Ontwerp massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door Wouter Gillis »

enkelsteens/enkelwandige massakachel rookdicht te krijgen
dit lukt hoor maar vereist inderdaad zorgvuldig metselen.
Ik heb een halfsteense bell gemetst en dat levert geen problemen.

Voor een nieuw project ga ik voor alle zekerheid de binnenzijde van de halfsteense bell stuccen met bastaardmortel zoals overigens de gemetste schouwen hier in huis ook zijn opgetrokken. (bouwjaar 1930). Bijkomend voordeel is dat de binnenwand dan goed glad is => minder weerstand voor de rookgassen.

Gezien jij nog een leemlaag aan de buitenkant aanbrengt, is het geheel zeker dicht op voorwaarde dat de leem geen scheuren vertoont (maar dat lijkt me logisch)
groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Inderdaad heel netjes werken, goede vuurvaste mortel. Ik gebruik nooit een mortel die heel hard wordt. Inderdaad vertinnen of cementeren. Ik doe dat overigens binnen en buiten. Het aanbrengen van een leemlaag direct op de stenen kan, maar kan juist ook wel aanleiding zijn voor scheuren. Het is te overwegen om bij hogere temperaturen een laag steengaas aan te brengen en daarover heen te lemen. Lemen aan de binnenkant heeft alleen zin als het onder de 500 graden blijft. Anders gaat het zand in het leem werken en wordt de leem bros en valt zo naar beneden.

Maar je moet een single skin met extra voorzichtigheid bouwen. Aan de andere kant zijn grote massakachels zelden 100% dicht.
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door Wouter Gillis »

nog aanvullend op mijn eigen reactie: stuccen doe ik dan enkel het bakstenen gedeelte. Alles wat boven de riser in vuurvaste steen is uitgevoerd, stuc ik niet. Die stenen zijn dan ook veel maatvaster waardoor het geheel dicht krijgen veel makkelijker wordt.

groet en succes
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

ik doe alles, lekken komen voor in alle zones.
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door Wouter Gillis »

rits,

wat gebruik je om te stuccen? Daar heb je toch behoorlijke temperaturen?

groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Hetzelfde als voor de mortel: witte steengoedklei met zilverzand. Liefst niet te nat. Omdat ik een heel licht gekleurd mengsel gebruik zie je ook alles. Als je dan gaat proef stoken zie je lekjes gelijk omdat er een zwart/ grijze vlek ontstaat.
groet!

Ritsaert
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Zou ik in mijn ontwerp dan ook geen moeilijkheden hebben om het geheel dicht te krijgen? De buiten skin wordt als het ware (achterzijde tegen de buitenmuur van de woning) geventileerd en als de binnenste bell niet geheel dicht is trek ik zo nog steeds rookgassen binnen.

Kan ik dan beter kiezen de bell overal (ook achterzijde en zijkant) dubbelwandig te maken om het geheel luchtdicht te krijgen.

Ik post later op de dag terug een tekening (wanneer ik terug thuis ben :wink: )
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Om daar iets zinnigs over te zeggen heb je een technische tekening nodig!
groet!

Ritsaert
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Afbeelding

Tegen de buitenmuur aan is er dan nog steeds een vrije ruimte van een 10 cm voor isolatie, warmtereflektie en convectie
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Je hebt verschillende mogelijkheden. Je kan aan de achterkant bijvoorbeeld kiezen voor een isolatiesteen op kant. Een laag gestort vermiculiet (vermiculiet met 10 % cement van 5/6 cm). Een 2 a 3 cm ventilerende luchtspouw (eventueel bekleed met een reflectielaag).

Die vermiculiet geeft een meeverende laag wat de kansen op lekkages verkleint.

Je kan ook kiezen voor een waterregister maar je moet dan vrij koud water uit je cv systeem kunnen halen....

Als je de kachel 24/7 op temperatuur gaat houden is het afvoeren van de warmte wel belangrijk.
groet!

Ritsaert
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Die isolatiesteen, wat voor steen word hiermee bedoeld? Is dit zoals multiport of foamglas?

Met de vermiculiet wordt bedoeld de openingen (achter en opzij) volledig dicht te storten?
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Multipor van Xella bedoelde ik. :lol:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

ik bedoelde een hittebestendige isolatiesteen (23)
groet!

Ritsaert
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

De oplossing met vermiculiet interesseert me wel. Deze is dan zonder een luchtspouw en zonder buitenste bell op die plaats neem ik aan? voorziet men dan tijdens het storten ook nog keramisch vilt tussen binnenste bell en het vermiculiet? Zelfde opstelling maar dan met vuurvaste isolatiestenen interesseerd mij ook. Op deze manieren zou ik de luchtspouw achterwegen kunnen laten wat mij een makkelijker en strakker geheel vormt. Uiteraard is een luchtspouw nog steeds het meest ideale tegen de buitemuur van de woning aan.



Het is bij mij echter niet direct de bedoeling om 24/7 op temperatuur te houden maar zeker wel als ik stook een maximaal aan rendement uit mijn vuur te halen. Uiteraard zal ik, wanneer dit goed werkt, meer met de haard gaan stoken dan met de CV :mrgreen:
Plaats reactie