Houtvergasser buiten plaatsen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door aux »

kockie schreef:Ik heb mijn ketel en buffervat op afstand van de woning staan met 40 meter leiding (enkele reis). Dat gaat prima, ik moet eerlijk bekennen dat ik nog geen temperaturen van de leidingen heb opgenomen....
Vandaag heb ik nog eens goed gekeken naar de optie van het hokje op 20 meter afstand, daar zitten ook nog een aantal haken en ogen aan.
- het hokje zit achter de garage, de garage is ongeveer 5 meter hoog, hoe bevestig je daar veilig en stevig een voldoende lange schoorsteen aan?
- Mijn zonneboiler wil ik ook verwarmen, hoe zou zoiets schematisch er uit komen te zien? heb ik dan aan 2 leidingen wel voldoende?

Mag ik vragen wat voor leiding je hebt gebruikt in de grond?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door kockie »

Mijn schema (klikbaar):
Afbeelding

Opstelling: Afbeelding

De ondergrondse buis: Afbeelding
Meer over de opbouw: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 195#p25531

De hele topic: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1640& (wel even leesvoer)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door Albert van WdJ »

aux schreef: - het hokje zit achter de garage, de garage is ongeveer 5 meter hoog, hoe bevestig je daar veilig en stevig een voldoende lange schoorsteen aan?
Mijn schoorsteen is ergens rond 6 meter hoogte. Zou 9 meter moeten zijn.
Vergasser heeft er geen probleem mee. Die draait op de afzuigventilator. Ik verwacht dat de vergasser technisch ook prima werkt zonder schoorsteen. Hij heeft die trek niet nodig.
Probleem kan ontstaan wanneer de max. watertemperatuur is bereikt. Dan valt de rookgasventilator uit en blijft het vuur aan op natuurlijke trek. Heb je zo'n 20% vermogen, schat ik. Bij mij is 6 meter voldoende omde ketel aan de gang te houden.

Uitmonding van een vergasser moet wel voldoende hoog en liefst zo ver mogelijk bij buren vandaan zitten. Zeker bij opstarten kan je behoorlijk wat rook en stank produceren. Daarnaast is niet iedereen blij met een constante stevige stoompluim over/langs zijn huis heen.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door kockie »

Ik zou juist niet zo'n hoge schoorsteen monteren. Als de ventilator uitgaat en je schoorsteen produceert teveel trek, blijf je teveel vermogen ontwikkelen in je ketel. De duurdere ketels zullen dan misschien de beluchting aanpassen, mijn goedkopere kan dan verder niets aanpassen. Mijn schoorsteen voldoet aan de minimum trek voorwaarde, maar ook niet meer dan dat. Ik heb nu 5.5 meter schoorsteen; ca 4,5 meter boven de ketel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door nck »

kockie schreef: De duurdere ketels zullen dan misschien de beluchting aanpassen, mijn goedkopere kan dan verder niets aanpassen. Mijn schoorsteen voldoet aan de minimum trek voorwaarde, maar ook niet meer dan dat. Ik heb nu 5.5 meter schoorsteen; ca 4,5 meter boven de ketel.
Klopt helemaal, mijn Frohling gooit dan ook de beluchting dicht maar blijft wel vuur houden. Net genoeg om de ketel op temperatuur te houden.
Heb zelf ongeveer 8 meter schoorsteen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door aux »

Een kortere schoorsteen is dus niet zozeer een probleem. Wat raden jullie aan als minimale afstand naar de buren? Aangezien dit nogal een relatief begrip is.. ik schat in dat de woning hemelsbreed zo'n 10 meter er vandaan staat, zou de buurman overlast hiervan kunnen krijgen?

@Kockie
Heb toch het hele verhaal maar gelezen omdat de opstelling die je hebt ook redelijk op mijn situatie zou passen. Er zijn een paar kleine verschillen, op volgorde van vraagteken ;)

Hoe gaat de verwarming van de 200L Boiler? als ik het zo bekijk verwarm je eerst het buffervat en van daaruit gaat de warmte naar de woning. Nu zal het buffervat bovenin misschien wel redelijk snel warm zijn, maar zou het voor de voorjaar en herfstmaanden niet gunstiger zijn om de buffer over te slaan en rechtstreeks de boiler te voeden? Heb je dit overwogen? Heb je enig idee hoeveel tijd je nu extra moet stoken? Nu stook ik meestal tussen oktober en maart, maar ik zou het wel prettig vinden als ik de vergasser zo nu en dan even aan kan zetten om de boiler te verwarmen.

Je gebruikt een warmtewisselaar, dat doe je omdat je buffer drukloos is toch? Welke afwegingen moet ik hier rekening mee houden? Zonder overtuigend advies voor iets anders zou ik gewoon een standaard buffervat nemen. Dit is vaak al geïsoleerd. Ik heb ook wel eens zitten kijken naar een tweedehands melktank, maar deze zijn meestal ook nog vrij prijzig. Met een standaardbuffervat heb je toch geen warmtewisselaar meer nodig?
Hoe zit het met bovenstaande in ogenschouw genomen met de dimensionering van het expansievat

De grondleiding die je hebt gemaakt is een waar kunstwerkje. Aangezien ik niets heb liggen om zoiets te maken en dan via marktplaats alles bij elkaar moet zoeken, zou ik denk ik liever zo'n leiding voor stadsverwarming gebruiken bijkomend voordeel daarvan is dat de kans op een lekkage in de leiding ook wat kleiner is. Welke varianten kennen jullie hier in? Ik herinner me dat ik een paar jaar terug een Zweeds/Noors/Fins project heb gezien waar ze een mooie oplossing hadden, maar die kan ik niet meer terugvinden.
Graag jullie ervaringen.

De afstand is bij mij niet 30 meter, maar eerder 20 of 1 meter.. afhankelijk van wat ik uiteindelijk ga doen.

De dimensionering zal iets anders zijn, maar daar moet ik me nog eens goed in verdiepen.

Tenslotte heb ik geen vloerverwarming.

<edit> wijziging aangebracht boilervat/buffervat</edit>
Laatst gewijzigd door aux op 04 aug 2013, 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door kockie »

aux schreef:Een kortere schoorsteen is dus niet zozeer een probleem. Wat raden jullie aan als minimale afstand naar de buren?
Ik denk dat de afstand niet zoveel uitmaakt. Als het stinkt, ruik ik de ketel van de buurman op 300 meter afstand ook.....
aux schreef: Hoe gaat de verwarming van de 200L Boiler? als ik het zo bekijk verwarm je eerst het buffervat en van daaruit gaat de warmte naar de woning. Nu zal het buffervat bovenin misschien wel redelijk snel warm zijn, maar zou het voor de voorjaar en herfstmaanden niet gunstiger zijn om de buffer over te slaan en rechtstreeks de boiler te voeden? Heb je dit overwogen? Heb je enig idee hoeveel tijd je nu extra moet stoken? Nu stook ik meestal tussen oktober en maart, maar ik zou het wel prettig vinden als ik de vergasser zo nu en dan even aan kan zetten om de boiler te verwarmen.
Even voor de duidelijkheid jouw tekst in het rood aangepast; dan is het antwoord ook ondubbelzinnig. Eigenlijk is mijn boiler te klein. Ik kan max 70-80 liter naverwarmen met de houtcv. Bij mijn buren staat een nagenoeg zelfde installatie met 500 liter boiler (wel weer zonder zonneboiler). Dat zou ik ook nog eens graag willen, maar mis de ruimte in huis voor zo'n grote boiler. Als de boiler bijgestookt moet worden is er meestal ook warmtebehoefte in huis. De buffer is bovenin dan vaak nog op redelijke temperatuur waardoor ik maar 1 maal per 2-3 dagen hoef te stoken in het tussenseizoen. Ik heb al wel eens zitten denken om een en ander aan te passen om sneller warm water in de boiler te krijgen, maar dat vraagt veel technische aanpassingen en de winst is beperkt. Ik denk dat het een goed half uur scheelt. Voor mij de moeite niet waard.
aux schreef:
Je gebruikt een warmtewisselaar, dat doe je omdat je buffer drukloos is toch? Welke afwegingen moet ik hier rekening mee houden? Zonder overtuigend advies voor iets anders zou ik gewoon een standaard buffervat nemen. Dit is vaak al geïsoleerd. Ik heb ook wel eens zitten kijken naar een tweedehands melktank, maar deze zijn meestal ook nog vrij prijzig. Met een standaardbuffervat heb je toch geen warmtewisselaar meer nodig?
Hoe zit het met bovenstaande in ogenschouw genomen met de dimensionering van het expansievat
Ik heb een warmtewisselaar gebruikt omdat ik het ketel- en huiscircuit gescheiden wilde houden. Was niet perse nodig geweest, maar wel een bewuste keuze. Ik heb niet voor een standaard buffer gekozen wegens de prijs. Voor deze tank van 2 kuub heb ik 140 euro (+50 euro brandstof) betaald. Da;s geen geld vergeleken met een normale buffer. Mijn toekomstige uitbreiding (4.5 kuub) heeft ongeveer hetzelfde gekost. Even zoeken en rondkijken kan dus geld opleveren.

Vuistregel voor een gesloten expansievat is ca 12% van je systeeminhoud. Er zijn allerlei rekenregels voor, maar de vuistregel komt daar behoorlijk in de buurt. Te veel expansie kan bijna niet.
aux schreef:
De grondleiding die je hebt gemaakt is een waar kunstwerkje. Aangezien ik niets heb liggen om zoiets te maken en dan via marktplaats alles bij elkaar moet zoeken, zou ik denk ik liever zo'n leiding voor stadsverwarming gebruiken bijkomend voordeel daarvan is dat de kans op een lekkage in de leiding ook wat kleiner is. Welke varianten kennen jullie hier in? Ik herinner me dat ik een paar jaar terug een Zweeds/Noors/Fins project heb gezien waar ze een mooie oplossing hadden, maar die kan ik niet meer terugvinden.
Graag jullie ervaringen.
Dank je voor het compliment. Ik had ook niets liggen voor deze leiding. Heb alles gekocht. De verwarmingsleiding is een meerlagenbuis en is onder de grond uit 1 stuk. Lekkage maakt dus niet uit met een gekochte geisoleerde leiding. Mij was de prijs voor de gekochte leiding gewoon te hoog.
aux schreef:
Tenslotte heb ik geen vloerverwarming.
Da's jammer. Vloerverwarming naschakelen op de radiatoren levert een fantastisch lage retourtemperatuur op....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door aux »

Kan iemand nog iets vertellen over de dimensionering en wat eventueel gevolgen voor gebruik zijn?

Voor mijn gevoel heb ik wel genoeg aan een 25/30 kwh vergasser met een 1000 liter vat. Stel dat dit te weinig is, dan zal de gas-cv wellicht nog een beetje bij moeten warmen, maar vind ik geen probleem.
Is het zo eenvoudig om te zeggen dat wanneer je bijv. een 50kwh vergasser met 2000 liter vat hebt, dat je dan korter kunt stoken? (maar in diezelfde tijd wel aanzienlijk meer hout verstookt)

Of zitten er nog meer haken en ogen aan?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door Sandman79 »

@ aux, grofweg heb je gelijk, er zijn echter altijd 'stilstandsverliezen'. je buffer met warmteopslag zal altijd warmte verliezen, en als je buffer niet binnen de geisoleerde schil staat, is die warmte verloren...
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door aux »

Dan is het misschien helemaal nog niet zo gek om iets groter te doen. Ik verwacht namelijk niet dat mijn vrouw overdag flink met hout gaat slepen, dus stook ik 's avonds alles goed warm, dan kan zij de dag er misschien redelijk op doorkomen zonder te veel gas te verbruiken.
theo67
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2017, 18:41

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door theo67 »

kockie schreef:De "container" op die foto is niet (meer) in gebruik als houtcv container. De gene die m heeft gebouwd is hier ook niet actief. De ketel voldeed niet goed volgens hem.

Ik heb mijn ketel en buffervat op afstand van de woning staan met 40 meter leiding (enkele reis). Dat gaat prima, ik moet eerlijk bekennen dat ik nog geen temperaturen van de leidingen heb opgenomen....

Ik denk overigens dat je met een vergasser niet goedkoper uit zult zijn.
Hallo Kockie, ik heb ook een vigas 25 houtvergasser besteld met 2 buffervaten en wil hem in de schuur plaatsen, de leiding naar mijn cv is iets van 30 meter.
duurt het niet lang voordat het douchewater er is?
voor de keuken heb ik een boilertje besteld.
gr Theo
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door JantjeV8 »

Huh? Haal je je sww dan uit je buffer?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door kockie »

Ik heb in huis een zonneboiler met dubbele spiraal. De onderste wordt verwarmd door de zonnecollectoren, met de bovenste spiraal kan ik dmv de houtcv ketel naverwarmen. Ik schat dat ik dan ca 70 liter heet water heb. Dat is best krap en vaak onvoldoende om een hele dag door te komen. Op mijn wensenlijst staat een boiler van 500 liter met dubbele spiraal, maar dan moet ik eerst het huis aanpassen. Op dit moment is er geen plaats met een goede waf (en mogelijkheden om hem te plaatsen).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie