Zaagdag 2017

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Zaagdag 2017

Bericht door Pietje »

Er lopen op dit moment twee mogelijkheden voor een zaagdag iets centraler in het land als Sandman79 (Belgie/Zonhoven) en JWardenier (Steenwijk), namelijk Amersfoort en Nistelrode. Mocht er iemand anders een locatie weten in Utrecht/Gelderland: ook prima! Mocht er wel veel belangstelling zijn voor de mogelijkheden van Sandman en John, laat het weten...

Mijn streven is om een zaterdag te prikken in eind februari.

Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: Zaagdag 2017

Bericht door tvw »

mijn zaag gaat met een verlengsnoer..
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zaagdag 2017

Bericht door Ruuben »

Ik zal nog even vragen aan een boer in Tienhoven of er wat mogelijk is.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zaagdag 2017

Bericht door Ernest Dubois »

Ok John hij dacht misschien een beeld van het zaag en haakwerk als stimulatie/promotie zou kunnen dienen voor dit zaagdag. Zo leuk, zo veel van genieten.
Bijlagen
P1220038.jpg
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zaagdag 2017

Bericht door jwardenier »

Voor wie dit niet helemaal duidelijk is , Ernest heeft me gisteren geholpen , we hebben dus stiekem al een zaag dag gehad .
De reden hiervoor was dat een houthandelaar samen met een snippermachinist het hadden gemunt op een bos wal die ik al 5 jaar in onderhoud had , helaas ging het voor de eigenaar niet snel genoeg ,hij wil kaalslag terwijl mijn idee herstel van het landschap is .
De eigenaar had het dus aan een handelaar gedaan ,ik moest erg mijn best doen om het terug te krijgen .
Om de handelaar buitenspel te zetten hebben we er dus eerst het dikke hout uitgezaagd ,Ernest bood me aan om een dag te komen met een dikke zaag ,Ik had me geen raad geweten .Met deze enorme zaag heeft Ernest de bomen geveld ,ik heb mijn trekkertje er voor gezet en met een spanband hebben we voorkomen dat bomen zouden vallen waar we dat liever niet wilden .
Op de foto geeft Ernest even een demonstratie houtkap zonder gebruik van fossiele brandstof wellicht een idee voor een volgende zaag dag .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zaagdag 2017

Bericht door kockie »

jwardenier schreef: wellicht een idee voor een volgende zaag dag .
Dat lijkt me een erg leuk idee! Zal wel moeten gaan trainen denk ik!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zaagdag 2017

Bericht door Pietje »

Een bijl (en hiep) zijn ondergewaardeerde gereedschappen bij het uitsnoeien... Laat maar komen!

De mogelijkheid voor Amersfoort is helaas afgevallen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zaagdag 2017

Bericht door jwardenier »

Ernest heeft me laten zien hoe je niet moe wordt , zijn geheim goed gereedschap en vlijmscherp .
Op mijn bijl kun je gaan zitten ,dus die heb ik voor onderhoud met de meester mee gedaan .
Ik denk dat je met bosbouw de zelfde kant op kunt als met het gras maaien ,zo heb ik nog een 2 pers zaag .
Ik heb een paar tachtigers er me zien werken ,met snelle slagen hakten ze een keep in de boom ,hierna vloog de zaag er door ,de boom werd afgekort op lengte ,het zou een slee worden .
Het lijkt mij zeker interessant om dit te leren , ik ga voorlopig nog met de knetterbijl door, heb nog een behoorlijke hoeveelheid te zagen .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zaagdag 2017

Bericht door Ernest Dubois »

Ik had de bijl mee meer uit gewoonte was eigenlijk de verkeerde voor het werk op die dag. Maar het was fijn voor een tijd om de motor zaag stil te zetten, laat die zwaar beest op de grond sta en met bijl in stilte te werken, vrij bewegen met mijn lichaam en gewoon takken afhaken. Geen kwestie dat het een stuk sneller met motor zagen gaat maar met de bijl kan ik veel langer werken met minder stres fysiek en geestelijk.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zaagdag 2017

Bericht door kockie »

Ik ken het verschil wel tussen motorzeis en zeisen met de hand. Dat laatste gaat in oorverdovende stilte... Het lijkt me wel erg mooi om een boom letterlijk om te hakken. Al jaren niet meer gedaan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zaagdag 2017

Bericht door Ernest Dubois »

Werken, das leuk.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Zaagdag 2017

Bericht door MatthiasD »

Heel apart om dit te kijken met op de achtergrond 'The evil that men do' van Iron Maiden... is dit nou wat men noemt hakhout? (serieuze vraag)
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zaagdag 2017

Bericht door Ernest Dubois »

Ja dat zou je hakhout kunnen noemen, tamme kastanje hakhout bos en alhoewel ik geen Italiaans verstaan volgens mij is het product bedoeld als palen voor in de wijbouw in midden Italië.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zaagdag 2017

Bericht door jwardenier »

Na een week stevig door werken is het toch erg lekker om 2 dagen niet te zagen .Zaag in de revisie nieuwe ketting en blad .
Omdat het werk bij huis ook doorgaat ,even de zaag weggezet .
Ernest , het lijkt gelukt te zijn om de houthandelaar buitenspel te zetten ,vrijdag de eigenaar gesproken en de lange kant van het perceel mag ik nu ook dunnen de dikke eiken blijven staan alleen het onderhout moet er uit .
De hout voorraad, het stapelt al aardig bij , ik had al voor 5 winters ,kom nu misschien wel aan de tien .
Ik zaag er per dag tussen de 3 en 5 m3 uit ,sommige bomen hangen naar de weg , hier zet ik de trekker voor met lange spanband ,na het inzagen van een valkeep en snede aan de achterkant trek de trekker de boom het akkerland op ,gaat meestal goed soms gaat de boom opzij ,hierna takken er af en hout op de wagen ,waarna ik de takken terug stapel op de bos wal ,met dit werkje kan ik niet met paard werken helaas .
Al met al een heel werk dus ,menig avond kom ik dan ook honds moe thuis .
vooral het klauteren de wal op ,en dan terug naar de trekker ,klimmen is dus niet mijn ding .
heeft iemand nog een tip , boom hangt schuin achterover ,hoe zaag ik die het best zodat hij niet de weg opvalt .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zaagdag 2017

Bericht door Ernest Dubois »

Goed dat de ff houthandelaar moet wijken dat was voor de helft ook de bedoeling.
De zaag van mij zit ook nu uitklaar op de werkbank. Wij hadden better twee dagen opzij moeten zetten om verder met de klus te gaan voordat de dooi is begonnen, (verdomde klimaat veranderingen). Jammer dat het niet hier dichterbij in de buurt is.
Voor de bomen die op de weg moet kun je misschien de boom in en met een handzaag de kroon afzagen.
Werken, das leuk.
Plaats reactie