warm water zonder gas??

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ant
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:13

warm water zonder gas??

Bericht door ant »

hallo allemaal. Ik ben hier nieuw omdat ik i.p.v. zelf het wiel uit te vinden graag van anderen ervaringen hoor.
Wij wonen in een tussenwoning uit de jaren 80. Voormalige huurwoning. Standaard geen bijzondere isolatie. we hebben zelf hr++ glas en extra vloerisolatie (tonzon) laten doen. Onze CV ketel is aan vervanging toe en dat is toch wel aanleiding om eens te bedenken of we zonder gas zouden kunnen. Al veel over gelezen en dat lijkt alleen mogelijk met allerlei duren ingrepen als vloerverwarming, 'omgekeerde koelkast' systemen en veel techniek. wat weer allerlei nadelen heeft.

- koken is het minste probleem om over te schakelen.
- voor verwarming dacht ik aan een pelletkachel beneden, boven hebben we nooit een verwarming aan staan. Voor het geval dat het wel nodig is zouden we kunnen volstaan met IR paneeltjes.
- warmwater is wel een probleem. Wie heeft tips daarover?

De extra elektra van koken kan komen van nog aan te schaffen zonnepanelen.
En uiteraard is het niet de bedoeling dat ik meer ga betalen dan nu. Mijn rekensom is: de kosten van een nieuwe cv ketel plus de opgetelde besparing in 10 jaar is de investeringsruimte. (ex zonnepanelen)

wie kan me verder helpen?

groet,
Ant.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: warm water zonder gas??

Bericht door mro »

Hoeveel warm water heb je dagelijks nodig?
ant
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:13

Re: warm water zonder gas??

Bericht door ant »

Goeie vraag. Nooit bij stil gestaan. 4 personen dagelijks douchen waaronder 2 pubers die langdurig douchen. Vergeleken daarbij is de rest aan warmwaterverbruik minimaal.

edit: gasverbruik is 880m3 en stroom normaaltarief 1187 en daltarief 1505kwh (2015)
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: warm water zonder gas??

Bericht door swake »

Er is niks goedkoper dan een nieuwe gas ketel. prijs/levenskwaliteit. En bekijk het totaal plaatje op pakweg 20 jaar hé.

Er is niks ecologisch aan mijn antwoord natuurlijk. Als je hout gaat branden eigenlijk ook niet.
HEt beste wat je kan doen is nog wat isolatie steken en het dak vol PV leggen
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: warm water zonder gas??

Bericht door mro »

Uw energieverbruik valt dan nog best mee lijkt me.

Ik zou ook gaan voor een nieuwe gasketel. Eventueel kan je wel kiezen voor een warmwaterboiler die indirect opgewarmd wordt door de gasketel, dus aparte boiler naast de gasketel.

Op die manier hou je meer opties open. Stel dat op termijn de gasprijzen door het dak gaan.

Een goede boiler zal langer meegaan dan een gasketel, je kan die zelf nog extra isoleren omdat je er rondom aan kan.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: warm water zonder gas??

Bericht door ritsaert snijder »

Ambitieus!
Wat dacht je van een massakachel en een houtgestookt fornuis en heatpipes en een buffer. Het houtgestookt fornuis ook te gebruiken voor warm water. Fornuis en kachel kunnen een mooie spreiding geven van de warmte.
* warm water is vrij snel op....dat is een oplossing in plaats van een probleem
* wat gebruik je als fornuis in de zomer?
* hoe regel je het nodige hout?

Met zelfbouw en wat hulp kan je een heel eind komen met een redelijk beperkt budget.
groet!

Ritsaert
ant
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:13

Re: warm water zonder gas??

Bericht door ant »

toch maar gas dus? Met pv panelen en zonneboiler of heatpipes.
Wijnand
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2017, 12:18

Re: warm water zonder gas??

Bericht door Wijnand »

Beste forumleden,
Ik ben ook nieuw hier. Heb me net aangemeld. Ik zit een beetje in dezelfde boot als Ant. Ben me aan het inlezen in de materie van verduurzamen. We hebben onlangs een jaren 70 woning gekocht en willen zo veel mogelijk als kan van het gas af. We zijn met z'n 3tjes hier thuis. Een Teener van 13 en een vrouw die erg van lang douchen en het bad houden. Goed voor een verbruik (samen met verwarming) van 1235m3 gas.
Het woongedeelte gaan we zo veel mogelijk met hout stoken met een goede houtkachel die we overgenomen hebben. Deze kan op termijn nog vervangen worden door een palletkachel.

De CV ketel is uit 2002 , dus die moet vervangen en dat is een mooi moment om meteen een bijverwarming door de zon te regelen. daarnaast gaan op het dak 2x 15PV panelen in oost - west opstelling. Verder gaan alle ramen naar HR++ incl kozijnen. Ook dakisolatie, gevel en vloer isolatie staan op het programma.

Naast al deze verbeteringen wil ik dus ook graag het warmwater verwarmd hebben door de zon.
Nu heb ik gelezen op o.a. Solar2All.com over de mogelijkheden. Een paar vragen die in mij opkomen:
-Hoe kies je de grootte van het buffervat?
-En hoeveel vacuum buizen moeten daar tegenoverstaan? Kan me voorstellen dat deze in een bepaalde verhouding met elkaar staan?
-wat doe je in de zomer met overtollige energie, kan me voorstellen dat je dan te veel warm water hebt.
-ik zie nergens achter de vacuumbuizen reflectoren, is dat niet iets wat te goede komt van het rendement?

Verder, als het water in het buffervat door de CV bijverwarmd wordt, hoe zit dat dan met het rendement? Kan je niet beter het warme water uit de CV direct mengen met het warme water uit de boiler? Zoals een mengkraan werkt. En als het water uit de boiler te koud is, dan het water direct uit de cv, ipv dat ie eerst de bovenlaag van de boiler moet verwarmen?
ant
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:13

Re: warm water zonder gas??

Bericht door ant »

ho Wijnand,

vacuum buizen met reflectoren heb ik wel gezien in mijn zoektocht, even verder zoeken. Maar ik lees ook dat het voor een gezin van 4 of minder niet interessant is.
Wijnand
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2017, 12:18

Re: warm water zonder gas??

Bericht door Wijnand »

Ha Ant,

Dank voor je antwoord. Weet jij al voor welke nieuwe CV ketel jij gaat? Ik heb even zitten zoeken en de Remeha Remeha Tzerra Plus CW4 komt er goed uit bij de consumentenbond. Wellicht een optie.
ant
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:13

Re: warm water zonder gas??

Bericht door ant »

de installateur hier in het dorp adviseert Vaillant: minder kunststof, degelijker gemaakt en makkelijker onderhoud. Hij levert ook remeha. Maar ik kijk ook naar mogelijkheid van los buffervat en geen combiketel. maar het lijkt financieel niet handig.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: warm water zonder gas??

Bericht door Brutus Groenus »

Tot nu toe 3x Vaillant gehad, bevalt goed. Ons huidige huis had een (12jr? Oude) Nefit Ecomline, hangt nu ook een Vaillant.
- Word geen slaaf van je bezit -
koevlaas
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 okt 2016, 16:29

Re: warm water zonder gas??

Bericht door koevlaas »

Ik heb een gasloos huis en genoeg ervaring ermee om je een eind op weg te kunnen helpen.

Je kan voldoende douchewater maken met een lucht/water warmtepomp waarbij je een voor een warmtepomp geschikte boiler installeert. Zelf heb ik een WP voor het verwarmen van het huis en deze maakt via de boiler ook het douchewater.
Enige pijnpunt kan zijn dat je ruimte moet hebben om de vrij grote boiler 1.50m x 60cm diameter en binnenunit van de WP kwijt te kunnen.
E-r-i-k
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2017, 15:02

Re: warm water zonder gas??

Bericht door E-r-i-k »

Hier is de gasaansluiting sinds een jaar afgezegeld. Wij hebben op 2 plekken warm water nodig: in de douche en in de keuken.

In de keuken hebben we een Grohe Red geplaatst, geeft veel comfort: direct warm en kokend water.
In de douche maken we gebruik van een Clage CEX-U doorstroomverwarmer waarmee we het water op 38 graden verwarmen. Op de afvoer zit een WTW douchepijp (Technea V21) welke de toevoer van het 'koude' water voor de doorstroomverwarmer op zo'n 20 graden krijgt. Hierdoor hoeft de doorstroomverwarmer dus minder energie te gebruiken om het naar 38 graden te krijgen.

De Grohe Red verbruikt per dag ongeveer 1 kWh. De Clage doorstroomverwarmer trekt tijdens een douchebeurt zo'n 7 tot 8 kW. Wellicht niet de meest zuinige manier van douchen, maar voor 2x 10min per dag warm douchewater, vind ik het zonde om een boiler 24 uur per dag aan het werk te zetten.
Plaats reactie