Hout cv, enkele praktische vragen (en kritische opmerkingen)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Hout cv, enkele praktische vragen (en kritische opmerkingen)

Bericht door houtwerker »

Hallo,
Ik ben me al geruime tijd aan t verdiepen in een manier om ons huis (vrijstaand, bouwjaar 1940) te gaan verduurzamen.
Heb alles eens goed overwogen, waarbij terugverdientijd ook een belangrijke rol speelt. Ook het gemak plus praktische nut.
Mijn eerste overweging was om te gaan voor zonnepanelen. Was ook al aardig ver in mijn keuze. Maar, kan er nog niet over uit of het wel rendabel is. Vooral omdat de salderingsregeling kan gaan veranderen. Dus voordat daar duidelijkheid over is laat ik die even schieten, ik kan altijd nog inhaken.
De volgende keuze was meer gaan stoken op hout.
Heb overal al diverse manieren bekeken, waaronder houtvergasser met groot buffervat (2000liter), massakachel en kachel met cv aansluiting.
Na veel wikken en wegen, plus praktisch denken (hoop ik..) heb ik besloten om voor een houtkachel met cv aansluiting te gaan, dit in combinatie met zonnecollectoren op t dak.

Waarom die keuze;?
Een houtvergasser in de schuur met daaraan gekoppeld groot buffervat leek me ook wel wat, maar dan MOET ik altijd stoken op hout. En vind stoken heerlijk om te doen, maar om dan in de schuur het hout te gaan verstoken om dan in huis bij de cv te gaan zitten, dat leek me niet wat. Ook kan ik redelijk goed aan hout komen, maar ik weet niet hoe dat in de toekomst gaat.
Dus die valt af…

Een massakachel.
Ons huis is niet echt geschikt voor een massakachel, in het midden van het huis zit een grote kelder, dus als ik een massakachel wil maken dan moet die in de keuken komen, of in de woonkamer. En daar zijn die kamers te smal voor.
Had nog wel gedacht om een massakachel te maken die de badkamer en de keuken verwarmt.. Maar ook daar ontbreekt t aan de ruimte.

Blijft over, een houtkachel met cv aansluiting.
Mijn eerste idee was de houtkachel in de woonkamer te gaan vervangen door een kachel met cv aansluiting. Probleem was dat de afvoer pijp naar boven bestaat uit een te smalle diameter pijp. Ook bestaat die pijp uit een soort betonpijpen. Volgens diverse mensen bestaat het gevaar dat een cv houtkachel niet optimaal gaat werken met zo’n pijp, de temperatuur in de pijp word niet heet genoeg om een optimale afzuiging te garanderen. Met dus kans op veel aanslag in de pijp.

En nu word mijn oplossing de volgende.
Omdat we toch met de keuken aan t veranderen gaan (komt een ruimte bij, zodat we in de keuken meer zonlicht krijgen) en de badkamer komt naast de keuken. (ook met groot raam op t zuiden)
Dus met een beetje zonneschijn worden die ruimtes al mooi verwarmd.
In de Keuken wil ik dan een houtkachel met cv aansluiting maken, die koppelen aan een buffervat van 500 liter. Op die manier kunnen we overdag in de keuken lekker warm zitten, en savonds goedkoop naar de douche.
Plus, ik heb dan toch een buffervat, daar wil ik dan ook wat heatpipes/zonnecollectoren op aansluiten. Op die manier hoop ik het warmwaterverbuik drastisch naar beneden te brengen.
Ook heb ik dan het probleem van de verwarming opgelost.
Overdag stoken we de keuken warm, dus daar hoeft geen cv meer aan.
Gaan we naar de woonkamer dan steken we daar de gewone houtkachel aan.
Ik heb dan wel twee houtkachels, maar kan dan wel kiezen welke ruimte we gaan verwarmen.
De keuken gaat dan ook een echte woonkeuken worden.

In de keuken en badkamer wil ik dan ook vloerverwarming leggen, die dus ook door het buffervat wordt verwarmt. In de rest van het huis (boven slaapkamers) hebben we nooit de verwarming aan, dus die ringleiding kan praktisch uitblijven.

Nu heb ik voor het eerst een paar praktische vragen.

1- Heb ik in mijn overwegingen zaken vergeten, zijn er toch zaken waardoor ik misschien beter voor een andere kachel kan gaan?

2- De plaats van het buffervat.
Wat zou de beste plek worden voor het buffervat. Kan ik dat buffervat beter dicht bij de houtkachel zetten, zodat de warmte gelijk in het buffervat word opgeslagen? Of kan ik het buffervat beter zo dicht mogelijk bij de cv ketel zetten?

3- Onze huidige ketel (Nefit Ecomline HR, 15 jaar oud) heeft een eigen buffervat. Kan ik, mocht de ketel het een keer opgeven, een volgende cv-ketel gelijk aansluiten op het buffervat? dus dat het 500 liter buffervat als warmwater buffer gaat dienen voor de cv ketel?

4- Grootte van keuken tov de houtkachel. De keuken meet 2.45 bij 8.15, plafond is 2.65 meter hoog.(52 M3) Ik heb een houtkachel cv op t oog met 3 kW luchtzijdig, 7 kW waterzijdig. 3 kW is ook wel t kleinste wat je aan luchtzijdig kunt vinden. Zal die kachel niet te heet worden voor de oppervlakte van de keuken?
http://www.westfalen-kaminofen.de
Had ook op dit forum iets gelezen over iemand die voor het ruitje een aluminium plaat had gemaakt, dat daardoor luchtzijdig minder energie werd afgegeven.

Ik hoop dat jullie me met die vragen nog een beetje kunnen helpen.
En kritisch meedenken is ook zeer gewenst. Het gaat om al met al een investering voor de langere tijd. Merk dat veel verkopers van die apparaten alleen maar aan hun eigen portemonnee denken…
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hout cv, enkele praktische vragen (en kritische opmerkin

Bericht door ritsaert snijder »

Houtwerker,
* waarom kan er geen houtkachel op de kelder?
* je hebt ruimtetekort maar je wil wel veel kachels en een buffervat

Stap 1 is de isolatie; heb je optimaal geïsoleerd. Kan je zoneren zorg dan ook dat de zones geïsoleerd zijn ten opzichte van elkaar. Stap 2 is een warmteverliesinschating; hoeveel kw heb je nodig. Stap 3 is een verwarmingsplan en uitvoering.
Overdag stoken we de keuken warm, dus daar hoeft geen cv meer aan.
Gaan we naar de woonkamer dan steken we daar de gewone houtkachel aan.
Ik heb dan wel twee houtkachels, maar kan dan wel kiezen welke ruimte we gaan verwarmen.
De keuken gaat dan ook een echte woonkeuken worden.

In de keuken en badkamer wil ik dan ook vloerverwarming leggen, die dus ook door het buffervat wordt verwarmt. In de rest van het huis (boven slaapkamers) hebben we nooit de verwarming aan, dus die ringleiding kan praktisch uitblijven.
Kies je voor zoneren (met een isolatielaag er tussen) dan betekent dat nog niet dat je ook de temperatuur in de zone laat fluctueren. Alleen in huizen met een matige of slechte isolatie en met weinig massa en met grotere periodes waarin een ruimte niet wordt gebruikt heeft dat zin. Risico's op condens en afkoeling, wat steeds erger wordt, zijn redelijk groot. Met de nodige gevolgen.

Dus een uitgekiend isolatieplan, vervolgens je huis stabiel en precies op de goede temperatuur houden, dat is de basis om goed met je huis om te gaan en om zuinig te stoken.
groet!

Ritsaert
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: Hout cv, enkele praktische vragen (en kritische opmerkin

Bericht door houtwerker »

Hallo Ritsaert,

Er zou wel een kachel op de kelder kunnen.
Het probleem is alleen dat er dus ook een trapopgang zit, en veel deuren (zoals gezegd, een huis uit 1940, ze waren toen nogal gek met kleine kamertjes.)
Als dat er niet had gezeten had ik ook wel alles opengebroken en 1 grote ruimte gemaakt met een massakachel in het midden.
Dat zit er dus niet in.
Om dus nu optimaal van de zon te kunnen genieten wil ik dus de huidige badkamer bij de keuken aan trekken. Daardoor krijgen we heel veel zon (en daglicht) in de keuken.
De badkamer gaat naar een kamertje ernaast, ook met een groot raam op de zuidkant.
Ik heb niet echt ruimte tekort, maar het is nogal hokkerig hier.

De cv ketel staat nu naast de keuken in een bij keuken, daar heb ik dan ook gelijk mooi ruimte voor een buffervat. Ook kan ik dan het meerendeel van de leidingen laten zoals ze zijn. Ook is (en blijft) de afstand van de ketel naar de keukenkraan zeer kort, dus weinig verlies van warm water in de leiding.
De afstand van cv ketel naar de douche word ook korter, dus ook daar een kleine besparing.

stap 1 Je hebt helemaal gelijk met de isolatie, die ga ik dus ook goed aanpakken.
Vooral in de huidige situatie gaat er veel warmte verloren, oa vanwege slechte tuindeuren.

stap 2 Een warmteverliesinschatting, eeuhm, hoe kan ik die het beste maken.
In de keuken blijft zoals het nu is de warmte aardig hangen. Heb voor een groot raam, dat op het noorden staat, nu triple glas. Er zat er dubbelglas, maar de oude voorzetramen stonden hier ook nog. Die heb ik er ook weer voor geplaatst, scheelt gelijk aanzienlijk.

stap 3 een verwarmingsplan. Mijn idee is dus om de badkamer op een meer constantere temp te houden, nu zet ik de radiator in de badkamer helemaal open als we over een uurtje gaan baderen/douchen. Na het douchen gaat de kraan weer dicht en het raam open om alle condens af te voeren. Wil in de nieuwe situatie toch zorgen dat het er iets warmer blijft, en de afzuiging van het condens beter maken.

Zit er dus aan t denken om verschillende groepen met vloerverwarming te maken, en die individueel te gaan sturen met bv een honeywel evo . (dit is nog maar een idee, weet niet of dat gaat werken)

Wat nu het probleem is, als ik in de woonkamer de houtkachel aanzet dan koelt de rest van het huis af. Dat kan ik dus wel oplossen door de thermostaat ergens anders neer te zetten, of een andere thermstaat (dus weer met die zones)
Maar, omdat ik toch een zonnecollector wil, en een buffervat nodig heb, waarom dan geen kachel erbij in de keuken. De ruimte is er dan wel voor, het is gezellig en dan kan ik overdag gewoon op hout stoken.
Mocht dan een ruimte te koud worden dan springt de gas cv wel even bij.

Over een paar jaar, als we dan met de woonkamer aan t veranderen gaan, kan ik altijd nog kiezen om daar een massakachel neer te zetten.
Janstaad
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2017, 18:20

Re: Hout cv, enkele praktische vragen (en kritische opmerkin

Bericht door Janstaad »

Hoi Houtwerker,

Heeft u al een aansluit schema of nog niet?
Ik heb er wel een, door wie laat je alles aansluiten?

Mvg Jan
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: Hout cv, enkele praktische vragen (en kritische opmerkin

Bericht door houtwerker »

Ik was van plan het meeste zelf te gaan doen, alleen het aansluiten door een plaatselijk installateur.
Een aansluitschema.. Heb op dit fora al diverse aansluitschema's voorbij zien komen, dus daar zal ik wel het een en ander uit halen.

Voor nu wil ik graag weten wat het beste is, het buffervat zo dicht mogelijk bij de houtkachel of zo dicht mogelijk bij de gas cv.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hout cv, enkele praktische vragen (en kritische opmerkin

Bericht door ritsaert snijder »

Klinkt goed doordacht maar...
* om te weten hoeveel je moet verwarmen (systeem niet te groot en te klein) is een warmteverliesberekening nodig. Is meer een inschatting, het is wel handig om eerst je isolatie te doen.
* die condens; besef wel dat het in de winter in dit soort huizen veel te droog wordt, dan is het handiger om de condens te gebruiken in je huis.
* je hebt het over een radiator; ik zou een LTV systeem maken met vloer en muurverwarming. Hoe lager je (retour)temperatuur hoe goedkoper - je in principe - kunt stoken.
groet!

Ritsaert
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: Hout cv, enkele praktische vragen (en kritische opmerkin

Bericht door houtwerker »

De vloerverwarming die gaat er sowieso komen, en ik denk in de badkamer ook nog wandverwarming.
dus radiatoren zullen er niet meer komen.

De isolatie kan ik pas aanpakken wanneer we met de verbouwing gaan beginnen.
Nu is de vloer al geïsoleerd, alleen er ligt nu elektrische vloerverwarming op een paar plekken. Dat gaat eruit en daar komt gewone vloerverwarming voor in de plaats.
De wanden naar de buitenmuren bestaan voor de helft uit glas, daar gaan we ook het een en ander aan aanpassen.

wbt tot de condens, als iedereen klaar is met douchen gaat de radiator op nul en zetten we de deuren open, zodat het vocht weg kan trekken.
(in onze woonkamer is het soms idd veel te droog...)

(Zou het uitmaken wanneer je kachel de lucht van buiten aanzuigt? Dus via aan externe aanvoer?

Ook wil ik meer met leem gaan werken, daar de muren mee aansmeren. Schijnt ook beter te zijn voor het binnenklimaat?
Janstaad
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2017, 18:20

Re: Hout cv, enkele praktische vragen (en kritische opmerkin

Bericht door Janstaad »

Ik zou het buffervat zo dicht mogelijk bij de cv ketel zetten.
Dat is het beste!
Als je ooit hulp nodig hebt, hoor ik het graag. Heb al veel systemen gemaakt

Gr Jan
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hout cv, enkele praktische vragen (en kritische opmerkin

Bericht door Ruuben »

Janstaad@hotmail.com schreef:Ik zou het buffervat zo dicht mogelijk bij de cv ketel zetten.
Dat is het beste!
Als je ooit hulp nodig hebt, hoor ik het graag. Heb al veel systemen gemaakt

Gr Jan
Oh? Heb je wat foto's?
Janstaad
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2017, 18:20

Re: Hout cv, enkele praktische vragen (en kritische opmerkin

Bericht door Janstaad »

Hey,

Ja zeker heb ik wat foto's!
Heb je een email adres waar ik de foto's naartoe kan sturen ?

Mvg Jan
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hout cv, enkele praktische vragen (en kritische opmerkin

Bericht door Ruuben »

Nou Hiero. Opt forum
Janstaad
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2017, 18:20

Re: Hout cv, enkele praktische vragen (en kritische opmerkin

Bericht door Janstaad »

Ruuben schreef:Nou Hiero. Opt forum
Ja dat had ik geprobeerd, alleen ik krijg ze er niet op.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout cv, enkele praktische vragen (en kritische opmerkin

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie