verandering zichtbaar is.
20170218_101123 (Small).jpg
20170218_100932 (Small).jpg
20170218_100908 (Small).jpg
20170218_100902 (Small).jpg
20170218_100233 (Small).jpg
20170218_100213 (Small).jpg
20170218_100141 (Small).jpg
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door Brutus Groenus »

Ik denk dat jw deze bedoeld


https://carebrick.nl


https://i.ytimg.com/vi/cKsqidtQGJA/maxresdefault.jpg


Misschien kan het helpen
- Word geen slaaf van je bezit -
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door pelletpower »

Jantje. Hoe is t afgelopen met die zilvervisjes? Daar hebben we hier ook nogal last van. Spuiten is niet de bedoeling. Maar ja, als t dan opgelost is....
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door JantjeV8 »

Ha PP, die zilvervisjes komen wij ook geregeld tegen. Als het op begint te vallen dat je ze iedere dag wel ergens ziet lopen, dan haal ik een spuitbusje en spuit dat leeg langs de plinten en plafondranden. Een paar uur later moet je dan met de stofzuiger rond. Vanaf dat moment ben je zo weer een jaar verder vooraleer je ze weer vaak ziet. Die beestjes worden 6 jaar oud, dus ze hebben nogal wat overlevingsdrang. Bewaar je spullen op de zolders en de kasten ook in opbergboxen. Geen verhuisdozen, daar zitten ze veelste graag in.

Op de buitenmuur heb ik nog een paar potloodstreepjes gezet om de hoogte van de vochtplek te markeren. Met een paar dagen eens kijken of het zakt.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door jwardenier »

Welke schade veroorzaken die zilvervisjes .
Jantje ,die potlootstreepjes is een goed idee ,ik denk eerder in weken voordat het zichtbaar wordt .
Leg maar eens een steen in een bak water , als je even afmeet hoeveel water heb je gelijk een idee hoeveel er in een steen trekt ,jou muur zal van tijd tot tijd ook weer nat regenen ,dus het duurt even
Laatst gewijzigd door jwardenier op 20 feb 2017, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door JantjeV8 »

Ze vreten papier aan. Dus boeken, foto's e.d. waar je zuinig op bent zijn hun prooi. Bibliotheken en archieven zijn als de dood voor ze.
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Niet alles is direct een verbetering...

Bericht door verwijderd »

JantjeV8 schreef: In de 4 stootvoegen een bijenbekje geschoven. Veel meer kan ik er nu niet aan doen, kijken of er komende tijd verandering zichtbaar is.
Cruciaal is natuurlijk dat het de stootvoegen zijn net boven de lintvoeg met de waterkering.

Bijenbekjes zijn een prima idee. Wel rekening houden dat ze de droogcapaciteit halveren, dus ongeveer het dubbele openmaken. Pakweg elke halve meter.
Plaats reactie