Kruiwagen, maar dan groot

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Kruiwagen, maar dan groot

Bericht door swake »

Mijn vrouwtje wilt een 'grote' kruiwagen. Maar wat moeten we kopen?

Bedoeling is vooral om los hooi te kunnen brengen naar de dieren, dat gaat niet zo goed met een gewone kruiwagen omdat het er altijd voor een stuk uit valt.
Vandaag was ze het pampas gras aan het snoeien, en dat spul is eigenlijk niet te verzetten met een gewone kruiwagen. Groot snoeisel komen we hier wel meer tegen.

Het is dus niet de bedoeling dat er veel gewicht in komt. Er zal geen grond/aarde of beton mee verzet worden. En liefst een vrouwvriendelijk dingetje welk op zich al niet te zwaar is.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kruiwagen, maar dan groot

Bericht door Pietje »

Deze kar is wat groot, maar kleinere worden veel op marktplaats of veilingen aangeboden. Je zal zien hoe vaak je zo'n kar gaat gebruiken als je hem eenmaal hebt...
P1310527.JPG
P1310527.JPG (56.5 KiB) 5741 keer bekeken
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kruiwagen, maar dan groot

Bericht door jwardenier »

Ik heb nog een kruiwagen staan waar veiling kistjes opgezet werden , als je een soortgelijke kruiwagen op de kop kan tikken zet je er hekjes op .Die hier op zolder staat is ong.2 m lang 0,50 breed ,loopt op 1 wiel ,ze zijn er ook met 2 wielen .
Ervaring heeft geleerd dat de laatsten zwaar duwen is ,vooral bij sneeuw of modderige ondergrond ,op steenachtige ondergrond prima te doen en vallen ze minder snel om
Je zou ook een werk sle kunnen maken getrokken door een dier ,b v shetlander pony ,heeft vrouwlief geen sjouwwerk .
Pietje een soortgelijke kar heb ik ,alleen nog wat groter en loopt er een Bels voor ,wordt erg vaak gebruikt zelfs voor picknick ritjes naar de hei ,de beste uitvinding die men ooit gedaan heeft mijn inziens
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Kruiwagen, maar dan groot

Bericht door mro »

Zoiets?

http://img1.kapaza.be/desktop_images/45 ... 252030.jpg (willekeurige foto via google)


Zou je ook nog zelf kunnen maken.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Kruiwagen, maar dan groot

Bericht door swake »

Een kar, de micro versie dan, het idee is redelijk goed maar ik vrees dat zo'n ding veel te zwaar is. Er zijn hier kleine drempels/treden waar over moet gereden worden. Dat gaat vanzelf met een kruiwagen en een beetje snelheid, maar met een kar zie ik dat niet goed komen.

Een slee gaat niet lukken hier omwille van diezelfde drempels. En ook weinig efficiënt als daar minstens 2 keer per dag een beest moet voorgespannen worden. En dan blijft dat beest ook niet eenvoudig een half uur stilstaan natuurlijk :mrgreen: .

Zo'n platte kruiwagen en daar een paar hekjes of borden opzetten. Dat zie ik al beter zitten. Kan dan multifunctioneel gemaakt worden.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Kruiwagen, maar dan groot

Bericht door willem »

Dan is een 160 liter kruiwagen de oplossing, zijn er met één en met twee wielen.
Zijn speciaal voor volume en licht spul. De prijzen lopen nogal uit één, dus goed google'n. Kleine hooi en stro balen gaan er ook in. Heb er zelf ook een met nog een 120 liter en 2 van 80 maar die 160 gebruik ik vrij veel voor licht en veel spul ook voor oud
papier naar de weg te rijden, gewoon een universeel ding.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Kruiwagen, maar dan groot

Bericht door Ernest Dubois »

De boerenkaar van mij is veelzijdiger dan enig kruiwagen. Van een lading hooi tot twee meter lang hekpalen of een balk van dire meter tot een hoop grond of een stapel openhaardhout of ik kan de mest van stall naar dung bult halen. Vooral de grote zwaar bakfiets wielen maakt het makkelijk rijden over oneffen grond. Enig grote nadeel is dat hij is net te breed om door de achterdeur in de schuur te passen en moet ik er omheen lopen als het moet. Hij kan ook achter de fiets vastgemaakt als ik wil oudpapier naar de container eens in de twee maanden brengen. Dat ding is oude en met een as van ijzer het houten bak is nu aan het vervangen toe maar dat geeft niks, misschien breng ik deze keer wat aanpassingen toe voor wat meer gemak en gebruik plezier, een sort gepimpt boerenkar voor als ik een indruk willen maken.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kruiwagen, maar dan groot

Bericht door jwardenier »

Swake ,je kunt voor de werk sle ook beter een dier zetten ,het is even werk het inspannen .
om hoeveel hooi gaat het eigenlijk en hoeveel dieren moet je hooi brengen .
Ernest ,als je er nog een huif opmaakt kun je er ook in op vakantie , die melk karren zijn inderdaad echt handig.
Ik heb er ooit een gehad je kan er werkelijk van alles me doen ,echter niet geschikt voor smalle paadjes .
Er staan hier 4 kruiwagens als ik de goede had kreeg ik subsidie .
Mro .die afbeelding ,die bedoelde ik ,ze zijn er nog een stuk langer .
Ik taste er wel eens een m3 hout op ,menig maal lag de boel net voor de baander om .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kruiwagen, maar dan groot

Bericht door Dutch John »

Kruiwagen, het meest gebruikte stuk gereedschap alhier. Het liefst wil ik nog een keer een lange tuinbouwkruiwagen erbij. Die lopen het fijnst door de lange wielbasis en omdat het zwaartepunt ligt laag. Voor los goed moet er natuurlijk wel een bakje op. Ik werk nu het vaakst met een hoekige, zware vooroorlogse stalen kruiwagen. Universeel en niet kapot te krijgen. De -als je hem moet kopen toch wel dure- moderne TufX van 160 liter is alleen makkelijk vanwege de grote bak. Maar dat is het enige voordeel. Zwaartepunt ligt hoog, het ding ligt niet fijn in de hand, je schopt telkens tegen de poten, de dubbele wielen heb ik direct vervangen door één en de kunststof bak zal een keer hemelen. Het was dat ie bijna voor niks was.

Een handkar is ook een prima oplossing als het terrein redelijk vlak en breed is. Tweewielig als de bak hoog ligt en bij een lage bak een driewieler á la Carla fietsaanhanger. Het voordeel van een tweewielige hand/fietskar met uitval-mountainbikewielen ligt in het feit dat je na het uitnemen van de wielen een heel plat frame overhoudt, dat zich compact laat opbergen. Ideaal voor mensen die slechts af en toe een kruiwagen/fietskar gebruiken en weinig plek hebben.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kruiwagen, maar dan groot

Bericht door jwardenier »

John , ik kon niet op de naam komen ,tuinbouw kruiwagen, dat is hem 2 m vloer, voor rek 70 cm hoog ong. 60 breed .
Of ze er nog groter zijn weet ik niet ,deze kun je al een hele vracht hout opleggen ,het evenwicht bewaren is dan de kunst .
Eerder had ik hem wel vol staan met kisten pootgoed ,als je dan een paar honderd m weg moet leer je dat snel af ,tegenwoordig stapel ik alles op de slee .hout zet ik zo dicht mogelijk bij de kachel zodat we met een aardappelmand dit kunnen halen .
De kruiwagen staat op zolder ,bij mijn andere verzameling .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Kruiwagen, maar dan groot

Bericht door Ernest Dubois »

Soms wil ik duwen en soms wil ik treken mijn melkkar bied de mogelijkheid om te kiezen terwijl ik altijd vooruit lopen.

D John heeft gelijk het gaat best op een vlak terrein. Alle padden pass ik aan de kar ook hekopeningen en dergelijk natuurlijk.

Een kruiwagen met gietijzer wiel zonder rubber een en houten bak en bomen heb je eeuwigen. Ik heb een paar jaar terug een nieuwe bak gemakt van poplieren hout en mooi in de verf gezet, word dagelijks gebruikt met zo veel plezier.
Werken, das leuk.
Plaats reactie