SBB stopt met particuliere houtkap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Pietje »

Een collega had laatst een ambulance nodig voor 1 van zijn ervaren medewerkers. Boom geveld, dode tak 20meter de lucht in en en vielals een helikopter op z'n helm. En toen ging het licht uit, wist niet meer waar 'ie was toen hij bij kwam. Als hij geen helm had, was hij er niet meer geweest. Of juist wel geweest.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door jwardenier »

Ik was gisteren aan het zagen ,helm op zakte dat rot ding voor men ogen tegen de tijd dat je dat hersteld hebt licht de boom waarmee je aan het zagen was om ,alles ging goed ,alleen rolde de helm nog meters door nadat ik hem weg smeet .
Ik zie nogal eens wat ongelukken gebeuren nadat de boom geveld is ,tak op spanning en zaag er verkeerd in ,of men zaagt een tak weg en de boom rolt om ,deze had ik vorige week ook ,had hem door dus wist weg te komen .
Een andere grap die ik meemaakte , zaag een mooie keep in zodat ik bedacht waar de boom viel ,zaag de achterkant in tegen het vallen draait de boom op zijn as en valt inplaats van rechts naar Lings .
Ik woon in noord nl ,kan met de auto ,dus een afstand is niet het probleem ,voor mij liever in febr. maart begint de lammertijd .

Peter , kun je na een dag een geldig certificaat uitreiken en wat zouden de kosten zijn .
de snor
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 feb 2013, 18:23

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door de snor »

ook hier wel belangstelling voor de zaag cursus zowel vader als zoon.
liever echter niet te ver weg (wonen in de buurt van cockie)
maximaal 1 1/2 uur rijden is mij ver genoeg.

groeten de snor
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Pietje »

Regio Utrecht, Arnhem, Apeldoorn is voor mij ook prima, en voor veel ecologiers ook... Carbonglider en De Snor hebben al vaker aangegeven mee te willen doen, voor mij een reden om een meer noordelijker locatie te kiezen. Maar... die is er nog niet. Misschien kan Ruben wat proberen, of Maarten ons naartoe doorsturen, DJ nog een kennis, Dormos, JantjeV8 nog wat?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door jwardenier »

Ik kan een locatie regelen in Gees Dr. nabij Coevorden Hoogeveen , bos wal 150 m waar alles gezaagd kan worden stam diameter 20 25
Er is een grote schuur waar we kunnen zitten .
Martinus87
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 feb 2016, 21:17

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Martinus87 »

Ik heb wel interesse om wat te leren van de ervaren members, dus ik hou me aanbevolen.

Wil voor mijn kachel ook beginnen zelf te voorzien in hout (in plaats van kopen), dus juiste hantering van een kettingzaag is dan wel essentieel.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Dutch John »

Ik heb een aantal sparren die niet gewoon geveld kunnen worden, maar vanwege gebouwen, vijver en voedselbos in stukken ter plekke neergehaald moeten worden. Misschien ooit iets voor een klimcursus voor een bescheiden groepje. Handig: de ambulancepost is maar 2 minuten ver......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door kockie »

Volgend jaar (of najaar) misschien hier weer, als ik alle hout van de vorige keer eens het bos uit heb....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Ruuben »

Nog dagje zagen met z'n alle?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door kockie »

Dagje zagen, laden en vervoeren zal het dan moeten worden...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Ruuben »

Vervoer deed je toch op die enorme platte karren?
Verder lekker lange staalkabel :D
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door jwardenier »

vandaag werd me nog een locatie aangeboden ,3 enorme populieren 120 doorsnede ,kapvergunning is aanwezig .
Klimwerk ,er staat een schuurtje onder ,vrije val beperkt aanwezig ,omgeving Steenwijk .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Ernest Dubois »

Met al die gesprek over boomkap hier en daar ik zou een ding willen toevoegen nl. rekening houden met de niet-brandhout opties voordat de boom in kleine stukjes werd gezaagd.

Ik heb hier gisteren een es op het erf geveld. Takken werd voor de kachel maar grover stukken hou ik zo lang in lengte als ik kan, in stukken over de lengte kloven en bewaren voor stelen, palen, planken, spijlen of wat dan ook, er zijn mogelijkheden genoeg als je alleen maar eersten over nadenken voordat je de ketting zaag tevoren halen. Poplieren van 120 doorsnede? lijkt mij een mooi trog.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door jwardenier »

Als het mijn bomen waren zouden er planken en balken uit gezaagd worden ,een trog misschien uit de onderstam ,die is mooi recht .
De eigenaar wil ze opstoken ,het kan zijn dat ik er een stuk uit kan krijgen ,schooien kopen ruilen, welke lengte ben je nodig 150 of 180 .
De bomen gaan hoe dan ook plat , het kan ook zijn dat er een houtzager op gezet wordt en die neemt dan het hout me voor het zagen .
Ik heb al wat takken besproken voor plantmateriaal en wat stukken voor de klompenmakerij .
De wal die ik vorige week zaagde heb ik gekeken naar het hout ,lange stukken er bij gezaagd 150 om wat me te gaan doen ,essen zat er helaas niet bij ,deze gebruik ik voor restoratie o a spaken of onderdelen voor oude machines , ik heb nog een paar bijlen zonder steel ,dus essen hadden me erg uitgekomen .
Ook gaat er wel eens een trekhout kapot , een nieuwe uit vers essen ,daar kun je wel 3 paarden voor zetten ,deze gaan niet stuk .
Maar je hebt wel gelijk , over het algemeen kijken we niet naar het hout ,een motorzaag is gewillig ,voor je iets bedenkt zijn het stukjes brandhoud ,en dat is toch wel jammer ,maar ja de schoorsteen moet wel roken .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: SBB stopt met particuliere houtkap

Bericht door Ernest Dubois »

jwardenier schreef: , ik heb nog een paar bijlen zonder steel ,dus essen hadden me erg uitgekomen .
Ok daar hou ik rekening mee voor als ik in de buurt van Steenwijk ben
Werken, das leuk.
Plaats reactie