Buffervat in CV installatie bijplaatsen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
L'esprit_du_vent
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2017, 14:22

Buffervat in CV installatie bijplaatsen

Bericht door L'esprit_du_vent »

Beste forumleden,
Allereerst zal ik mij even voorstellen.
Mijn naam is René van den Berg en woon in Vlagtwedde, Groningen.
Ik woon in een vrijstaand huis en heb daar een CV installatie in geplaatst die bestaat uit een Gas CV met radiatoren en een parallel geplaatste hout CV. Als ik thuis ben stook ik de hout CV tot dat de temperatuur in huis minimaal 19 graden is en dan laat ik het verder aan de gas CV over om ons huis op temperatuur te houden.
CV-installatie-Huidig.pdf
(4.44 KiB) 163 keer gedownload
In bovenstaande tekening is te zien hoe de installatie er in hoofdlijnen uitziet.

Bovengenoemde installatie werkt prima maar belangrijkste nadeel van deze manier van stoken met de hout CV is dat door de geringe hoeveelheid water in het systeem de hout CV vrij snel aan zijn maximale temperatuur zit en daardoor gauw gaat roken omdat de luchttoevoer wordt dichtgeknepen. Het stoken van de hout CV dient heel precies te worden gedaan als ik niet wil dat mijn buren en wijzelf last hebben van de uitstoot van de hout CV.

Nu heb ik het plan om een buffervat in de installatie in te voegen opdat de hout CV tijdens het opwarmen van het buffervat gewoon netjes volop met minimale uitstoot kan branden. Als het buffervat op temperatuur is voedt hij de gas CV met warm water en verwarm ik zo mijn huis. Bijkomend voordeel hierbij is dat ik mijn gas CV normaal met de kamerthermostaat kan regelen en ik het buffervat kan opwarmen op een moment dat het mij het beste uitkomt en bij voorkeur 's-avonds opdat mijn omgeving er bovendien minimaal last van zal ondervinden in de eerste plaats omdat de uitstoot veel schoner zal zijn en dat mijn buren 's-avonds over het algemeen binnen zitten en er dus zowiezo geen last van kunnen ondervinden.
Het aangepaste schema met buffervat is hieronder weergegeven.
CV-installatie-Met buffervat.pdf
(4.87 KiB) 186 keer gedownload
Graag hoor ik jullie mening over mijn voorgestelde opstelling. En speciale aandacht voor aspecten van bevriezing omdat de houtCV in mijn verder onverwarmde garage staat, veiligheid, etc.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Buffervat in CV installatie bijplaatsen

Bericht door kockie »

Heb je ook overwogen om de buffer en gas-cv parallel te schakelen? Kost wel een extra pomp, voordeel is dat als je een tijdje niet op hout stookt de gascv niet via de retour de buffer staat op te warmen. Waar komt de buffer te staan? Heb je wel een anti-condensklep in het ketelcircuit? En heb je het systeem afdoende beveiligd?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Buffervat in CV installatie bijplaatsen

Bericht door Paul Joosten »

Moi René, leuk iemand uit de buurt met soortgelijke plannen als ik al heb uitgevoerd in mijn oude huis op Zuidwending. In mijn draadje lees je er alles over, inclusief de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden van aansluiting. Mocht je belangstelling hebben voor een rondleiding ter plaatse met uitleg ben je van harte welkom, stuur me maar een PB voor contactgegevens.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
L'esprit_du_vent
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2017, 14:22

Re: Buffervat in CV installatie bijplaatsen

Bericht door L'esprit_du_vent »

Dank voor je reacties.
kockie schreef:Heb je ook overwogen om de buffer en gas-cv parallel te schakelen? Kost wel een extra pomp, voordeel is dat als je een tijdje niet op hout stookt de gascv niet via de retour de buffer staat op te warmen.
Nee heb ik niet overwogen aangezien ik de kosten van een extra pomp wil uitsparen en ik vind het niet erg dat de gas CV het buffervat opwarmt, dat voorkomt dat de installatie in de garage kan bevriezen aangezien de garage niet verwarmd is.
kockie schreef:Waar komt de buffer te staan?
In de onverwarmde garage dus.
kockie schreef:Heb je wel een anti-condensklep in het ketelcircuit?
Nee die heb ik niet in het systeem zitten, geen idee waar en waarom een dergelijke klep zou moeten. Graag uitleg.
kockie schreef:En heb je het systeem afdoende beveiligd?
De gas CV heeft zijn eigen beveiligingen, de hout CV heeft een pomp stuur unit die de pomp draaiende houdt als de ketel werkt en stopt als hij niet meer nodig is, bovendien regelt deze unit dat de pomp weer gaat circuleren als de temperatuur in de garage te laag dreigt te worden om bevriezing te voorkomen als we niet thuis zijn. Verder automatische ontluchting en een overdrukventiel die automatisch opengaat als de druk boven de 3 bar komt. En natuurlijk een expansievat bij de hout CV en de gas CV. Een extra expansievat zal nodig zijn als het buffervat er komt.
Verder geen extra veiligheden.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Buffervat in CV installatie bijplaatsen

Bericht door kockie »

Leesvoer:

http://portal.ecologieforum.eu/kennisda ... ondensklep
http://portal.ecologieforum.eu/kennisda ... veiligheid

Begin daar maar eens mee, zijn er daarna nog vragen, dan hoor ik dat graag.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
rammstein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2010, 23:22

Re: Buffervat in CV installatie bijplaatsen

Bericht door rammstein »

Pointer : druk of drukloos, de tekening is voor cv druk. Bij 3 bar horen ook 3 bar stoom temperaturen, uit mijn hoofd 110 - 120 graden, Als de veiligheidsklep gaat afblazen van 3 tot 2 bar, horen daar ook lagere temperaturen bij waar het water in stoom veranderd, dus water is 110 graden, pomp stuk of stroomstoring en hele zaakje wordt stoom, de 3 bar veiligheidklep kan maar een klein gedeelte daarvan afblazen, de houtkachel gaat wel door met warmte toevoegen. voor je het weet zit de veiligheidsklep in het plafond geprojecteerd en heb je wat uit te leggen bij je vrouw :D
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Buffervat in CV installatie bijplaatsen

Bericht door kockie »

Als jij en je vrouw er nog zijn...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie