Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wim2017
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2017, 20:40

Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door Wim2017 »

Beste allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ik zou graag van jullie expertise gebruik maken.

Wij hebben nu een open haard (een model van 30 jaar geleden) en dat is alles behalve van zuinig. Alle warme lucht uit de woonkamer wordt netjes via de schoorsteen afgevoerd. De open haard gaan we dus vervangen door een inbouw cv houtkachel.

Gezien allerlei discussies over stankoverlast door buren wil ik een kachel die aan alle strenge eisen (Oostenrijk/Duitsland) voldoet.

1.Ik neem aan dat weinig fijnstof uitstoot ook betekent dat er weinig/geen stankoverlast zal zijn. klopt dit?

Er zijn heel wat kachels op de markt maar de inbouw haarden van BeF Home hebben mijn aandacht getrokken, dan met name de inbouw cv haard.

2. Heeft iemand ervaringen (zowel positief als negatief) met de haarden van BeF Home?

Dan heb ik nog een paar andere vragen:

ik wil een 10KW waterzijdige kachel en daarom een buffervat van 825 liter (inclusief tapwatervoorziening). Echter een dergelijk buffervat past (qua breedte) net niet en daarom zit ik de denken aan twee buffervaten. 1 van 500-600 liter voor de cv en een van 150-200 voor tapwater.

3. Weten jullie of dit (dus twee buffervaten) uberhaupt in combinatie met een houtkachel op een cv ketel kan worden aangesloten?
Of betekent dit dat er extra pompen/warmtewisselaars nodig zijn?

4. Voor de cv houtkachel is er een afvoer op het riool nodig, maar dit is toch alleen als de beveiliging op de kachel wordt aangesproken en dan zal er toch alleen (warm) tapwater worden geloosd? Kan de afvoer niet gewoon naar de tuin worden omgeleid, of mag dit absoluut niet?

5. Ik wil alles laten aansluiten door een vakman, maar hebben jullie enig idee wat zoiets zou gaan kosten (grove schatting)?

Veel dank voor jullie reactie alvast.

Hartelijke groet,

Wim
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door ritsaert snijder »

Goedemiddag, welkom!
1. Weet je zeker dat je een cv haard wil?
2. Waarom wil je dat?
3. De afvoer is condens, ik weet niet eens of dat een goed idee is om dat in het riool te dumpen?
2. Waarom zou die cv haard niet stinken?
groet!

Ritsaert
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door bertocello »

4 De afvoer/noodkoeling maakt gebruik van het waterleidingnet om te koelen, en dan nog maar alleen als de kachel te warm word. Dit mag gerust eender waar geloosd worden, dus ook in de tuin.
Als jou kachel (inzethaard waarschijnlijk) goed aangesloten is en goed gestookt word mag je er van uit gaan dat de noodkoeling alleen aanspringt bij kalamiteiten, zo goed als nooit dus.
10 KW waterzijdig is wel ruim, dan heb je zeker 800 liter buffer nodig, liever meer.
Als die buffer dan ook nog verdeelt is over 2 vaten stijgt zowel de plaatsing als onderhoud kost en ook het warmte verlies.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door Sandman79 »

Betreffende weinig fijnuitstoot en weinig stankoverlast.... Dit hangt wel een beetje van elkaar af, want weinig fijnuitstoot duidt op een goede verbranding en bij een goede verbranding heb je ook geen stank. Een goede verbranding hangt mijn inziens nog meer af van het type hout dat je verstookt dan van de kachel....
Ik heb ook een CV-kachel gekocht dit jaar, voldoet ook aan de nieuwste Duitse normen, en op 90% van de dagen ruik je totaal niets op 5 meter afstand van mijn schoorsteen die maar 4 meter boven het maaiveld uitkomt. voor de rest meestal een zeer lichte houtstook geur, een echt penetrante stank, zoals de kachel van mijn buren meermaals vroeger gaf, is het hier nog niet geweest. :)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door ritsaert snijder »

De afvoer/noodkoeling maakt gebruik van het waterleidingnet om te koelen, en dan nog maar alleen als de kachel te warm word. Dit mag gerust eender waar geloosd worden, dus ook in de tuin.
Dat is waar, ik dacht even aan condens. Is dat een veilige vorm van noodkoeling tegenwoordig? Vroeger was daar veel kritiek op.
groet!

Ritsaert
Wim2017
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2017, 20:40

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door Wim2017 »

ritsaert snijder schreef:Goedemiddag, welkom!
1. Weet je zeker dat je een cv haard wil?
2. Waarom wil je dat?
2. Waarom zou die cv haard niet stinken?

1/2. We willen in ieder geval een nieuwe houthaard (inzet), dus waarom geen cv haard als je daar ook nog je huis mee kan verwarmen? Dat lijkt mij ideaal. Waarom zou ik dat niet willen? Ik sta open voor commentaar want we zijn nu juist aan het afwegen of we de koppeling met de cv willen maken.
2. goeie vraag en dat wil ik dus ook weten. Mij lijkt het logisch dat een haard (wel of geen cv maakt niet uit lijkt mij) minder zal stinken als de emissiewaarden heel laag zijn omdat er dus een betere verbranding lijkt te zijn.
Wim2017
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2017, 20:40

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door Wim2017 »

bertocello schreef: 10 KW waterzijdig is wel ruim, dan heb je zeker 800 liter buffer nodig, liever meer.
Als die buffer dan ook nog verdeelt is over 2 vaten stijgt zowel de plaatsing als onderhoud kost en ook het warmte verlies.

Dank voor je reactie. Op verschillende sites staat dat de buffer 50 keer het waterzijdig vermogen van de haard nodig heeft. Dan leek mij een vat van 600L + 150L ook wel voldoende. Probleem is dat een vat van 825L qua breedte net niet past. Ik zal hier nog verder naar kijken.

Qua aanschafkosten lijkt het overigens niet veel uit te maken of je 1 buffer van 825 L met interne tapwatervoorziening koopt of twee losse buffers. Zijn er nog extra apparaten nodig om beide buffers aan te sluiten of maakt dat niet veel uit? Over hoeveel onderhoudskosten hebben we het ongeveer?

Groet,
Wim
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door ritsaert snijder »

Grote nadelen van een cv haard vind ik;
* de technische complexiteit, er kan veel stuk gaan
* duur
* levensduur is beperkt
* onderhoud, schoon maken van de wisselaar
* verlies buffervat
* pompverlies
* veiligheid (koeling met tapwater is niet een 100 % veilig systeem zover ik weet)
* lastige sturing; als er vanuit de cv/buffer vraag is en je gaat stevig stoken wordt de ruimte onnodig warm

Ik vind een centraal geplaatste (massa) kachel en een LTV CV systeem in principe veel beter bij elkaar passen. De sturing is ook niet simpel te maken omdat je het niet zo kan kopen. Maar na wat ervaring werkt het als een speer en vullen ze elkaar goed aan.
groet!

Ritsaert
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door Sandman79 »

* de technische complexiteit, er kan veel stuk gaan
Het is technisch ingewikkelder als een massakachel al valt het te overzien. Leidingwerk moet lekvrij zijn, een pomp heb je nodig en een sturing.

* duur

Een massakachel aankopen is meestal een pak duurder dan een cvhaard.

* levensduur is beperkt

Alles is beperkt in Levensduur, ik ken cvbranders die richting de 40-50 jaar gaan? :)

* onderhoud, schoon maken van de wisselaar

Dat is waar, bij sommige kachels is dit zeker niet heel makkelijk om te doen

* verlies buffervat

Iets om rekening mee te houden, staat je buffervat binnen de geïsoleerde schil vervalt dit argument weer

* pompverlies
* veiligheid (koeling met tapwater is niet een 100 % veilig systeem zover ik weet)

Er zijn ook andere systemen mogelijk (drukloos mbhv platenwisselaar bvb)

* lastige sturing; als er vanuit de cv/buffer vraag is en je gaat stevig stoken wordt de ruimte onnodig warm

Bij mij is het vermogen wat de kachel richting de kamer afgeeft sowieso wat aan de lage kant, dus ik moet in I99% ook de radiatoren bij aanspreken. Dit werkt perfect, maar enkel als je een relatief 'snel' warmteafgiftesysteem hebt natuurlijk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door ritsaert snijder »

Duur?
Sandman schreef: Een massakachel aankopen is meestal een pak duurder dan een cvhaard.
Ik bouw een massakachel met lagere kosten per maand en hoogstwaarschijnlijk ook met een lagere investering (BEF, installatiekosten en aansluitingen....buffervat niet te vergeten).

Levensduur is beperkt
Alles is beperkt in Levensduur, ik ken cvbranders die richting de 40-50 jaar gaan? :).
Er zijn massakachels die ouder zijn dan 500 jaar :)

Onderhoud, schoon maken van de wisselaar
Dat is waar, bij sommige kachels is dit zeker niet heel makkelijk om te doen
. En! je moet het best vaak doen!

Verlies buffervat
Iets om rekening mee te houden, staat je buffervat binnen de geïsoleerde schil vervalt dit argument weer.
...Oke en dat hangt er een beetje van af of je hem plaatst op een plek waar je die warmte ook nodig hebt...

Veiligheid (koeling met tapwater is niet een 100 % veilig systeem zover ik weet)
Er zijn ook andere systemen mogelijk (drukloos mbhv platenwisselaar bvb).
Klopt en een open systeem is aan te raden....deze kachel heeft een tapwater systeem...

Lastige sturing; als er vanuit de cv/buffer vraag is en je gaat stevig stoken wordt de ruimte onnodig warm
Bij mij is het vermogen wat de kachel richting de kamer afgeeft sowieso wat aan de lage kant, dus ik moet in I99% ook de radiatoren bij aanspreken. Dit werkt perfect, maar enkel als je een relatief 'snel' warmteafgiftesysteem hebt natuurlijk.


Dus misschien is het de vraag: waarom is het in jouw situatie wel een ideale oplossing?
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door JantjeV8 »

ritsaert snijder schreef: Veiligheid (koeling met tapwater is niet een 100 % veilig systeem zover ik weet)
Er zijn ook andere systemen mogelijk (drukloos mbhv platenwisselaar bvb).
Klopt en een open systeem is aan te raden....deze kachel heeft een tapwater systeem...
Het tapwatersysteem is niet meer dan een aansluiting op de waterleiding, een buizenwisselaar die in de kachel(boiler) zit ingebouwd en een uitgang om te lozen. Stelt geen dr*l voor en kan eigenlijk ook niet kapot. Wat daar op tegen zou zijn begrijp ik niet.

Een een drukloos systeem is ook niet 100%. Ook die kan lek en dan heb je net zo'n bende in huis als een druksysteem. En een open expansie moet vaker gecontroleerd worden op drooglopen.
Overigens is het lekkage argument ook voor de traditionele cv's van toepassing. Dat pleit niets beter of slechter voor een hout-cv systeem.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door hanskraayeveld »

We kunnen weer precies lezen wie een massakachel heeft en wie een cv houtkachel.

Ik neem aan dat je ervaring hebt met stoken. Stook je vaak/veel/stevig?
Als dat zo is, is een hout cv kachel misschien iets voor je.
Hou er drommels goed rekening mee dat je met een hout cv kachel keihard MOET stoken.
Dus niet elk uur een blokje erop, dan kun je dit idee echt uit je hoofd zetten!
Een kachel met een opbrengst van 10 kW naar de cv, heeft een ruimte opbrengst van minimaal 5 kW.
Dit betekend 15 kW plus wat rendementsverlies en schoorsteenverlies, betekend dat je kachel ongeveer 5 kg hout per uur MOET slurpen. Dus niet mag, maar moet. In de praktijk komt het erop neer (veel ervaring) dat mensen of gewoon gaan stoken zoals ze altijd deden, met een normale houtkachel, en ontevreden zijn over de opbrengst naar cv, en spijt hebben als haren op hun hoofd, over deze grote investering, of dat ze spijt hebben vanwege het houtverbruik, en de lol er gauw vanaf is. 10 tot 20 m3 hout per jaar is echt niet overdreven!

Begrijp dus goed waar je aan begint!

Okee, heb je nog steeds interesse?

Over veiligheid hoef je je geen zorgen te maken. Koop wel een cv kachel met 4 aansluitingen (2 voor koelspiraal). Dat is beter voor je systeem. Ik adviseer geen drukloos systeem, verminderde opbrengst naar cv en als je pech hebt, een hoop geborrel tijdens het stoken, doordat de temperaturen boven de 100 graden komen van het water.
Koop een cv kachel die MAKKELIJK te reinigen is. In het hoogseizoen (winter) liefts elke 2 weken of maand een keer schoonmaken. Ik weet echt wel dat de verkoper zegt dat dat absoluut niet hoeft. Het hoeft ook niet als je genoegen neemt met maar de halve opbrengst naar de cv.

Dit is in grote lijnen waarom je wel of niet een houtcvkachel moet kopen.
De overstort zou ik niet op de riolering aansluiten, tenzij je asbest of gres leidingwerk hebt.
PVC leidingen kunnen NIET tegen deze temperaturen! Dus gewoon in je kruipkelder lozen. Het komt toch "nooit" voor.

Voor de rest: Iedereen vind wat anders. De mensen met een massakachel hebben geen houtcv, en de mensen met een houtcv geen massakachel.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door kockie »

telt een vergasser ook als houtcv?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door ritsaert snijder »

Telt een RBB 314 (is geen vergasser) waarmee ik cv water warm stook mee als een hout cv? Tellen de argumenten van een massakachelstoker niet mee als het gaat om een hout-cv? :lol: Maar ik ben het grotendeels wel met de punten van Hans eens. Maar ik weet niet of hij gelijk heeft over de veiligheid. Weliswaar een klein risico, maar wel met hele grote gevolgen.

Het belangrijkste verschil is dat je met een cv-kachel heel veel warmte kan genereren. Daarvoor moet je heel veel hout verbranden. Veel gezaag en gesleep en veel onderhoud. Een massakachel genereert minder warmte. Je huis moet beter geïsoleerd zijn. Maar dan ben je met een keer stoken per dag al een heel eind op weg. Geen techniek en bijna geen onderhoud.

Als ik een hout-cv zou kopen zou ik gaan voor kwaliteit!
groet!

Ritsaert
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Ervaringen BeF Home cv houtkachels en overige vragen

Bericht door hanskraayeveld »

Tuurlijk telt alles mee. Maar dan vind ik dat je ook een compleet beeld moet genereren.
Met een massakachel kan je moeilijk warmte verplaatsen, met een hout cv kachel veel beter.
Ook je comfort (ik heb niet zo heel veel ervaring met massakachels) is beter met een hout cv kachel.
Je warmt namelijk de koude plekken op, (zoals onder ramen met radiatoren, of vloerverwarming), en creeert zo minder "trek" in huis. Geen koude en warme plekken, maar egaal verspreide warmte. Met een massakachel kan het ook vast, maar moet je met allemaal luchtkanalen gaan werken, neemt veel ruimte in, maar als het werkt, werkt het beter, ben ik absoluut met je eens. Lucht is gewoon eenvoudiger, lucht/water/lucht omslachtig. Maar in de meeste huizen zit wel cv, en geen luchtkanalen (voor verwarming).
Plaats reactie